Ποντοπόρος και ακτοπλοΐα δίνουν το 11% του ΑΕΠ

Ποντοπόρος και ακτοπλοΐα δίνουν το 11% του ΑΕΠ

Η προσφορά της ελληνικής ναυτιλίας στην εθνική οικονομία είναι μεγάλη. Tο 2007 υπολογίζεται ότι η ποντοπόρος ναυτιλία προσέφερε συνάλλαγμα περίπου 17 δισ. ευρώ, που καλύπτει το διευρυνόμενο, με διψήφια ετήσια ποσοστά, έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών της Ελλάδας, το οποίο αγγίζει το αστρονομικό επίπεδο του 13,6% του ΑΕΠ.

Τα σημαντικά στοιχεία προέρχονται από τον πρόεδρο του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γιώργο Γράτσο, και είναι αποκαλυπτικά.

Πιο συγκεκριμένα, η ποντοπόρος ναυτιλία

Ποντοπόρος και ακτοπλοΐα δίνουν το 11% του ΑΕΠ

Η προσφορά της ελληνικής ναυτιλίας στην εθνική οικονομία είναι μεγάλη. Tο 2007 υπολογίζεται ότι η ποντοπόρος ναυτιλία προσέφερε συνάλλαγμα περίπου 17 δισ. ευρώ, που καλύπτει το διευρυνόμενο, με διψήφια ετήσια ποσοστά, έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών της Ελλάδας, το οποίο αγγίζει το αστρονομικό επίπεδο του 13,6% του ΑΕΠ.

Τα σημαντικά στοιχεία προέρχονται από τον πρόεδρο του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γιώργο Γράτσο, και είναι αποκαλυπτικά.

Πιο συγκεκριμένα, η ποντοπόρος ναυτιλία και η ακτοπλοΐα συνιστούν περίπου το 11% του ΑΕΠ της Ελλάδας, εκ των οποίων 7% η ποντοπόρος βάσει μελέτης Πανεπιστημίου Πειραιώς, και 3,5% η ακτοπλοΐα, βάσει μελέτης της ALPHA BANK.

Υπολογίζεται ότι περίπου 250.000 θέσεις εργασίας άμεσα ή έμμεσα εξαρτώνται από την ποντοπόρο ναυτιλία. Αντίστοιχα, με τη συνεισφορά της ακτοπλοΐας στο ΑΕΠ της Ελλάδας, εκτιμάται ότι αυτή δημιουργεί άλλες 120.000 θέσεις εργασίας. Η ακτοπλοΐα είναι ο μοχλός της τουριστικής ανάπτυξης της νησιωτικής Ελλάδας.
«Επίσης σημαντικός μοχλός ανάπτυξης είναι ο θαλάσσιος τουρισμός, είτε με κρουαζιερόπλοια ή με τουριστικά θαλαμηγά, ο οποίος πρέπει να βοηθηθεί με κατάλληλη νομοθεσία και υποδομές για να προσφέρει περισσότερα στην εθνική οικονομία. Είναι αδιανόητο να μην μπορούμε να μεγιστοποιήσουμε τα οφέλη από τον νησιωτικό μας παράδεισο και να τα καρπούνται άλλοι λόγω αναχρονιστικής νομοθεσίας και πρακτικής», επισημαίνει ο Γιώργος Γράτσος.

«Με ευχές δεν βάφονται αβγά»
Οπως επισημαίνει ο πρόεδρος του ΝΕΕ «1.Ευχή όλων είναι ή Ελλάδα να γίνει το οικονομικό και ναυτιλιακό κέντρο της Μεσογείου. Με ευχές όμως αβγά δεν βάφονται. Η ναυτιλία αγοράζει υπηρεσίες. Για να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη για την Ελλάδα πρέπει οι υπηρεσίες αυτές να εξυπηρετούν τις ανάγκες της και να έχουν την απαραίτητη ποιότητα. Ατυχώς στην Ελλάδα δεν κατορθώσαμε να αναπτύξουμε, στον απαραίτητο εκείνο βαθμό, και να πείσουμε για την εδραίωση υπηρεσιών που θα χρησιμοποιούσε η ναυτιλία, όπως άλλες χώρες με μικρότερη από εμάς ναυτιλία.

2. Με την πείρα των Ελλήνων τεχνικών και την τεχνογνωσία του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου θα μπορούσε η Ελλάδα να προσφέρει θεσμικά στη ναυτιλία και να αναπτυχθεί σε τεχνολογικό και λογισμικό κέντρο ναυτιλιακών επιχειρήσεων διεθνώς, το οποίο να πουλά υπηρεσίες στους ξένους, όχι το αντίστροφο.

3. Πολλοί μιλούν για τα οφέλη του Πειραιά ως κέντρο διαιτησιών. Επειδή συχνά γίνονται διαιτησίες στο ΝΕΕ, όλες έχουν ισχυρό ελληνικό ενδιαφέρον όπως π.χ. Ελληνες ναυλωτές η ναυπηγεία. Για να γίνουν περισσότερες, διεθνείς πλέον, διαιτησίες, πρέπει να δημιουργηθούν πρώτα ισχυρές ελληνικές εμπορικές εταιρείες και να πείθει η αξιοπιστία της νομοθεσίας, της πείρας και των θεσμών μας. Ο πλοιοκτήτης πολύ σπάνια, ακόμα και στη εξαιρετική σημερινή αγορά, μπορεί να επιβάλει την προτίμησή του για τον τόπο της διαιτησίας.

4. Δεν έχουμε καταφέρει να διατηρήσουμε ανταγωνιστική ναυπηγική και ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία για, ως φαίνεται, συντεχνιακούς λόγους, αν και υπάρχει από παλαιότερα ή υποδομή. Ας σημειωθεί ότι η θέση της Ελλάδος πλεονεκτεί στην περιοχή.

5. Με κατάλληλα κίνητρα θα μπορούσαμε παράλληλα να αναπτύξουμε και άλλες περί το πλοίο ελαφρές βιομηχανίες.

6. Παρ’ όλη τη μακραίωνη ναυτική μας ιστορία, δεν έχουμε δημιουργήσει αντίστοιχο μητροπολιτικό Ναυτικό Μουσείο το οποίο να καταγράφει και να εκθέτει για τις επόμενες γενιές τη ναυτική ιστορία της Ελλάδας και να προσελκύει το ενδιαφέρον τρίτων. Τα σημερινά εκθέματα, αλλά και οι χώροι που στεγάζονται, δεν είναι αντάξια της πρώτης ναυτιλίας του κόσμου, αλλά ούτε και της προσφοράς της στην Ελλάδα. Ο χώρος για τη δημιουργία ενός τέτοιου μουσείου έχει παραχωρηθεί εδώ και πολλά χρόνια στο άλσος Ναυτικής Παράδοσης όπου δυστυχώς όμως, μέχρι σήμερα, υπάρχουν μόνο πλωτά εκθέματα ελλείψει χρημάτων για την ανέγερση του μουσείου.

Διαμετακομιστικό κέντρο
To NEE τάσσεται υπέρ και τις παραχώρησης σε ιδιώτες μέρους των λιμανιών: «1. Η Ελλάδα θα μπορούσε να εξελιχθεί στο διαμετακομιστικό κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου, των Βαλκανίων και του Ευξείνου Πόντου με μεγάλα οφέλη για την εθνική οικονομία.

2. Εχει όμως χαθεί πολύς πολύτιμος χρόνος και οι εξελίξεις μπορεί να αλλάξουν τις απαιτήσεις σε βάρος μας. Στην αγορά, όπως και στην δημοκρατία, δεν υπάρχουν αδιέξοδα. Το εμπόριο και οι επιχειρήσεις πάντα βρίσκουν άλλες λύσεις. Αν δεν προχωρήσουμε γρήγορα και αποτελεσματικά, η Ελλάδα θα χάσει τις πολλές νέες θέσεις εργασίας που πιθανότατα θα δημιουργούνταν, τις οποίες θα κερδίσουν άλλοι.
3. Από τους πιο ανεπτυγμένους διεθνώς οργανισμούς διαχείρισης λιμένων είναι ο Οργανισμός Λιμένος Σιγκαπούρης (PSA). Ας σημειωθεί ότι η Σιγκαπούρη είναι 12 φορές μικρότερη από την Κρήτη! Τα σχόλια περιττεύουν.

4. Τον πλούτο αλλά και το τέλμα τον δημιουργούν οι άνθρωποι. Μίζερες θέσεις φέρνουν μίζερα αποτελέσματα. Για να πάμε μπροστά, να γίνουμε ανταγωνιστικοί και να προσελκύσουμε επενδυτές, για να δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας, χρειαζόμαστε όραμα και ορθή, τεκμηριωμένη σκέψη και νομοθεσία. Στην εποχή μας έχουν εξετασθεί και μετρηθεί σχεδόν όλες οι πιθανές επιλογές. Δεν επιτρέπονται πια λανθασμένες επιλογές ή καθυστερήσεις.

Κλείσιμο
5. Η εμμονή μερικών στη συντήρηση βολικών αλλά αποτυχημένων συνταγών του παρελθόντος μόνο πρόοδο και ανάπτυξη δεν προσφέρει.

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης