Φόρος 30% στις αδήλωτες καταθέσεις
Φόρος 30% στις αδήλωτες καταθέσεις
Για να αυξηθούν τα έσοδα και να μην πέσει στο κενό η αναζήτηση έως και 1 δισ. ευρώ από τη λίστα των 54.000 Ελλήνων που έβγαλαν χρήματα σε τράπεζες του εξωτερικού
UPD:
13
ΣΧΟΛΙΑ
Στο κενό κινδυνεύει να πέσει η αναζήτηση έως και 1 δισ. ευρώ από τη λίστα των 54.000 Ελλήνων που έβγαλαν χρήματα σε τράπεζες του εξωτερικού. Την Παρασκευή εκπνέει η διορία που τους έδινε το υπουργείο Οικονομικών για να ανταποκριθούν και παρότι οι ως τώρα διασταυρώσεις δείχνουν ότι περίπου, 20.000 εξ αυτών με εμβάσματα άνω των 100.000 ευρώ δεν μπορούν να τα δικαιολογήσουν από τα εισοδήματά τους, η ανταπόκριση παραμένει μικρή, αλλά τα προβλήματα που ανακύπτουν είναι μεγάλα.
Θεωρητικά αν τα ποσά αυτά φορολογηθούν με 30% , όπως έχει προταθεί, και με μέσο ποσό κατάθεσης τα 150.000 ευρώ, το Δημόσιο θα μπορούσε να εισπράξει τουάχιστον 750.000.000 ευρώ.
Στην πράξη όμως διαπιστώνεται ότι:
- Πολλά από τα εμβάσματα εξωτερικού δικαιολογούνται από επιχειρήσεις οι οποίες έχουν εμπορική δραστηριότητα στο εξωτερικό, όπως πχ από εισπράξεις για εξόφληση τιμολογίων από πελάτες τους σε άλλες χώρες.
- Αρκετοί από τους αποδέκτες τους είναι φορολογούμενοι που έχουν αποβιώσει και δεν μπορούν να δώσουν πια εξηγήσεις για τη νομιμότητα των κινήσεων αυτών.
- Είναι μέλη εταιρειών και έχουν πληρώσει από τον προσωπικό τους τραπεζικό λογαριασμό, τιμολόγια εξωτερικού.
Πιο πολύπλοκα όμως είναι τα πράγματα και σε περιπτώσεις όπου το έμβασμα έχει κατατεθεί από τον ένα σύζυγο, κρυφά από τον άλλον, λόγω πανικού στην κρίση .
Θεωρητικά αν τα ποσά αυτά φορολογηθούν με 30% , όπως έχει προταθεί, και με μέσο ποσό κατάθεσης τα 150.000 ευρώ, το Δημόσιο θα μπορούσε να εισπράξει τουάχιστον 750.000.000 ευρώ.
Στην πράξη όμως διαπιστώνεται ότι:
- Πολλά από τα εμβάσματα εξωτερικού δικαιολογούνται από επιχειρήσεις οι οποίες έχουν εμπορική δραστηριότητα στο εξωτερικό, όπως πχ από εισπράξεις για εξόφληση τιμολογίων από πελάτες τους σε άλλες χώρες.
- Αρκετοί από τους αποδέκτες τους είναι φορολογούμενοι που έχουν αποβιώσει και δεν μπορούν να δώσουν πια εξηγήσεις για τη νομιμότητα των κινήσεων αυτών.
- Είναι μέλη εταιρειών και έχουν πληρώσει από τον προσωπικό τους τραπεζικό λογαριασμό, τιμολόγια εξωτερικού.
Πιο πολύπλοκα όμως είναι τα πράγματα και σε περιπτώσεις όπου το έμβασμα έχει κατατεθεί από τον ένα σύζυγο, κρυφά από τον άλλον, λόγω πανικού στην κρίση .
Τα προβλήματα
Πέραν τούτων, ο χρόνος που είχαν στην διάθεση τους οι φορολογούμενοι για να συγκεντρώσουν τα στοιχεία θεωρείται για πολλούς ελάχιστος και αυτό γιατί πρέπει να αναζητήσουν στοιχεία, δηλώσεις και βεβαιώσεις από τις αρμόδιες Δ.Ο.Υ. και τις αντίστοιχες τράπεζες.
Λόγω της συνένωσης και μετακομίσεων των εφοριών όμως, πολλές δεν έχουν άμεση πρόσβαση στα παλαιά αρχεία τους και χρειάζονται ενάμιση μήνα περίπου για την συγκέντρωση των στοιχείων.
Αντίστοιχοι ή και μεγαλύτεροι είναι οι χρόνοι που απαιτούνται για βεβαιώσεις από τις τράπεζες.
Επιπλέον, όπως επισημαίνουν οι ενδιαφερόμενοι, ενώ κατά την πρώτη είσοδο των ενδιαφερομένων που καλούνται την σχετική φόρμα στο TAXIS εμφανίζεται το μήνυμα «Βεβαιώνω υπεύθυνα ότι τα στοιχεία που θα συμπληρώσω προέρχονται από τις ήδη υποβληθείσες δηλώσεις και είναι ορθά και ακριβή», η ένδειξη αυτή δεν εμφανίζεται πλέον στην εφαρμογή, όσες φορές και αν κάποιος την χρησιμοποιήσει.
Ανακύπτουν όμως και γραφειοκρατικά εμπόδια: πχ για την ανάλωση κεφαλαίου περασμένων ετών, που θα δικαιολογούσε τις υψηλές καταθέσεις, τα έτη αυτά θα πρέπει να είναι συνεχόμενα και να φθάνουν μέχρι το προηγούμενο του κρινόμενου έτους.
Αυτό σημαίνει πως αν κάποιος, για παράδειγμα, έχει στην χρονιά του 1996 πουλήσει ένα ακίνητο ή έχει τόκους καταθέσεων τους οποίους δεν έχει δηλώσει στην αντίστοιχη δήλωση:
-μια και δεν είχε υποχρέωση- και του λείπει η δήλωση της επόμενης χρονιάς 1997, δεν μπορεί να επικαλεσθεί αυτή την πηγή εισοδήματος. Επιπλέον ανακύπτουν και άλλα ζητήματα που για να αντιμετωπιστούν πρέπει να αναμένεται σχετική εγκύκλιος του υπουργείου. Για παράδειγμα:
- αν κάποιος φορολογούμενος, σε χρονιές πριν το 2000, είχε καταθέσεις σε τραπεζικούς λογαριασμούς και το αποδεικνύει, δεν υπάρχει πεδίο στην φόρμα ώστε να εμφανιστούν οι καταθέσεις αυτές ώστε να δικαιολογήσει τα ποσά που μετέφερε στο εξωτερικό.
- το 1993 οι φορολογούμενοι είχαν κληθεί να συμπληρώσουν το έντυπο Ε6 και να νομιμοποιήσουν τυχόν τραπεζικούς λογαριασμούς που είχαν στην διάθεση τους. Από τα κεφάλαια αυτά απαγορεύτηκε η χρήση για αγορά αυτοκινήτων και ακινήτων, δεν είναι σαφές όμως αν μπορεί να τα επικαλεστεί κανείς για την κάλυψη των εμβασμάτων.
- μέλη οικογενειών έβγαζαν χρήματα στο εξωτερικό όχι μόνο για λογαριασμό τους αλλά και για λογαριασμό συγγενικών προσώπων και μη. Το υπουργείο θα πρέπει να πει αν αυτά τα λεφτά θα μπορέσουν να δικαιολογηθούν και πώς.
- σε περίπτωση που οι σύζυγοι έχουν πια χωρίσει και η πρόσκληση έχει αποσταλεί στην σύζυγο, εάν αυτή δεν έχει προνοήσει να κρατήσει αντίγραφα των φορολογικών δηλώσεων δεν θα μπορέσει να παραλάβει αντίγραφα αυτών από την εφορία, διότι θα πρέπει να είναι εξουσιοδοτημένη από τον υπόχρεο για την υποβολή τους, δηλαδή τον πρώην άντρα της.
Λόγω της συνένωσης και μετακομίσεων των εφοριών όμως, πολλές δεν έχουν άμεση πρόσβαση στα παλαιά αρχεία τους και χρειάζονται ενάμιση μήνα περίπου για την συγκέντρωση των στοιχείων.
Αντίστοιχοι ή και μεγαλύτεροι είναι οι χρόνοι που απαιτούνται για βεβαιώσεις από τις τράπεζες.
Επιπλέον, όπως επισημαίνουν οι ενδιαφερόμενοι, ενώ κατά την πρώτη είσοδο των ενδιαφερομένων που καλούνται την σχετική φόρμα στο TAXIS εμφανίζεται το μήνυμα «Βεβαιώνω υπεύθυνα ότι τα στοιχεία που θα συμπληρώσω προέρχονται από τις ήδη υποβληθείσες δηλώσεις και είναι ορθά και ακριβή», η ένδειξη αυτή δεν εμφανίζεται πλέον στην εφαρμογή, όσες φορές και αν κάποιος την χρησιμοποιήσει.
Ανακύπτουν όμως και γραφειοκρατικά εμπόδια: πχ για την ανάλωση κεφαλαίου περασμένων ετών, που θα δικαιολογούσε τις υψηλές καταθέσεις, τα έτη αυτά θα πρέπει να είναι συνεχόμενα και να φθάνουν μέχρι το προηγούμενο του κρινόμενου έτους.
Αυτό σημαίνει πως αν κάποιος, για παράδειγμα, έχει στην χρονιά του 1996 πουλήσει ένα ακίνητο ή έχει τόκους καταθέσεων τους οποίους δεν έχει δηλώσει στην αντίστοιχη δήλωση:
-μια και δεν είχε υποχρέωση- και του λείπει η δήλωση της επόμενης χρονιάς 1997, δεν μπορεί να επικαλεσθεί αυτή την πηγή εισοδήματος. Επιπλέον ανακύπτουν και άλλα ζητήματα που για να αντιμετωπιστούν πρέπει να αναμένεται σχετική εγκύκλιος του υπουργείου. Για παράδειγμα:
- αν κάποιος φορολογούμενος, σε χρονιές πριν το 2000, είχε καταθέσεις σε τραπεζικούς λογαριασμούς και το αποδεικνύει, δεν υπάρχει πεδίο στην φόρμα ώστε να εμφανιστούν οι καταθέσεις αυτές ώστε να δικαιολογήσει τα ποσά που μετέφερε στο εξωτερικό.
- το 1993 οι φορολογούμενοι είχαν κληθεί να συμπληρώσουν το έντυπο Ε6 και να νομιμοποιήσουν τυχόν τραπεζικούς λογαριασμούς που είχαν στην διάθεση τους. Από τα κεφάλαια αυτά απαγορεύτηκε η χρήση για αγορά αυτοκινήτων και ακινήτων, δεν είναι σαφές όμως αν μπορεί να τα επικαλεστεί κανείς για την κάλυψη των εμβασμάτων.
- μέλη οικογενειών έβγαζαν χρήματα στο εξωτερικό όχι μόνο για λογαριασμό τους αλλά και για λογαριασμό συγγενικών προσώπων και μη. Το υπουργείο θα πρέπει να πει αν αυτά τα λεφτά θα μπορέσουν να δικαιολογηθούν και πώς.
- σε περίπτωση που οι σύζυγοι έχουν πια χωρίσει και η πρόσκληση έχει αποσταλεί στην σύζυγο, εάν αυτή δεν έχει προνοήσει να κρατήσει αντίγραφα των φορολογικών δηλώσεων δεν θα μπορέσει να παραλάβει αντίγραφα αυτών από την εφορία, διότι θα πρέπει να είναι εξουσιοδοτημένη από τον υπόχρεο για την υποβολή τους, δηλαδή τον πρώην άντρα της.
UPD:
13
ΣΧΟΛΙΑ
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα