ΕΕ: Στο μικροσκόπιο οι ναυτιλιακές εταιρείες για τις φοροαπαλλαγές
ΕΕ: Στο μικροσκόπιο οι ναυτιλιακές εταιρείες για τις φοροαπαλλαγές
Στο μικροσκόπιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής βρίσκεται το καθεστώς φορολόγησης των ναυτιλιακών εταιρειών που έχουν έδρα στην Ελλάδα καθώς και όλες οι φοροαπαλλαγές, 58 συνολικά τον αριθμό...
Στο μικροσκόπιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής βρίσκεται το καθεστώς φορολόγησης των ναυτιλιακών εταιρειών που έχουν έδρα στην Ελλάδα καθώς και όλες οι φοροαπαλλαγές, 58 συνολικά τον αριθμό. Θέμα που αποτέλεσε σημείο τριβής του πολιτικού κόσμου της χώρας με τον ελληνικό εφοπλισμό μέσα στο 2012 και τώρα αποτελεί αντικείμενο έρευνας από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε.
Πιο συγκεκριμένα, με επιστολή της 4ης Νοεμβρίου 2011, η Επιτροπή ζήτησε πληροφορίες από την Ελλάδα σχετικά με πιθανά μέτρα υπέρ των ναυτιλιακών εταιρειών. Οι ελληνικές αρχές ζήτησαν παράταση της προθεσμίας με επιστολή της 1ης Δεκεμβρίου 2011 την οποία η Επιτροπή έκανε δεκτή με επιστολή της 5ης Δεκεμβρίου 2011. Οι ελληνικές αρχές ανταποκρίθηκαν στο εν λόγω αίτημα παροχής πληροφοριών στις 3 και στις 11 Ιανουαρίου 2012.
Όμως στο 31 Ιουλίου 2012 ο Διευθυντής της Γ.Δ/νσης Ανταγωνισμού, Alexander Italianer επανήλθε με επιστολή του προς τον Θεόδωρο Σωτηρόπουλο, ΠρέσβηΜόνιμο Αντιπρόσωπο, Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στην ΕΕ, με θέμα «Καθεστώς Φορολογίας βάση της Χωρητικότητας Πλοίων (Tonnage Tax Scheme), την Εξαίρεση από το Φόρο Εισοδήματος, καθώς και Ορισμένα Συμπληρωματικά Μέτρα υπέρ της Ναυτιλίας και συναφών Κλάδων (SA 33828 (2012/Ε)» ζητώντας περισσότερες εξηγήσεις.
Σχεδόν τρεις εβδομάδες αργότερα, στις 17/8/2012, ο προϊστάμενος διοικητικής μονάδας, όπως υπογράφει, Alain Alexis έστειλε νέα επιστολή με την οποία ζητάει από την ελληνική κυβέρνηση να απαντήσει και σε θέματα που αφορούν «πιθανή μείωση του συναφούς με την εργασία κόστους για τους ναυτικούς και άλλα πιθανά κρατικά μέτρα προς όφελος των ναυτιλιακών εταιρειών».
Στις επισημάνσεις της ΕΕ για το φορολογικό καθεστώς που διέπει τις ναυτιλιακές εταιρείες στην Ελλάδα γίνεται λόγος για ενδεχόμενη νόθευση του ανταγωνισμού στο εσωτερικό της Ευρώπης. Επισημαίνονται μεταξύ άλλων:
«Δια του καθεστώτος φορολογίας χωρητικότητας, καθώς και των απαλλαγών από τη φορολογία των διαφόρων τύπων εισοδήματος , οι ελληνικές αρχές μείωσαν ή κατήργησαν τα φορολογικά βάρη που διαφορετικά θα βάρυναν τις εταιρείες επιλέξιμες για αυτά τα μέτρα.
Πιο συγκεκριμένα, με επιστολή της 4ης Νοεμβρίου 2011, η Επιτροπή ζήτησε πληροφορίες από την Ελλάδα σχετικά με πιθανά μέτρα υπέρ των ναυτιλιακών εταιρειών. Οι ελληνικές αρχές ζήτησαν παράταση της προθεσμίας με επιστολή της 1ης Δεκεμβρίου 2011 την οποία η Επιτροπή έκανε δεκτή με επιστολή της 5ης Δεκεμβρίου 2011. Οι ελληνικές αρχές ανταποκρίθηκαν στο εν λόγω αίτημα παροχής πληροφοριών στις 3 και στις 11 Ιανουαρίου 2012.
Όμως στο 31 Ιουλίου 2012 ο Διευθυντής της Γ.Δ/νσης Ανταγωνισμού, Alexander Italianer επανήλθε με επιστολή του προς τον Θεόδωρο Σωτηρόπουλο, ΠρέσβηΜόνιμο Αντιπρόσωπο, Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στην ΕΕ, με θέμα «Καθεστώς Φορολογίας βάση της Χωρητικότητας Πλοίων (Tonnage Tax Scheme), την Εξαίρεση από το Φόρο Εισοδήματος, καθώς και Ορισμένα Συμπληρωματικά Μέτρα υπέρ της Ναυτιλίας και συναφών Κλάδων (SA 33828 (2012/Ε)» ζητώντας περισσότερες εξηγήσεις.
Σχεδόν τρεις εβδομάδες αργότερα, στις 17/8/2012, ο προϊστάμενος διοικητικής μονάδας, όπως υπογράφει, Alain Alexis έστειλε νέα επιστολή με την οποία ζητάει από την ελληνική κυβέρνηση να απαντήσει και σε θέματα που αφορούν «πιθανή μείωση του συναφούς με την εργασία κόστους για τους ναυτικούς και άλλα πιθανά κρατικά μέτρα προς όφελος των ναυτιλιακών εταιρειών».
Στις επισημάνσεις της ΕΕ για το φορολογικό καθεστώς που διέπει τις ναυτιλιακές εταιρείες στην Ελλάδα γίνεται λόγος για ενδεχόμενη νόθευση του ανταγωνισμού στο εσωτερικό της Ευρώπης. Επισημαίνονται μεταξύ άλλων:
«Δια του καθεστώτος φορολογίας χωρητικότητας, καθώς και των απαλλαγών από τη φορολογία των διαφόρων τύπων εισοδήματος , οι ελληνικές αρχές μείωσαν ή κατήργησαν τα φορολογικά βάρη που διαφορετικά θα βάρυναν τις εταιρείες επιλέξιμες για αυτά τα μέτρα.
Οι υπηρεσίες της Επιτροπής θεωρούν, ως εκ τούτου, ότι τα μέτρα παρέχουν επιλεκτικό οικονομικό πλεονέκτημα σε επιχειρήσεις που
δραστηριοποιούνται στον κλάδο των διεθνών θαλάσσιων μεταφορών και σε άλλους σχετικούς προς τη ναυτιλία κλάδους που αφορούν τα μέτρα.
Τα εν λόγω φορολογικά πλεονεκτήματα χορηγούνται μέσω κρατικών πόρων, καθώς οι ελληνικές αρχές παραιτούνται φορολογικών εσόδων» και συνεχίζει:
«Τα εν λόγω μέτρα απειλούν να νοθεύσουν τον ανταγωνισμό και μπορούν να επηρεάσουν τις μεταξύ κρατών μελών συναλλαγές, εφόσον οι εν λόγω ναυτιλιακές δραστηριότητες πραγματοποιούνται ουσιαστικά στην παγκόσμια αγορά. Επιπλέον, τόσο οι θαλάσσιες υπηρεσίες ενδομεταφορών (cabotage) όσο και οι θαλάσσιες υπηρεσίες μεταξύ κρατών μελών και μεταξύ κρατών μελών και τρίτων χωρών ελευθερώθηκαν από την 1η Ιανουαρίου 2993.
Κατά συνέπεια, οι φορολογικές απαλλαγές δύνανται να νοθεύσουν τον ανταγωνισμό και να επηρεάσουν τις μεταξύ κρατών μελών συναλλαγές».
Ο Διευθυντής της Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της ΕΕ στην 24σέλιδη επιστολής της 17ης Ιουλίου καταλήγει:
«Εν κατακλείδι, οι υπηρεσίες της Επιτροπής είναι της προκαταρκτικής άποψης ότι ταφορολογικά πλεονεκτήματα που χορηγούνται από τα υφιστάμενα μέτρα που περιγράφονται ανωτέρω δεν είναι συμβατά με την εσωτερική αγορά.
Ως εκ τούτου, στο πλαίσιο της συνεργασίας που προβλέπεται στο άρθρο 108 παράγραφος 1 της ΣΛΕΕ, όπως περιγράφεται λεπτομερώς στα άρθρα 17 και 18 του διαδικαστικού κανονισμού, οι αρχές της χώρας σας καλούνται να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους εντός ενός μηνός από την παραλαβή της παρούσας επιστολής.
Θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι το αίτημα αυτό δεν προδικάζει κατά κανένα τρόπο την
αξιολόγηση και τα επακόλουθα συμπεράσματα των υπηρεσιών της Επιτροπής σχετικά με τον χαρακτήρα κρατικής ενίσχυσης και τη συμβατότητα με την εσωτερική αγορά κάθε άλλου φορολογικού πλεονεκτήματος που ενδέχεται να χορηγείται στον κλάδο της ναυτιλίας της χώρας σας. Αυτά θα αξιολογηθούν χωριστά από την τρέχουσα διαδικασία υφιστάμενης ενίσχυσης» και προσθέτει:
«Δράττομαι επίσης της ευκαιρίας να σας υπενθυμίσω ότι, σύμφωνα με το άρθρο 18 του διαδικαστικού κανονισμού, εφόσον η Επιτροπή, με βάση τις πληροφορίες που υπέβαλε το οικείο κράτος μέλος σύμφωνα με το άρθρο 17, συνάγει ότι το υφιστάμενο καθεστώς ενισχύσεων δεν είναι συμβιβάσιμο ή δεν είναι πλέον συμβιβάσιμο με την κοινή αγορά, εκδίδει σύσταση με την οποία προτείνει κατάλληλα μέτρα στο οικείο κράτος μέλος.»
Στις 24 Αυγούστου ο Διευθυντής της Διεύθυνσης Ναυτιλιακής Πολιτικής και Ανάπτυξης του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου ζητάει από τα υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης, το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο, το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος και την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών να προχωρήσουν στην «ενημέρωση και τη διατύπωση, κατά λόγο
αρμοδιότητας, παρατηρήσεών σας επί των διαλαμβανομένων στην υπόψη επιστολή της Ευρ. Επιτροπής, το αργότερο έως 20η Σεπτεμβρίου 2012, προκειμένου συνυπολογισθούν στην απάντηση της χώρας μας προς την Ευρ. Επιτροπή».
δραστηριοποιούνται στον κλάδο των διεθνών θαλάσσιων μεταφορών και σε άλλους σχετικούς προς τη ναυτιλία κλάδους που αφορούν τα μέτρα.
Τα εν λόγω φορολογικά πλεονεκτήματα χορηγούνται μέσω κρατικών πόρων, καθώς οι ελληνικές αρχές παραιτούνται φορολογικών εσόδων» και συνεχίζει:
«Τα εν λόγω μέτρα απειλούν να νοθεύσουν τον ανταγωνισμό και μπορούν να επηρεάσουν τις μεταξύ κρατών μελών συναλλαγές, εφόσον οι εν λόγω ναυτιλιακές δραστηριότητες πραγματοποιούνται ουσιαστικά στην παγκόσμια αγορά. Επιπλέον, τόσο οι θαλάσσιες υπηρεσίες ενδομεταφορών (cabotage) όσο και οι θαλάσσιες υπηρεσίες μεταξύ κρατών μελών και μεταξύ κρατών μελών και τρίτων χωρών ελευθερώθηκαν από την 1η Ιανουαρίου 2993.
Κατά συνέπεια, οι φορολογικές απαλλαγές δύνανται να νοθεύσουν τον ανταγωνισμό και να επηρεάσουν τις μεταξύ κρατών μελών συναλλαγές».
Ο Διευθυντής της Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της ΕΕ στην 24σέλιδη επιστολής της 17ης Ιουλίου καταλήγει:
«Εν κατακλείδι, οι υπηρεσίες της Επιτροπής είναι της προκαταρκτικής άποψης ότι ταφορολογικά πλεονεκτήματα που χορηγούνται από τα υφιστάμενα μέτρα που περιγράφονται ανωτέρω δεν είναι συμβατά με την εσωτερική αγορά.
Ως εκ τούτου, στο πλαίσιο της συνεργασίας που προβλέπεται στο άρθρο 108 παράγραφος 1 της ΣΛΕΕ, όπως περιγράφεται λεπτομερώς στα άρθρα 17 και 18 του διαδικαστικού κανονισμού, οι αρχές της χώρας σας καλούνται να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους εντός ενός μηνός από την παραλαβή της παρούσας επιστολής.
Θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι το αίτημα αυτό δεν προδικάζει κατά κανένα τρόπο την
αξιολόγηση και τα επακόλουθα συμπεράσματα των υπηρεσιών της Επιτροπής σχετικά με τον χαρακτήρα κρατικής ενίσχυσης και τη συμβατότητα με την εσωτερική αγορά κάθε άλλου φορολογικού πλεονεκτήματος που ενδέχεται να χορηγείται στον κλάδο της ναυτιλίας της χώρας σας. Αυτά θα αξιολογηθούν χωριστά από την τρέχουσα διαδικασία υφιστάμενης ενίσχυσης» και προσθέτει:
«Δράττομαι επίσης της ευκαιρίας να σας υπενθυμίσω ότι, σύμφωνα με το άρθρο 18 του διαδικαστικού κανονισμού, εφόσον η Επιτροπή, με βάση τις πληροφορίες που υπέβαλε το οικείο κράτος μέλος σύμφωνα με το άρθρο 17, συνάγει ότι το υφιστάμενο καθεστώς ενισχύσεων δεν είναι συμβιβάσιμο ή δεν είναι πλέον συμβιβάσιμο με την κοινή αγορά, εκδίδει σύσταση με την οποία προτείνει κατάλληλα μέτρα στο οικείο κράτος μέλος.»
Στις 24 Αυγούστου ο Διευθυντής της Διεύθυνσης Ναυτιλιακής Πολιτικής και Ανάπτυξης του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου ζητάει από τα υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης, το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο, το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος και την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών να προχωρήσουν στην «ενημέρωση και τη διατύπωση, κατά λόγο
αρμοδιότητας, παρατηρήσεών σας επί των διαλαμβανομένων στην υπόψη επιστολή της Ευρ. Επιτροπής, το αργότερο έως 20η Σεπτεμβρίου 2012, προκειμένου συνυπολογισθούν στην απάντηση της χώρας μας προς την Ευρ. Επιτροπή».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα