Ακτοπλοϊα : Γιατί η μάχη περνάει τώρα στην Κρήτη…
Η «πυρκαγιά» του ανταγωνισμού στην ακτοπλοΐα ξέφυγε από τις Κυκλάδες και επεκτείνεται ανεξέλεγκτη προς την Κρήτη. Εκεί όπου θα δώσουν τη μεγάλη ναυμαχία οι τρεις Ομιλοι ΑΝΕΚ, Attica και Μινωικές.
Εκεί όπου τρεις μεγάλοι επιχειρηματίες, ο Γιάννης Σ. Βαρδινογιάννης, ο Ανδρέας Βεγονόπουλος και ο Εμανουέλε Γκριμάλντι, θα διασταυρώσουν πλέον ανοιχτά τα ξίφη τους.
Η κίνηση που πυροδότησε το κλίμα ήταν η απόφαση του
Η «πυρκαγιά» του ανταγωνισμού στην ακτοπλοΐα ξέφυγε από τις Κυκλάδες και επεκτείνεται ανεξέλεγκτη προς την Κρήτη. Εκεί όπου θα δώσουν τη μεγάλη ναυμαχία οι τρεις Ομιλοι ΑΝΕΚ, Attica και Μινωικές.
Εκεί όπου τρεις μεγάλοι επιχειρηματίες, ο Γιάννης Σ. Βαρδινογιάννης, ο Ανδρέας Βεγονόπουλος και ο Εμανουέλε Γκριμάλντι, θα διασταυρώσουν πλέον ανοιχτά τα ξίφη τους.
Η κίνηση που πυροδότησε το κλίμα ήταν η απόφαση του Ομίλου Attica, που ανήκει στη MIG, να καταθέσει αίτηση στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας για τη δρομολόγηση του «Superfast 12» στη γραμμή Πειραιάς - Ηράκλειο στα μέσα Μαρτίου προς όφελος των χρηστών, των επιβατών και των οδηγών φορτηγών οχημάτων.
Η απόφαση αυτή προκάλεσε αίσθηση στη χρηματο-οικονομική πιάτσα, αφού ο Ανδρέας Βγενόπουλος αποφάσισε να χτυπήσει στην έδρα των Κρητικών, σε μια αγορά που φαντάζει πολύ δύσκολο να σπάσει. Τόλμημα που με μια πρώτη ματιά μοιάζει παράτολμο. Ομως, στην πράξη θα φανούν τα αποτελέσματα.
Η πίτα
Η πίτα στη γραμμή Πειραιάς - Ηράκλειο είναι συγκεκριμένη και δεν υπάρχει περίπτωση να μεγαλώσει. Το δρομολόγιο σε μεταφορική ικανότητα κυμαίνεται από 2.000 με 3.000 άτομα κατά μέσο όρο και 250-350 φορτηγά την ημέρα. Την κίνηση αυτή μοιράζονταν ως σήμερα οι «Μινωικές» που έχουν τα πλοία «Φαιστός Παλάς» και «Κνωσός Παλάς» και η ΑΝΕΚ με τα «Κρήτη Ι» και «Κρήτη ΙΙ».
Μέχρι τώρα οι «Μινωικές» απορροφούν το 65-70%, ενώ στα φορτηγά οι δύο εταιρείες έχουν από 50%. Οι τιμές είναι ήδη χαμηλές και κανείς δεν ξέρει πόσο θα μειωθούν και αν…
Το «παιχνίδι» όλο παίζεται στη μεταφορά φορτηγών οχημάτων.
Εκεί θα πρέπει να χτυπήσει η «Attica». Ομως, οι δυσκολίες είναι μεγάλες, αφού οι κρητικές εταιρείες έχουν ήδη πακέτα συμφωνιών με τους ιδιοκτήτες φορτηγών, τα οποία περιλαμβάνουν και τη μεταφορά στην Αδριατική. Κανείς δεν μιλάει επίσημα γιατί δεν θέλει να ανοίξει τα χαρτιά του. Πρόκειται για ένα σκακιστικό παιχνίδι, που θα μαγνητίσει το επιχειρηματικό ενδιαφέρον από την άνοιξη και μετά.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι ο ανταγωνισμός θα εστιάσει σε τιμές, ταχύτητα και εξυπηρέτηση και όποιος αντέξει. Πάντως, χαρακτηριστικό του κλίματος είναι η φράση κύκλων της ακτοπλοΐας: «Το θέμα δεν είναι αν, αλλά πόσο θα μείνουν». Οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις το 2009 προσδοκούσαν ανάκαμψη, η οποία όμως θα πιεστεί πλέον από τον ισχυρότατο ανταγωνισμό.
Η αρχή από τις Κυκλάδες
Η αρχή έγινε πέρυσι μετά την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου της «Attica» από τη MIG. Η διελκυστίνδα μεταξύ «Blue Star Ferries» και «Hellenic Seaways» μαγνήτισε το ενδιαφέρον. Η μεν πρώτη ανήκει στον Ομιλο Attica συμφερόντων MIG, ενώ στη δεύτερη το πάνω χέρι λόγω ενισχυμένου πλειοψηφικού πακέτου έχει η «Sea Star» που είναι μεγαλομέτοχος και της ΑΝΕΚ.
Η απόφαση της ΑΝΕΚ να δρομολογήσει την περασμένη άνοιξη το Ε/Γ-Ο/Γ «Πρέβελη» στις Κυκλάδες, κάτι που έγινε για πρώτη φορά στην πολύχρονη ιστορία της, θεωρήθηκε από την «Attica» ως πρόκληση και άτυπη εντατικοποίηση του ανταγωνισμού.
Το φθινόπωρο που μας πέρασε η HSW, συμφερόντων ΑΝΕΚ - «Μινωικών», δρομολόγησε στις Κυκλάδες δύο ακόμη πλοία που μπήκαν σφήνα σε εκείνα της «Blue Star» και πυροδότησαν τον ανταγωνισμό, αφού ήρθαν να προστεθούν στα ήδη υπάρχοντα «Highspeed», δυναμώνοντας ακόμη περισσότερο την παρουσία της HSW στην περιοχή.
Τα δύο πλοία της «Hellenic Seaways» περνούν από τα λιμάνια το μεν Ε/Γ-Ο/Γ «Χίος» των Πειραιά, Σύρου, Μυκόνου, Χίου και Μυτιλήνης, το δε Ε/Γ-Ο/Γ «Μύκονος» των Πειραιά, Πάρου, Νάξου, Σάμου και Ικαρίας.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr