Ν. Αναστασόπουλος : Στον ΟΛΠ τα λιμάνια της Αττικής και των Κυκλάδων
Το ενδιαφέρον όλων έχει εστιαστεί στην παραχώρηση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά στους Κινέζους. Αυτή είναι όμως η μία πλευρά του νομίσματος. Κυβέρνηση και ΟΛΠ βρίσκονται μπροστά σε μια σειρά προκλήσεων και προβλημάτων στα οποία πρέπει να απαντήσουν σύντομα. Οι προτάσεις υπάρχουν στο συρτάρι των αρμοδίων και τις αναλύει σε συνέντευξή του ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΠ Α.Ε.
Μερικά από τα θέματα της καυτής λίστας είναι: η επέκταση του λιμανιού προς τη Δραπετσώνα, ακόμη και μέσ
Το ενδιαφέρον όλων έχει εστιαστεί στην παραχώρηση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά στους Κινέζους. Αυτή είναι όμως η μία πλευρά του νομίσματος. Κυβέρνηση και ΟΛΠ βρίσκονται μπροστά σε μια σειρά προκλήσεων και προβλημάτων στα οποία πρέπει να απαντήσουν σύντομα. Οι προτάσεις υπάρχουν στο συρτάρι των αρμοδίων και τις αναλύει σε συνέντευξή του ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΠ Α.Ε.
Μερικά από τα θέματα της καυτής λίστας είναι: η επέκταση του λιμανιού προς τη Δραπετσώνα, ακόμη και μέσω απαλλοτριώσεων για την εξυπηρέτηση της ακτοπλοΐας, η εξασφάλιση χρηματοδότησης μέσω δημιουργίας θυγατρικής του ΟΛΠ, η οποία θα έχει αποκλειστική αρμοδιότητα την ακτοπλοΐα και όχι το εμπορικό λιμάνι, η δημιουργία Αττικού Λιμενικού Συστήματος και η «εκτροπή» επιβατών προς το Λαύριο και φορτίων τροφοδοσίας των νησιών προς την Ελευσίνα.
Ασχολούμαστε όλοι με τους Κινέζους και ξεχάσαμε θέματα όπως οι ανάγκες της κρουαζιέρας και της ακτοπλοΐας. Πώς πιστεύετε, ως Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς, ότι μπορούν να καλυφθούν αυτές οι ανάγκες μεσοπρόθεσμα και βραχυπρόθεσμα;
Με δεδομένό ότι με βάση την εμπειρία του παρελθόντος και τις ορατές προβλέψεις του μέλλοντος οδηγούμεθα μετά βεβαιότητας στο κτίσιμο νέων και μεγαλύτερων πλοίων, για τους αυτονόητους λόγους θετικών συνεργιών, οικονομίας κλίμακος, μείωσης κατανάλωσης καυσίμων με μεγαλύτερες ταχύτητες, βέλτιστης αξιοποίησης της κάλυψης της απόστασης των ελληνικών νησιών, δηλαδή ένα πλοίο να μπορεί να εκτελεί δύο δρομολόγια την ημέρα, το λιμάνι του Πειραιά θα πρέπει να απαντήσει στην πρόκληση της ικανοποίησης των απαιτήσεων αυτών.
Τα προηγούμενα χρόνια μιλούσαμε για αύξηση επιβατών κατά 70%. Τώρα τι προβλέπετε;
Εάν λάβει κανείς υπόψη του ότι την προηγούμενη 10ετία 1996-2007 είχαμε αύξηση διακίνησης επιβατών στο εσωτερικό, της τάξεως του 70%, στη δε κρουαζιέρα άνω του 50%, θα πρέπει με τους μετριότερους υπολογισμούς, μεταξύ 2016 και 2018 να αναμένει κανείς έναν όγκο επιβατών ύψους 17-18 εκατομμυρίων τον χρόνο, έναντι 13 εκατομμυρίων επιβατών που διακινούνται αυτή τη στιγμή.
Μπορεί ο Πειραιάς από μόνος του να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του μέλλοντος;
Οι δυνατότητες που έχει ο Οργανισμός για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα του μέλλοντος εστιάζονται, μεταξύ άλλων, και στη σύνδεση των λιμανιών της Αττικής, με την ονομασία Αττικό Λιμενικό Σύστημα, κάτω από την ομπρέλα του ΟΛΠ. Το σύστημα αυτό θα προσφέρει τη δυνατότητα σωστότερης και εξορθολογισμένης κατανομής των δραστηριοτήτων τόσο των επιβατών όσο και των εμπορικών φορτίων του λιμανιού του Πειραιά.
Τι θα επιτύχετε με τη σύνδεση των λιμανιών της Αττικής;
Με αυτόν τον τρόπο θα απελευθερωθούν χώροι στο λιμάνι του Πειραιά για την καλύτερη λειτουργία του, θα μεταφερθούν γραμμές σε λιμάνια όπως το Λαύριο, που είναι σημαντικά πιο κοντά σε μεγάλο αριθμό νησιών που παρουσιάζουν και πολύ μεγάλη διακίνηση επιβατών, θα μειωθούν οι χρόνοι προσέγγισης των λιμανιών περίπου κατά το 1/3, θα αποφευχθεί η περαιτέρω επιβάρυνση των όμορων δήμων του Πειραιά, οι οποίοι έχουν φτάσει σε σημείο κορεσμού, θα εξασφαλιστεί το περιβάλλον γενικότερα των ίδιων δήμων, το οποίο θα γίνει φιλικότερο και θα ικανοποιηθούν οι ανάγκες για εξυπηρέτηση επιβατών και φορτίων. Προϋπόθεση βεβαίως είναι η σύνδεση του Λαυρίου με τον Προαστιακό -κάτι που είναι προγραμματισμένο για το 2012-13- και η επέκταση της Αττικής Οδού, αλλά όλα αυτά είναι και στα σχέδια του ΥΠΕΧΩΔΕ.
Αναφερθήκατε μόνο στο λιμάνι του Λαυρίου. Δεν υπάρχει άλλο λιμάνι στα σχέδιά σας;
Υπάρχει και το λιμάνι της Ελευσίνας. Κι αυτό γιατί η εκτροπή συμβατικού φορτίου και η τροφοδοσία των νησιών από το λιμάνι του Πειραιά προς την περιοχή της Ελευσίνας θα δώσει σημαντικό οξυγόνο στην ευρύτερη περιοχή του Οργανισμού, θα εξασφαλίσει καλύτερη λειτουργία του λιμανιού, επιτρέποντας τη βελτιστοποίηση εκμετάλλευσης των χώρων του και θα ανακουφίσει όλη την αστική περιοχή από χιλιάδες φορτηγά ετησίως, τα οποία επιβαρύνουν πολλαπλώς την ευρύτερη περιοχή, δίνοντας στο τέλος της ημέρας μια καλύτερη ποιότητα ζωής στους κατοίκους που θα έχουν ένα φιλικότερο περιβάλλον.
Πώς θα γίνει και τι σημαίνει στην πράξη ενοποίηση των λιμένων;
Είναι βέβαιο ότι η λιμενική πολιτική της χώρας πρέπει στρατηγικά να οδηγηθεί σε ενοποίηση των μικρών λιμένων τόσο στον βορρά όσο και στον νότο, κάτω από τα μεγάλα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, επιτυγχάνοντας πολλαπλές ωφέλειες. Πρώτον, φθηνή τεχνογνωσία των οργανωμένων ΟΛΠ και ΟΛΘ, δεύτερον, εξασφάλιση, μέσω αυτών, χρηματοδοτήσεων για υλοποίηση των επενδύσεων και μάλιστα με ευνοϊκό κόστος, ευελιξία αποφάσεων και ενιαία στρατηγική ανάπτυξης. Με την κίνηση αυτή επιτυγχάνεται και δημιουργία υπεραξίας σε ΟΛΠ και ΟΛΘ επ’ ωφελεία του βασικού μετόχου, που είναι το ελληνικό Δημόσιο, το οποίο και κατέχει το 75% των δύο αυτών ανωνύμων εταιρειών. Με όλα αυτά εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα και η ανταγωνιστικότητα των λιμανιών. Μπορεί δε, σε ενίσχυση της ανάπτυξής τους, να χρησιμοποιηθεί το μοντέλο που ήδη υλοποιεί ο Πειραιάς: παραχώρηση προβλητών για κρουαζιέρα και εξασφάλιση, έτσι, ξένων ιδιωτικών επενδύσεων, που τόσο τις έχει ανάγκη η χώρα μας.
Με όλα αυτά όμως μπορείτε να αντιμετωπίσετε τον όγκο των 18 εκατομμυρίων επιβατών, που εκτιμάτε ότι θα έχετε;
Είναι βέβαιο ότι όλες οι παραπάνω προτάσεις μας που αφορούν το Αττικό Λιμενικό Σύστημα δεν μπορεί να αποτελέσουν οριστική λύση για την αντιμετώπιση του μέλλοντος και γι’ αυτό η διοίκηση της ΟΛΠ Α.Ε. πιστεύει ότι θα πρέπει να γίνουν εκείνες οι μελέτες που θα απαντήσουν στα προβλήματα αυτά μέσω
επέκτασης του λιμανιού του Πειραιά αφενός προς τη Δραπετσώνα για την ακτοπλοΐα και αφετέρου για την κρουαζιέρα από την περιοχή Παλατάκι και προς τα μέσα της θάλασσας.
Θα συναινέσουν Εθνική, ΒΡ, ΑΓΕΤ στην εκμετάλλευση της έκτασης της Δραπετσώνας;
Οπως είναι γνωστό, στη Δραπετσώνα υπάρχει χώρος άνω των 700 στρεμμάτων στον οποίο συμμετέχουν πολλοί ιδιοκτήτες, όπως η Εθνική Τράπεζα, η BP, η ΑΓΕΤ και ο ΟΛΠ και οι οποίοι, παρά τις προσπάθειες του ΥΠΕΧΩΔΕ, δεν φαίνεται ότι μπορούν να συναινέσουν σε μια από κοινού εκμετάλλευση της τεράστιας αυτής έκτασης.
Και αν σκοντάψετε σε αρνήσεις, τι θα γίνει;
Με το αυτό δεδομένο, θα πρέπει ενδεχομένως να αντιμετωπιστεί μέσω αναγκαστικής απαλλοτρίωσης η εξασφάλιση των αναγκαίων συμπληρωματικών χώρων προς τη λιμενική ζώνη που κατέχει ο ΟΛΠ, ούτως ώστε να μπορεί ο Οργανισμός να υλοποιήσει τα απαραίτητα χερσαία έργα και να εξασφαλιστεί η λειτουργία της επέκτασης του λιμανιού. Η συναίνεση των δήμων στα σχέδια αυτά είναι απολύτως απαραίτητη καθώς και ο συντονισμός και ο προγραμματισμός των έργων από κοινού με τα συναρμόδια υπουργεία ΥΠΕΧΩΔΕ και Μεταφορών.
Ολα αυτά τα έργα που σχεδιάζονται απαιτούν τεράστια κεφάλαια. Πώς θα εξασφαλίσετε τη χρηματοδότηση;
Με τη νομική μορφή που έχει ο ΟΛΠ, ως ανώνυμη εταιρεία, δεν είναι δυνατόν ούτε να εντάξει τέτοιο επενδυτικό πρόγραμμα σε κοινοτικά προγράμματα ούτε να εξασφαλίσει κρατικά κονδύλια-επιδοτήσεις. Παρ’ όλα αυτά υπάρχουν λύσεις μέσω θυγατρικής εταιρείας η οποία θα είχε αποκλειστική αρμοδιότητα την ακτοπλοΐα και όχι το εμπορικό λιμάνι και η οποία θα μπορούσε να υπαχθεί στα κοινοτικά κονδύλια, ως μη εισηγμένη. Για δε την κρουαζιέρα, η εξασφάλιση χρηματοδότησης θα μπορούσε να επιτευχθεί μέσω ενδεχομένων παραχωρήσεων μερικών προβλητών σε εταιρείες κρουαζιέρας. Στη φάση αυτή δεν είναι ώριμες οι απαντήσεις, ούτε έχουν γίνει ολοκληρωμένες μελέτες. Οταν και εφόσον προχωρήσουν τα σχέδια, έστω και σε προκαταρκτική μορφή, θα μελετηθούν επακριβώς οι παράμετροι όλου του παραπάνω σχεδίου.
Για όλους αυτούς τους σχεδιασμούς έχει ενημερωθεί η κυβέρνηση;
Ολες οι προτάσεις που αφορούν στο μέλλον θα μελετηθούν περαιτέρω και θα επιλεγεί η βέλτιστη λύση και θα δοθεί προς έγκριση. Ενα μέρος από τα οφέλη της παραχώρησης του ΣΕΜΠΟ θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να βοηθήσει σε όλα αυτά τα μακρόπνοα και δύσκολα επενδυτικά προγράμματα.Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr