Σύννεφα και πάνω από τα λιμάνια…
Πάνω που έλεγε η κυβέρνηση για την υπόθεση των λιμανιών «δόξα τω Θεώ» το γύρισε τώρα στο «βόηθα Παναγιά μου».
Και αυτό γιατί εξελίσσεται σε θρίλερ η υπόθεση της υπογραφής σύμβασης για την παραχώρηση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης στην κινεζική Hutschison, με κίνδυνο να «επενδυτικό όραμα» της κυβέρνησης να τιναχθεί στον αέρα.
Την ίδια ώρα, στο λιμάνι του Πειραιά οι ανταγωνι
Πάνω που έλεγε η κυβέρνηση για την υπόθεση των λιμανιών «δόξα τω Θεώ» το γύρισε τώρα στο «βόηθα Παναγιά μου».
Και αυτό γιατί εξελίσσεται σε θρίλερ η υπόθεση της υπογραφής σύμβασης για την παραχώρηση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης στην κινεζική Hutschison, με κίνδυνο να «επενδυτικό όραμα» της κυβέρνησης να τιναχθεί στον αέρα.
Την ίδια ώρα, στο λιμάνι του Πειραιά οι ανταγωνιστές της Cosco άρχισαν να θέτουν ερωτήματα για το κατά πόσο θα εξασφαλίζεται η διακριτική και εμπιστευτική αντιμετώπιση των εμπορικών πληροφοριών στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων τις οποίες θα διαχειρίζεται η Cosco Pacific αφού είναι θυγατρική του ομίλου Cosco η οποία έχει και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Επιπλέον, ζητούν διασφαλίσεις ίσης μεταχείρισης, δηλαδή να μην αποκτά πλεονέκτημα η Cosco ως πλοιοκτήτρια εταιρεία.
Η εμπλοκή
Στο μέτωπο της Θεσσαλονίκης το πρόβλημα έγκειται στον τρόπο που θα εξασφαλισθεί η χρηματοδότηση της επένδυσης των Κινέζων και των άλλων εταιρειών που συμμετέχουν στην κοινοπραξία. Με λίγα λόγια πως θα είναι <bankable>. Όμως η παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση έχει δημιουργήσει προβλήματα και έχει σφίξει τις κάνουλες των τραπεζών. Η
Η συγκεκριμένη κοινοπραξία, στην οποία μετέχει και η ελληνική Alapis, είχε προσφέρει 419,5 εκατ. ευρώ έναντι 131,9 εκατ. ευρώ που είχε προσφέρει η δεύτερη Cosco.
Οι Kινέζοι για να βρουν χρηματοδότηση θα πρέπει να απευθυνθούν είτε στον ιδιωτικό τραπεζικό τομέα είτε στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Η Ε.Τ.Επ. καλύπτει το 50% της επένδυσης, δίνοντας δάνειο με ευνοϊκούς όρους, εφόσον πειστεί ότι είναι ανταποδοτική και φιλική προς το περιβάλλον. Και λέγοντας ευνοϊκούς όρους σημαίνει να αρχίσει η αποπληρωμή του κεφαλαίου μετά από 5-7 χρόνια και μέχρι τότε να καταβάλλονται οι τόκοι και μάλιστα με συμφέρον για τον δανειολήπτη επιτόκιο.
Με τον τρόπο αυτό δίνει την ευκαιρία στον επενδυτή χρόνο να βρει πελάτες και αν αρχίσει να ανεβάζει τον τζίρο.
Όμως το αρχικό κείμενο της σύμβασης μεταξύ ΟΛΘ και Hutschison δεν εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις που ζητάει η Ε.Τ.Επ. Και το σημείο αυτό έχει γίνει αντικείμενο σκληρών διαπραγματεύσεων μεταξύ των ΄δυο πλευρών.
Από την άλλη πλευρά οι ιδιωτικές τράπεζες δεν δίνουν περίοδο χάριτος. Πληρώνεις από την αρχή κεφάλαιο και τόκους με μεγαλύτερο επιτόκιο.
Το πρόβλημα στην υπόθεση της Hutschison είναι ότι δύσκολα θα βρει εγγυητικές επιστολές από τράπεζες εν μέσω οικονομικής κρίσης ενώ οι Kινέζοι θα κληθούν να καταβάλουν μεγάλη προκαταβολή που φθάνει τα 50 εκ.ευρώ.
Παράταση
Ήδη το χρονοδιάγραμμα που είχε θέσει η διοίκηση του ΟΛΘ να έχουν ολοκληρωθεί οι διαπραγματεύσεις μέχρι τέλος του Νοεμβρίου 2008 έχει παρέλθει, και οι δύο πλευρές κάθισαν για πρώτη φορά στο ίδιο τραπέζι να συζητήσουν την προηγούμενη εβδομάδα, χωρίς όμως να υπάρξει κάποιο αποτέλεσμα.
Σύμφωνα με πληροφορίες η διοίκηση του ΟΛΘ έδωσε νέο περιθώριο στην Hutchison για να ολοκληρωθούν επιτυχώς οι διαπραγματεύσεις μέχρι το τέλος του μήνα, ώστε η σύμβαση να μπορεί να υπογραφεί έως τα μέσα του Φλεβάρη του 2009
Όμως το αξεπέραστο γα κάποιους πρόβλημα είναι ότι υπάρχει η σύμβαση ΟΛΠ-Cosco η οποία δημιουργεί δεδικασμένο.
Όπως μας επεσήμαναν χρηματιστηριακοί κύκλοι « δε μπορεί η Hutschison. μία εταιρεία που είναι εισηγμένη στο ίδιο χρηματιστήριο με τη Cosco, σε αυτό του Χόνγκ Κόνγκ , να παρουσιάσει σύμβαση που θα είναι σε βάρος της Cosco.”
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr