Ζαν Μαρκ Ουπέ, ο μάγος με το κατασαβίδι
Και ποιος δεν γνωρίζει την αγορά «do it your self» ή επί το ελληνικότερο «φτιάξ’ το μόνος σου». Θες μαραγκό; Γιατί να τρέχεις να πληρώνεις τον εξπέρ της διπλανής πόρτας, ο οποίος μάλιστα θα σου πάρει και γενναίο μεροκάματο; Πάρε ένα κατσαβίδι, πάρε λίγα μέτρα ξύλο και ξεκίνα.
Οταν ήρθε στη χώρα μας το 2005 η γαλλική «do it your self» πολυεθνική «Leroy Merlin» («ο μάγος Μέρλιν των κατσαβιδιών» όπως επονομάζεται) σαφώς ήθελε να «σκάψει» στον εν λόγω κλάδο και να πείσει όσο το
Και ποιος δεν γνωρίζει την αγορά «do it your self» ή επί το ελληνικότερο «φτιάξ’ το μόνος σου». Θες μαραγκό; Γιατί να τρέχεις να πληρώνεις τον εξπέρ της διπλανής πόρτας, ο οποίος μάλιστα θα σου πάρει και γενναίο μεροκάματο; Πάρε ένα κατσαβίδι, πάρε λίγα μέτρα ξύλο και ξεκίνα.
Οταν ήρθε στη χώρα μας το 2005 η γαλλική «do it your self» πολυεθνική «Leroy Merlin» («ο μάγος Μέρλιν των κατσαβιδιών» όπως επονομάζεται) σαφώς ήθελε να «σκάψει» στον εν λόγω κλάδο και να πείσει όσο το δυνατόν περισσότερους Ελληνες να αρχίσουν τις επιδιορθώσεις αγοράζοντας προϊόντά της. Ομως δεν ήθελε να το «κάνει μόνη της». Δηλαδή να μείνει χωρίς τη στήριξη των πελατών που τόσο προσδοκούσε να πάρει από τη μεγάλη της αντίπαλο «Praktiker». Τρία χρόνια αργότερα όμως, η πολυεθνική από τη Γαλλία, η οποία με τη στήριξη του γνωστού Ελληνα επιχειρηματία κ. Παύλου Φουρλή (κατέχει το 40% της ελληνικής θυγατρικής) ήρθε αρχικά στο εμπορικό πάρκο του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» και κατόπιν στη Μακεδονία, δεν φαίνεται να έχει επιτύχει το 100% των στόχων της.
Τα εγκαίνια την περασμένη Τετάρτη του νέου καταστήματός της στη λεωφόρο Πειραιώς επιβεβαιώνουν του λόγου το αληθές. Οχι ότι ο κόσμος δεν συνέρρευσε, ούτε φυσικά ότι τα ταμεία έμειναν άδεια λόγω της οικονομικής κρίσης που έχει ξεσπάσει. Ομως και μόνο η αργοπορία με την οποία η γαλλική εταιρεία εγκαινίασε το δεύτερο σημείο πώλησής της στην πρωτεύουσα αποδεικνύει ότι τα σχέδια πολλές φορές δεν επαληθεύονται με τον τρόπο που κάποιοι μάνατζερ θα ήθελαν.
Στην glamorous και με γαλλική φινέτσα συνέντευξη Τύπου που ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου κ. Ζαν-Μαρκ Ουπέ είχε δώσει στην πρεσβεία της Γαλλίας στην Αθήνα για την έλευση του γκρουπ στη χώρα μας είχε αναφερθεί σε περίπου 2.000 θέσεις εργασίας που θα δημιουργούσε ευθύς η «Leroy Merlin». Και όσο κι αν η παραπάνω δήλωση είχε ακουστεί υπερβολή, ένα «κοκόρεμα» δηλαδή αντίστοιχο του περίφημου «Le Coq», που είναι το σήμα κατατεθέν των «τρικολόρ», ο ίδιος ο κ. Ουπέ έλεγε με νόημα: «Περιμένετε και θα δείτε».
Σήμερα ο όμιλος απασχολεί λιγότερα από 500 άτομα, ενώ στο βάθος δεν διαφαίνεται άμεσο άνοιγμα νέων μαγαζιών που να δικαιολογεί την τόσο αισιόδοξη προοπτική. Ας μην ξεχνάμε ότι ο κ. Ουπέ, εκτός των άλλων, είχε αναφερθεί σε ταχεία ανάπτυξη σημείων πώλησης στην Ελλάδα, γεγονός όμως που δεν φαίνεται να έχει γίνει κατορθωτό, αφού ο οξύς ανταγωνισμός από την κορυφαία εταιρεία του κλάδου «Praktiker» και η δυσκολία κατανόησης της ελληνικής καταναλωτικής ιδιαιτερότητας δυσχεραίνουν τις προσπάθειες.
Βέβαια στα παραπάνω δεν θα πρέπει να λησμονήσουμε και τις υπερβολικές τιμές σε ό,τι αφορά την αγορά γης, τις οποίες ο Γάλλος μάνατζερ έχει να αντιμετωπίσει - τιμές που κινούνται έως και στο +30% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μέσο όρο στην υπόλοιπη Ευρώπη. Χαρακτηριστική αυτής της δυσκολίας υπήρξε η αργοπορία στην υλοποίηση του τρίτου σημείου πώλησης, το οποίο παρότι είχε ανακοινωθεί από τις πρώτες ημέρες που η «Leroy Merlin» πάτησε το πόδι της στη χώρα μας έγινε πραγματικότητα ύστερα από τρία και πλέον χρόνια.
Η αντίπαλος «Praktiker» και η γκρίνια του Παύλου Φουρλή
Οι υποστηρικτές της πολυεθνικής θέλοντας να απαντήσουν στην κριτική δεν διστάζουν να κάνουν αναφορά στους θετικούς τζίρους που παρουσιάζει το κατάστημα-ναυαρχίδα στο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Τζίρους οι οποίοι αγγίζουν τα 25 εκατ. ευρώ και έδωσαν μια πρώτη ανάσα σε μια δύσκολη, όπως εξελίσσεται, αγορά. Παράλληλα, οι ίδιοι κύκλοι κάνουν θετικές προβλέψεις και για την πορεία του καταστήματος της εταιρείας στη λεωφόρο Αεροδρομίου στη Θεσσαλονίκη, το οποίο ενισχύθηκε ιδιαίτερα μετά το αναγκαστικό κλείσιμο του πολυχώρου της ανταγωνιστικής «Praktiker», το οποίο προκάλεσε η ολοσχερής καταστροφή από πυρκαγιά. Βέβαια η πορεία αυτή, τώρα που το «Praktiker» της Πυλαίας άνοιξε ξανά τις πύλες του, είναι δύσκολο να συνεχιστεί.
Παρά τα παραπάνω, πάντως, ο κ. Ουπέ έχει θέσει ως στόχο της «Leroy Merlin» τη δημιουργία 15 και 3 καταστημάτων στην Ελλάδα και στην Κύπρο αντίστοιχα εντός δεκαετίας. Ο προϋπολογισμός για τα εν λόγω καταστήματα θα αγγίξει, σύμφωνα με τις προβλέψεις, τα 200 εκατ. ευρώ, ενώ για τα δύο πρώτα της αλυσίδας στην Ελλάδα (Αθήνα και Θεσσαλονίκη) η επένδυση έφτασε στα 20 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, στο στόχαστρο της «Leroy Merlin», που σήμερα έχει παρουσία σε 9 χώρες με 350 καταστήματα, βρίσκονται και τα Βαλκάνια. Ωστόσο, όπως ξεκαθάρισε ο κ. Ουπέ, προς το παρόν και μέχρι να περάσει η οικονομική κρίση η εταιρεία δεν πρόκειται να προχωρήσει σε κάποια επενδυτική κίνηση. Δηλαδή για τα επόμενα δύο με τρία χρόνια οι εξελίξεις φαίνεται να είναι παντελώς παγωμένες, επιτείνοντας την αγωνία του κ. Φουρλή, ο οποίος ήδη θα περίμενε πιο καλούς τζίρους και αναπτυξιακούς ρυθμούς.
38.000 οικιακά προϊόντα, 500 Ελληνες προμηθευτές
Σύμφωνα με τον κ. Ουπέ, η αλυσίδα αναπτύσσει καταστήματα μεγάλου, μεσαίου και μικρού μεγέθους. Στην Ελλάδα η «Leroy Merlin», μέλος του ομίλου «Adeo», διαθέτει μόνο μεγάλα καταστήματα, στα οποία οι καταναλωτές μπορούν να επιλέξουν μέσα από μια γκάμα 38.000 οικιακών προϊόντων και ειδών «do it yourself». Στο κατάστημα της Θεσσαλονίκης, που αναπτύσσεται σε δύο ζώνες, εργάζονται 165 άτομα και σε αυτό της Αθήνας περί τα 200.
Στην Ελλάδα η εταιρεία, στην οποία συμμετέχει κατά 40% ο όμιλος «Fourlis», συνεργάζεται με 500 Ελληνες προμηθευτές. Το λανσάρισμα των προϊόντων της «Leroy Merlin» ξεκίνησε στην Ελλάδα το 2005. Η εταιρεία επιλέγει καταστήματα κοντά σε μεγάλες πόλεις (μέσος όρος έκτασης 9.000 τ.μ.), τα οποία αναπτύσσονται σε πέντε τμήματα (μαστόρεμα, οικοδομή, κηπουρική, μπάνιο και διακόσμηση).
Δύο ες σάρκαν μίαν
Η ιστορία της αλυσίδας αρχίζει το 1923, όταν οι σύζυγοι και συνέταιροι Adolphe Leroy και Rose Merlin ανοίγουν ένα κατάστημα με αμερικανικά στοκ είδη. Το 1960 η εταιρεία, με την επωνυμία πλέον «Leroy Merlin», ανοίγει στη Βόρεια Γαλλία το πρώτο κατάστημα ειδών μαστορέματος. Το 1979 υπογράφεται συμφωνία με τον όμιλο «Auchan», ο οποίος στη συνέχεια εξαγοράζει την επιχείρηση. Εκτοτε η εταιρεία αναπτύσσεται με γρήγορους ρυθμούς εκτός των γαλλικών συνόρων, αν και τα Βαλκάνια ακόμα δεν αποτελούν από τα δυνατά της χαρτιά.Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr