Ναυτιλιακές εταιρείες : Σχέδια για αντοχή στην παρατεταμένη κρίση
Τα σχέδιά τους για να αντέξουν σε ενδεχόμενο παρατεταμένης κρίσης στην παγκόσμια οικονομία καταστρώνουν ήδη οι Έλληνες εφοπλιστές. Το κόλπο για να βγει αλώβητη η ελληνική ναυτιλία είναι να μετατρέψει το πρόβλημα σε ευκαιρία.
Σε μία περίοδο που οι ναύλοι ειδικά στα φορτηγά πλοία έχουν πέσει σε ποσοστό πάνω από 90%, ενώ έντονο πρόβλημα αντιμετωπίζουν όλες οι αγορές στη ναυτιλία, και οι προβλέψεις αναφέρουν ότι υπάρχει η ισ
Τα σχέδιά τους για να αντέξουν σε ενδεχόμενο παρατεταμένης κρίσης στην παγκόσμια οικονομία καταστρώνουν ήδη οι Έλληνες εφοπλιστές. Το κόλπο για να βγει αλώβητη η ελληνική ναυτιλία είναι να μετατρέψει το πρόβλημα σε ευκαιρία.
Σε μία περίοδο που οι ναύλοι ειδικά στα φορτηγά πλοία έχουν πέσει σε ποσοστό πάνω από 90%, ενώ έντονο πρόβλημα αντιμετωπίζουν όλες οι αγορές στη ναυτιλία, και οι προβλέψεις αναφέρουν ότι υπάρχει η ισχυρή πιθανότητα η κρίση να διαρκέσει ακόμα και δύο χρόνια, «πυξίδα» για την ελληνόκτητη ναυτιλία είναι οι σχέσεις εμπιστοσύνης που έχει κτίσει εδώ και 80 χρόνια με το χρηματοπιστωτικό σύστημα, αλλά και οι επενδυτικές ευκαιρίες που θα παρουσιαστούν όσο οι τιμές των πλοίων θα πέφτουν.
Τα προβλήματα
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ναυτιλιακή κοινότητα σήμερα, από τον αντίκτυπο της κατάρρευσης του εμπορίου είναι:
- Ο δείκτης της ναυλαγοράς φορτηγών πλοίων έχει ήδη χάσει περισσότερο από το 90% της αξίας που είχε στα μέσα Μαΐου του 2008.
- Και οι δείκτες των δεξαμενόπλοιων μειώθηκαν αρκετά.
- Οι εξαγωγές από τις χώρες της Ασίας προς την Ευρώπη και τις ΗΠΑ μειώθηκαν και συνεπώς και η ζήτηση για μεταφορά φορτίων.
- Η αξία των ναύλων έπεσε σημαντικά λόγω της μείωσης της ζήτησης φορτίων και η κατηφόρα των ναύλων συνεχίζεται.
- Οι τιμές του scrap και της αξίας των πλοίων μειώνονται επίσης.
- Οι παραγγελίες των νεότευκτων έχουν φτάσει σε χαμηλό επίπεδο.
- Κατά τη διάρκεια των τελευταίων εννέα μηνών του 2008, οι τραπεζικά δάνεια προς την παγκόσμια ναυτιλία έχουν μειωθεί κατά 30%, ενώ το 60% των νέων παραγγελιών δεν έχει ακόμη χρηματοδοτηθεί.
- Οι ναυτιλιακές εταιρίες αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα χρηματοδότησης τόσο των επενδυτικών τους σχεδίων όσο και της αγοράς νέων πλοίων και αναγκάζονται είτε να ακυρώσουν παραγγελίες είτε να χρηματοδοτήσουν με ίδια κεφάλαια τις νέες ναυπηγήσεις.
Η απάντηση
Αυτό που προέχει είναι να αποκατασταθεί η πίστη για να ξαναλειτουργήσει η παγκόσμια οικονομία. Χωρίς πίστη δεν υπάρχει οικονομία , τονίζει ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Γιώργος Γράτσος.
Οι τράπεζες πρέπει να βοηθήσουν περισσότερο από ποτέ άλλοτε και να αναπροσαρμόσουν τους όρους και τις απαιτήσεις τους από τα ναυτιλιακά δάνεια στα καινούργια δεδομένα. Σπάνια χάνουν από τα ναυτιλιακά τους δάνεια οι τράπεζες , υπογραμμίζει και προσθέτει: Μόνο μαζί, με καλή θέληση και συνεργασία μπορούμε να βγούμε από αυτή την μεγαλύτερη ίσως κρίση των τελευταίων 80 ετών. Θα δοκιμαστεί η πίστη και η αντοχή όλων μας, αλλά και της ελληνικής οικονομίας. Αν έχουμε πίστη στις ικανότητές μας και την τεχνογνωσία μας θα τα καταφέρουμε .
Την συνέχεια την δίνει ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Τζοάννος. Πρέπει να δημιουργήσουμε ισχυρές συνέργιες για επιτυχή αποτελέσματα, αναφέρει: Η ναυτιλία θα συνεχίσει να αποτελεί την σπονδυλική στήλη της παγκόσμιας οικονομίας, παρά την παγκόσμια οικονομική κρίση και την ύφεση.
Οι μεταφορικές ανάγκες για αγαθά, προϊόντα πετρελαίου και πρώτες ύλες θα συνεχίσουν να αυξάνονται και όσο τα σημεία παραγωγής και κατανάλωσης είναι σε απόσταση, θα υπάρχει πάντοτε η ανάγκη για τη δια θαλάσσης μεταφορά τους.
Το χαμηλό κόστος αλλά και η αποτελεσματικότητα των θαλασσίων μεταφορών εξασφαλίζουν ότι τα πλοία θα εξακολουθούν να παρέχουν στις αναπτυσσόμενες, αλλά και τις υπό ανάπτυξη οικονομίες, την απαραίτητη ενέργεια και τους άλλους πόρους που συμβάλλουν στην περαιτέρω ανάπτυξη και βελτίωση του επιπέδου διαβίωσης και ευημερίας .
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr