Το μεγάλο «ξεκαθάρισμα» και στην οδό Αθηνών

Το μεγάλο «ξεκαθάρισμα»  και στην οδό Αθηνών

Με πειρατές – χωρίς… χάρτες -  μοιάζουν οι επενδυτές σε Αθήνα, Ευρώπη και ΗΠΑ. Τουλάχιστον ήρωες του Ρ. Στίβενσον, στο Νησί των Θησαυρών, όπως ο Κάπταιν Φλιντ, έβγαζαν από το κουτσό πόδι ένα χάρτη και προχωρούσε ή έκλεβαν το νεαρό Τζιμ Χώκινς.

Σήμερα όλοι οι επενδυτές δεν γνωρίζουν απλώς διότι το κύριο χαρακτηριστικό της σημερινής χρηματοπιστωτικής κρίσης είναι πως, τελικά, δεν υπάρχει ιστορικό προηγούμενο ή μέτρ

Με πειρατές – χωρίς… χάρτες -  μοιάζουν οι επενδυτές σε Αθήνα, Ευρώπη και ΗΠΑ. Τουλάχιστον ήρωες του Ρ. Στίβενσον, στο Νησί των Θησαυρών, όπως ο Κάπταιν Φλιντ, έβγαζαν από το κουτσό πόδι ένα χάρτη και προχωρούσε ή έκλεβαν το νεαρό Τζιμ Χώκινς.

Σήμερα όλοι οι επενδυτές δεν γνωρίζουν απλώς διότι το κύριο χαρακτηριστικό της σημερινής χρηματοπιστωτικής κρίσης είναι πως, τελικά, δεν υπάρχει ιστορικό προηγούμενο ή μέτρα ικανά προκειμένου να αποτιμηθεί το βάθος της κρίσης.

Ούτε το 1929, ούτε το 1997, ούτε η περίοδος 1973- 1987 μπορούν να συγκριθούν με την σημερινή κατάρρευση όλων των αξιών.    

Πως μπορεί άλλωστε μπορεί να αποτιμηθεί ο «καρκίνος» που τη μια βγαίνει στο χέρι και την άλλη μέρα στο πόδι;

Πρώτα ήλθαν οι επενδυτικές τράπεζες, μετά τα Hedge Funds, ύστερα οι τράπεζες στην Ευρώπη. Σήμερα είναι οι αυτοκινητοβιομηχανίες, αύριο οι χημικές βιομηχανίες. Και φυσικά πίσω από όλους αυτούς είναι οι μικροί προμηθευτές κολοσσών όπως η BASF ή η General Motors.      

Για να επιστρέψουμε, όμως, στα δικά μας ο Γενικός Δείκτης γύρισε πίσω δέκα χρόνια (Μάρτιος 1998 κοντά στις 1800 μονάδες). Ούτε αυτό, όμως, αποτελεί μέτρο σύγκρισης διότι ο τότε δείκτης με τον σημερινό δεν έχουν καμία σχέση.

Το άλλο χαρακτηριστικό είναι ότι η χρηματιστηριακή αγορά ορίζεται πλέον από τις ειδήσεις, και όχι τις τιμές. Τα χρηματιστήρια είναι σε δεύτερη, τρίτη επιλογή, καθώς μιλά η πραγματική οικονομία.     

Ας πάμε σε μια από τις αιτίες της χρηματοπιστωτικής κρίσης. Οι πραγματικοί μισθοί έπεφταν και ο κόσμος άρχισε να δανείζεται. Στην ευφορία ουδείς αναρωτήθηκε ποιοι θα πληρώσουν στα δάνεια.

Το ίδιο συνέβαινε, όμως, στην Ευρώπη και την χώρα μας. Οι πραγματικοί μισθοί έπεφταν και ο πληθωρισμός έτρωγε την αγοραστική δύναμη.

Ποιοι έχουν χάσει χρήματα

Ας πάμε όμως σε μια άλλη παράμετρο. Σε  Ελλάδα και εξωτερικό τα χρήματα και τα κεφάλαια που χάθηκαν δεν ανήκουν μόνο σε μικροεπενδυτές, αλλά και σε ισχυρούς πλούσιους.

Και οι τελευταίοι, μόνο ένα τρόπο έχουν να βγάλουν πίσω τα χρήματα που έβγαλαν. Οι εταιρείες τους ή οι δραστηριότητες τους θα πρέπει να χρεώσουν ένα είδος royalty. Aν έχουν εταιρεία ρεύματος μεγαλύτερα τιμολόγια, αν  έχουν εταιρεία φυσικού αερίου υψηλότερες τιμές διέλευσης. Αν διαθέτουν τράπεζες, υψηλότερα επιτόκια και χρεώσεις.

Πως όμως οι εταιρείες θα χρεώνουν περισσότερα όταν οι τιμές πέφτουν επειδή δεν υπάρχει ζήτηση ή ικανή αγοραστική δύναμη  (στασιμοπληθωρισμός); 

Κατ ‘ αρχήν ο περιορισμός της αγοραστικής δύναμης βγάζει εκτός αγοράς εταιρείες κολοσσούς, όπως η Circuit στις ΗΠΑ.

Το ίδιο, εκτιμούν, για την Ελλάδα και οι τραπεζίτες, τόσο για τον κλάδο τους, όσο και για τον κλάδο λιανικών πωλήσεων.

Αν οι τράπεζες θα γίνουν… 2,5 όπως λέει ο πρόεδρος της Αlpha Bank, οι υπόλοιποι κλάδοι τι θα γίνουν ; Με άλλα λόγια, οι χρηματιστηριακές αγορές οδεύουν προς συγκέντρωση, σε εξαγορές και συγχωνεύσεις.

Το μεγάλο ξεκαθάρισμα.

Μέχρι τότε οι  κεντρικές τράπεζες θα αναγκαστούν να κόψουν περισσότερο τα επιτόκια, για να δουλέψει το σύστημα ξανά.

Προσωπική μας γνώμη είναι ότι το νέο Μπρέτον Γουντς θα έλθει από την καθαρή ενέργεια. Η ισχύς των νομισμάτων θα απορρέει από την καθαρότητα των κρατών, των εταιρειών κλπ.         

Έως τότε, όμως,  ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι ο περιορισμός των συναλλαγών στην ελληνική αγορά. Εφόσον η Οδός Αθηνών επιστρέψει στα επίπεδα του 2003 ( 141 εκατ. ευρώ ) τότε θα χρειαστεί μεγάλη προσπάθεια προσέλκυσης  κεφαλαίων.  

ΣΧΟΛΙΑ

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

connection

Παρά τους πρόσφατους πανηγυρισμούς της διοίκησης του ΑΔΜΗΕ για αίσιο τέλος στις διαπραγματεύσεις για να κλείσει η μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, οι εξελίξεις αποδεικνύουν ότι θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος προκειμένου να οριστικοποιηθεί κάποια τελική συμφωνία, με το χρόνο να γράφει ήδη μεγάλες καθυστερήσεις στην πορεία υλοποίησης του έργου.

dhmosi

Οσμή σκανδάλου αναδύεται από τις καταγγελίες κομμάτων της αντιπολίτευσης αλλά και τα στοιχεία που έρχονται στο φως της δημοσιότητας αναφορικά με τη σύμβαση παραχώρησης για την κατασκευή και λειτουργία για 60 έτη του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο, του μεγαλύτερου logistics hub της χώρας, προς τη Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο Α.Ε., που είναι κοινοπραξία της ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. (80%) και της Goldair Cargo (20%).

ITALIAN-ECONOMY

Σε άλλο μήκος κύματος κινείται η Süddeutsche Zeitung, η οποία στηλιτεύει τη στάση που τηρεί στο ζήτημα του ιταλικού προϋπολογισμού η γερμανική κυβέρνηση, που θεωρεί ότι το βασικό πρόβλημα για την Ιταλία είναι το δημόσιο χρέος της

tsakalotos_main

Η ΕΛΣΤΑΤ απέστειλε σήμερα στη Eurostat τα δημοσιονομικά στοιχεία (2η κοινοποίηση), στο πλαίσιο της διαδικασίας του υπερβολικού ελλείμματος - Σύμφωνα με αυτά, το πρωτογενές πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης (κατά ESA 2010) διαμορφώθηκε το 2017 σε 3,9% του ΑΕΠ ή 7,01 δισ. ευρώ