Ναυτιλία : Προσγειώνει η κρίση τους ‘Ελληνες εφοπλιστές
Αν και ο τομέας των μεταφορών έχει στηρίξει την παγκόσμια οικονομία σε όλη την περίοδο αυτή της κρίσης, είναι εξαιρετικά αμφίβολο πως κάτι τέτοιο θα συνεχιστεί στους ρυθμούς που γίνονταν στο παρελθόν ειδικά στα επόμενα 2-3 χρόνια δεδομένης της έλλειψης ρευστότητας αλλά και της έλλειψης ενδιαφέροντος ανάληψης ρίσκου από τις τράπεζες.
Eντονες αναμένονται να είναι και οι επιδράσεις στην ελληνική ναυτιλία λαμβανομέ
Αν και ο τομέας των μεταφορών έχει στηρίξει την παγκόσμια οικονομία σε όλη την περίοδο αυτή της κρίσης, είναι εξαιρετικά αμφίβολο πως κάτι τέτοιο θα συνεχιστεί στους ρυθμούς που γίνονταν στο παρελθόν ειδικά στα επόμενα 2-3 χρόνια δεδομένης της έλλειψης ρευστότητας αλλά και της έλλειψης ενδιαφέροντος ανάληψης ρίσκου από τις τράπεζες.
Eντονες αναμένονται να είναι και οι επιδράσεις στην ελληνική ναυτιλία λαμβανομένου υπόψη ότι αυτή ελέγχει περίπου το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Hδη στον Πειραιά η ανεύρεση νέων τραπεζικών κεφαλαίων για νέες χρηματοδοτήσεις έχει δυσκολέψει πολύ και έχει εκμηδενιστεί για νεοεισερχόμενους στην αγορά της ναυτιλίας.
Οι τράπεζες ολοένα και περισσότερες στον αριθμό «κρατούν» τα λιγοστά διαθέσιμα κεφάλαια για να υποστηρίξουν τους υπάρχοντες πελάτες τους και, βεβαίως, οι οικονομικώς πιο εύρωστοι πλοιοκτήτες έχουν προτεραιότητα σε αυτή την κούρσα αναζήτησης νέων κεφαλαίων.
Μείωση ελληνικών επενδύσεων
« Τα μεγάλα επενδυτικά προγράμματα σε κλασικού τύπου πλοίων όλων των αγορών ήδη έχουν περιοριστεί και μπορούμε ασφαλώς να τονίσουμε ότι οι νέες επενδύσεις του έτους που διανύουμε είναι κατά 80% μειωμένες από τις περασμένες χρονιές. Σημαντικό στοιχείο που οδηγεί στην περαιτέρω μείωση των νέων επενδύσεων για τους Eλληνες εφοπλιστές είναι η δυσχερείς θέση μεγάλων ναυπηγιών της Κίνας και της Νότιας Ασίας στην προσπάθεια που κάνουν για την ανεύρεση τραπεζών που θα στηρίξουν τις νέες ή και υπάρχουσες παραγγελίες», επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας XRTC-Σύμβουλοι Ναυτιλιακών Επιχειρήσεων και Οργανισμών, κ. Γιώργος Ξηραδάκης, ο οποίος εξειδικεύεται στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση:
«Βεβαίως επενδύσεις σε εξειδικευμένα projects (π.χ. drillships, cement carriers κ.λπ.) ή άλλες που σχετίζονται με αυτά, αφορούν μακροχρόνιες σχέσεις Ελλήνων με μεγάλους ναυλωτές, μαγνητίζουν το ενδιαφέρον των τραπεζών πόσο μάλλον, δε, όταν νέες ναυπηγήσεις συνδέονται με πιστώσεις εξαγωγικού εμπορίου (export credits). Παράλληλα, ναυτιλιακές αγορές με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και με σοβαρές ελλείψεις πλοίων, όπως για παράδειγμα πλοία μεταφοράς τσιμέντου ή ασφάλτου, πλοία υποστήριξης υποθαλάσσιας εξόρυξης πετρελαίου, κ.λπ., συνεχίζουν να μαγνητίζουν το ενδιαφέρον των τραπεζών».
Το βέβαιο, όμως, για όλα τα νέα επιχειρηματικά σχέδια είναι το γεγονός ότι το κόστος δανεισμού έχει γιγαντωθεί σε σχέση με τα περασμένα χρόνια. Ετσι παρατηρείται αύξηση του κόστους κατά 50% σε σύγκριση με τον μέσο όρο του κόστους δανεισμού των τελευταίων 3 ετών, για τους μεγάλους ναυτιλιακούς ομίλους, ενώ φτάνουμε και στο 200% για μικρότερους πλοιοκτήτες.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr