Γκρεγκ Μπρένεμαν, ο γιατρός των ασθενών επιχειρήσεων
Μέχρι τα δεκατρία του χρόνια ο κ. Γκρεγκ Μπρένεμαν συνήθιζε να ξυπνάει σχεδόν αξημέρωτα και να κάνει δουλειές στη φάρμα όπου έμενε στα περίχωρα του Κάνσας. Κάποια από τα καθήκοντά του ήταν να μεταφέρει σανό, να ταΐζει τα ζώα και να φτυαρίζει κοπριά.
Είκοσι χρόνια αργότερα τα ενδιαφέροντά του άλλαξαν ριζικά. Σήμερα έχει τη δική του εταιρεία διαχείρισης ιδιωτικών κεφαλαίων, συμμετέχει στο διοικητικό συμβούλιο της «Home Depot»
Μέχρι τα δεκατρία του χρόνια ο κ. Γκρεγκ Μπρένεμαν συνήθιζε να ξυπνάει σχεδόν αξημέρωτα και να κάνει δουλειές στη φάρμα όπου έμενε στα περίχωρα του Κάνσας. Κάποια από τα καθήκοντά του ήταν να μεταφέρει σανό, να ταΐζει τα ζώα και να φτυαρίζει κοπριά.
Είκοσι χρόνια αργότερα τα ενδιαφέροντά του άλλαξαν ριζικά. Σήμερα έχει τη δική του εταιρεία διαχείρισης ιδιωτικών κεφαλαίων, συμμετέχει στο διοικητικό συμβούλιο της «Home Depot» και της «ADP» και είναι πρόεδρος της αλυσίδας φαστ-φουντ «Quiznos», ενώ πρόσφατα διορίστηκε πρόεδρος και της εταιρείας διαχείρισης ιδιωτικών κεφαλαίων «CCMP». Ο ίδιος βέβαια επιμένει ότι έμαθε πολλά περισσότερα στη φάρμα παρά στο Χάρβαρντ.
Παρά τις πολυάριθμες ασχολίες του, εκείνο για το οποίο είναι ιδιαίτερα γνωστός στους επιχειρηματικούς κύκλους είναι το μοναδικό του ταλέντο να «θεραπεύει» εταιρείες σε κρίση. Δεν θα ήταν υπερβολή να πει κανείς ότι κατά τη διάρκεια ολόκληρης της καριέρας του ο κ. Μπρένεμαν πήγαινε γυρεύοντας για μπελάδες, καθώς κάθε τόσο κατέληγε με κάποια «προβληματική» εταιρεία στα χέρια του. Η συμβουλή μάλιστα που ο ίδιος έδινε σε νεότερα στελέχη ή φοιτητές ήταν όταν έχουν να επιλέξουν ανάμεσα σε μια υγιή και σε μια ασθενική εταιρεία πάντα να προτιμούν τη δεύτερη, με το σκεπτικό ότι σε συνθήκες κρίσης είναι ευκολότερο να ξεχωρίσει κανείς και να αποδείξει τις ικανότητές του.
Κάποιοι διάσημοι «ασθενείς» που έχει κατά καιρούς αναλάβει ο κ. Μπρένεμαν είναι η συμβουλευτική εταιρεία «Bain», η «Continental Airlines» και δύο αλυσίδες φαστ-φουντ, η «Burger King» και η «Quiznos». Κάθε μία από τις περιπτώσεις αυτές παρουσίαζε τις δικές της δυσκολίες, αλλά ο κ. Μπρένεμαν κατάφερνε πάντα να βρει το ενδεδειγμένο «αντίδοτο». Τα κατορθώματά του φαίνεται ότι έφτασαν στα αφτιά των στελεχών της «CCMP» και κάπως έτσι στα μέσα Αυγούστου εγκατέλειψε το πόστο του CEO στην «Quiznos» (αν και παρέμεινε ως πρόεδρος) για να αναλάβει νέα καθήκοντα στην εταιρεία διαχείρισης ιδιωτικών κεφαλαίων.
Η κατάλληλη θεραπεία
Σε κάθε περίπτωση που αναλαμβάνει, ο κ. Μπρένεμαν εφαρμόζει κάποιους κοινούς κανόνες, τους οποίους όμως προσαρμόζει ανάλογα με τις συγκεκριμένες ανάγκες. Το πρώτο βήμα είναι να εξαλείψει καθετί ζημιογόνο για την εταιρεία-ασθενή. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της «Continental Airlines», στην οποία ανέλαβε καθήκοντα οικονομικού διευθυντή το 1994, όταν η εταιρεία βρισκόταν στα πρόθυρα της χρεοκοπίας. Προτού κάνει οτιδήποτε άλλο, ο κ. Μπρένεμαν κατήργησε 18 πτήσεις οι οποίες προκαλούσαν μονάχα ζημιές, ανακόπτοντας την οικονομική κατρακύλα της εταιρείας.
Το επόμενο βήμα είναι η κατάρτιση μιας σαφούς στρατηγικής και η διατήρησή της, καθώς σε περιόδους κρίσης συμβαίνει συχνά τα στελέχη να αλλάζουν τα σχέδιά τους το ένα μετά το άλλο εξαιτίας της πίεσης και του πανικού, προκαλώντας μεγαλύτερη σύγχυση σε προσωπικό και πελάτες. Κάτι τέτοιο συνέβαινε και στην «Quiznos» μέχρι και τον Ιανουάριο 2007, οπότε και πήρε τα ηνία ο «γιατρός» Μπρένεμαν.
Πρώτη του κίνηση ήταν να θέσει ως πρωταρχικό στόχο την ενίσχυση των κερδών της εταιρείας που παρέπαιε. Από τότε η «Quiznos» περιόρισε τα έξοδά της, επέκτεινε τις υπηρεσίες delivery και catering, καθώς και τη διεθνή της παρουσία, ανοίγοντας 500 νέα εστιατόρια σε χώρες όπως η Ινδία και η Βραζιλία.
Τα νέα προϊόντα αποτελούν επίσης σημαντικό μέρος της τακτικής εξυγίανσης του κ. Μπρένεμαν. Στην περίπτωση της «Quiznos» κυκλοφόρησε το «Sammie», ένα σάντουιτς 2 δολαρίων, που στόχο είχε το κοινό που απέφευγε τα εστιατόριά της λόγω κόστους ή λόγω των πολλών... θερμίδων των πιάτων της.
Νέα προϊόντα δρομολόγησε και για την «Burger King» όταν τέθηκε επικεφαλής το 2004, με διασημότερο το «Enormous Omelette Sandwich», ένα σάντουιτς-βόμβα θερμίδων, το οποίο πυροδότησε ακριβώς για τον λόγο αυτό και αντιδράσεις, αλλά και σημείωσε μεγάλη επιτυχία. Επιπλέον έθεσε σε εφαρμογή ένα «Σχέδιο προόδου» («Go Forward Plan») με στόχο την παραγωγή κέρδους, την ενίσχυση της πελατείας και την κινητοποίηση των υπαλλήλων.
Σκληρή δουλειά
Εκτός από την ανανέωση των προϊόντων, εξίσου μεγάλης σημασίας είναι -κατά τον κ. Μπρένεμαν- και η ανανέωση των στελεχών. Μία απόφαση εξαιρετικά δύσκολη, αλλά απαραίτητη για την πρόοδο της εταιρείας. Στην «Quiznos», για παράδειγμα, αντικατέστησε πολλά από τα μέλη της «παλαιάς φρουράς» με πρωτοκλασάτα στελέχη άλλων αλυσίδων εστίασης όπως η «Burger King».
Ολες οι παραπάνω τακτικές φέρνουν ακόμα πιο κοντά τον επιθυμητό στόχο -που είναι η εξυγίανση της εκάστοτε εταιρείας- αλλά το συστατικό που πράγματι κάνει τη διαφορά είναι η σκληρή δουλειά, κάτι που ο κ. Μπρένεμαν έμαθε από τις μέρες του στη φάρμα και μάλλον απολαμβάνει. Ετσι κανένας δεν θα παραξενευτεί αν σύντομα σπεύσει να «θεραπεύσει» την επόμενη εταιρεία σε κρίση που θα ζητήσει τη μαγική συνταγή του.
Who is who
- Το 1994 ο Γκρεγκ Μπρένεμαν ίδρυσε τη δική του private equity εταιρεία, την «TurnWorks Inc»
- Από το 1996 μέχρι το 2001 υπήρξε πρόεδρος της «Continental Airlines Inc»
- Από τον Ιούνιο μέχρι τον Οκτώβριο 2002 ήταν πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της «RicewaterCoopers Consulting» και επέβλεψε τη συγχώνευσή της με την «IBM Global Services», αξίας 4 δισ. δολαρίων. Αναλυτές την ονόμασαν «συμφωνία της χρονιάς»
- Από το 2004 μέχρι το 2006 υπήρξε πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της αλυσίδας «Burger King»
- Από το 2007 και μέχρι πρόσφατα υπήρξε πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος μιας άλλης αλυσίδας φαστ-φουντ, της «Quiznos»
- Σήμερα παραμένει στην «Quiznos», ενώ έγινε και πρόεδρος της εταιρείας private equity «CCMP Capital»
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr