Κοντά στην επαναλειτουργία ο πετρελαιαγωγός Θεσσαλονίκης-Σκοπίων

Κοντά στην επαναλειτουργία ο πετρελαιαγωγός Θεσσαλονίκης-Σκοπίων

Η λειτουργία του είχε διακοπεί το 2013 ως οικονομικά ασύμφορη - Το σχέδιο επαναλειτουργίας προβλέπει την αναβάθμιση του αγωγού

agogos
Αίτημα στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Βόρειας Μακεδονίας, προκειμένου να λάβει άδεια για την επαναλειτουργία του αγωγού που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τα Σκόπια, ο οποίος από το 2013 παραμένει ανενεργός, υπέβαλε η ΒΑΡΔΑΞ ΑΕ, η εταιρεία που τον διαχειρίζεται.

Όπως αναφέρει η οικονομική ιστοσελίδα των Σκοπίων Faktor, το αίτημα υποβλήθηκε στις 23 Νοεμβρίου.

Το 80% της ΒΑΡΔΑΞ ΑΕ ανήκει στην ΕΛΠΕΤ-ΒΑΛΚΑΝΙΚΗ (100% θυγατρική της HELLENiQ ENERGY-μέχρι πρότινος ΕΛΠΕ) και το 20% στην κρατική εταιρεία της Βόρειας Μακεδονίας, NAFTOVOD.

Ο πετρελαιαγωγός κατασκευάστηκε το 2002, προκειμένου να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία έχουν εξαγοράσει τα Ελληνικά Πετρέλαια το 1998.

Ωστόσο, η λειτουργία του διακόπηκε το 2013, όταν τα ΕΛΠΕ την ανέστειλαν ως οικονομικά ασύμφορη.

Στο μεταξύ, ο αγωγός έχει καθαριστεί -καθώς δεν χρησιμοποιείται πια για μεταφορά αργού- και σε περίπτωση επαναλειτουργίας του θα μεταφέρει στη Βόρεια Μακεδονία τελικά προϊόντα πετρελαιοειδών.

«Αγκάθι» για την επαναλειτουργία του μήκους 213 χλμ. αγωγού αποτελούν οι αποζημιώσεις που διεκδικούν τα ΕΛΠΕ από το κράτος της Βόρειας Μακεδονίας, στο πλαίσιο αθέτησης των συμβατικών του υποχρεώσεων για εξαγορά τουλάχιστον 500.000 τόνων πετρελαίου σε ετήσια βάση. Για την περίοδο 2008 - 2011, το ποσό αυτό ανέρχεται σε 32 εκατ. ευρώ.

Το σχέδιο επαναλειτουργίας προβλέπει την αναβάθμιση του αγωγού, για τη μεταφορά προϊόντων διύλισης στη Βόρεια Μακεδονία, τα οποία θα αποθηκεύονται στο πρώην διυλιστήριο της ΟΚΤΑ, που στο ενδιάμεσο έχει μετατραπεί σε αποθηκευτικό χώρο.

Από το 2013 η Βόρεια Μακεδονία τροφοδοτείται οδικώς με καύσιμα, με συνέπεια το κόστος ανεφοδιασμού να είναι υψηλό. Επίσης, η διακίνηση καυσίμων οδικώς καθιστά πιο εύκολη τη λαθρεμπορία, η οποία «μεταφράζεται» σε απώλεια εσόδων.

Αντίθετα, με την επαναλειτουργία του αγωγού, η Βόρεια Μακεδονία θα μπορούσε να ανεφοδιάζεται με υψηλής ποιότητας καύσιμα, και με μικρότερο κόστος. Παράλληλα, η HELLENiQ ENERGY θα μπορούσε να αξιοποιήσει τις εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ ως κέντρο διακίνησης καυσίμων στην ευρύτερη περιοχή και κυρίως προς το Κόσοβο και τη Σερβία.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ


Ειδήσεις σήμερα:

Ποινική δίωξη στον συνταγματάρχη για τις ληστείες σε τράπεζες με ψεύτικη χειροβομβίδα

Η Ψηφιακή κάρτα Εργασίας φέρνει μείωση ασφαλιστικών εισφορών - Τι ανακοίνωσε ο Κωστής Χατζηδάκης

'Eρχονται ισχυρές καταιγίδες αύριο το βράδυ στην Αττική - Νέα σύντομη αλλά ισχυρή κακοκαιρία
Κλείσιμο
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Δείτε Επίσης