Εμ.Γκριμάλντι, ο Ιταλός που έσπασε το άβατο της Minoan

Εμ.Γκριμάλντι, ο Ιταλός που έσπασε το άβατο της Minoan

Ηταν πρωινό  του περασμένου Οκτωβρίου. Παραμονή της 28ης. Στο ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρεταννία» υπήρχε μεγάλη κινητικότητα, με πρωταγωνιστές εκπροσώπους της ναυτιλιακής και λιμενικής βιομηχανίας. Ο λόγος απλός: ο επιχειρηματίας Εμανουέλε Γκριμάλντι, ο οποίος είχε εισβάλει στην ελληνική ακτοπλοΐα  μέσω της ΑΝΕΚ, θα έκανε τότε την πρώτη του δημόσια εμφάνιση, με αφορμή ένα συνέδριο για τα λιμάνια που διοργάνωσε τότε ο όμιλος Grimaldi στην Αθήνα.  

Στο πρώτο διάλειμμα βρήκα

Εμ.Γκριμάλντι, ο Ιταλός που έσπασε το άβατο της Minoan

Ηταν πρωινό  του περασμένου Οκτωβρίου. Παραμονή της 28ης. Στο ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρεταννία» υπήρχε μεγάλη κινητικότητα, με πρωταγωνιστές εκπροσώπους της ναυτιλιακής και λιμενικής βιομηχανίας. Ο λόγος απλός: ο επιχειρηματίας Εμανουέλε Γκριμάλντι, ο οποίος είχε εισβάλει στην ελληνική ακτοπλοΐα  μέσω της ΑΝΕΚ, θα έκανε τότε την πρώτη του δημόσια εμφάνιση, με αφορμή ένα συνέδριο για τα λιμάνια που διοργάνωσε τότε ο όμιλος Grimaldi στην Αθήνα.  

Στο πρώτο διάλειμμα βρήκαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε πρόσωπο με πρόσωπο. Βγήκαμε έξω από το ξενοδοχείο και δέχτηκε να φωτογραφηθεί  με φόντο την ελληνική Βουλή. Χαμογελαστός, χωρίς να αφήσει το τσιγάρο από το χέρι, έδειχνε άνετος.

Το πρώτο που είπε είναι ότι τον ενδιαφέρει η Αδριατική. Μία αγορά δυνατή τόσο σε επιβάτες, κυρίως όμως σε μεταφορά εμπορευμάτων μέσω φορτηγών. Για τον λόγο αυτό ο όμιλός του ναυπηγεί 10 οχηματαγωγά πλοία, αλλάζοντας την ιστορία στη Αδριατική και τη στρατηγική πολιτική των επικείμενων  ανταγωνιστών του. Η πρώτη γραμμή όμως που τον ενδιαφέρει είναι η Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Ανγκόνα, σπάζοντας  την ελληνική κυριαρχία.

Από εκείνη την ημέρα ο  καιρός κύλησε και ήρθε η μεγάλη ανατροπή με τον Ιταλό επιχειρηματία να πουλάει  τη συμμετοχή που είχε στην ΑΝΕΚ στη «Sea Star» συμφερόντων Γιάννη Σήφη Βαρδινογιάννη και σε αντάλλαγμα να του δίνουν τη δική τους συμμετοχή στις «Μινωϊκές».

Ο Ιταλός έδειχνε ότι ήρθε για να μείνει στην ελληνική ακτοπλοΐα. Και για όσους δεν το κατάλαβαν, την περασμένη Δευτέρα ανέλαβε και την προεδρία της εταιρείας αφού την προηγούμενη είχε εκλέξει τέσσερα  μέλη στο Δ.Σ. των «Μινωϊκών». Με την είσοδό τους στην προεδρία του Δ.Σ. των «Μινωϊκών» έσπασε ένα άβατο.

«Οι “Μινωικές Γραμμές” είναι μία ελληνική εταιρεία που θα παραμείνει στο Ηράκλειο. Θέλω να σας πω ότι είμαστε εδώ, σε αυτή την εταιρεία, θα μείνουμε και δεν ενδιαφερόμαστε για προτάσεις από τρίτους, οι οποίοι ενδεχομένως θα θέλουν να μας ζητήσουν να πουλήσουμε το μερίδιό μας στις “Μινωϊκές”» δηλώνει με νόημα.

Ξεκινώντας με ένα Liberty από τον φτωχό ιταλικό Νότο

Ηταν αμέσως μετά τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η Ιταλία έβγαινε τραυματισμένη από την πιο αιματοβαμμένη σύρραξη της ανθρώπινης ιστορίας. Στον φτωχό ιταλικό νότο, μια οικογένεια η οποία είχε  συνδέσει  το όνομά της στο βάθος του χρόνου με το εμπόριο και τη θάλασσα, έψαχνε να βρει τι θα κάνει την επόμενη ημέρα. Οι εμπορικοί δρόμοι άνοιξαν, οι ανάγκες για την ανοικοδόμηση της κατεστραμμένης Ευρώπης  ήταν τεράστιες και η οικογένεια Γκριμάλντι ήταν εκεί για να επενδύσει στις θαλάσσιες μεταφορές.

Τα αδέλφια Γκριμάλντι -Αλντο, Γκουίντο, Λουίτζι, Ούγκο και Μάριο- παίρνουν δάνειο και  αγοράζουν ένα πλοίο τύπου Liberty το οποίο χρησιμοποιούσαν οι Αμερικανοί για τη μεταφορά φορτίων κατά τη διάρκεια του πολέμου. Αρχίζουν τα πρώτα τους δρομολόγια. Η οικογενειακή εταιρεία «Grimaldi - Siosa Lines» αυξάνει τη μεταφορική της δυναμικότητα και ο στόλος της αυξάνεται και δυναμώνει.

Κλείσιμο

Επικεφαλής του ομίλου είναι ο Γκουίντο, ο οποίος ως ανήσυχο πνεύμα δεν επαναπαύεται στην καλή αγορά και στα κέρδη που αποκομίζει η οικογένεια. Αποφασίζει να στραφεί και στην κρουαζιέρα, η οποία αρχίζει να γνωρίζει μεγάλη άνοδο  αφού οι ταλαιπωρημένοι Ευρωπαίοι θέλουν να ρίξουν στη λήθη τον εφιάλτη του Μεγάλου Πολέμου.    

Η αρχή γίνεται με το κρουαζιερόπλοιο «Auriga». Ετσι ο όμιλος, παράλληλα  με τις μεταφορές εμπορευμάτων και επιβατών, «χτίζει» και έναν μικρό στόλο από κρουαζιερόπλοια.

Ο Γκουίντο και τα αδέλφια του (που άλλαξαν ρότα)

Οπως συμβαίνει συνήθως, έτσι και τα αδέλφια Γκριμάλντι αποφασίζουν να χωρίσουν τα τσανάκια τους. Ηταν μέσα της δεκαετίας του ’90.

Ο Μάριο και ο Αλντο Γκριμάλντι μεταφέρουν τις δραστηριότητές τους βορειότερα, ιδρύοντας την «Grimaldi Genova», και εστιάζουν περισσότερο στον τομέα της  επιβατηγού ναυτιλίας. Ο  Γκουίντο Γκριμάλντι μένει στη Νάπολη επικεφαλής του «Gruppo Grimaldi», δίνοντας έμφαση στη μεταφορά φορτίων.

Τον πρόλαβαν οι Ελληνες στην Αδριατική

Στο μεταξύ, τα κρουαζιερόπλοια του ομίλου πωλούνται και μάλιστα ένα από αυτά, το «Ausonia», εντάσσεται στον όμιλο του Κύπριου εφοπλιστή Κωστάκη Λοΐζου. Ο Γκουίντο Γκριμάλντι  αναπτύσσει  την ιδέα των οχηματαγωγών πλοίων τα οποία θα μεταφέρουν τις νταλίκες με τα εμπορεύματα και επεκτείνει τις δραστηριότητές του στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου.  Στην Αδριατική τον προλαβαίνουν οι Ελληνες, οι  οποίοι είχαν ναυπηγήσει  πλοία εγκαίρως. Στρέφεται αλλού. Ο όμιλος συνδέει τα λιμάνια της Βορείου Αφρικής με την Ευρώπη, διευρύνει την παρουσία του μεταξύ των μεγάλων εμπορικών λιμανιών της Ισπανίας, της Πορτογαλίας και της Ιταλίας και επεκτείνεται στη Βόρεια Ευρώπη - αρχικά στη Δανία και την Ιρλανδία.

Το 1996 οι πωλήσεις του ομίλου φτάνουν τα 280 εκατ. ευρώ, τα  επενδυτικά σχέδια όμως επιβάλλουν τη ναυπήγηση νέων πλοίων. Ετσι, το 1998 αρχίζει να «χτίζει» 32 σύγχρονα πλοία  μεταφοράς μικτού φορτίου, οχημάτων και εμπορευματοκιβωτίων - ένα ναυπηγικό πρόγραμμα ύψους 2 δισ. δολαρίων που θα του επιτρέψει να μπει σε νέες αγορές.  Εως σήμερα έχουν παραδοθεί έξι πλοία, ενώ ακολουθεί η ναυπήγηση άλλων είκοσι.

Ο ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ ΣΤΟΛΟΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΟΧΗΜΑΤΩΝ-ΦΟΡΤΙΩΝ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

Μέσω επτά εταιρειών, με κυριότερες τις «Atlantica S.p.Α. di Navigazione», «Grimaldi Compagnia di Navigazione S.p.Α.», «Industria Armamento Meridionale S.p.Α.» και «Atlantic Container Line», ο ιταλικός όμιλος ελέγχει πάνω από 100 πλοία, τα οποία αποτελούν τον μεγαλύτερο στόλο μεταφοράς οχημάτων και άλλων ειδικών φορτίων στον κόσμο. Επίσης, διαχειρίζεται λιμενικούς σταθμούς, πλατφόρμες και κέντρα διαχείρισης και αποθήκευσης στη Μεσόγειο, στη βόρεια Ευρώπη, στη Δυτική Αφρική, στη Βόρειο και τη Νότιο Αμερική. Σχετικά πρόσφατα απέκτησε και το 50,4% της εισηγμένης στο χρηματιστήριο του Ελσίνκι «Finlines», της μεγαλύτερης εταιρείας μεταφοράς φορτίων και επιβατών στη Βαλτική, με πάνω από 50 πλοία.

Η νέα γενιά

Στο μεταξύ, στον όμιλο μπαίνει νέο αίμα. Ο «πατριάρχης» ντον Γκουίντο πλαισιώνεται από τους γιους του Τζανλούκα,  Εμανουέλε, και από τον γαμπρό του Ντιέγκο Πατσέλα. Και οι τρεις είναι από την περασμένη Κυριακή μέλη του Δ.Σ. των «Μινωϊκών». Ο Εμανουέλε Γκριμάλντι, δευτερότοκος γιος του ιδρυτή του ομίλου, τίθεται επικεφαλής του επιβατικού τομέα. Είναι αυτός που θα προσπαθήσει να σπάσει την επί πάνω από 20 χρόνια κυριαρχία των Ελλήνων στις γραμμές της Αδριατικής.

«Σε ό,τι αφορά στην Αδριατική, σίγουρα θα υπάρξουν αλλαγές, αλλά δεν είναι κάτι το οποίο μπορεί να γίνει σήμερα. Θα πρέπει να γίνουν κάποιες επενδύσεις. Οπωσδήποτε θα γίνει αλλαγή των πλοίων. Σκοπεύουμε να κάνουμε μία ανανέωση, με πλοία τα οποία να εξοικονομούν καύσιμα και παράλληλα να έχουν μεγαλύτερη χωρητικότητα, κάτι που θα μας επιτρέψει να αυξήσουμε τα έσοδά μας, συγκρατώντας τα έξοδα», επεσήμανε ο Εμανουέλε Γκριμάλντι μετά το τέλος της Γ.Σ. των «Μινωϊκών» την περασμένη Κυριακή.  

Ομως και οι τρεις δεν παίρνουν  καμιά στρατηγική απόφαση χωρίς να συμβουλευτούν πρώτα τον πατριάρχη της οικογένειας. Είπαμε, μιλάμε για Ναπολιτάνους...

ΕΝΑΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΣ ΑΠΟ ΤΗ ΝΑΠΟΛΗ

  •  Ο Εμανουέλε Γκριμάλντι, 52 ετών, είναι απόφοιτος της Στρατιωτικής Ακαδημίας της Νάπολη.
  • Αφού ολοκλήρωσε τις αρχικές σπουδές του, απέκτησε μεταπτυχιακούς τίτλους στην οικονομία και στο εμπόριο. 
  • «Δέσμευσή μου είναι να κάνω το παν για να επιτρέψω στις “Μινωϊκές” να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους και να βελτιώσουν τις υπηρεσίες που προσφέρουν στο κοινό. Το ίδιο έχουμε κάνει και σε άλλες εταιρείες, όπως στη Μάλτα», δήλωσε ο ίδιος  μετά την εκλογή του και συμπλήρωσε: «Θέλω να τονίσω μία ακόμα φορά ότι περνάμε δύσκολες στιγμές διότι το κόστος των καυσίμων έχει διπλασιαστεί μέσα σε έναν χρόνο και επειδή αντιπροσωπεύει το 50% των εξόδων πρέπει να μας προβληματίσει. Βέβαια αυτό δεν αφορά μόνο τις “Μινωικές”, αλλά και όλες τις άλλες εταιρείες».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης