ΟΠΑΠ: Απόσυρση του νόμου ζητούν οι υπάλληλοι
ΟΠΑΠ: Απόσυρση του νόμου ζητούν οι υπάλληλοι
Το δικαίωμα της πρώτης προαίρεσης του ΟΠΑΠ για την διεξαγωγή οποιονδήποτε νέων παιχνιδιών και την άμεση απόσυρση του σχεδίου νόμου ζητούν οι υπάλληλοι του οργανισμού.
Το δικαίωμα της πρώτης προαίρεσης του ΟΠΑΠ για την διεξαγωγή οποιονδήποτε νέων παιχνιδιών και την άμεση απόσυρση του σχεδίου νόμου ζητούν οι υπάλληλοι του οργανισμού. Ειδικότερα, με αφορμή την πρόσφατη έγκριση από το Υπουργικό Συμβούλιο του σχεδίου νόμου για τη «Ρύθμιση της Αγοράς Παιγνίων», ο Σύλλογος Υπαλλήλων ΟΠΑΠ ΑΕ εκφράζει την έντονη διαμαρτυρία του για τις διαφαινόμενες εξελίξεις και καταθέτει τις απόψεις και προτάσεις των εργαζομένων.
Στην ανακοίνωση του ο Σύλλογος αναφέρει αναλυτικά τα εξής:
" Το σχέδιο νόμου, το οποίο τέθηκε προς διαβούλευση στις 26/1/2011, θέτει ως στόχο τη διασφάλιση των εσόδων για το κράτος, την προστασία του κοινωνικού συνόλου και την προσαρμογή στην κοινοτική νομοθεσία. Από την πρώτη, όμως, ανάγνωσή του προκύπτει αβίαστα ότι το κείμενο που δόθηκε προς διαβούλευση είναι πρόχειρο στις διατυπώσεις, περιέχει αντιφατικές διατάξεις, υποσκάπτει τους ίδιους του τους στόχους, αδυνατεί να περιγράψει μια ρεαλιστική λύση για τη ρύθμιση της αγοράς τυχερών παιγνίων στην Ελλάδα και βρίσκεται ενάντια σε κάθε λογική προστασίας του κοινωνικού συνόλου και προάσπισης του δημοσίου συμφέροντος.
Σχετικά με τη διαδικασία της νέας διαβούλευσης, είναι απαράδεκτο το γεγονός ότι, παρά τη σοβαρότητα του θέματος, αυτή έχει διάρκεια μόλις έξι ημερολογιακές ημέρες, αγνοώντας προκλητικά πολλά από τα σημαντικά σχόλια που έθεσαν οι συμμετέχοντες στην προηγούμενη διαβούλευση. Δεν πρέπει να δίνεται η εντύπωση ότι επιχειρείται να εξυπηρετηθούν μεγάλα συμφέροντα και κρυφές ατζέντες.
Αναφορικά με την ουσία του σχεδίου νόμου, είναι πολλά και σοβαρότατα τα ζητήματα τα οποία τίθενται και αμείλικτα τα ερωτήματα που αυτό δημιουργεί:
1. Παρότι το σχέδιο νόμου θέτει ως προτεραιότητα την προστασία των ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων από τον εθισμό στο τζόγο, νομιμοποιεί με λανθασμένο τρόπο την πλέον επικίνδυνη μορφή τυχερών παιχνιδιών (όσον αφορά στον εθισμό), τα παιγνιομηχανήματα. Αυτό διότι:
Στην ανακοίνωση του ο Σύλλογος αναφέρει αναλυτικά τα εξής:
" Το σχέδιο νόμου, το οποίο τέθηκε προς διαβούλευση στις 26/1/2011, θέτει ως στόχο τη διασφάλιση των εσόδων για το κράτος, την προστασία του κοινωνικού συνόλου και την προσαρμογή στην κοινοτική νομοθεσία. Από την πρώτη, όμως, ανάγνωσή του προκύπτει αβίαστα ότι το κείμενο που δόθηκε προς διαβούλευση είναι πρόχειρο στις διατυπώσεις, περιέχει αντιφατικές διατάξεις, υποσκάπτει τους ίδιους του τους στόχους, αδυνατεί να περιγράψει μια ρεαλιστική λύση για τη ρύθμιση της αγοράς τυχερών παιγνίων στην Ελλάδα και βρίσκεται ενάντια σε κάθε λογική προστασίας του κοινωνικού συνόλου και προάσπισης του δημοσίου συμφέροντος.
Σχετικά με τη διαδικασία της νέας διαβούλευσης, είναι απαράδεκτο το γεγονός ότι, παρά τη σοβαρότητα του θέματος, αυτή έχει διάρκεια μόλις έξι ημερολογιακές ημέρες, αγνοώντας προκλητικά πολλά από τα σημαντικά σχόλια που έθεσαν οι συμμετέχοντες στην προηγούμενη διαβούλευση. Δεν πρέπει να δίνεται η εντύπωση ότι επιχειρείται να εξυπηρετηθούν μεγάλα συμφέροντα και κρυφές ατζέντες.
Αναφορικά με την ουσία του σχεδίου νόμου, είναι πολλά και σοβαρότατα τα ζητήματα τα οποία τίθενται και αμείλικτα τα ερωτήματα που αυτό δημιουργεί:
1. Παρότι το σχέδιο νόμου θέτει ως προτεραιότητα την προστασία των ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων από τον εθισμό στο τζόγο, νομιμοποιεί με λανθασμένο τρόπο την πλέον επικίνδυνη μορφή τυχερών παιχνιδιών (όσον αφορά στον εθισμό), τα παιγνιομηχανήματα. Αυτό διότι:
- Στα δεκάδες χιλιάδες παράνομα παιγνιομηχανήματα, που λειτουργούν ανεξέλεγκτα στην ελληνική επικράτεια, έρχεται να προσθέσει 25 έως 30 χιλιάδες νόμιμες εγκαταστάσεις από 4 - 10 εταιρείες, δίνοντάς τους το δικαίωμα να εγκαταστήσουν ένα μικρό καζίνο σε κάθε γωνία της χώρας, σε χώρους εστίασης ή διασκέδασης, καφετέριες, βενζινάδικα ακόμη και σε κάθε πλοίο. Δηλαδή, σε χώρους που συχνάζουν νέοι, αντί για σημεία αποκλειστικής διεξαγωγής τυχερών παιγνίων και προστασίας των ανηλίκων, όπως τα πρακτορεία της ΟΠΑΠ ΑΕ.
- Είναι αδύνατο να πιστέψει κανείς ότι η ανέτοιμη ΕΕΕΠ (πρώην παραγκωνισμένη ΕΕΕΤΠ, της οποίας η συγκρότηση είχε προβλεφθεί από τον ν. 3229/2004 και δεν έχει λειτουργήσει μέχρι σήμερα), καθώς επίσης και ο κρατικός μηχανισμός θα ξεπεράσουν τον εαυτό τους, θα ανταποκριθούν στις χιλιάδες καταγγελίες και θα προστατεύσουν αποτελεσματικά τόσο τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες όσο και το δημόσιο συμφέρον.
2. Αναρωτιόμαστε για ποιό λόγο το σχέδιο νόμου παραβλέπει το νόμιμο δικαίωμα της ΟΠΑΠ ΑΕ, το οποίο αποτελεί και σημαντικό περιουσιακό της στοιχείο, να διεξάγει έως το 2020 όλα τα αδειοδοτημένα παιχνίδια της με κάθε πρόσφορο τρόπο - άρα και στο διαδίκτυο, καθώς και το δικαίωμα πρώτης προαίρεσης για κάθε νέο παιχνίδι που θα εισαχθεί, όπως είναι και τα παιγνιομηχανήματα (ν. 2843/2000, σύμβαση μεταξύ ΟΠΑΠ & Ελληνικού Δημοσίου στις 15/12/2000 και ν. 3057/2002).
3. Είναι απορίας άξιον ότι δεν έχει ληφθεί καμμία απολύτως μέριμνα για την προστασία του εισοδήματος των επιχειρήσεων/πρακτορείων της ΟΠΑΠ ΑΕ, μη προβλέποντας αδειοδότηση αυτών με παιγνιομηχανήματα.
4. Οι γεωγραφικοί περιορισμοί για τα επίγεια δίκτυα είναι αποσμασματικοί και οδηγούν σε αδιέξοδο. Για παράδειγμα, για την αδειοδότηση οιουδήποτε καταστήματος, απαραίτητη προϋπόθεση είναι να απέχει κατ’ ελάχιστο 5 χλμ από Καζίνο, αποκλείοντας ολόκληρες γεωγραφικές περιοχές (Ρόδο, Κέρκυρα, Σύρο, Λουτράκι και ευρύτερες περιοχές Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Ξάνθης, κλπ).
5. Είναι παντελώς ανέφικτο να εισπραχθούν εντός του 2011 τα προβλεπόμενα από το μνημόνιο έσοδα ύψους 700 εκ. ευρώ, με το προτεινόμενο μοντέλο αδειοδότησης και τις διαγωνιστικές διαδικασίες του δημοσίου. Αντίθετα, προσαρμόζοντας το σχέδιο νόμου στην υφιστάμενη νομοθεσία και τη σχετική σύμβαση παραχώρησης στην ΟΠΑΠ ΑΕ, επιτυγχάνονται τα παρακάτω:
- Άμεση και έγκαιρη είσπραξη των χρημάτων από το ελληνικό δημόσιο.
- Διασφάλιση της προστασίας του κοινωνικού συνόλου και προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος.
- Σημαντική αύξηση των εσόδων του δημοσίου, σε ετήσια βάση, από τη λειτουργία των νέων παιχνιδιών, με ταυτόχρονη δημιουργία υπεραξίας στην περιουσία του δημοσίου.
- Το κράτος θα συνεχίσει να εισπράττει υψηλά μερίσματα και φόρο εισοδήματος από την ΟΠΑΠ ΑΕ, φορολογία κερδών παιχνιδιών και φόρους από τη λειτουργία των πρακτορείων, συνολικού ύψους τουλάχιστον 700 εκ. ευρώ ετησίως και, παράλληλα, το κοινωνικό σύνολο θα συνεχίσει να ωφελείται από την πλούσια κοινωνική δράση της ΟΠΑΠ ΑΕ.
6. Τέλος, θα πρέπει να σημειωθεί ότι, η καταδίκη της χώρας μας από το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων και το πρόστιμο των 31.536,00 ευρώ ημερησίως ουδεμία σχέση έχει με τη διεξαγωγή τυχερών παιχνιδιών μέσω παιγνιομηχανημάτων και διαδικτύου, αν και έχει χρησιμοποιηθεί ευρέως ως πρόφαση για το σύνολο του νομοσχεδίου και τον κατεπείγοντα χαρακτήρα της διαδικασίας.
Επιπλέον, ερωτήματα εγείρουν για τη σκοπιμότητά τους κάποιες διατάξεις του σχεδίου νόμου, οι οποίες δημιουργούν ασάφειες και δεν διασφαλίζουν τα συμφέροντα της ΟΠΑΠ ΑΕ. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι:
1. Οι ορισμοί του άρθρου 1, σε συνδυασμό με τις απαγορεύσεις του άρθρου 22 παρ. 6 και του άρθρου 26 παρ. 10, δημιουργούν ασάφειες για τη δυνατότητα συμμετοχής της ΟΠΑΠ ΑΕ στους προβλεπόμενους διαγωνισμούς.
2. Στο άρθρο 2 αναφέρεται ότι, εξαιρούνται από τις διατάξεις του νόμου, με την «επιφύλαξη των διατάξεων της ΕΕΕΠ», μόνο τα διεξαγόμενα και όχι τα αδειοδοτημένα παιχνίδια της ΟΠΑΠ ΑΕ, χωρίς να προσδιορίζεται το ακριβές πλαίσιο. Συγκεκριμένα, τα παιχνίδια SUPER4 και ΜΠΙΝΓΚΟ, αν και αδειοδοτημένα, δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει τη λειτουργία τους.
3. Το άρθρο 13 απαγορεύει την εμπορική επικοινωνία για τα τυχερά παίγνια συλλήβδην, μέχρι τη θέσπιση του Κώδικα Δεοντολογίας Παιγνίων. Αρκεί η εξαίρεση του άρθρου 2 για να συνεχίσει η ΟΠΑΠ ΑΕ να διαφημίζει τα παιχνίδια της;
4. Δεν είναι προφανώς τυχαίο ότι με το άρθρο 34 δίνεται η δυνατότητα διεξαγωγής τυχερών παιγνίων από ραδιοτηλεοπτικά μέσα, με άδεια της ΕΕΕΠ και έγκριση του ΕΣΡ. Η δυνατότητα αυτή αποτελεί περιουσιακό στοιχείο της ΟΠΑΠ ΑΕ ως δικαίωμα 1ης προαίρεσης, που απορρέει τόσο από το ν. 2843/2000, όσο και από τις 15/12/2000 σύμβαση παραχώρησης με το ελληνικό δημόσιο.
5. Οι μεταβατικές διατάξεις του άρθρου 37 αναφέρουν ότι, όλες οι αρμοδιότητες της ΕΕΕΠ για την εφαρμογή του νόμου μεταφέρονται στο ΓΓΠΣ, χωρίς μηχανισμό, χωρίς τεχνογνωσία, χωρίς πόρους και χωρίς θεσμικό πλαίσιο. Οι αντίστοιχες εποπτικές αρχές σε Ιταλία (AAMS) και Γαλλία (ARJEL), οι οποίες διαθέτουν πολυπληθές και έμπειρο προσωπικό, με δυσκολία σήμερα καταφέρνουν να ελέγξουν τον δύσκολο αυτό κλάδο.
- Είναι αδύνατο να πιστέψει κανείς ότι η ανέτοιμη ΕΕΕΠ (πρώην παραγκωνισμένη ΕΕΕΤΠ, της οποίας η συγκρότηση είχε προβλεφθεί από τον ν. 3229/2004 και δεν έχει λειτουργήσει μέχρι σήμερα), καθώς επίσης και ο κρατικός μηχανισμός θα ξεπεράσουν τον εαυτό τους, θα ανταποκριθούν στις χιλιάδες καταγγελίες και θα προστατεύσουν αποτελεσματικά τόσο τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες όσο και το δημόσιο συμφέρον.
2. Αναρωτιόμαστε για ποιό λόγο το σχέδιο νόμου παραβλέπει το νόμιμο δικαίωμα της ΟΠΑΠ ΑΕ, το οποίο αποτελεί και σημαντικό περιουσιακό της στοιχείο, να διεξάγει έως το 2020 όλα τα αδειοδοτημένα παιχνίδια της με κάθε πρόσφορο τρόπο - άρα και στο διαδίκτυο, καθώς και το δικαίωμα πρώτης προαίρεσης για κάθε νέο παιχνίδι που θα εισαχθεί, όπως είναι και τα παιγνιομηχανήματα (ν. 2843/2000, σύμβαση μεταξύ ΟΠΑΠ & Ελληνικού Δημοσίου στις 15/12/2000 και ν. 3057/2002).
3. Είναι απορίας άξιον ότι δεν έχει ληφθεί καμμία απολύτως μέριμνα για την προστασία του εισοδήματος των επιχειρήσεων/πρακτορείων της ΟΠΑΠ ΑΕ, μη προβλέποντας αδειοδότηση αυτών με παιγνιομηχανήματα.
4. Οι γεωγραφικοί περιορισμοί για τα επίγεια δίκτυα είναι αποσμασματικοί και οδηγούν σε αδιέξοδο. Για παράδειγμα, για την αδειοδότηση οιουδήποτε καταστήματος, απαραίτητη προϋπόθεση είναι να απέχει κατ’ ελάχιστο 5 χλμ από Καζίνο, αποκλείοντας ολόκληρες γεωγραφικές περιοχές (Ρόδο, Κέρκυρα, Σύρο, Λουτράκι και ευρύτερες περιοχές Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Ξάνθης, κλπ).
5. Είναι παντελώς ανέφικτο να εισπραχθούν εντός του 2011 τα προβλεπόμενα από το μνημόνιο έσοδα ύψους 700 εκ. ευρώ, με το προτεινόμενο μοντέλο αδειοδότησης και τις διαγωνιστικές διαδικασίες του δημοσίου. Αντίθετα, προσαρμόζοντας το σχέδιο νόμου στην υφιστάμενη νομοθεσία και τη σχετική σύμβαση παραχώρησης στην ΟΠΑΠ ΑΕ, επιτυγχάνονται τα παρακάτω:
- Άμεση και έγκαιρη είσπραξη των χρημάτων από το ελληνικό δημόσιο.
- Διασφάλιση της προστασίας του κοινωνικού συνόλου και προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος.
- Σημαντική αύξηση των εσόδων του δημοσίου, σε ετήσια βάση, από τη λειτουργία των νέων παιχνιδιών, με ταυτόχρονη δημιουργία υπεραξίας στην περιουσία του δημοσίου.
- Το κράτος θα συνεχίσει να εισπράττει υψηλά μερίσματα και φόρο εισοδήματος από την ΟΠΑΠ ΑΕ, φορολογία κερδών παιχνιδιών και φόρους από τη λειτουργία των πρακτορείων, συνολικού ύψους τουλάχιστον 700 εκ. ευρώ ετησίως και, παράλληλα, το κοινωνικό σύνολο θα συνεχίσει να ωφελείται από την πλούσια κοινωνική δράση της ΟΠΑΠ ΑΕ.
6. Τέλος, θα πρέπει να σημειωθεί ότι, η καταδίκη της χώρας μας από το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων και το πρόστιμο των 31.536,00 ευρώ ημερησίως ουδεμία σχέση έχει με τη διεξαγωγή τυχερών παιχνιδιών μέσω παιγνιομηχανημάτων και διαδικτύου, αν και έχει χρησιμοποιηθεί ευρέως ως πρόφαση για το σύνολο του νομοσχεδίου και τον κατεπείγοντα χαρακτήρα της διαδικασίας.
Επιπλέον, ερωτήματα εγείρουν για τη σκοπιμότητά τους κάποιες διατάξεις του σχεδίου νόμου, οι οποίες δημιουργούν ασάφειες και δεν διασφαλίζουν τα συμφέροντα της ΟΠΑΠ ΑΕ. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι:
1. Οι ορισμοί του άρθρου 1, σε συνδυασμό με τις απαγορεύσεις του άρθρου 22 παρ. 6 και του άρθρου 26 παρ. 10, δημιουργούν ασάφειες για τη δυνατότητα συμμετοχής της ΟΠΑΠ ΑΕ στους προβλεπόμενους διαγωνισμούς.
2. Στο άρθρο 2 αναφέρεται ότι, εξαιρούνται από τις διατάξεις του νόμου, με την «επιφύλαξη των διατάξεων της ΕΕΕΠ», μόνο τα διεξαγόμενα και όχι τα αδειοδοτημένα παιχνίδια της ΟΠΑΠ ΑΕ, χωρίς να προσδιορίζεται το ακριβές πλαίσιο. Συγκεκριμένα, τα παιχνίδια SUPER4 και ΜΠΙΝΓΚΟ, αν και αδειοδοτημένα, δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει τη λειτουργία τους.
3. Το άρθρο 13 απαγορεύει την εμπορική επικοινωνία για τα τυχερά παίγνια συλλήβδην, μέχρι τη θέσπιση του Κώδικα Δεοντολογίας Παιγνίων. Αρκεί η εξαίρεση του άρθρου 2 για να συνεχίσει η ΟΠΑΠ ΑΕ να διαφημίζει τα παιχνίδια της;
4. Δεν είναι προφανώς τυχαίο ότι με το άρθρο 34 δίνεται η δυνατότητα διεξαγωγής τυχερών παιγνίων από ραδιοτηλεοπτικά μέσα, με άδεια της ΕΕΕΠ και έγκριση του ΕΣΡ. Η δυνατότητα αυτή αποτελεί περιουσιακό στοιχείο της ΟΠΑΠ ΑΕ ως δικαίωμα 1ης προαίρεσης, που απορρέει τόσο από το ν. 2843/2000, όσο και από τις 15/12/2000 σύμβαση παραχώρησης με το ελληνικό δημόσιο.
5. Οι μεταβατικές διατάξεις του άρθρου 37 αναφέρουν ότι, όλες οι αρμοδιότητες της ΕΕΕΠ για την εφαρμογή του νόμου μεταφέρονται στο ΓΓΠΣ, χωρίς μηχανισμό, χωρίς τεχνογνωσία, χωρίς πόρους και χωρίς θεσμικό πλαίσιο. Οι αντίστοιχες εποπτικές αρχές σε Ιταλία (AAMS) και Γαλλία (ARJEL), οι οποίες διαθέτουν πολυπληθές και έμπειρο προσωπικό, με δυσκολία σήμερα καταφέρνουν να ελέγξουν τον δύσκολο αυτό κλάδο.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα