«1968»: Φόρος τιμής στη νίκη της ΑΕΚ που ένωσε ολόκληρη την Ελλάδα σε μια νύχτα

«1968»: Φόρος τιμής στη νίκη της ΑΕΚ που ένωσε ολόκληρη την Ελλάδα σε μια νύχτα

Η ταινία του Τάσου Μπουλμέτη αποκαλύπτει τα «μυστικά» της βραδιάς που η ΑΕΚ σήκωσε το τρόπαιο του Κυπέλλου Κυπελλούχων στο Καλλιμάρμαρο Στάδιο εις βάρος της Σλάβια Πράγας και απέδειξε περίτρανα τη δύναμη της ελληνικής ψυχής ενάντια σε κάθε αντίπαλο, όσο ισχυρός κι αν είναι

Δύο χρόνια μετά τον «Νοτιά» ο Τάσος Μπουλμέτης επιστρέφει στη μεγάλη οθόνη περιγράφοντας την ιστορική βραδιά της 4ης Απριλίου 1968, όταν η ομάδα ΑΕΚ σήκωσε το τρόπαιο του Κυπέλλου Κυπελλούχων στο Καλλιμάρμαρο Στάδιο εις βάρος της Σλάβια Πράγας κι έγινε η πρώτη ελληνική ομάδα που κατέκτησε ευρωπαϊκό τίτλο σε επίπεδο συλλόγων.

Ο σκηνοθέτης «Πολίτικης Κουζίνας» επικεντρώνει την καινούρια του ταινία σε έναν πραγματικό αθλητικό άθλο που έγραψε ιστορία, ένωσε ολόκληρη την Ελλάδα σε μια νύχτα και απέδειξε περίτρανα τη δύναμη της ελληνικής ψυχής ενάντια σε κάθε αντίπαλο, όσο ισχυρός κι αν είναι.

Ο Μπουλμέτης εμπνέεται από τον επικό αγώνα ΑΕΚ - Σλάβια Πράγας του 1968 και, 50 χρόνια μετά, επιστρατεύει ένα πλούσιο και ταλαντούχο καστ για να αποκαλύψει το συναρπαστικό παρασκήνιο πίσω από το άπιαστο όνειρο που έγινε πραγματικότητα. Ο Αντώνης Καφετζόπουλος, ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης ο Γιώργος Μητσικώστας, η Βασιλική Τρουφάκου, ο Ορφέας Αυγουστίδης ο Στέλιος Μάινας, ο Γιάννης Βούρος, και πολλοί ακόμα ηθοποιοί ενσαρκώνουν καθημερινές ιστορίες σε μια χρονιά που σημαδεύτηκε από καθοριστικές αλλαγές σε όλο τον πλανήτη. Μια χρονιά, το 1968, όταν η αναπάντεχη νίκη μιας ομάδας με ψυχή ανακήρυξε για πρώτη φορά στην ιστορία του ελληνικού αθλητισμού την Ελλάδα Κυπελλούχο Ευρώπης.

Μέσα σε μία λαμπερή νύχτα, ξετυλίγεται μια ιστορία εθνικής ανάτασης, με επίκεντρο το θρυλικό αγώνα στο Καλλιμάρμαρο που παρακολούθησε ολόκληρη η Ελλάδα από το ραδιόφωνο, και πάνω από 80.000 άνθρωποι από κοντά («σπάζοντας» το ρεκόρ Γκίνες ως η μεγαλύτερη συνάθροιση σε αγώνα μπάσκετ). Οι συγκινητικές και αστείες ιστορίες της ταινίας συνθέτουν έναν πολύχρωμο μικρόκοσμο, αλλά και τον καμβά μιας συγκλονιστικής εποχής, και μιας ολόκληρης χώρας.



«Το 1968 δεν είναι μια ΑΕΚτζίδικη ταινία. Έτυχε να είναι η ΑΕΚ η ομάδα που κατάφερε εκείνη τη βραδιά να το κάνει με μεγάλη προσπάθεια και με πάρα πολύ καλούς παίχτες. Τα ήθη και τα συστήματα έχουν αλλάξει από τότε. Υπήρχαν εκείνη τη βραδιά πανό που τα κρατούσαν Ολυμπιακοί και λέγανε ΑΕΚ, οι Ολυμπιακοί μαζί σου ή αντίστοιχα ΑΕΚ, οι Παναθηναϊκοί μαζί σου. Εκείνος ο αγώνας ένωσε όλη την Ελλάδα. Αυτό οφειλόταν και σε μία διάθεση εκτόνωσης που είχε όλος ο ελληνικός λαός γιατί ήταν ήδη κάτω από το καθεστώς της Χούντας». Εκείνη την εποχή άλλωστε ο «οπαδισμός» δεν είχε αυτές τις «αξίες» και τις συμπεριφορές που έχει τώρα. Τότε όλοι οι Έλληνες ήταν ενωμένοι. «Φωνάζανε ΑΕΚ ΕΛΛΑΣ ΕΝΩΣΙΣ. Ήταν μία βραδιά συσπείρωσης όλων των Ελλήνων. Εκείνη τη βραδιά έπαιζε η Ελλάδα με τα χρώματα της ΑΕΚ. Θα μπορούσε να παίζει με τα χρώματα του Ολυμπιακού, του Παναθηναϊκού, του Πανιωνίου. Ήταν μια μέρα χαράς για ολόκληρη την Ελλάδα» αναφέρει ο δημιουργός της ταινίας. 



1968: Ρήγμα στο Χρόνο

Το 1968 ήταν μία χρονιά πολύ καθοριστική για το μέλλον του κόσμου. Θεωρείται μία χρονιά αιχμής ακόμα και για τη σημερινή πολιτική κατάσταση. Ο δημιουργός επισημαίνει: «Η γενιά που κυβερνά αυτή τη στιγμή τον πλανήτη είναι η γενιά που διαμορφώθηκε από τις ηθικές αξίες του 1968 με όλα τα αρνητικά και θετικά παρελκόμενα.

«Την ημέρα που έγινε ο αγώνας σκοτώθηκε ο Martin Luther King, ένα μήνα πριν ξεκίνησε η Άνοιξη της Πράγας που συνεχίστηκε μέχρι τον Αύγουστο που μπήκαν τα σοβιετικά τανκς μέσα στην Πράγα, ένα μήνα μετά τον αγώνα έγινε ο Μάης του ’68, τρεις μήνες μετά τον αγώνα έγινε η δολοφονία του Robert Kennedy. Υπάρχουν πολλά συνταρακτικά γεγονότα και κυρίως τα μεγάλα κινήματα αμφισβήτησης των δύο εδραιωμένων πολιτικών πόλων που υπήρχαν τότε, της Δύσης και της Ανατολής. Κινήματα αντίδρασης στον πόλεμο του Βιετνάμ, κινήματα απελευθέρωσης των γυναικών και τον Αφροαμερικάνων, κινήματα στα πανεπιστήμια στη Γερμανία, στις κομμουνιστικές χώρες, αντιδράσεις ενάντια στο καθεστώς στην Πολωνία, αντιδράσεις στην Τσεχοσλοβακία. Είναι μια χρονιά που ο πλανήτης βράζει και είναι θυμωμένος».



Στρέφοντας το βλέμμα στην Ελλάδα του 1968, ο Τάσος Μπουλμέτης συνεχίζει: «Μέσα σ΄ αυτό το πολιτικό πλαίσιο γίνεται και αυτός ο αγώνας από δύο ομάδες που εκπροσωπούν δύο αντίθετα και ακραία πολιτικά συστήματα. Στη μεν Ελλάδα έχουμε μία δικτατορία που φιμώνει την ελευθερία λόγου, οι δε Τσέχοι έρχονται από ένα κομμουνιστικό καθεστώς που σε μερικούς μήνες, όταν ολοκληρωθεί η άνοιξη της Πράγας, θα ευνουχίσει κάθε δυνατότητα και διεκδίκηση ελευθερίας του τσεχοσλοβάκικου λαού».



ΣΧΟΛΙΑ

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

terminal

Από την «πιο καυτή ξανθιά του κόσμου» στο «Λύκο της Wall Street», η Μάργκοτ Ρόμπι έφτασε στα Όσκαρ με την «πιο αμφιλεγόμενη ξανθιά» («Εγώ, η Τόνια») και τώρα μεταμορφώνεται στην «πιο δολοφονική/καλοντυμένη ξανθιά» - και σε κινηματογραφική παραγωγό - στο νέο νουάρ-θρίλερ «Τερματικός σταθμός». Η Αυστραλέζα σταρ, από τις πιο συμπαθητικές και, αν τολμά κανείς να πει, αυθεντικές παρουσίες στη δημόσια σφαίρα, αποκαλύπτει σταδιακά την πολύπλευρη προσωπικότητά της. *Βρείτε την στο Instagram – το πάθος της είναι μεταδοτικό!

le_brio

Επτά νέες αφίξεις με επικρατέστερες το σαρκαστικό “χάρτινο” της Marvel «Deadpool 2» και την γαλλική κομεντί «Το ταλέντο». Η πρώτη για τα πιτσιρίκια. Η δεύτερη για θεατές που αναζητούν το «τερπνόν μετά του ωφελίμου»

1