Εγκαίνια για την έκθεση «Σημείο Συνάντησης, Αρχαιολογία και Τέχνη»

mendonilinaekainia

Σημαντική έκθεση με ευρήματα από το νεκροταφείο της Αμφίπολης αλλά και με εντυπωσιακούς πίνακες σύγχρονης Τέχνης συνδέοντας την Αρχαιότητα με το σήμερα εγκαινιάστηκε στην Καβάλα 

Πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της έκθεσης “Σημείο Συνάντησης, Αρχαιολογία και Τέχνη” στην Καβάλα, εκεί δηλαδή όπου συναντώνται Αρχαιολογία και Τέχνη στο Αρχαιολογικό Μουσείο Καβάλας με έργα νεοελληνικής τέχνης από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος που παρουσιάζονται εμβόλιμα και ακολουθούν την πορεία από την προϊστορική συλλογή μέχρι τα ελληνιστικά χρόνια της Νεαπόλεως αλλά και τα σύγχρονα της νεότερης Καβάλας. Μια πολλή ενδιαφέρουσα θεματική και συγκυρία που ανατρέχει από την αρχαία Νεάπολη και τις οικονομικές και πολιτιστικές κατακτήσεις της έως την ξεχωριστή Χριστούπολη της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και τη σημερινή Καβάλα, μια ιστορική αναδρομή στην οποία αναφέρθηκε εκτενώς με την ομιλία της στα εγκαίνια και η Υπουργός Πολιτισμού κ. Λίνα Μενδώνη. Την έκθεση- που εξελίσσεται και αναπτύσσεται ανάμεσα στα εκθέματα του Μουσείου-, παρουσίασε στο κοινό η Εφορεία Αρχαιοτήτων Καβάλας, σε συνεργασία με το Κέντρο Πολιτισμού, Έρευνας και Τεκμηρίωσης της Τράπεζας της Ελλάδος.



Η έκθεση ξετυλίγει και συγκρίνει τις αναφορές ανάμεσα σε διαφορετικά ευρήματα από διαφορετικές χρονικές συγκυρίες και εμπνέεται από τα ανάλογα ερεθίσματα σε σχέση με την τεχνοτροπία, τη γραφή, τις υφές και τα υλικά δημιουργίας των καλλιτεχνημάτων του αρχαίου και του νεότερου κόσμου που ενεργοποιούν την παράλληλη και διαφορετική προσέγγιση αρχαίων και νεότερων έργων τέχνης και οδηγούν σε νέες στάσεις θέασης μέσα στον μουσειακό χώρο εμπνέοντας παράλληλα και το κοινό. Εξου και ότι βλέπουμε από εκθέματα από το νεκροταφείο της αρχαίας Αμφιπόλεως – προτομές γυναικείων μορφών εξαιρετικής τεχνικής και περίτεχνα κοσμήματα – έως γυναικεία πορτρέτα των Γεώργιου Ιακωβίδη, Ορέστη Κανέλλη και Γιάννη Τσαρούχη• θαλασσογραφίες του Κωνσταντίνου Βολανάκη οι οποίες συνυπάρχουν με αγγεία που οι αναπαραστάσεις τους αφηγούνται τη δραστηριότητα των αρχαίων πόλεων της περιοχής μέσω της θαλάσσιας οδού• ενώ στην αίθουσα που αφιερώνεται στην Παρθένο, προστάτιδα θεότητα της Νεαπόλεως, εμφανίζεται η Παλλάδα Αθηνά, εμβληματική απεικόνιση της προστάτιδας της Αθήνας από τον Νικόλαο Γύζη.


Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά η Υπουργός Πολιτισμού, κ. Λίνα Μενδώνη αφότου έκανε μια ιστορική αναδρομή σε όλη την ιστορία της περιοχής και των ευρημάτων της από την Αρχαιότητα περνώντας στα Βυζαντινά Χρόνια και φτάνοντας στο σήμερα: “Έκανα αυτό το ιστορικό πέρασμα ανά τους αιώνες για την Καβάλα, για να εξηγήσω γιατί δεν υπήρχε προσφορότερος τόπος από το Μουσείο της, για να λάβει χώρα η αποψινή εικαστική συνάντηση.  Ένας ζωντανός εικαστικός διάλογος ανάμεσα στα έργα της νεοελληνικής τέχνης κι εκείνα που μας παραδόθηκαν από την προϊστορική εποχή, τους κλασικούς χρόνους, τα ελληνιστικά, τη βυζαντινή Χριστούπολη ως και τη νεότερη Καβάλα. Ο διάλογος ανάμεσα στα έργα της σπουδαίας συλλογής της Τράπεζας της Ελλάδας, με τα αριστουργήματα που μας χάρισαν ανά τους αιώνες οι προηγούμενοι από μας, μάς κάνουν να ξαναδούμε την Τέχνη με πιο ειλικρινές βλέμμα. Να αναγνωρίσουμε ότι τα ίδια πράγματα αποδίδονται σε διαφορετικούς χρόνους, με διαφορετικά υλικά,  αλλά πάντα ως σπονδή στην Τέχνη. 




Οι Αμφιπολίτισσες που αποτυπώθηκε η ομορφιά και η πολυτέλεια της ζωή τους στις προτομές τους, έρχονται να συναντήσουν την κόρη με τα ρόδα του Ιακωβίδη, αλλά και την όμορφη Δέσποινα του Τσαρούχη που την αναγνωρίζουμε και ως Άνοιξη στον περίφημο πίνακα των τεσσάρων εποχών του. Οι θάλασσες του Κωνσταντίνου Βολανάκη, τρικυμισμένες ή ήρεμες, ψάχνουν να βρουν την ιστορία τους στους πιθαμφορείς της Πάρου. Από τους θαλάσσιους δρόμους του αρχιπελάγους του Αιγαίου, που όργωσαν τολμηροί έμποροι θαλασσοπόροι,  πουλήθηκαν στη Θάσο. Η Παλλάδα Αθηνά του Νικόλαου Γύζη στέκεται απέναντι στα ευρήματα από το ιερό της Παρθένου, χωρίς έπαρση, όπως αρμόζει στη θέαση του αρχαίου μύθου. Ο χώρος των περιοδικών εκθέσεων φιλοξενεί έργα που αποτυπώνουν το νεότερο κόσμο, που, όμως, χωρίς τα ανάλογα του αρχαίου θα ήταν ξεκομμένα από τις ρίζες τους και την πηγή της έμπνευσης τους. 



Σε λίγο, θα κληθούμε να μοιραστούμε την αισθητική απόλαυση μιας έκθεσης που αποκαθιστά το διάλογο ανάμεσα σε έργα που τα χωρίζουν αιώνες και τα συμφιλιώνει η Τέχνη. Χρωστάμε χάρη σε εκείνους που είχαν την ιδέα και τη μετουσίωσαν σε πραγματική απόλαυση για όλους μας. Χρωστάμε χάρη στο Διοικητή  της Τράπεζας της Ελλάδος, κ. Γιάννη Στουρνάρα, στον Πρόεδρο του Κέντρου Πολιτισμού, Έρευνας και Τεκμηρίωσης της Τράπεζας της Ελλάδος, κ. Παναγιώτη Παναγάκη, στην επιμελήτρια της έκθεσης, κ. Χάρι Κανελλοπούλου, για την άμεση ανταπόκριση στο αίτημα της Εφορείας Αρχαιοτήτων Καβάλας να συνεργαστούν μαζί της, κάνοντας πράξη την πολιτιστική αποκέντρωση. Ευχαριστούμε θερμά και την Έφορο Αρχαιοτήτων Καβάλας, κ. Σταυρούλα Δαδάκη, η οποία υιοθέτησε την ιδέα και τόλμησε να πραγματοποιήσει κάτι που δεν είναι αυτονόητο σε πολλούς.  

egkeiniaekthesia


 

ΣΧΟΛΙΑ

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

jojorabit

Πλην Περού και «Τραγούδι χωρίς όνομα» όλες οι άλλες μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας. Στη θέση σας θα απέφευγα μιούζικαλ «Cats» και «Γκουβερνάντα»