Έκθεση φωτογραφίας στην Υδρα: «Η Συρία άλλοτε»

unnamed

Στην γκαλερί «Μιράντα» 

Το Σάββατο 20 Ιουλίου 2019, στις 8.00 μμ. εγκαινιάζεται η έκθεση με φωτογραφίες από τη Συρία με θέμα «Η Συρία άλλοτε», στην γκαλερί «Μιράντα» στην Υδρα. Οι σπάνια αυτή συλλογή ανήκει στον αρχιτέκτονα Δημήτρη Παπαχαραλάμπους που εδώ και χρόνια έχει αναπτύξει το πάθος του συλλέκτη. Οι φωτογραφίες αυτές αποπνέουν τον ανατολίτικο αέρα μιας Συρίας που δεν υπάρχει πια και προέρχονται  από το GRAN TOUR δηλαδή το ταξίδι των περιηγητών στην Μέση Ανατολή, την Ελλάδα την Τουρκία και την Αίγυπτο, που συνέπεσε με το κίνημα του Οριενταλισμού, την καθιέρωση της Αρχαιολογίας ως επιστήμης με τις ανασκαφές της Αιγύπτου  από τον Μέγα Ναπολέοντα, καθώς και την ανακάλυψη της φωτογραφίας.


Οι φωτογραφίες αυτές είναι  36 "αλμπουμίνες",  που αφορούν την Συρία και είναι χωρισμένες σε τέσσερις ενότητες : Πρόσωπα, Πόλεις, Παλάτια , Μνημεία. Τα αρνητικά τους ήταν μεγάλες υάλινες πλάκες  που χρονολογούνται από το 1850 έως το 1899, χρονολογία όπου διεδόθη η κάρτ ποστάλ και σταμάτησε η παραγωγή  τους. 

unnamed__2_
unnamed__1_


Η έκθεση εκτός από μεγάλο ιστορικό ενδιαφέρον, παρουσιάζει και αισθητικό, αφού μέσα από αυτές μπορεί κανείς να φανταστεί τον τρόπο ζωής, την ιδιωτική και δημόσια λατρεία προς τον `Yψιστο, και πάνω από όλα τις παραδόσεις, την αρχιτεκτονική, τις λατρευτικές ιεραρχίες και σχέσεις που αναπτύχθηκαν στα τέλη του 19ου αιώνα. Τα κτίρια χτισμένα με απαράμιλλο στυλ και έμπνευση μοιάζουν με ζωντανές δαντέλες ενώ έχουν αξιοσημείωτο στυλ και ομορφιά. Τα πορτρέτα πάλι, παρουσιάζουν γυναίκες αισθαντικές με ομορφιά εξωτική και ζεστασιά ψυχική.


Βεδουίνοι, σεϊχηδες και γυναίκες της μυσταγωγικής Ανατολής αποτελούσαν και την τότε κοινωνία και δίνουν το δικό τους παράδειγμα διαχρονικά, στους περιηγητές που θέλησαν να αποκρυπτογραφήσουν αλλά και να ανακαλύψουν τα ήθη και τα έθιμα ενός ολόκληρου κόσμου. `Ενας διάχυτος αέρας μυστηρίου πλανιέται έτσι στον χώρο σε έναν χρόνο άχρονο όμως και πολύ σχετικό για τον καθένα από μας.


Οι σπανιότατες αυτές φωτογραφίες μαγνητίζουν το βλέμμα ενώ το αγκαλιάζουν με τον αέρα της Ανατολής. Με αυτόν τον τρόπο και με την μοναδική ικανότητα διάδοσης της Τέχνης και του Πολιτισμού, οι φωτογραφίες μας καθηλώνουν, μας διδάσκουν και μας εμπνέουν, μοιράζοντας το όνειρο μαζί μας.
`Ετσι, το όνειρο γίνεται συλλογικό και σαφέστατα πολύ ουσιαστικό, αγγίζοντας τα όρια της μεταφυσικής. Αυτός είναι και ο τρόπος που πρέπει να δει ο επισκέπτης ή ο περιηγητής αυτές τις φωτογραφίες που περιμένουν στωϊκά την δική τους ανάγνωση της ψυχής, αφού είναι τόσο ωραίες και σημαντικές που ξεφεύγουν εύστοχα με τον τρόπο τους από τις γρήγορες και εύκολες σύγχρονες φωτογραφικές αποτυπώσεις.

Η απλή και διαχρονική αυτή ομορφιά που σπάνια υπάρχει πια, ακολουθούσε ένα διαφορετικό στυλ ζωής και ιδιωτικής λατρείας προς το θείο. Η χαρακτηριστική φωτογραφία της γυναίκας με το μαντήλι να καλύπτει τα χαρακτηριστικά της ενώ φαίνονται μόνο τα μάτια, ερευνά επίσης την θέση της γυναίκας στην τότε κοινωνία.

Ενα ταξίδι στο όνειρο και την διάδοση του Οριενταλισμού, κινήματος που άνθισε στη στροφή του αιώνα αποτελεί η έκθεση αυτή, περιμένοντας μας να την κατανοήσουμε και εμείς βαθύτερα. Ο υποβλητικός χώρος της γκαλερί «Μιράντα», επιστρέφει στο παρελθόν για να αντλήσει τέχνη, πολιτισμό και κουλτούρα μέσα από την αέρινη πνοή που αναδύουν αυτές οι φωτογραφίες. Και αυτές με τη σειρά τους περιμένουν εμάς, όλους εμάς να τις κοιτάξουμε έστω για μία τελευταία φορά, με τα μάτια της ψυχής.

ΣΧΟΛΙΑ

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

gavras_arthro

Το φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν χαρακτηρίζει τον Κώστα Γαβρά ως «έναν από τους μεγαλύτερους εκπροσώπους του πολιτικού κινηματογράφου και της κοινωνικής καταγγελίας» των τελευταίων 50 ετών.