«Κινηματογραφικά Διαμάντια από την Ουγγαρία» το νέο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης

«Κινηματογραφικά Διαμάντια από την Ουγγαρία» το νέο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης


Διακεκριμένοι δημιουργοί του ουγγρικού σινεμά με βραβευμένες ταινίες–σταθμούς που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή σελίδα στον παγκόσμιο κινηματογράφο, πρωταγωνιστούν στο αφιέρωμα «Κινηματογραφικά Διαμάντια από την Ουγγαρία», το οποίο παρουσιάζει η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης

«Κινηματογραφικά Διαμάντια από την Ουγγαρία» το νέο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης

Συνεχίζει το εξαιρετικό της πρόγραμμα η Ταινιοθήκη, στρέφοντας αυτή τη φορά το βλέμμα στην Ουγγαρία και το σινεμά που έχει παράγει τις τελευταίες δεκαετίες η χώρα.

Οι ταινίες του αφιερώματος αποτυπώνουν καθοριστικές πολιτικές και κοινωνικές αναταράξεις και ανατέμνουν τη γυναικεία ψυχοσύνθεση και τις διαπροσωπικές σχέσεις, μέσα από ήρωες που ακροβατούν σε τεντωμένο σχοινί. Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για τις ταινίες Η φράση που δεν τέλειωσε ποτέ / 148 perc a befejezetlen mondatból του Ζόλταν Φάμπρι (1975), Η υιοθεσία / Örökbefogadás της Μάρτα Μετζάρος (1975), Μια πολύ ηθική νύχτα / Egy erkölcsös éjszaka του Κάρολι Μακ (1977) και Εμπιστοσύνη / Bizalom του Ίστβαν Ζάμπο (1980).

Αξίζει να θυμηθούμε ότι:
Κλείσιμο
Η ταινία Η Υιοθεσία της Μάρτα Μετζάρος απέσπασε τη Χρυσή Άρκτο στο Φεστιβάλ του Βερολίνου το 1975.  
Η Εμπιστοσύνη γυρίστηκε το 1980, βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Βερολίνου και έκανε γνωστό στην παγκόσμια κινηματογραφική κοινότητα το όνομα του Ίστβαν Ζάμπο, ο οποίος δύο χρόνια αργότερα, κέρδισε το Όσκαρ καλύτερης ξένης ταινίας με το Μεφίστο,  μια παγκόσμια κινηματογραφική επιτυχία.

Πώληση εισιτηρίων: Μουσείο Κινηματογράφου – Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α΄, Λιμάνι, τηλ. 2310-508.398, cinematheque@filmfestival.gr)
Τιμή εισιτηρίου: 4 ευρώ (γενική είσοδος), 3 ευρώ (για τα μέλη).
Κάρτα μέλους: 1 ευρώ.

Να σημειωθεί επίσης ότι την Τετάρτη 12/2, μια ημέρα πριν την έναρξη του αφιερώματος, θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα Τάκης Κανελλόπουλος (ώρα 20:30) η διάλεξη «Εισαγωγή στη γλώσσα του κινηματογράφου» από τον Νότη Φόρσο, κριτικό κινηματογράφου και διευθυντή του Ολύμπιον και του Μουσείου Κινηματογράφου – Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης, ο οποίος θα επιχειρήσει μια ξεχωριστή προσέγγιση στη μοναδική γλώσσα της Έβδομης Τέχνης.



Οι ταινίες αναλυτικά:

Η φράση που δεν τέλειωσε ποτέ / 148 perc a befejezetlen mondatból
(Ουγγαρία, 1975)

Σκηνοθεσία: Ζόλταν Φάμπρι /Zoltán Fábri. Με τους: András Bálint, Mari Csomós, Zoltán Latinovits. Έγχρωμη, 140΄.

Η ταινία καταγράφει την παρακμή μιας μεγαλοαστικής οικογένειας στην Ουγγαρία του μεσοπολέμου. Η διάλυση των συνεκτικών της δεσμών, η ηθική της αποσύνθεσης και η οικονομική της κατάρρευση συμπίπτει με την όξυνση των ταξικών αγώνων και τον εκφασισμό της κοινωνικής και πολιτικής ζωής. Ο κεντρικός ήρωας είναι κυριολεκτικά ένας παθητικός ήρωας του ιστορικού γίγνεσθαι και των κοινωνικών αλλαγών και η οπτική του γωνία είναι ο μίτος της Αριάδνης μέσα στον αφηγηματικό λαβύρινθο που έχει οικοδομήσει με περίτεχνο τρόπο ο Ζόλταν Φάμπρι. Ο πρωταγωνιστής είναι ευαίσθητος δέκτης των αλλαγών που συντελούνται γύρω του, με επίγνωση της πτωτικής πορείας της οικογένειάς του, αλλά και της κοινωνικής του τάξης, τρέφει αισθήματα συμπάθειας προς το προλεταριάτο που πλήττεται και αγωνίζεται να επιβιώσει, βοηθά  φιλανθρωπικά τους δοκιμαζόμενους εργάτες, συνδέεται ερωτικά με μια κομμουνίστρια...Το καίριο σημείο που καθορίζει τη στάση του, είναι ότι δεν αποτολμά να κάνει εκείνο το ποιοτικό άλμα που απαιτείται για να περάσει από την θεωρία στην πράξη, δηλαδή με άλλα λόγια ν’ αλλάξει πλευρά...


Η υιοθεσία / Örökbefogadás / Adoption
(Ουγγαρία, 1975)

Σκηνοθεσία: Μάρτα Μετζάρος / Márta Mészáros. Με τους: Katalin Berek, Gyöngyvér Vigh, Péter Fried. Ασπρόμαυρη, 90΄.  

Η Κάτα, μια σαραντάρα χήρα, εργάζεται σε εργοστάσιο και ζει μια μοναχική ζωή στη μικρή της πόλη. Ο ερωτικός της δεσμός μ’ έναν παντρεμένο οδηγείται σε αδιέξοδο, όταν αυτή του ζητά να αποκτήσουν παιδί (χωρίς καμία δέσμευση για τον άντρα) και εκείνος αρνείται. Αποξενωμένη και χωρίς προοπτική από τη ζωή, κάποια στιγμή γνωρίζεται με μια πολύ νεαρή κοπέλα, τρόφιμο ενός γειτονικού αναμορφωτηρίου που της ζητά να νοικιάσει ένα δωμάτιο στο σπίτι της, για να περνά εκεί λίγες ώρες με τον φίλο της. Αυτές οι εντελώς διαφορετικές γυναίκες θα συνδεθούν, θα επικοινωνήσουν, θα γίνουν φίλες και η Κάτα θα προσπαθήσει να βοηθήσει τη νέα της φίλη στα προβλήματα που αντιμετωπίζει...


Μια πολύ ηθική νύχτα / Egy erkölcsös éjszaka
(Ουγγαρία, 1977)

Σκηνοθεσία: Κάρολι Μακ / Károly Makk. Με τους: Margit Makay, Irén Psota, Carla Romanelli. Έγχρωμη, 103΄.  

Ένας νεαρός φοιτητής της Ιατρικής είναι ο αγαπημένος θαμώνας ενός γραφικού οίκου ανοχής σε μια μικρή ουγγρική πόλη στις αρχές του αιώνα. Όλα τα κορίτσια είναι ξετρελαμένα μαζί του και η μαντάμ για να μην τους χαλάσει το χατίρι, προτείνει στο νεαρό να μείνει μόνιμα στο πορνείο αντί ενός συμβολικού ενοικίου. Η συμβίωση αποδεικνύεται απολύτως επιτυχημένη, άκρως ειδυλλιακή και αρκούντως αισθησιακή, μέχρι τη μέρα που η μητέρα του νεαρού αποφασίζει να τού κάνει μια απρόσμενη επίσκεψη για να δει πως τα περνάει και που ζει ο αγαπημένος της γιος…

Εμπιστοσύνη / Bizalom
(Ουγγαρία, 1980)

Σκηνοθεσία: Ίστβαν Ζάμπο / István Szabó. Με τους: Ildikó Bánsági, Péter Andorai, Oszkárné Gombik. Έγχρωμη, 105΄.

Κατεχόμενη Βουδαπέστη, 1944. Βγαίνοντας από έναν κινηματογράφο η Κάτια, μια παντρεμένη γυναίκα με παιδί, πληροφορείται από κάποιον άγνωστο που την πλησιάζει, ότι ο σύζυγός της είναι αντιστασιακός και κρύβεται για λόγους ασφαλείας σε άλλο σπίτι. Ο άντρας την συμβουλεύει να μην γυρίσει σπίτι της γιατί θα την συλλάβουν, αλλά να βρει καταφύγιο σε μια διεύθυνση που της δίνει. Η γυναίκα τρομοκρατημένη υπακούει και βρίσκεται να διαμένει σ’ ένα διαμέρισμα μ’ έναν άγνωστό της άνδρα που κι αυτός κρύβεται για να ξεφύγει από τις διώξεις των ναζί. Φαινομενικά, στα μάτια του κόσμου της  γειτονιάς μοιάζουν μ’ ένα συνηθισμένο παντρεμένο ζευγάρι. Ο άντρας όμως που ζει χρόνια στην παρανομία, είναι παθολογικά φιλύποπτος με τους πάντες, πόσο μάλλον με τη νέα του συγκάτοικο, ενώ η Κάτια, ασυνήθιστη να ζει κάτω από παρόμοιες συνθήκες για να μπορέσει να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα της ζωής της, προσπαθεί να τον προσεγγίσει, ακόμα και ερωτικά. Εκείνος όμως συνεχίζει να παραμένει κλειστός και απροσπέλαστος…         


Πρόγραμμα προβολών του αφιερώματος:

ΠΕΜΠΤΗ 13/2               
18.30      Η φράση που δεν τέλειωσε ποτέ
21.00      Μια πολύ ηθική νύχτα
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 14/2          
18.30      Εμπιστοσύνη
21.00      Η υιοθεσία
ΣΑΒΒΑΤΟ 15/2               
18.30      Μια πολύ ηθική νύχτα
21.00      Εμπιστοσύνη
ΚΥΡΙΑΚΗ 16/2                
18.30      Η υιοθεσία
21.00      Η φράση που δεν τέλειωσε ποτέ

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Δείτε Επίσης