Η γεωμετρία μιας εναλλακτικής σκηνής

efklidis

Σκηνοθέτης, ακαδημαϊκός δάσκαλος αλλά και καλλιτεχνικός διευθυντής μιας απαιτητικής θεατρικής σκηνής που πρέπει να βρίσκεται στην πρωτοπορία της πράξης ο 44χρονος Αλέξανδρος Ευκλείδης φαίνεται ότι κερδίζει το στοίχημα με το άνοιγμα της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ στο ευρύτερο κοινό και με διαφορετική κάθε φορά θεματολογία…

Ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Ευκλείδης στα 44 χρόνια του κινείται με άνεση τόσο στις κουίντες όσο και στα φοιτητικά αμφιθέατρα. Όπως και ανάμεσα στα καθήκοντα και τις υποχρεώσεις της καλλιτεχνικής διεύθυνσης στην απαιτητική Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ) αλλά και την ακαδημαϊκή διδασκαλία.

Ο Ευκλείδης όπως διαβάζω στο βιογραφικό του σημείωμα ( αναρτημένο στο site της ΕΛΣ) «διδάσκει στα Τμήματα Θεάτρου του Α.Π.Θ. και Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας», στη πόλη που γεννήθηκε, μεγάλωσε και σπούδασε. Πάλι από το βιογραφικό του: «Σπούδασε στο Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. και πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές θεατρολογίας στο Πανεπιστήμιο Paris III-Sorbonne Nouvelle. Εκπόνησε διδακτορική διατριβή στο Τμήμα Θεάτρου του Α.Π.Θ. ως υπότροφος του Ι.Κ.Υ.».
efklidis-1

Ο Αλέξανδρος Ευκλείδης με τους σταθερούς συνεργάτες του – Χαράλαμπος Χαράλαμπος Γωγιός και Δημήτρης Δημόπουλος – ανεβάζει φέτος στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Ημέρες Μουσικού Θεάτρου 2019» μια «σατυρική φαντασμαγορία». Πρόκειται για την οπερέτα Σατανερί του Θεόφραστου Σακελλαρίδη. Οι συντελεστές της υποστηρίζουν ότι η Σατανερί, σε μουσική διεύθυνση και αποκατάσταση μουσικού υλικού Χαράλαμπου Γωγιού και σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη και Δημήτρη Δημόπουλου, «έρχεται να σκανδαλίσει το κοινό» που θα έχει την ευκαιρία να ανταποκριθεί σε τρείς μόνο παραστάσεις - στις 17, 18 και 19 Μαΐου 2019. Μάλιστα, όπως επισημαίνεται, «η παράσταση αποκαθιστά για πρώτη φορά την αυθεντική ενορχήστρωση του 1930».

Πάντως, στις «Ημέρες Μουσικού Θεάτρου 2019» της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ φαίνεται η αξία αυτής της σύνθεσης της καλλιτεχνικής δημιουργίας και δράσης με το ακαδημαϊκό background του Αλέξανδρου Ευκλείδη που έχει και το γενικό πρόσταγμα ή αλλιώς, την επιμέλεια του φεστιβάλ της οπερέτας.

Σε ένα απολύτως χρήσιμο ενημερωτικό σημείωμα διαβάζουμε: «Οι Ημέρες Μουσικού Θεάτρου 2019 της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ εστιάζουν το θεματικό τους ενδιαφέρον σε ένα από τα πιο αγαπημένα αλλά και πιο παρεξηγημένα είδη του ελληνικού πολιτιστικού αποθέματος: το ελαφρό μουσικό θέατρο.

Η οπερέτα και η επιθεώρηση υπήρξαν για δεκαετίες ολόκληρες τα παραγωγικότερα είδη σκηνικής δημιουργίας, τα οποία έφεραν στη σκηνή μόνο κατά τα χρόνια του Μεσοπολέμου χίλια περίπου έργα, που ανέβηκαν όχι μόνο στις αθηναϊκές σκηνές, αλλά και στις σημαντικότερες πόλεις του ελληνισμού. Μεταπολεμικά, πέρασαν σταδιακά στην ανυποληψία και το ευρύ τους ρεπερτόριο στη λήθη. Η ανάσυρση των πιο σημαντικών από τα έργα αυτά, που σημάδεψαν την ιστορία των παραστατικών τεχνών στη χώρα μας, είναι ένα χρέος της εποχής μας και εντάσσεται στην αποστολή του μοναδικού λυρικού θεάτρου της χώρας μας, το οποίο έχει τα τελευταία χρόνια αναβιώσει αρκετά από τα έργα του ρεπερτορίου της ελληνικής οπερέτας».

Στις Ημέρες Μουσικού Θεάτρου 2019 θα παρουσιαστούν στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος τρία από τα πιο άγνωστα μέχρι σήμερα έργα του ρεπερτορίου, σε νέες, φρέσκες σκηνικές προσεγγίσεις:

- Η «σατυρική φαντασμαγορία» Σατανερί του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, σε μουσική διεύθυνση και αποκατάσταση μουσικού υλικού Χαράλαμπου Γωγιού και σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη και Δημήτρη Δημόπουλου, στις 17, 18 και 19 Μαΐου 2019.
- Η αισθηματική οπερέτα Η πρώτη αγάπη του Νίκου Χατζηαποστόλου, σε σκηνοθεσία Προμηθέα Αλειφερόπουλου, ενορχήστρωση-διασκευή Μιχάλη Παρασκάκη και σε συμπαραγωγή με την ομάδα μουσικού θεάτρου Ραφή, στις 23, 24, 29 και 30 Μαΐου 2019.
- Η οπερέτα σε τρεις πράξεις Η πριγκίπισσα της Σάσσωνος του Σπυρίδωνος- Φιλίσκου Σαμάρα, σε μουσική διεύθυνση Μιχάλη Παπαπέτρου και σκηνοθεσία Βίκτωρα Αρδίττη, στις 9, 12 και 14 Ιουνίου 2019.

Τέλος, το ιδιαίτερο αυτό φεστιβάλ θα συμπληρωθεί από μια επιστημονική διημερίδα με τίτλο Ελληνική οπερέτα: αναβίωση, συμβίωση, επιβίωση, για την ιστορία της ελληνικής οπερέτας, που θα πραγματοποιηθεί στις 9 και 10 Ιουνίου 2019.

ΣΧΟΛΙΑ

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

nemeas01

Μια εμπειρία οινογευσίας για γονείς με παράλληλη δράση θεατρικού παιχνιδιού και γευσιγνωσίας σταφυλιού και των προϊόντων του για παιδιά στα οινοποιεία της Νεμέας με την ομάδα του ΜΑΜΑΚΙΤΑ 

leukada01

Το σύστημα δόμησης της πόλης- πρωτεύουσας του νησιού του Ιονίου ως στοιχείο πολιτιστικής κληρονομιάς αλλά και αντισεισμικής προστασίας

eros01

Ο μικρός εκδοτικός οίκος των Αθηνών Δώμα κυκλοφόρησε στα ελληνικά το κλασικό δοκίμιο Eros the Bittersweet - Ερως ο γλυκόπικρος -που ήδη συγκαταλέχτηκε από τη Modern Library στα εκατό σημαντικότερα μη λογοτεχνικά βιβλία όλων των εποχών- όπου η Αν Κάρσον ανατέμνει το παράδοξο του έρωτα στην αρχαία σκέψη.

peiraws01

Στο τραγούδι «Δώσε Μου Σήμα» της Ελεωνόρας Ζουγανέλη η μουσική και οι στίχοι είναι του Σπύρου Παρασκευάκου. Την μουσική στο «Άκου Να Δεις» του Κώστα Μακεδόνα έχει γράψει ο Νίκος Μερτζάνος (σε στίχους Σταύρου Σταύρου), ενώ η ηθοποιός Νένα Μεντή έχει ερμηνεύσει το «Μεγάλο Φθινόπωρο» του Γιώργου Κυριάκου (σε στίχους Νίκου Μωραΐτη). 

fytoria01

Κυκλοφορεί και στα ελληνικά από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης το βιβλίο της Lucy Crehan Φυτώρια ευφυΐας όπου στις σελίδες του αποτυπώνονται τα συμπεράσματα μιας διεθνούς έρευνας για τα κορυφαία εκπαιδευτικά συστήματα στον κόσμο.

melaion01

Μια οικογενειακή επιχείρηση από την περιοχή της Σητείας επέλεξε να προχωρήσει σε ένα δύσκολο, απαιτητικό εγχείρημα συνδυάζοντας το μέλι με το ελαιόλαδο – το τελευταίο, έξτρα παρθένο ελαιόλαδο βρίσκεται μέσα σε σφαιρίδια που «κολυμπούν» μέσα στο μέλι.

vatopoulos_ar

Γνωρίζετε πού βρίσκεται η οδός Χορμοβίτου; Ακόμη καλύτερα, οι οδοί Δυαλέων, Αχνιάδων ή Αφιδναίων; Αν όχι, το νέο βιβλίο του δημοσιογράφου Νίκου Βατόπουλου «Μικροί δρόμοι της Αθήνας» αφηγείται κομμάτια της αστικής ιστορίας με πρωταγωνιστές ταπεινά κτήρια πίσω από την βιτρίνα…

sabbopoulos_ar1

Η Νέα Εστία, το αρχαιότερο εν λειτουργία λογοτεχνικό περιοδικό της χώρας αφιερώνει το τελευταίο της τεύχος – αριθμός τεύχους 1880- στον πιο χαρακτηριστικό εκπρόσωπο του συλλογικού «Εμείς του '60 οι εκδρομείς».