Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο Πεδίον του Άρεως

sxediasmoi

Οι σχεδιασμοί της τελευταίας κυβέρνησης του Κωνσταντίνου Καραμανλή

Το παρελθόν του Πεδίου του Άρεως απέχει αρκετά από μία απλή ιστορία δημιουργίας δημοσίου, αστικού ανθόκηπου. Από το β μισό του 19ου αιώνα οπότε και μετατρέπεται σε πεδίο βολής, αλλά και χώρο φιλοξενίας στρατιωτικών εγκαταστάσεων το πάρκο θα συνδεθεί με σημαντικές στιγμές της πολιτικής, κοινωνικής και πολιτιστικής ιστορίας της Αθήνας.

Γλυπτά, αγάλματα, μνημεία, αναψυκτήρια, θεατρικές σκηνές, μουσικές μπάντες, βαριετέ, αρχαία κωμωδία, στρατιωτικές παρελάσεις, απεργίες, συναθροίσεις για την εργατική πρωτομαγιά, εγκαταστάσεις προσφύγων συνθέτουν ορισμένες πτυχές της πορείας του μέσα στον χρόνο και της ενεργής μετοχής του στο «γίγνεσθαι» της πόλης.

Το 1977 το Πεδίον του Άρεως βρίσκεται στο επίκεντρο ενός κεντρικού σχεδιασμού που αφορά στην ενίσχυση της πολιτιστικής φυσιογνωμίας της πρωτεύουσας. Τον Ιούνιο του ίδιου έτους ο πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Καραμανλής προεδρεύει σε σύσκεψη που πραγματοποιείται στο τότε Υπουργείο Πολιτισμού και Επιστημών με τη συμμετοχή του αρμόδιου υπουργού Κωνσταντίνου Τρυπάνη (και καθηγητή κλασσικής φιλολογίας) και του υπουργού Συντονισμού Γεωργίου Ράλλη.

Στο πρόγραμμα που συμφωνείται προβλέπονται κατασκευές σύγχρονων μουσείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη (νέο μουσείο Ακρόπολης και βυζαντινό μουσείο αντιστοίχως), καθώς και αναστηλωτικές εργασίες σε μείζονος σημασίας αρχαιολογικούς χώρους.

Το Πεδίον του Άρεως επιλέγεται ως σημείο κατάλληλο για την ανέγερση Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης προκειμένου να στεγαστούν εκεί συλλογές έργων του 19ου και 20ου αιώνα. Για την υλοποίηση του έργου εγκρίνεται μάλιστα και σχετική πίστωση που ανέρχεται στα 90 εκατ. δραχμές.

Λίγο αργότερα, το σχέδιο θα εγκαταλειφθεί. Το Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης θα περιληφθεί σε ένα φιλόδοξο πλάνο για δημιουργία ενός κέντρου πολιτισμού στη Ριζάρειο (δίπλα στο Πολεμικό Μουσείο). Το 1981, ο Καραμανλής ως Πρόεδρος πλέον της Δημοκρατίας μετέχει στην τελετή θεμελίωσης του κέντρου, το οποίο όμως ουδέποτε θα προχωρήσει περαιτέρω (προφανώς λόγω της κυβερνητικής αλλαγής του ’81).

Πηγές:
Ίδρυμα Κωνσταντίνου Καραμανλή (Αρχείο Κ. Καραμανλή, τόμος 9, σελ. 446-467).
Εθνικό Οπτικοακουστικό Αρχείο, Ελληνικά Νέα, Τεκμήριο D3419.

ΣΧΟΛΙΑ (1)

Τάσος

Κλασική Ελλάδα. Λέμε αρλούμπες για τα πρόβατα και τα παρατάμε την επόμενη. Μετά αναρωτιόμαστε γιατί μέχρι και η Βουλγαρία είναι πιο οργανωμένη χώρα.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

synthesi01

Το Κράτος ως Λερναία Ύδρα, όπως «λέει» και ο τίτλος του νέου βιβλίου του καθηγητή Γιώργου Δερτιλή – ένα δοκίμιο που περιγράφει επτά μορφές με τις οποίες μπορούμε σήμερα πλέον να σκεφτούμε το κράτος.

1
tombazis01

Ένα ιστορικός ελαιώνας στην παραθαλάσσια περιοχή Γαλατά Τροιζηνίας στην Βορειοανατολική Πελοπόνησσο απέναντι απο το όμορφο νησί του Πόρου φτιαγμένος από τον ναύαρχο της Επανάστασης  Εμμανουήλ Τομπάζη μας δίνει σήμερα ένα έξτρα παρθένο ελαιόλαδο

lev01

Η κα Βάσω Βούζα-Κυρατζή συνάντησε στη πόλη των Γρεβενών τον σχεδιαστή Στέλιο Παπαλαμπρόπουλο και καρπός αυτής της συνάντησης η δημιουργική δουλειά που συνοδεύει μια παραγωγική προσπάθεια με επίκεντρο μια φάρμα λεβάντας.

1
barber0

Ποιόν εν τέλει εμπιστεύεται ένας κουρέας για να αφεθεί να δεχθεί τις υπηρεσίες ενός συναδέλφου του; Ένα ενδιαφέρον θέμα…με καλοκαιρινή διάθεση.

1
60147391_2214446438624038_8701900897598308352_n

Το εστιατόριο των αδελφών Κομπογιαννίτη στη περιοχή του παλιού Σιδηροδρομικού Σταθμού της Καλαμάτας είναι ένας συνδυασμός γεύσεων που έρχεται από την τοπική παράδοση με την απαραίτητη τσαχπινιά της σύγχρονης δημιουργίας.

tsas

Ο Άγγελος Φωκιανός είναι ένας νέος Αθηναίος, επιχειρηματίας της γενιάς των 20plus αλλά και ένας επιχειρηματίας της «μιας ιδέας» -αρκεί εκείνη να βρει ανταπόκριση και να «δέσει» το ακροατήριο και πάνω σε αυτό να «χτίσει» την επιτυχία της.

jghmvew

Το Park your Cinema επιστρέφει στο Ξέφωτο του ΚΠΙΣΝ, με αφιέρωμα σε κλασικές κωμωδίες και αγαπημένες παιδικές ταινίες