Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο Πεδίον του Άρεως

sxediasmoi

Οι σχεδιασμοί της τελευταίας κυβέρνησης του Κωνσταντίνου Καραμανλή

Το παρελθόν του Πεδίου του Άρεως απέχει αρκετά από μία απλή ιστορία δημιουργίας δημοσίου, αστικού ανθόκηπου. Από το β μισό του 19ου αιώνα οπότε και μετατρέπεται σε πεδίο βολής, αλλά και χώρο φιλοξενίας στρατιωτικών εγκαταστάσεων το πάρκο θα συνδεθεί με σημαντικές στιγμές της πολιτικής, κοινωνικής και πολιτιστικής ιστορίας της Αθήνας.

Γλυπτά, αγάλματα, μνημεία, αναψυκτήρια, θεατρικές σκηνές, μουσικές μπάντες, βαριετέ, αρχαία κωμωδία, στρατιωτικές παρελάσεις, απεργίες, συναθροίσεις για την εργατική πρωτομαγιά, εγκαταστάσεις προσφύγων συνθέτουν ορισμένες πτυχές της πορείας του μέσα στον χρόνο και της ενεργής μετοχής του στο «γίγνεσθαι» της πόλης.

Το 1977 το Πεδίον του Άρεως βρίσκεται στο επίκεντρο ενός κεντρικού σχεδιασμού που αφορά στην ενίσχυση της πολιτιστικής φυσιογνωμίας της πρωτεύουσας. Τον Ιούνιο του ίδιου έτους ο πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Καραμανλής προεδρεύει σε σύσκεψη που πραγματοποιείται στο τότε Υπουργείο Πολιτισμού και Επιστημών με τη συμμετοχή του αρμόδιου υπουργού Κωνσταντίνου Τρυπάνη (και καθηγητή κλασσικής φιλολογίας) και του υπουργού Συντονισμού Γεωργίου Ράλλη.

Στο πρόγραμμα που συμφωνείται προβλέπονται κατασκευές σύγχρονων μουσείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη (νέο μουσείο Ακρόπολης και βυζαντινό μουσείο αντιστοίχως), καθώς και αναστηλωτικές εργασίες σε μείζονος σημασίας αρχαιολογικούς χώρους.

Το Πεδίον του Άρεως επιλέγεται ως σημείο κατάλληλο για την ανέγερση Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης προκειμένου να στεγαστούν εκεί συλλογές έργων του 19ου και 20ου αιώνα. Για την υλοποίηση του έργου εγκρίνεται μάλιστα και σχετική πίστωση που ανέρχεται στα 90 εκατ. δραχμές.

Λίγο αργότερα, το σχέδιο θα εγκαταλειφθεί. Το Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης θα περιληφθεί σε ένα φιλόδοξο πλάνο για δημιουργία ενός κέντρου πολιτισμού στη Ριζάρειο (δίπλα στο Πολεμικό Μουσείο). Το 1981, ο Καραμανλής ως Πρόεδρος πλέον της Δημοκρατίας μετέχει στην τελετή θεμελίωσης του κέντρου, το οποίο όμως ουδέποτε θα προχωρήσει περαιτέρω (προφανώς λόγω της κυβερνητικής αλλαγής του ’81).

Πηγές:
Ίδρυμα Κωνσταντίνου Καραμανλή (Αρχείο Κ. Καραμανλή, τόμος 9, σελ. 446-467).
Εθνικό Οπτικοακουστικό Αρχείο, Ελληνικά Νέα, Τεκμήριο D3419.

ΣΧΟΛΙΑ (1)

Τάσος

Κλασική Ελλάδα. Λέμε αρλούμπες για τα πρόβατα και τα παρατάμε την επόμενη. Μετά αναρωτιόμαστε γιατί μέχρι και η Βουλγαρία είναι πιο οργανωμένη χώρα.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

babounis

«Το Σάββατο του Παραγωγού», μια πρωτοβουλία με στόχο την ανάδειξη των τοπικών αγροτικών προϊόντων, την ενημέρωση για τις ιδιαιτερότητες της γεωργικής παραγωγής και την προβολή της Μεσογειακής ∆ιατροφής ως σύγχρονου τρόπου υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής, συνεχίζεται και το 2019, για 4η χρονιά στο φιλόξενο σπίτι της Ελληνικής Εταιρείας στη Πλάκα!

kalyma

Οι διοργανωτές παρουσίασαν τα poster του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, τα οποία σχεδίασε η Ιφιγένεια Βασιλείου με τους συνεργάτες της Αφροδίτη Σπυροπούλου και Ευτυχία Βλάχου

maltezos

Επανακυκλοφορεί από τις εκδόσεις της Εστίας το εξαντλημένο βιβλίο του Πέτρου Στ. Mακρή-Στάϊκου για τη στυγερή δολοφονία του Κίτσου Μαλτέζου από τους πρώην συντρόφους του στην κατοχική Αθήνα

cocoowa

Ο φωτογράφος & Chocolatier Γιώργος Ζαρζώνης με την Cocoowa Wild Chocolate από την Θεσσαλονίκη φτιάχνει με τα χειροποίητα προϊόντα του εξ αρχής μια δική του καινούργια αγορά αποκλειστικά και μόνο για συλλέκτες σοκολατένιας ηδονής

asteriou

Στο οπισθόφυλλο του βιβλίου του Χρήστου Αστερίου διαβάζω: « “Η θεραπεία των αναμνήσεων” είναι ένα μυθιστόρημα για την τζαζ, το χιούμορ, τη δύσκολη σχέση πατέρα-γιου, τη μετανάστευση στην Αμερική, τα γηρατειά, τη λειτουργία της μνήμης και την ελευθερία επιλογής απέναντι σε οικογενειακούς, εθνοτικούς και κοινωνικούς καταναγκασμούς. Κυρίως, όμως, είναι ένα βιβλίο για την αναζήτηση ταυτότητας και τα καλά κρυμμένα μυστικά του καθενός μας»

xytra

Παιδικό θέατρο για παιδιά από 2 ετών εμπνευσμένο από παραδοσιακό Ιρλανδικό παραμύθι