Έξι γιγάντια κάδρα-έξι ήρωες του Μολιέρου

molieros

Η δυναμική νέα σκηνοθέτης Ιόλη Ανδρεάδη προτείνει μια νέα, διαφορετική ανάγνωση και σκηνική παρουσία της πιο πικρής κωμωδίας του Μολιέρου, του «Μισάνθρωπου»

Η παράσταση «Ο Μισάνθρωπος», η πιο πικρή κωμωδία του Μολιέρου, ανεβαίνει στις 20 Απριλίου στο Σύγχρονο Θέατρο στο Γκάζι σε σκηνοθεσία Ιόλης Ανδρεάδη, μετάφραση Γιάγκου Ανδρεάδη και διασκευή για έξι πρόσωπα της Ιόλης Ανδρεάδη και του Άρη Ασπρούλη σε νέα ελληνική έμμετρη απόδοση 1.600 στίχων.

Όπως διαβάζουμε σε σημείωμα των παραγωγών της παράστασης : «Το ανέβασμα αυτό εμπνέεται από τη θεατρικότητα της κοινωνίας καθώς αυτή συνδιαλέγεται με το απροσποίητο και την αιχμηρή, γυμνή ειλικρίνεια του πρωταγωνιστή – σαν να μην πέρασε μια μέρα από τον Ιούνιο του 1666 όπου το έργο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά.
molieros-1

Έξι ήρωες επί σκηνής, όλοι θύτες και θύματα μιας μακράς, ατομικής και ομαδικής, υποκρισίας με σκοπό το κέρδος των εντυπώσεων και μια καλή θέση στα μάτια των άλλων. Μόνος αντίπαλος με την πραγματικότητα, ο ειλικρινής Άλκηστος. Με την εμμονική του ροπή προς την αλήθεια με κάθε κόστος και κυρίως τον ατελείωτο και ατελέσφορο έρωτά του για τη γοητευτική Σελιμένη, να δεσπόζουν ως πηγές της δυστυχίας του».

Μισάνθρωπος ο Μιλτιάδης Φιορέντζης . Στο ρόλο της Σελιμένης η Βασιλική Τρουφάκου. Ορόντης ο Θύμιος Κούκιος , Ελιάνθη η Δανάη Επιθυμιάδη, Φιλήντας ο Ορέστης Καρύδας και Αρσινόη η Μελίνα Θεοχαρίδου.

Η Ιόλη Ανδρεάδη γεννήθηκε στην Κυψέλη και σπούδασε σκηνοθεσία στη RADA και στο King’s College London, στο οποίο ολοκλήρωσε το 2014 τη διδακτορική της διατριβή γύρω από το Θέατρο και την Τελετουργία, ως υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση.

Έζησε 7 χρόνια στο Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη, σπουδάζοντας και δουλεύοντας πάνω στο θέατρο ως υπότροφος των ιδρυμάτων FULBRIGHT FOUNDATION GREECE, Ίδρυμα Ωνάση / Onassis Foundation, Stavros Niarchos Foundation και J. F. COSTOPOULOS FOUNDATION.

Είναι, επίσης, απόφοιτος του Θεάτρου Τέχνης, του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην Πολιτιστική Πολιτική στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.

Έχει σκηνοθετήσει περισσότερες από 25 παραγωγές σε Αθήνα, Λονδίνο, Εδιμβούργο, Βερολίνο, Ρώμη και Νέα Υόρκη. Έχει υπάρξει ιδρυτικό μέλος της διεθνούς πλατφόρμας σκηνοθετών «World Wide Lab», η οποία δημιουργήθηκε στο Watermill Center του Bob Wilson το 2011 και της οποίας διετέλεσε Καλλιτεχνική Διευθύντρια το 2013 και το 2015.
molieros-2

Έκτοτε, η Ιόλη εργάζεται εντατικά στην Ελλάδα. Στη χώρα μας, τα τελευταία τρία χρόνια, έχει παρουσιάσει τις παραστάσεις: «Αρτώ – Βαν Γκογκ / avec un pistolet» στο Θέατρο Σημείο το 2015, «Οικογένεια Τσέντσι» στο Ίδρυμα Μ. Κακογιάννης τη σεζόν 2015-2016, «Διακόσιες δέκα χιλιάδες οκάδες βαμβακιού – μια παράσταση στο Αρχείο» στο Πολιτιστικό Ίδρυμα του Ομίλου Πειραιώς το 2016, «Young Lear» στο Φεστιβάλ Αθηνών το 2016, «Φονικό στην Εκκλησιά» στο Φεστιβάλ Φιλίππων το 2016, «Το βασίλειο της γης» στο Olvio τη σεζόν 2016 – 2017, «Όλα αυτά τα υπέροχα πράγματα» στο Θέατρο του Νέου Κόσμου και στο Bob Festival (Φεστιβάλ Αθηνών το 2017), «Ίων» στο Φεστιβάλ Φιλίππων το 2017 και στο Άλφα.Ιδέα το 2018 και «Ένας άνθρωπος επιστρέφει στην πατρίδα του πιστεύοντας ότι θα τον σκοτώσουν και τον σκοτώνουν» στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης τη σεζόν 2017 - 2018.

Το ίδιο διάστημα των τελευταίων τριών ετών που βρίσκεται στην Ελλάδα δίδαξε Αρχαίο Δράμα και Devised Theater στο Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, όπου πραγματοποίησε και σεμινάρια θεάτρου για άτομα σε απεξάρτηση. Παράλληλα συμμετείχε στο «Caravan Project» μέσω του οποίου ταξίδεψε σε ακριτικές περιοχές της Ελλάδας για να διδάξει δημιουργική γραφή.

Από το 2017 εργάζεται ως Yoga Teacher διδάσκοντας Acting Yoga σε ηθοποιούς στην Ανωτέρα Σχολή Δραματικής Τέχνης «Δήλος» και πραγματοποιώντας Σεμινάριο στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων - Λευτέρης Βογιατζής. Διδάσκει «Εισαγωγή στην Performance: Θεωρία και Πράξη» στο E-learning Πρόγραμμα Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Η Ιόλη Ανδρεάδη γράφει σχετικά σε ένα σημείωμα της: «Στην προσέγγιση του Μισανθρώπου που επιχειρείται εδώ, όλη η δράση του έργου μεταφέρεται στην “Πινακοθήκη”. Σε αυτό το ειδικό δωμάτιο που υπάρχει στο σπίτι της Σελιμένης και στο οποίο προτρέπει τους καλεσμένους της να περάσουν -στην 3η σκηνή της 2ης πράξης- με σκοπό την αποφυγή ενός καβγά που ετοιμαζόταν να ξεκινήσει, καθώς εκείνοι κουτσομπόλευαν στο σαλόνι με έντονο ύφος. Μόνο που αντί για τους πίνακες που περιγράφονται στο έργο, αυτή τη φορά στα κάδρα θα περάσουν οι ίδιοι οι ήρωές του.

Με αυτό τον τρόπο, έξι γιγάντια κάδρα δεσπόζουν, εξαρχής, στο κέντρο της σκηνής. Από μέσα τους ξεπηδούν σταδιακά οι έξι ήρωες του Μολιέρου, για να παρουσιάσουν τον εαυτό τους σε τρεις διαφορετικές εκδοχές, οι οποίες συνθέτουν διαλεκτικά για τον καθένα τη μία και μοναδική, αληθινή του όψη.
molieros-3

Εκδοχή πρώτη: ο χώρος μέσα στα κάδρα.
Μέσα στα κάδρα, ο θεατής βλέπει το υποσυνείδητο των χαρακτήρων. Πρόκειται για έναν χώρο ονειρικό, εντός του οποίου οι έξι ήρωες μπορούν να εκφραστούν ελεύθερα και δίχως τη δέσμευση της λογικής. Μέσα στα κάδρα τους, τα πρόσωπα δεν μιλούν. Έχουν ως μόνο τρόπο έκφρασης την μεγεθυμένη κίνηση του χαρακτήρα τους, σαν κάποιος ζωγράφος να τους απαθανάτισε σε στάσεις μεγάλες και αντιπροσωπευτικές της ζωής τους και του ό,τι αυτή πρεσβεύει.

Εκδοχή δεύτερη: ο χώρος έξω από τα κάδρα.
Η δεύτερη εκδοχή των έξι χαρακτήρων εκτυλίσσεται κατά τη δράση τους έξω και μπροστά από τα κάδρα. Εκεί, με λόγο πιο ρεαλιστικό και κινήσεις σχεδόν φυσικές, οι ήρωες ερμηνεύουν μια κοντινότερη στην πραγματική ζωή εκδοχή του εαυτού τους και μας καλούν να παρακολουθήσουμε τι πραγματικά συμβαίνει στο σπίτι της Σελιμένης και που θα οδηγήσουν αυτές οι αδιέξοδες παρεξηγήσεις και οι συνεχείς αποκαλύψεις που λαμβάνουν χώρα.

Εκδοχή Τρίτη: το μικρόφωνο.
Το τρίτο πεδίο δράσης των ηρώων εστιάζεται στη χρήση ενός μικροφώνου, το οποίο βρίσκεται στο κέντρο της σκηνής, χαρίζοντας φωνή, ήχο και έκφραση στην πιο μύχια εκδοχή του εαυτού τους. Εκεί οπού οι σκέψεις εκφράζονται χωρίς να κρύβονται ούτε πίσω από το «σχήμα» ενός κάδρου - όπως ορίζεται στην πρώτη εκδοχή του χαρακτήρα τους, ούτε μέσα στον καθημερινό λόγο των κοινωνικών συμβάσεων - όπως ορίζεται στη δεύτερη. Εκεί όπου μιλά αποκλειστικά η ψυχή του κάθε ήρωα».

ΣΧΟΛΙΑ

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

selinofos-sparti-ritsos

«Η σονάτα του σεληνόφωτος», το ποίημα του Γιάννη Ρίτσου, -με αφορμή την αυγουστιάτικη πανσέληνο- μεταφέρεται σε μια μουσικοαφηγηματική παράσταση, η οποία θα φιλοξενηθεί στο Μουσείο Ελιάς και Ελληνικού Λαδιού του Πολιτιστικού Ιδρύματος του Ομίλου Πειραιώς, στην Σπάρτη

dielefseis

Τέσσερις καλλιτέχνες συμμετέχουν με μια εικαστική παρέμβαση στο Υστερομινωικό Νεκροταφείο Αρμένων στην Κρήτη, στην έκθεση που διοργανώνεται από την σύμπραξη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ρεθύμνου και του Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης

korys

Στα 25 χιλιόμετρα από τα Kαλάβρυτα, στο δρόμο που οδηγεί προς την Kλειτορία στο γραφικό Πλανητέρο βρίσκεται το μελισσοκομικό εργαστήριο – τυποποιητήριο του Βασίλη Κουτρουλάκη – τόσο μακριά αλλά και τόσο κοντά στον κόσμο των διεθνών βραβεύσεων

1
kefalonia-wineries

H Aimee Hartley της φίρμας Above Sea Level ταξιδεύει στο Ιόνιο και μας παρουσιάζει μέσα από το Monocle μια λίστα με επιλογές από τα οινοποιεία της Κεφαλονιάς

popys

Η ελληνική χειροποίητη gοurmet εκδοχή ενός παραδοσιακά αμερικανικής καταγωγής μαζικού προϊόντος κερδίζει την διεθνή αναγνώριση

dikokratia-32-eikastikon

Στον συμβολικό χώρο του Επταπυργίου στη Θεσσαλονίκη, φιλοξενούνται έργα 32 εικαστικών, παρουσιάζοντας την έκθεση με τίτλο «Δημοκρατία», υπό την σύμπραξη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης και του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

citrus-mantarini

Μια εταιρεία – με χαρακτηριστικά οικοτεχνίας- κατευθείαν από τα μυρωδάτα περιβόλια του Κάμπου της Χίου με τα προϊόντα της στις διεθνείς αγορές