Από τα Χαλκούνια του Αγρινίου.. στον «Χορό της Λαμπρής» στην Αίγινα!

xalkounia

Έθιμα και παραδόσεις, πολιτιστικά στοιχεία, λαογραφικά ήθη που έχουν αφομοιωθεί στις τοπικές κοινωνίες με ιστορία πολλών ετών

Με ιδιαίτερη λαμπρότητα γιορτάζεται το Πάσχα, η μεγαλύτερη γιορτή της Χριστιανοσύνης σε όλη την Ελλάδα. Κάθε τόπος, με ιστορία πολλών ετών –αναβιώνει τα τοπικά έθιμα και τις παραδόσεις του, διατηρώντας τον λαογραφικό χαρακτήρα της κάθε περιοχής και συντελώντας σε μια βιωματική εμπειρία σε όλη τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας, στην Ανάσταση και στην ημέρα του Πάσχα.

Αρκετά ενδιαφέροντα στοιχεία βρίσκονται στην ιστοσελίδα της Αρχιεπισκοπής Αθηνών www.religiousgreece.gr, από την οποία αντλούμε ιδιαίτερες περιγραφές για τις περιοχές και τα έθιμά τους, οι οποίες μπορούν να αποτελέσουν θρησκευτικούς τουριστικούς προορισμούς.

Τα Χαλκούνια στο Αγρίνιο την Μεγάλη Παρασκευή
«Ένα από τα χαρακτηριστικά πασχαλινά έθιμα της Ελλάδας λαμβάνει χώρα κάθε χρόνο το βράδυ της Μεγάλης Παρασκευής στο Αγρίνιο.
Συγκεκριμένα, το βράδυ μετά τον Επιτάφιο της κάθε ενορίας, οι «χαλκουνάδες» κατεβαίνουν στους δρόμους του Αγρινίου για να συναντηθούν στην κεντρική πλατεία και να ξεκινήσουν τον χαλκουνοπόλεμο.

Η ιστορία του εθίμου χάνεται στα χρόνια της Τουρκοκρατίας, όταν οι Αγρινιώτες τα άναβαν κατά την περιφορά του Επιταφίου για να απομακρύνουν τους αλλόθρησκους.

Η ετοιμασία του χαλκουνιού ξεκινάει 1-2 μήνες νωρίτερα από την Μ.Παρασκευή. Πρόκειται για αυτοσχέδιες εκρηκτικές κατασκευές που αποτελούνται από ένα μεγάλο κύλινδρο γεμάτο με ένα μείγμα μπαρουτιού και ένα φυτίλι στο άκρο.

Ένα έθιμο που θυμίζει με τον τρόπο του, τους «μπουρλοτιέρηδες» του 1821 και που συντηρεί με την δική του ομορφιά την παράδοση της συμμετοχής στον Αγώνα της Απελευθέρωσης της περιοχής του Αγρινίου.»

Χαρακτηριστικό είναι φέτος το θεατρικό δρώμενο του ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου, το οποίο είναι αφιερωμένο στη μνήμη των τριών Αγωνιστών (Πάνο Σούλο, Χρήστο Σαλάκο και Αβραάμ Αναστασιάδη) που κρέμασαν οι Γερμανοί στην κεντρική πλατεία τη Μεγάλη Παρασκευή του 1944.

Η παρουσίαση θα γίνει στις 5 η ώρα το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής στην κεντρική πλατεία.

«Πόλεμος των Κανατιών» στην Κέρκυρα
Τα τοπικά έθιμα της Κέρκυρας διακρίνονται από μια μοναδικότητα, που δύσκολα τη συναντά κανείς σε άλλα μέρη της Ελλάδας.

«Στο κερκυραϊκό Πάσχα μπορούν να αποδοθούν τρία θεμελιώδη χαρακτηριστικά: ο πλούτος και η μοναδικότητα των εθίμων, η βιωματική σχέση με τη μακραίωνη παράδοση και η αίσθηση της συνέχειας, καθώς και η πάνδημη συμμετοχή των κατοίκων και των επισκεπτών της πόλης μας, μιας πόλης που λειτουργεί σαν ένα ιδανικό σκηνικό.

Το Πάσχα στην Κέρκυρα αποτελεί ένα σύνθετο λατρευτικό φαινόμενο, μοναδικό σε μεγαλοπρέπεια και συμμετοχή κόσμου, που οργανώνεται στην πόλη εδώ και πέντε τουλάχιστον αιώνες. Πρόκειται για ένα κράμα του παλιού τοπικού βυζαντινού τυπικού, με επιρροές από τα βενετικά πρότυπα, που κι εκείνα είχαν απώτερη βυζαντινή προέλευση. Το τυπικό αυτό ενσωματώθηκε στις δημόσιες τελετές που οργάνωνε η ίδια η πόλη, και συνεχίζει σήμερα να διοργανώνει ο Δήμος της Κέρκυρας μαζί με την Εκκλησία.» διαβάζουμε στο πρόγραμμα του Δήμου της Κέρκυρας.

Χαρακτηριστικά, το Μεγάλο Σάββατο στις 6 π.μ. στην Παναγία των Ξένων λαμβάνει χώρα ο περίφημος «σεισμός», αναπαριστώντας τον σεισμό που ακολούθησε την Ανάσταση του Χριστού, ενώ στις 11 το πρωί στην Παλιά Πόλη πραγματοποιείται ο περίφημος «Πόλεμος των Κανατιών». Η ατμόσφαιρα με τους «μπότηδες» (κανάτια) που σπάνε στα πλακόστρωτα είναι συγκλονιστική και επιτείνεται από τους κανονιοβολισμούς από το φρούριο. Παράλληλα και οι δεκαοχτώ Φιλαρμονικές της πόλης παιανίζουν, μετατρέποντας την Ανάσταση του Κυρίου σε θριαμβευτική νίκη επί του θανάτου»
xalkounia-1

Πασχαλινά Αερόστατα στο Λεωνίδιο Αρκαδίας
«Με φαντασμαγορικό τρόπο γιορτάζεται η Ανάσταση στο Λεωνίδιο Αρκαδίας. Η νύχτα της Ανάστασης γίνεται πιο λαμπρή καθώς δεκάδες πολύχρωμα αερόστατα ελευθερώνονται στον ουρανό.

Πρόκειται για ένα έθιμο που ξεκινά τον 19ο αι. Φαίνεται ότι το έφεραν από την Ασία οι ντόπιοι ναυτικοί, ενσωματώθηκε όμως γρήγορα στα τοπικά έθιμα.

Εβδομάδες πριν τη βραδιά της Ανάστασης κάθε σπίτι ετοιμάζει το δικό του αερόστατο με τη συμμετοχή μικρών και μεγάλων.

Μόλις ακουστεί το «Χριστός Ανέστη», οι ενορίες καίνε το ομοίωμα του Ιούδα και ελευθερώνουν τα αερόστατα στον ουρανό δημιουργώντας ένα φαντασμαγορικό θέαμα.»

«Ο Χορός της Λαμπρής» στην Αίγινα
«Ο Χορός της Λαμπρής» αναβιώνει τη Δευτέρα του Πάσχα , στις 11 π.μ. π.μ., στο εκκλησάκι του Σταυρού της Παλιάς Χώρας, με μουσική από λαϊκά όργανα και χορό.

Κατά το παρελθόν ήταν διπλός χορός. Στον μικρό χορό οι νέοι υπό τη συνοδεία οργάνων φανέρωναν την αγάπη τους στην κοπέλα που αγαπούσαν, ενώ στον μεγάλο χορό συμμετείχαν όλοι οι κάτοικοι, ανεξαρτήτως ηλικίας. Και στους δύο χορούς ιδιαίτερη συμμετοχή είχε ο τραγουδιστής και τα όργανα. Ο χορός της Λαμπρής διαρκούσε τρεις μέρες και επαναλαμβανότανε για τρεις συνεχόμενες εβδομάδες κάθε Πέμπτη.

ΣΧΟΛΙΑ

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

apli-metavasi

«Είναι ένα πρωτότυπο μιούζικαλ για μια γενιά που μεγάλωσε με την πεποίθηση ότι ο κόσμος τής ανήκει και βρέθηκε εκτεθειμένη σ’ έναν κόσμο που δεν περίμενε», διαβάζουμε σε ένα ενημερωτικό σημείωμα για την παράσταση Απλή Μετάβαση πού έρχεται στην Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» του Εθνικού Θεάτρου τον Φεβρουάριο του 2019

dirfis

2 πανεπιστήμια και 1 ερευνητικό κέντρο (Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών), έχοντας στο πλευρό τους μια από τις πρωτοπόρες ελληνικές εταιρείες, την εταιρία Μανιτάρια Δίρφυς ανέλαβαν να αναπτύξουν και να παράγουν ένα πολυδύναμο λειτουργικό τρόφιμο από μανιτάρια

timon-o-athinaios

«Ο Σαίξπηρ δεν κάνει τίποτα μικρό, αναμετριέται πάντα με κάτι πολύ μεγάλο….» σημειώνει ο Στάθης Λιβαθινός, που καταπιάνεται με ένα από τα πιο αινιγματικά και γοητευτικά έργα του μεγάλου δραματουργού, το έργο «Τίμων ο Αθηναίος»

pligomeno-peristeri

Από τη χαοτική μεγαλούπολη της Αθήνας, στη φωτογραφία ενός πληγωμένου περιστεριού και από εκεί σε πορτραίτα ανθρώπων της πόλης, εστιάζει η πρώτη έκθεση φωτογραφίας του ποιητή Κώστα Ζαφειρόπουλου, στο 4ο επίπεδο της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

nyxtes-premieras

Από τον Καζαντζάκη στον Αντώνη, τον πατέρα ενός μέσου ελληνικού σπιτιού και από την ορεινή Ηλεία στη Σαντορίνη το ελληνικό ντοκιμαντέρ δηλώνει την αξιοπρόσεκτη παρουσία στο 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας»