Η φωνή σε ένα ταξίδι στην Ιστορία

Η φωνή σε ένα ταξίδι στην Ιστορία

Ο Δημήτρης Τσιλινίκος είναι ο αφηγητής του ντοκιμαντέρ του σκηνοθέτη Γρηγόρη Βαρδαρινού «Θεσσαλονίκη 1917: Η φωτιά που γέννησε μια πόλη» που θα προβάλλεται καθημερινά στο χώρο της 82ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης

Ο Δημήτρης Τσιλινίκος είναι ένα τα πιο γνωστά πρόσωπα της καλλιτεχνικής και πολιτιστικής σκηνής της Θεσσαλονίκης. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Λάρισα. Σπούδασε Θέατρο, Τραγούδι, Ανώτερα Θεωρητικά της μουσικής, Φυσική και Διοίκηση Επιχειρήσεων. Είναι ηθοποιός του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος και συγγραφέας. Γράφει θέατρο, παιδικά βιβλία και στίχους τραγουδιών.



Συμμετείχε σε αρκετές κινηματογραφικές παραγωγές. Απέσπασε το Βραβείο Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας στο 4ο Filme 2015, για την ταινία «The Noir Project» του Γρ. Βαρδαρινού. Έχει συνεργαστεί με μια πλειάδα σκηνοθετών σε θεατρικές παραγωγές. Το βιβλίο του «Πιρούνια και Μαχαίρια … στα μαχαίρια» (εκδόσεις Πατάκη, 2015) ήταν υποψήφιο για το καλύτερο εικονογραφημένο βιβλίο για παιδιά του 2015 (Βραχείες Λίστες «Αναγνώστη»).

Η παράσταση “Θεσσαλονίκη η πολυπόθητη πόλη” σε σκηνοθεσία και δραματουργική επεξεργασία του ιδίου (βασισμένη σε κείμενα του ποιητή Γ.Θ.Βαφόπουλου) ανεβαίνει για 2η συνεχή σεζόν στη σκηνή του Βαφοπούλειου Πνευματικού κέντρου από 17 Οκτώβρη 2017.

Ο Δημήτρης Τσιλινίκος είναι ο αφηγητής του ντοκιμαντέρ του σκηνοθέτη Γρηγόρη Βαρδαρινού «Θεσσαλονίκη 1917:Η φωτιά που γέννησε μια πόλη» που θα προβάλλεται καθημερινά στο χώρο της 82ης Διεθνούς Εκθεσης Θεσσαλονίκης.


© Συλλογή Γιάννη Μέγα / ψηφιοποιημένη συλλογή Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

Πως πάρθηκε η πρωτοβουλία για αυτό το ντοκιμαντέρ; Ποιο είναι το βασικό του διαφοροποιητικό στοιχείο αλλά και πλεονέκτημα;
Η πρωτοβουλία ανήκει στο σκηνοθέτη Γρηγόρη Βαρδαρινό. Δεν μπορώ να γνωρίζω όλα τα υπόλοιπα ντοκιμαντέρ αλλά το συγκεκριμένο διακρίνεται για την σε βάθος έρευνα που κράτησε πολλούς μήνες. Επιπλέον, είναι σαφής η συνειδητή προσπάθεια των δημιουργών να ακολουθηθεί, όσο είναι δυνατόν, ένας άξονας αντικειμενικής παρουσίασης των γεγονότων κάνοντας χρήση στοιχείων από έγκυρο πάντα υλικό. Άλλα στοιχεία που πριμοδοτούν το συγκεκριμένο ντοκιμαντέρ είναι τόσο το μοντάζ του Γιάννη Καράμπελα όσο και η μουσική επένδυση της Δήμητρας Σιδερίδου.

Με το Γρηγόρη Βαρδαρινό είχαμε συνεργαστεί στο παρελθόν στην ταινία του “The Noir Project”. Η προηγούμενη καλή και βραβευμένη συνεργασία μας (διακρίσεις σε εγχώρια & διεθνή φεστιβάλ) υποδείκνυε μία και μόνο επιλογή.


© Συλλογή Γιάννη Μέγα / ψηφιοποιημένη συλλογή Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

Πόσο δύσκολη υπόθεση ήταν η συλλογή αρχειακού υλικού και μαρτυριών για ένα γεγονός που συνέβη 100 χρόνια πριν;
Το αρχειακό υλικό συλλέχθηκε σταδιακά στη διάρκεια ενός χρόνου. Αρκετά δύσκολη ήταν η διαδικασία απόκτησης πνευματικών δικαιωμάτων για τη χρήση οπτικού υλικού, βίντεο και φωτογραφιών, κάποιες από τις οποίες δημοσιεύονται πρώτη φορά. Είναι γεγονός πως μαρτυρίες -μετά από 100 χρόνια- δεν θα μπορούσαν πλέον να υπάρχουν. Ωστόσο, υπάρχουν απόγονοι κάποιων εκ των αυτοπτών μαρτύρων της πυρκαγιάς. Όπως όμως είπα και παραπάνω, η δημιουργική ομάδα έκρινε πως θα ήταν καλύτερα η συγκεκριμένη ταινία τεκμηρίωσης να προσεγγίσει το θέμα μέσα από καταγεγραμμένες μαρτυρίες και τεκμήρια. 
 
Πώς επηρέασε η φωτιά την Θεσσαλονίκη ως πόλη. Κάθε τέλος, μια καινούρια αρχή;
Η φωτιά άλλαξε εντελώς την κοινωνική σύνθεση και την αρχιτεκτονική δομή της πόλης μας. Σε μία νύχτα ξεσπιτώθηκαν περίπου οι μισοί κάτοικοι. Εκ των πραγμάτων η πυρκαγιά ήταν μία καταστροφή. Αυτό όμως οδήγησε στη χάραξη ενός νέου σχεδίου για την πόλη. Παρότι το σχέδιο του Εμπράρ δεν υλοποιήθηκε στο ακέραιο -λόγω έλλειψης κονδυλίων- η πόλη απέκτησε νέα όψη και χαρακτήρα.


© Συλλογή Γιάννη Μέγα / ψηφιοποιημένη συλλογή Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

Θεσσαλονίκη-πρωτεύουσα των προσφύγων,σύμφωνα με τον συγγραφέα Γιώργο Ιωάννου; Ποιο επιθετικό χαρακτηρισμό θα δίναμε σήμερα στη πόλη;
Και σήμερα η Θεσσαλονίκη νιώθω πως κινείται στα ίδια χνάρια. Πολυσυλλεκτική, πολυφυλετική και ανοιχτή σε ιδέες, τάσεις και επιρροές. Την ίδια στιγμή όμως καταφέρνει να διατηρεί κι ένα βαθιά συντηρητικό προφίλ.

Η προβολή του ντοκιμαντέρ καθημερινά στο χώρο της 82ης ΔΕΘ είναι μια ευκαιρία για όλους σε ένα ταξίδι συλλογικής μνήμης στην Ιστορία;
Το ντοκιμαντέρ θα προβάλλεται καθημερινά στην 82η ΔΕΘ. Φροντίζουμε ώστε να παραβρίσκεται καθημερινά κάποιος από τους συντελεστές εκ περιτροπής ώστε να απαντηθούν πιθανά ερωτήματα του κοινού. Προσωπικά θεωρώ τα ντοκιμαντέρ ένα σύγχρονο εργαλείο μαθήματος ιστορίας.


© Συλλογή Γιάννη Μέγα / ψηφιοποιημένη συλλογή Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

Είσαι ηθοποιός και συγγραφέας παιδικών βιβλίων. Φέτος μας συστήθηκες ως επιμελητής του κειμένου & της έκδοσης του “μαύρου” βιβλίου του Τέλλου Φίλη, ως σκηνοθέτης της θεατρικής παράστασης “Θεσσαλονίκη, η πολυπόθητη πόλη” και τώρα ως αφηγητής. Τι σημαίνουν όλα αυτά;
Ο Τέλλος Φίλης στο έργο του “Μια εβδομάδα που δεν κατάφερε να γίνει Μεγάλη” αποτυπώνει με σύγχρονο λόγο όλη την ασφυκτική ατμόσφαιρα μέσα στην οποία επιλέξαμε να ζούμε και να αναπαραγόμαστε. Από την πρώτη στιγμή είχα δηλώσει “ερωτευμένος” με τη δύναμη των λέξεών του που δεν θα μπορούσα να αρνηθώ την πρότασή τους (μαζί με του Γιάννη Κιντάπογλου των εκδόσεων Ρώμη) να το επιμεληθώ.

Η παράσταση “Θεσσαλονίκη η πολυπόθητη πόλη” προέκυψε όταν αποδέχτηκα την πρόταση της καλλιτεχνικής διεύθυνσης του ΚΘΒΕ να δημιουργηθεί ένα θεατρικό έργο βασισμένο στα απομνημονεύματα του Γ.Θ.Βαφόπουλου. Έτσι καταλήξαμε να μιλήσουμε για τη νεότερη ιστορία της Θεσσαλονίκης μέσα από το βλέμμα του ποιητή αυτού και μαικήνα του πολιτισμού, σε μια παράσταση που θα επαναληφθεί και φέτος στο θέατρο του Βαφοπούλειου Πνευματικού κέντρου.

Τέλος, να αναφέρω πως η αφήγηση μου στο ντοκιμαντέρ «πατάει» στα κείμενα του Φίλιππου Μανδηλαρά (βασισμένα στο υλικό της έρευνας) αλλά και σε ανταποκρίσεις δημοσιογράφων και στρατιωτικών παρμένες από έντυπα του διεθνούς τύπου της εποχής.

ΣΧΟΛΙΑ

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

ydivikos-rolos-vivlion

Περισσότερα από 100 έργα ζωγραφικής, γλυπτά, εγκαταστάσεις και βιντεοεγκαταστάσεις, βιβλία καλλιτεχνών, ηχητικά και διαδικτυακά έργα, περφόρμανς, μεταξύ των οποίων και νέες παραγωγές παρουσιάζονται στο δεύτερο μέρος της εκθεσιακής τριλογίας «Η Άγραφη Βιβλιοθήκη» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

karounis

Ο Ζαχαρίας Καρούνης πάει Λαϊκή για να μοιραστεί την χαρά του τραγουδιού και στήνει για δεύτερη σεζόν μια μουσική- θεατρική παράσταση με τον σκηνοθέτη Χρήστο Δήμα

xristougenna-me-tous-neous

Στις 23 Δεκεμβρίου η Συμφωνική Ορχήστρα Νέων του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης «MOYSA» παρουσιάζει την εορταστική της συναυλία στο πλαίσιο των «Χριστουγέννων στο Μέγαρο» με τη συμμετοχή του ερμηνευτή Θοδωρή Βουτσικάκη

o-troxos-tis-zois

Μια αλληγορική παράσταση του κύκλου της ζωής του ανθρώπου φιλοξενεί το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο στη «Συλλογή φορητών εικόνων και ξυλόγλυπτων» της μόνιμης έκθεσής του

zabetas-xarchakos

Μια μουσική παράσταση -Ζαμπέτας κατά Ξαρχάκο, ο τίτλος της- με τον Σταύρο Ξαρχάκο οδηγό και την Χάρις Αλεξίου στο πλάι του φωτίζει και αναδεικνύει τόσο τις άγνωστες πτυχές του δημιουργού Ζαμπέτα όσο και τις αδιόρατες συγγένειες του

1
sir-barber

Τα υπέρ ή κατά της χρήσης του πράσινου σαπουνιού – με βάση το ελαιόλαδο- για την φροντίδα και την περιποίηση του τριχωτού της ανδρικής κεφαλής

to-fillo

Η Ρόδω Βασιλάκη και ο Νίκος Ψυλλάκης, ένα νέο ζευγάρι γεννημένο στα Χανιά που μοιράζεται τα βάρη τόσο της επαγγελματικής όσο και της οικογενειακής ζωής, καλλιεργεί μια σειρά Κρητικών βοτάνων αποσπώντας διακρίσεις από τον διεθνή διαγωνισμό γευσιγνωσίας «Great Taste Awards»

happyland

Η Happyland Entertainment είναι μια βραβευμένη ανεξάρτητη ομάδα ανάπτυξης ψηφιακών παιχνιδιών για οθόνες αφής, υπολογιστές και κονσόλες με έτος ίδρυσης το 2017.Οι δύο ιδρυτές της, ο Μαρίνος Μπόικο Πεχλιβάνωβ και η Βασιλική Τσιφτσιάν, συνδυάζουν την τέχνη με την επιστήμη και τους μύθους για να αναπτύξουν τα παιχνίδια τους