Η Βίλα Αμαλίας γίνεται και πάλι σχολείο

Η Βίλα Αμαλίας γίνεται και πάλι σχολείο

Αποκλειστικές φωτογραφίες από το ιστορικό κτίριο της διασταύρωσης Χέυδεν και Αχαρνών, πριν από τα εγκαίνια της στέγασης του 2ου Γυμνασίου Αθηνών

Η Βίλα Αμαλίας είναι έτοιμη για ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της. Το ιστορικό κτίριο της διασταύρωσης Χέυδεν και Αχαρνών στην πλατεία Βικτωρίας ανοίγει και πάλι τις πόρτες του, πλήρως ανακαινισμένο έπειτα από την παρέμβαση του Δήμου Αθηναίων, στεγάζοντας το 2ο Γυμνάσιο Αθηνών.

Ύστερα από την επιθυμία που εξέφρασαν τα μέλη του Συλλόγου Αποφοίτων του 2ου Γυμνασίου Αθηνών, το συγκεκριμένο κτίριο να λειτουργήσει ξανά ως σχολείο, η Βίλα Αμαλίας ανακαινίστηκε εξ ολοκλήρου από τον Δήμο Αθηναίων, σε μία ενέργεια που συγχρηματοδοτήθηκε από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, και ανοίγει τις πόρτες της ξανά μετά από 43 χρόνια. Μελέτη για τη διάσωση του ιστορικού κτιρίου είχε κάνει ο Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων το 1998, ενώ τα μέλη του Συλλόγου Αποφοίτων του 2ου Γυμνασίου Αθηνών βλέπουν την επιθυμία τους να γίνεται πραγματικότητα από τη δημοτική αρχή.



Η παράδοση του 2ου Γυμνασίου, από το οποίο αποφοίτησαν σημαντικές προσωπικότητες, στέκει ακόμη ζωντανή μέσα στο κέντρο της Αθήνας. Τα σχεδόν 150 χρόνια λειτουργίας, οι τρεις μεταστεγάσεις και οι πάνω από 10.000 απόφοιτοι του Συλλόγου Αποφοίτων του 2ου Γυμνασίου Αρρένων Αθηνών είναι τα στοιχεία που αναδεικνύουν την ιστορία του σχολείου, το οποίο λειτούργησε λίγα μόλις χρόνια μετά την ίδρυση του νέου ελληνικού κράτους.

Όλα ξεκίνησαν από την πλέον όμορφη και παραδοσιακή συνοικία της Πλάκας, όπου λειτούργησε πρώτη φορά το 2ο Γυμνάσιο. Η πρώτη μεταστέγασή του έγινε στο κτίριο του πρώην Βασιλικού Τυπογραφείου στη Σταδίου, όταν η Αθήνα είχε αρχίσει ήδη να αναπτύσσεται δημογραφικά. Στη συνέχεια, το κτίριο επί των οδών Χέϋδεν και Αχαρνών φιλοξένησε τη δεύτερη μεταστέγαση του γυμνασίου από το 1932 έως το 1973. Σύμφωνα με τον εκδότη και απόφοιτο του 2ου Γυμνασίου των Αθηνών, Σάμη Γαβριηλίδη, η Βίλα Αμαλίας ονομάστηκε έτσι από τον Τύπο λόγω των καταληψιών, οι οποίοι είχαν καταλάβει πρώτα ένα κτίριο που ανήκει στο ίδρυμα Ωνάση στη λεωφόρο Αμαλίας και εκδιωκόμενοι από εκεί, κατέλαβαν τις εγκαταστάσεις του πρώην 2ου Γυμνασίου των Αθηνών. Ο ίδιος, μάλιστα, είχε επισημάνει στο παρελθόν πως, κατά τη γνώμη του, η Βίλα Αμαλία δεν θα υπήρχε αν δεν είχε καταληφθεί και κατοικηθεί, καθώς είχε χαρακτηρισθεί οριστικά ακατάλληλη από το 1973. Μετά από αυτή τη χρονιά, το σχολείο μεταστεγάστηκε για τελευταία φορά στην Πλατεία Βάθης, όπου συγχωνεύτηκε με το 42ο Γυμνάσιο Αθηνών.

Διάσημοι Έλληνες των γραμμάτων, των τεχνών και της δημόσιας ζωής, αποφοίτησαν από το 2ο Γυμνάσιο Αρρένων.Ο καθηγητής φιλοσοφίας και συγγραφέας Χρήστος Γιανναράς, ο Αρχιεπίσκοπος Τιράνων, Δυρραχίου και Πάσης Αλβανίας Αναστάσιος, ο ζωγράφος Πέτρος Ζουμπουλάκης, ο δημοσιογράφος Άγγελος Μαρόπουλος, ο πρώην δημοσιογράφος και υποδιευθυντής της ελληνικής εκπομπής της Deutsche Welle Άγγελος Μαρόπουλος, o ηθοποιός Τρύφων Καρατζάς, ο εκδότης Οδυσσέας Χατζόπουλος, ο ποιητής Μίλτος Σαχτούρης, ο πολιτικός Δημήτρης Ρέππας, ο σκηνοθέτης Θεόδωρος Αγγελόπουλος, ο στιχουργός Λευτέρης Παπαδόπουλος, ο μουσικοσυνθέτης Μάριος Στρόφαλης και ο ζωγράφος Αλέκος Φασιανός είναι κάποιοι από τους χιλιάδες απόφοιτους του ιστορικού γυμνασίου. Ορισμένοι από αυτούς υπήρξαν και συμμαθητές, διατηρώντας στενούς δεσμούς φιλίας, όπως ο Λευτέρης Παπαδόπουλος με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, οι οποίοι αποφοίτησαν το 1953.  



Ιστορίες από τα σχολικά τους χρόνια στο 2ο Γυμνάσιο Αθηνών καταγράφονται στο βιβλίο «Καταφύγιο Ιδεών» που έγραψε ο Χρήστος Γιανναράς και εκδόθηκε το 2000. Συγκεκριμένα γράφει: «Τη διαδρομή των έξι χρόνων στο Β' Γυμνάσιο Αρρένων Αθηνών επρόκειτο να την κάνω με παρέα που σήμερα καυχιέται -και όχι άδικα- για τις διασημότητες που ανέδειξε. Ο πρώτος φίλος που έκανα και που έμεινε ο εγγύτερος όλα τα χρόνια ήταν ο Θεόδωρος Αγγελόπουλος, σκηνοθέτης σήμερα με παγκόσμια αναγνώριση. Στην τάξη μας και ο Αλέκος Φασιανός, ο ζωγράφος, με τον οποίο όμως ποτέ δεν συνδέθηκα περισσότερο. Ξεχωριστός στην παρέα ο Λευτέρης Παπαδόπουλος κι αυτός πασίγνωστος σήμερα δημοσιογράφος και στιχουργός.

»Τον Θεόδωρο κι εμένα ο Λευτεράκης μας σνόμπαρε συστηματικά: έγραφε πιο πούρα δημοτική από μας, διάβαζε πιο προχωρημένη λογοτεχνία και του άρεσε να εμφανίζεται σαν τύπος λαϊκός και ολίγον μάγκας. Στην τάξη μας ήταν ακόμα ο Τρύφωνας Καρατζάς, σήμερα ηθοποιός, και ο Αγγελος Μαρόπουλος, δημοσιογράφος που τον έμαθε το πανελλήνιο στα χρόνια της δικτατορίας από τις εκπομπές του στην Ντόϋτσε Βέλλε...». Μάλιστα, ο Αλέκος Φασιανός, μιλώντας σε εκπομπή του ραδιοφωνικού σταθμού 9,84, εξέφρασε την επιθυμία του ώστε η Βίλα «να γίνει πάλι γυμνάσιο όπως ήταν και να συνεχίσει τον ρόλο του, να βγάζει καλούς μαθητές και ανθρώπους στην κοινωνία, αντί να γίνονται καταλήψεις».









































ΣΧΟΛΙΑ (31)

Θεματοφύλακας

Δυστυχώς το σύγχρονο αυτό κτίριο, νυν 67ο Λύκειο Αθηνών, δεν φαίνεται να είναι το ίδιο με το πρώην 2ο εξατάξιο Γυμνάσιο Αρρένων. Όλοι οι εσωτερικοί χώροι κατεδαφίστηκαν και χτίστηκαν από την αρχή παραμένοντας άθικτες μόνο οι προσόψεις. Δεν είναι το ιστορικό σχολείο των πολλών χιλιάδων αποφοίτων όπου στις ίδιες τάξεις μαθήτευσαν όλες οι αναφερθείσες προσωπικότητες. Η περίπτωση θυμίζει το 'παράδοξο του Θησέα' (φιλοσοφικό ερώτημα) σύμφωνα με το οποίο: Αν σε ένα αντικείμενο αντικατασταθούν όλα του τα μέρη το αντικείμενο παραμένει το ίδιο; Αν και ποιοτικά χάνει στο εσωτερικό του (συμφωνώ με τον χαλιαμπάλια σε μεγάλο βαθμό πάντα με βάση τις φωτογραφίες) συγκριτικά με την πρόσοψη ενός μεγάλου και ιστορικού νεοκλασικού της εμβέλειας του πρώην 2ου εξατάξιου Γυμνασίου Αρρένων (εξωτερικά ο παρατηρητής φαντάζεται ανάλογη αρχοντιά και στο εσωτερικό), γενικά είναι ωραίο, με πολλές εγκαταστάσεις και μοντέρνο συμβαδίζοντας έτσι με την ηλικία των χρηστών / μαθητών. Σε σύγκριση με την προηγούμενη εικόνα και την αστική και κοινωνική υποβάθμιση που προκαλούσε αυτή, η 'πλήρης ανακαίνιση' είναι σαφώς καλύτερη. Το σχολείο αποτελεί σημείο αναφοράς για την ανακαίνιση (όχι κατεδάφιση) και άλλων νεοκλασικών του κέντρου και παρόλο τους γκρι καταθλιπτικούς τοίχους, θα μου άρεσε να περνούσα εκεί τρία χρόνια από την μαθητική μου ζωή. Το ερώτημα είναι εάν το νέο κτίριο υποβαθμιστεί αυτή τη φορά από τους μαθητές. Οι καθηγητές θα πρέπει να το προσέχουν σαν κόρη οφθαλμού διαπαιδαγωγώντας τους μαθητές να σέβονται τους χώρους συνύπαρξης και να συνειδητοποιούν το όφελος αυτού (χρήσιμο μάθημα αργότερα για σεβασμό των πανεπιστημιακών χώρων και όχι μόνο).

Παναγιώτης

Αδειοι τοιχοι...και σε γκρι χρωμα...σκετη καταθλιψη.Γιατί δεν βάζουν καποιον χάρτη και καποια εικονα ?

Τανια

Πραγματικα πολυ ομορφο αλλα ακομα πιο ομορφο ειναι το κτηριο στην αλλη γωνια που φαινεται στην φωτογραφια μακαρι να γινοταν αναπαλαιωση και σε αυτο.Εχω μια ενσταση οσο για το ποσο κανει για σχολειο καλυτερα να γινοταν κατι αλλο φοβαμαι οτι θα καταστραφει πολυ γρηγορα.Παντως ειναι πιο ομορφο απο τις φωτογραφιες.

Άπλυτος με μούσια, λερωμένα ρούχα

Όχι κύριοι, εμείς δεν θέλουμε σχολεία. Θέλουμε καταλήψεις, μπάχαλο, μουντζουρομένα κτήρια, μολότωφ. Δεν θα μας κάνετε εσείς ανθρώπους! Άκου σχολείο...!

χαλιαμπαλιας

τραγικό...σα προκατ σκηνικο φτηνιαρικης βιντεοπαραγωγης.. καμια σχεση με το πραγματικο κτιριο, ο χαρακτηρας του οποιου εδω και πολλα ετη διατηρουταν σε αψογη κατασταση..

TP

Αντί να σχολιάσω αυτά που γράφεις παραπέμπω στον τίτλο σου "χαλιαμπάλιας" που τα λέει όλα.

c

Ο σαμαρας δεν κοπτοταν να γινει γυμνασιο.γυμνασιο αποφασιστηκε να γινει επειτα απτις αντιδρασεις της εκκενωσης της καταληψης,οτι ναι μεν το γκρεμιζουμε και σας πεταμε στο δρομο,αλλα θα γινει σχολειο!για να μετριασουν τις αντιδρασεις!ο σαμαρας κατεστρεψε τη καταληψη μαζι με τον καμινη για τον απλο λογο οτι η Βιλα ηταν ενα αναχωμα στις φασιστικες επιθεσεις της χρυσης αυγης.Γεωγραφικα,κ ενω τα ταγματα εφοδου ελεγχαν τον αγ.παντελεημονα και θελωντας να κανουν εναν αξονα απο την αχαρνων μεχρι τη πλ.βικτωριας,η Βιλα ηταν το τελευταιο αντιφασιστικο αναχωμα που εμποδιζε τα σχεδια τους καθως αρκετες φορες οι φασιστες τις ειχαν αρπαξει απο ντοπιους κ μεταναστες της περιοχης.

Γιάννης

Πολύ ωραίο!! Ελπίζω να μην το καταστρέψουν

Xoxo...κακίες!

...δεν πιστεύω να φοιτήσουν και αχριστερά παιδιά εκεί...μην τυχόν και κολλήσουν τον ιό της αριστείας!!!

politis

Για να δούμε...θα εφαρμοστεί ο νομος να κλείσουν οι ανοχής ....Τώρα ...αρχίζουν τα δύσκολα

chris

δείτε το καλά γιατί μην ξεχνάτε στο Ελλαδιστάν ζούμε όχι στην Αμερική..........Σε 1 μήνα στοίχημα δεν του δίνω παραπάνω θα είναι αγνώριστο..........

Φόρτωση περισσότερων σχολίων
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

ydivikos-rolos-vivlion

Περισσότερα από 100 έργα ζωγραφικής, γλυπτά, εγκαταστάσεις και βιντεοεγκαταστάσεις, βιβλία καλλιτεχνών, ηχητικά και διαδικτυακά έργα, περφόρμανς, μεταξύ των οποίων και νέες παραγωγές παρουσιάζονται στο δεύτερο μέρος της εκθεσιακής τριλογίας «Η Άγραφη Βιβλιοθήκη» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

karounis

Ο Ζαχαρίας Καρούνης πάει Λαϊκή για να μοιραστεί την χαρά του τραγουδιού και στήνει για δεύτερη σεζόν μια μουσική- θεατρική παράσταση με τον σκηνοθέτη Χρήστο Δήμα

xristougenna-me-tous-neous

Στις 23 Δεκεμβρίου η Συμφωνική Ορχήστρα Νέων του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης «MOYSA» παρουσιάζει την εορταστική της συναυλία στο πλαίσιο των «Χριστουγέννων στο Μέγαρο» με τη συμμετοχή του ερμηνευτή Θοδωρή Βουτσικάκη

o-troxos-tis-zois

Μια αλληγορική παράσταση του κύκλου της ζωής του ανθρώπου φιλοξενεί το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο στη «Συλλογή φορητών εικόνων και ξυλόγλυπτων» της μόνιμης έκθεσής του

zabetas-xarchakos

Μια μουσική παράσταση -Ζαμπέτας κατά Ξαρχάκο, ο τίτλος της- με τον Σταύρο Ξαρχάκο οδηγό και την Χάρις Αλεξίου στο πλάι του φωτίζει και αναδεικνύει τόσο τις άγνωστες πτυχές του δημιουργού Ζαμπέτα όσο και τις αδιόρατες συγγένειες του

1
sir-barber

Τα υπέρ ή κατά της χρήσης του πράσινου σαπουνιού – με βάση το ελαιόλαδο- για την φροντίδα και την περιποίηση του τριχωτού της ανδρικής κεφαλής

to-fillo

Η Ρόδω Βασιλάκη και ο Νίκος Ψυλλάκης, ένα νέο ζευγάρι γεννημένο στα Χανιά που μοιράζεται τα βάρη τόσο της επαγγελματικής όσο και της οικογενειακής ζωής, καλλιεργεί μια σειρά Κρητικών βοτάνων αποσπώντας διακρίσεις από τον διεθνή διαγωνισμό γευσιγνωσίας «Great Taste Awards»