LIVE

Κορωνοϊός

Θιασώτες μιας αναπαράστασης

Θιασώτες μιας αναπαράστασης

Ένα συμμετοχικό παραστατικό συμβάν που επιχειρεί να συνδέσει την Αθήνα της πρώτης μέρας των Δεκεμβριανών με αυτή του σήμερα

Ένα συμμετοχικό παραστατικό συμβάν που επιχειρεί να συνδέσει την Αθήνα της πρώτης μέρας των Δεκεμβριανών με αυτή του σήμερα

Αν έχεις δει την Άννα Τζάκου να πραγματοποιεί παραστάσεις στον πρώτο όροφο του Bios με χαρακτηριστικά desived theatre, τότε που σχεδόν κανείς δεν ήξερε στην Ελλάδα τον όρο, είσαι υποψιασμένος για τον τρόπο που θέλει να κάνει η ίδια θέατρο. Και μπορεί να έχουν περάσει πάνω από 12 χρόνια από τότε που μας σύστησε η ίδια με τους φίλους της τον όροφο της Πειραιώς που θα πίναμε στη συνέχεια δεκάδες ποτά, αλλά το ίδιο έγινε και με το υπόγειο του ίδιου χώρου πριν ακόμα σκεφτούμε ότι θα βιώναμε εκεί αργότερα πολλές θεατρικές εμπειρίες.

Από τότε μέχρι σήμερα έχουν μεσολαβήσει όμορφες δουλειές, πάντα πρωτοποριακές, πάντα με κάτι βαθύτερο που θα μπορούσε να ανακαλύψει το κοινό μόνο αν αφιερωνόταν πραγματικά. Αυτή η απόλυτη εμπιστοσύνη και προσήλωση είναι εξίσου απαραίτητα και για να βιώσει κανείς την «Αναπάρασταση», την performance που σχεδίασε και υλοποίησε η Άννα και παρουσιάστηκε στην πλατφόρμα νέων δημιουργών με θέμα τον Εμφύλιο που οργάνωσε η Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.

Η «Αναπάρασταση» αποτελεί ένα συμμετοχικό παραστατικό συμβάν. Επιτελεί μια in situ αναπαράσταση των γεγονότων του συλλαλητηρίου του EAM στις 3 Δεκεμβρίου του 1944, της πρώτης μέρας των Δεκεμβριανών. Ξεκινάει από την οδό Πανεπιστημίου, στο ύψος του θεάτρου της Πειραματικής και καταλήγει στον Εθνικό Κήπο. Η παράσταση επανέρχεται στο δημόσιο τοπίο από σήμερα 17 έως τις 20 Απριλίου με -όπως είναι λογικό- περιορισμένο αριθμό θεατών κάθε φορά.

Με την καθοδήγηση της ομάδα Geopoetics οι θεατές γίνονται ταυτόχρονα παρατηρητές μιας δράσης αλλά και το αντικείμενο παρατήρησης από τους πολίτες που κινούνται σε ένα τόσο κεντρικό σημείο της πόλης. Ο στόχος της αναπαράστασης δεν είναι να κατηγορήσει ή να προσδώσει οποιοδήποτε πρόσημο σε ένα γεγονός που έχει καταγραφεί ιστορικά. Είναι να συνδέσει την Αθήνα του τότε με αυτή του σήμερα. Να συνδέσει το ανθρώπινο σώμα με τον χώρο και το συλλογικό τραύμα.

{{{ articlebanner-330x100-1 }}}

Info

Η ομάδα Geopoetics είναι μια καλλιτεχνική κολεκτίβα με στόχο τη δημιουργία περφόρμανς σε φυσικό και αστικό τοπίο. Προσανατολίζεται στη σύνθεση συλλογικών εμπειριών σε εξωτερικούς χώρους ως τρόπο εξερεύνησης αφηγημάτων του παρόντος. Τα μέλη της προέρχονται από το θέατρο, τις εικαστικές τέχνες, τη μουσική, την ποίηση και την αρχιτεκτονική. Συστήθηκε από την περφόρμερ και ερευνήτρια Άννα Τζάκου για τις ανάγκες της διδακτορικής της έρευνας σχετικά με μια θεατρική πρακτική σώματος και τοπίου. Από το 2012 η ομάδα Γεωποιητική έχει συνθέσει site-specific περιπατητικές performances στα τοπία της Αίγινας, της Νισύρου, της Αθήνας, αλλά και στο εξωτερικό (Τσεχία, Αγγλία και Γαλλία).

«Ως περφόρμερ/σκηνοθέτης ενδιαφέρομαι για τη δημιουργική διαδικασία που χρησιμοποιεί το τυχαίο, το άγνωστο και το παρορμητικό, για μια δραματουργία που διαμορφώνεται μέσα από παρτιτούρες σωματικότητας και για ένα θεατρικό προϊόν που λειτουργεί ως βίωμα σε παρόντα χρόνο», λέει η Άννα και σημειώνει ότι η δράση συνδέεται άμεσα με τη διδακτορική της έρευνα που ολοκληρώνεται αυτό τον καιρό. «Το τελευταίο διάστημα ολοκληρώνω τη συγγραφή της διδακτορικής μου έρευνας με θέμα μια παραστατική πρακτική σώματος και τοπίου. Εξετάζω δηλαδή το χώρο, φυσικό και αστικό, και τις ιστορίες του μέσα από την ψυχοσωματική εμπειρία».

Για να επανέλθουμε όμως στην «Αναπαράσταση», η ιδέα προέκυψε από «το κείμενο-μονόλογο στον “Θίασο” του Θεόδωρου Αγγελόπουλου. Ο μονόλογος είναι μια μαρτυρία του συγκεκριμένου συλλαλητηρίου όπου αστυνομικοί πυροβόλησαν κατά άοπλων διαδηλωτών. Η ιδέα αυτή ήρθε και διαμορφώθηκε ως περιπατητική περφόρμανς στην πόλη με αφορμή την Πλατφόρμα Νέων Δημιουργών “Θέμα Εμφύλιος” της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού. Η περφόρμανς Αναπάρασταση ειναι το “πάντρεμα” της παραστατικής μου έρευνας με το συμβάν του '44.

»Ξεκινάει από την οδό Πανεπιστημίου, στο ύψος του θεάτρου της Πειραματικής και καταλήγει στον Εθνικό Κήπο. Μέσα από μια σειρά έντεκα σταθμών, περφόρμερ και θεατές προσανατολίζονται στην πόλη ως ενιαίο σώμα. Αναπαριστώντας το δημόσιο τραυματικό γεγονός, η περφόρμανς σκοπεύει να υπερβεί ερμηνείες πόλωσης, συναισθηματισμού, ή κατηγορητηρίου και να διαμορφώσει μία εκ νέου μνήμη στο θυμικό υπόστρωμα της πόλης ως μια εμπειρία ονειρικής ενατένισης, της ύπαρξής της».

{{{ articlebanner-330x100-triple-1 }}}
{{{ articlebanner-330x100-triple-2 }}}
{{{ articlebanner-330x100-triple-3 }}}

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

Ρoή Ειδήσεων

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα

Δείτε Επίσης