Στην Αθήνα του παλιού σινεμά

Στην Αθήνα του παλιού σινεμά

Δύο παλιά κτίρια του Κέντρου, «πρωταγωνιστές»  στον ελληνικό κινηματογράφο

Στην Αθήνα του παλιού σινεμά

Δύο παλιά κτίρια του Κέντρου, «πρωταγωνιστές» στον ελληνικό κινηματογράφο

Πριν από λίγες μέρες, σε μια επιστροφή προς το σπίτι με τα πόδια -από εκείνες που αποφασίζονται στην είσοδο του μετρό με αφορμή μια ηλιόλουστη μέρα- πέρασα μπροστά από το παλιό νεοκλασικό της οδού Χίου, κοντά στον Σταθμό Λαρίσης. Εκεί στέγασε το 1955 την έδρα της Φίνος Φιλμ ο ιδρυτής της, Φιλοποίμην Φίνος. Η χαρακτηριστική είσοδός του, η οποία είχε «παίξει» σε πολλές από τις αξέχαστες ταινίες της εταιρείας, έχει αποτυπωθεί για τα καλά στη μνήμη μας. Μικρές, σύντομες σκηνές που χρειάζονταν μια εξώπορτα και μια αυλή γυρίστηκαν εδώ, σχεδόν «στο πόδι» δίπλα από τα εργαστήρια και τα γραφεία που λειτουργούσαν στο εσωτερικό του.

Το οίκημα, παλιό σαπουνοποιείο του Παπουτσάνη και φορτωμένο αναμνήσεις και δόξες, στέκει -ακόμη ευτυχώς- σήμερα ανάμεσα στο πεζό, σχεδόν απρόσωπο, αστικό περιβάλλον. Μια αναμνηστική πλακέτα, τοποθετημένη το 1995 δίπλα στην είσοδο του, αποτελεί έναν ελάχιστο φόρο τιμής στις μεγαλύτερες στιγμές του ελληνικού κινηματογράφου και τις λαμπερές εικόνες που σκαρφάλωναν στις οθόνες των παιδικών μας χρόνων. Κοντοστάθηκα, το περιεργάστηκα και συνέχισα τον δρόμο μου με μυαλό πλημμυρισμένο ξαφνικά με ασπρόμαυρες εικόνες από το παλιό, αθάνατο ελληνικό star system.

{{{ articlebanner-330x100-1 }}}

Ανάλογα συναισθήματα μου είχε δημιουργήσει και το άλλο, πασίγνωστο από το ελληνικό σινεμά, παλιό σπίτι στην οδό Τριπόδων στην Πλάκα, το οποίο έγινε διάσημο το 1965 με τη μεγάλη επιτυχία της εποχής, «Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα». Η Μάρω Κοντού και ο Γιώργος Κωνσταντίνου έδωσαν ρεσιτάλ ερμηνείας στα δωμάτια και την αυλή τού σπιτιού που επίσης έχει διασωθεί αν και με «απώλειες». Χτισμένο το 1800, «προστατεύεται» τώρα από έναν πρόχειρο και αντιαισθητικό μεταλλικό φράχτη που φιλοξενεί -τι άλλο;- γκράφιτι τα οποία απλά υπογραμμίζουν τις δραματικές αλλαγές της πόλης, ενώ ένας μεγάλος κάδος σκουπιδιών του Δήμου μας υπενθυμίζει το σκληρό παρόν, τον χρόνο που -αν αφεθεί στη δύναμή του- σκεπάζει ό,τι βρει στο διάβα του.

Εδώ καμία πινακίδα, κανένας φόρος τιμής να θυμίσει την κορυφαία στιγμή του ρομαντικού οικήματος. Το κινηματογραφικό ζεύγος Κοκοβίκου ξαναζεί για λίγο σαν αστραπή στα μάτια μας, ενώ η μνήμη ξαναφέρνει στην επιφάνεια κάθε σκηνή, κάθε παλιά γειτόνισσα του δρόμου που γέμιζε τα πλάνα και το σενάριο της ταινίας με τα κατορθώματά της. Ο μικρός δρόμος σήμερα φιλοξενεί, αποκλειστικά σχεδόν, τουριστικές επιχειρήσεις. Μόνο μερικοί ψαγμένοι περαστικοί, συνήθως μεσήλικες που το αναγνωρίζουν, σταματούν και ψιθυρίζουν με σεβασμό και νοσταλγία «εδώ γυρίστηκε εκείνη η ωραία ταινία». Δύο κτίρια, δύο περιπτώσεις σημείων της Αθήνας που στέκουν φύλακες ενός θησαυρού αναμνήσεων και ονείρων, από τους λίγους που μας έχουν απομείνει.

{{{ articlebanner-330x100-triple-1 }}}
{{{ articlebanner-330x100-triple-2 }}}
{{{ articlebanner-330x100-triple-3 }}}

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης