Τι είναι για σένα το σουβενίρ;

Τι είναι για σένα το σουβενίρ;

Η Άννα Πολυδόρου μιλάει για την έκθεση που επαναπροσδιορίζει το ελληνικό σουβενίρ

Τι είναι για σένα το σουβενίρ;
Από τον μικρό χώρο της Matalou, στο Μουσείο Μπενάκη και από διστακτικές προτάσεις σε ευφάνταστες δημιουργίες, η έκθεση “It’s all, oh so souvenir to me! Vol.3!” βρίσκεται φέτος στο πικ της. Μέχρι τις 10 Μαΐου, 50 Έλληνες σχεδιαστές από όλο το φάσμα του design παρουσιάζουν νέα αντικείμενα εμπνευσμένα είτε από την προσωπική τους μυθολογία, είτε από τα μοναδικά εκθέματα του Μουσείου Μπενάκη.

Η Άννα Πολυδόρου, επιμελήτρια της έκθεσης και ψυχή της όλης διοργάνωσης, μας εξηγεί πως ξεκίνησε αυτό το concept τρία χρόνια πριν. «Στην αρχή όλα έγιναν αρκετά διστακτικά, ήταν κάτι καινούργιο και δεν ξέραμε ακριβώς που θα κατέληγε. Η πρώτη έκθεση πραγματοποιήθηκε στις 5 Ιουλίου του 2013 και την αγκάλιασαν πολύ τόσο τα Μέσα, όσο και ο χώρος. Το πιο σημαντικό όμως ήταν ότι όποιος ερχόταν στην έκθεση έφευγε ευχαριστημένος, που σημαίνει ότι είχαμε πετύχει τον σκοπό μας».


Κλείσιμο

Δύο χρόνια μετά από εκείνη την πρώτη προσπάθεια η Άννα νιώθει ιδιαίτερα περήφανη με την ανάπτυξη που έχει πάρει ο χώρος του ελληνικού σουβενίρ. Αν και η ίδια δεν είναι σχεδιάστρια κινείται στον χώρο εδώ και χρόνια διοργανώνοντας εκθέσεις γνωστών δημιουργών. Τη ρωτάω πως της ήρθε η ιδέα για τα σουβενίρ. «Ηταν ένα θέμα που μας θύμιζε κάποια απαρχαιωμένα πράγματα, κατασκευασμένα οπουδήποτε αλλού εκτός από την Ελλάδα. Με αφορμή την κρίση και το σκεπτικό του "που πάει το design" και "που θα μπορέσει να κάνει εξαγωγές" είδαμε ότι το μοναδικό στοιχείο ήταν ο τουρισμός. Έτσι ήρθαν και έδεσαν όλα. Σκέφτηκα να φέρουμε τους Ελληνες σχεδιαστές, να παράξουν ελληνικά προϊόντα και να επαναπροσδιορίσουμε αυτό το παρεξηγημένο είδος».



Από τους τσολιάδες, τις ελληνικές σημαίες, την Ακρόπολη και τις φωτογραφίες της Σαντορίνης, τα ελληνικά σουβενίρ ξαφνικά αποκτούν χαρακτήρα. Δεν ξεχνούν τις ομορφιές της Ελλάδας αλλά τις ξανασχεδιάζουν, τους δίνουν στιλ, πρωτότυπο ύφος και κυρίως μοντέρνα διάθεση. «Μέχρι πρόσφατα κανείς δεν έδινε σημασία στα σουβενίρ», συμπληρώνει η Άννα, «ήταν γενικό το θέμα, αυτό συμβαίνει σε όλο τον κόσμο. Τα τελευταία χρόνια έχει ξεκινήσει μια προσπάθεια να δούμε πως μπορεί αυτό το θέμα να λήξει. Να βγει προς τα έξω το στοιχείο του ελληνικού design και ο κάθε σχεδιαστής να δώσει το δικό του ύφος στη δημιουργία του».

Αρχιτέκτονες, product designers, σχεδιαστές μόδας και αξεσουάρ, φωτογράφοι, visual artists, κεραμίστες, graphic designers ήταν αυτοί που απάντησαν στην αρχική πρόκληση της Αννας. Ο καθένας έφτιαχνε κάτι παρεμφερές και όταν κλήθηκε να απαντήσει στο ερώτημα «τι είναι για σένα το σουβενίρ;» το αποτέλεσμα ήταν παραπάνω από ικανοποιητικό. Εμπνεύστηκαν από την Ελλάδα και καταπιάστηκαν με πολλά διαφορετικά κοινωνικά, πολιτικά και πολιτισμικά θέματα που θεωρούν ότι ορίζουν σήμερα την ελληνική εικόνα και ταυτότητα. Το αποτέλεσμα της πρώτης έκθεσης χαρακτηρίστηκε πρωτότυπο, ευρηματικό και διαφορετικό. Η συνέχεια βρήκε τη σχεδιαστική πλατφόρμα να μεγαλώνει, να ενδυναμώνεται και να ταξιδεύει.



Με τη συμμετοχή περισσοτέρων από 70 Ελλήνων σχεδιαστών, παρουσιάστηκε το καλοκαίρι του 2014 το Vol. 2 της έκθεσης στον χώρο της Matalou at home στην Πλάκα, ενώ παράλληλα ταξίδεψε στην Απολλωνία στη Σίφνο και στη συνέχεια στους χώρους του Sterna Nisyros Residences στη Νίσυρο. Εκεί πέντε από τους συμμετέχοντες της έκθεσης παρέμειναν για δύο εβδομάδες με σκοπό να εμπνευστούν και να δημιουργήσουν το επόμενο σουβενίρ, διαμορφώνοντας παράλληλα ένα νέο ιδανικό περιβάλλον για την καλύτερη κατανόηση του διαλόγου μεταξύ παράδοσης και σύγχρονου design.

Και τώρα είμαστε πια στην τρίτη έκθεση με τον στόχο να παραμένει ο ίδιος. Ελληνες σχεδιαστές, ελληνικά υλικά, ελληνική παραγωγή με σκοπό να επαναπροσδιοριστεί το σουβενίρ και, με βάση το e-shop που ανοίγει σε λίγες μέρες, να φτάσει όσο πιο μακριά γίνεται. Το Μουσείο Μπενάκη, συνοδοιπόρος φέτος σε αυτή την προσπάθεια, είναι αυτό που σύμφωνα με την Άννα δείχνει και την εξέλιξη της ιδέας. «Είναι πολύ σημαντικό που το Μουσείο Μπενάκη δίνει χώρο και έδαφος σε αυτές τις προσπάθειες, αυτομάτως παίρνουν άλλη διάσταση, τους δίνει άλλο χαρακτήρα».



Info
Στην έκθεση συμμετέχουν οι σχεδιαστές: A Future Perfect, Anima Theca, Σκεύη Αφαντίτη, B612, Σοφία και Δήμητρα Βάμιαλη, Costas Bissas, Blanc, Χρίστος Βλιώρας, Bomba Design, Busy Bee, Xenia Deimezi, Νίκη Δημοπούλου, Spyros Drakos, Evol Eyes by Aggeliki Tsotsoni, EDO by Evaggelos Kaimakis, Hartovasilion Paperkingdom, IDISTI, Αργυρή Ζέλκα, Jazzt Design, Λίνα Καρανικολάου, Γιάννης Καρλόπουλος & Ήρα Σπαγαδώρου, Spyros Kizis, Koukoutsi, la trap – psarokokalo creative studio, Σοφία Λαμπροπούλου, Less is More Design, Λούλα Λεβέντη, Me Too, Mirella Manta, Matalou at home, Meet the Cat, Anna Moraitou, My Design by Vassilis Mylonades, Fofi Nicolaides, papercuts by Alexandros Papadopoulos, PloosDesign, Πριγκιπώ, Nicos Rakkas, Rdesign by Ritsa Anastasiadou, Dimosthenis Serketzis, Sugar Line Productions, Βασιλική Σύρμα, THEIA, thegreekbag by K. Rotsou, Λίλη Τσεσματζόγλου, The Three Dots, Trouve mon Βouton, Twelve Collectives, We Design, When in Greece, Which Cat.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης