LIVE

Κορωνοϊός

tsaousis_kostas

Τα Ψαχνά, το Σχηματάρι και η αεροναυτική τεχνολογία…

Κώστας Τσαούσης

Κάποτε, στα χρόνια της μεγάλης ύπνωσης τόλμησα να ρωτήσω έναν υπουργό Παιδείας - ούτε το όνομα του, ούτε το κόμμα έχουν σημασία - τι γύρευε στα Ψαχνά της Εύβοιας μια σχολή Μηχανικών Τεχνολογίας Αεροσκαφών;

Ο υπουργός χαμογέλασε αμήχανα και έσπευσε να απαντήσει με ένα βαριεστημένο: «Εγώ το βρήκα. Ξέρω και εγώ γιατί το έφτιαξαν». Η συζήτηση σταμάτησε σε αυτό το σημείο. Λίγη ώρα μετά ένα σύμβουλος του υπουργού μου έσκασε το παραμύθι: « Ήταν κοντά η ΕΑΒ. Τότε, οι δικοί μας πίστευαν ότι θα έφτιαχναν λόγω αντισταθμιστικών οφελών μέρη των αεροπλάνων της Πολεμικής Αεροπορίας στην Ελλάδα και οι απόφοιτοι της σχολής θα ήταν περιζήτητοι».

Η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) που έχει την έδρα των δραστηριοτήτων της στο Σχηματάρι ήταν για το σύμβουλο του τότε υπουργού Παιδείας το κλειδί για την ίδρυση και λειτουργία της Σχολής στο τότε ΤΕΙ Χαλκίδας (νυν ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας) στα Ψαχνά της Εύβοιας. Το τι έκανε και το τι πέτυχε η ΕΑΒ και οι κυβερνήσεις των δεκαετιών που πέρασαν σε αυτό τον τομέα της παραγωγικής και οικονομικής ανάπτυξης είναι πάνω κάτω γνωστό σε όλους.

Η διαδρομή της ΕΑΒ της ύστερης μεταπολίτευσης ήταν ανάλογη της πλειοψηφίας των ΔΕΚΟ που είχαν επικεφαλής κομματικά στελέχη ή αποτυχημένους πολιτευτές και ο δρόμος από τα Ψαχνά προς το Σχηματάρι δεν άνοιξε (επί της ουσίας) ποτέ. Αλλού η Σχολή, αλλού η κρατική βιομηχανία. Δύο ασύμπτωτες πορείες. Παρόλα αυτά η Σχολή των Ψαχνών που ακόμη περηφανεύεται ότι είναι «το πρώτο τμήμα ανώτατης εκπαίδευσης στο συγκεκριμένο αντικείμενο στην Ελλάδα» και πως «το προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών του αποσκοπεί στην εκπαίδευση στην αεροναυτική τεχνολογία» συνεχίζει αμέριμνη την πορεία της παρά τις δυσμενείς εξελίξεις στην αγορά αλλά και γενικότερα την οικονομία. Πάντως, σε κάθε περίπτωση το πρόβλημα δεν βρίσκεται στη Σχολή των Ψαχνών αλλά στο γενικότερο σχέδιο της κυβέρνησης για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και την σύνδεση της με την οικονομία και κυρίως με την τοπική και περιφερειακή οικονομία.

Σήμερα στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας όπου δραστηριοποιείται το ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας κάθε άλλο παρά η εκπαιδευτική διαδικασία έχει σχέση με την παραγωγική πραγματικότητα της περιοχής. Σταράτες κουβέντες. Δεν μπορεί για παράδειγμα σε μια περιοχή που ζει μια άνευ προηγουμένου έξαρση της νέας καινοτόμου παραγωγικότητας στο πρωτογενή τομέα της οικονομίας να μην υπάρχει ένα (1) τμήμα με σαφή κατεύθυνση τις νέες δραστηριότητες του πρωτογενούς τομέα και κυρίως τις υποστηρικτές προς αυτόν υπηρεσίες (τυποποίηση, συσκευασία, πιστοποίηση κλπ). Το ίδιο και με την παραδοσιακή βιομηχανική δραστηριότητα (βωξίτες, αλουμίνιο) αλλά και την προστασία του περιβάλλοντος. Ο κατάλογος θα μπορούσε να μακρύνει ακόμη. Παραδείγματα να φάνε και οι κότες...

Έτσι και αλλιώς τα παραδείγματα δεν δίνουν λύση και η μόνη λύση θα ήταν και παραμένει η διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου αν και ευέλικτου προγράμματος που να είναι σε θέση να παρακολουθεί με θεσμικό τρόπο τις εξελίξεις στην αγορά και την οικονομία και να προσπαθεί να διατηρεί πλατφόρμες σύνδεσης μεταξύ των φορέων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και των φορέων της πραγματικής οικονομίας.

Με άλλα λόγια, αν το πολιτικό προσωπικό της χώρας δεν αποφασίσει να πάρει στα σοβαρά την υπόθεση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης φεύγοντας μακριά από την λαϊκιστική προσέγγιση του «κάθε πόλη και ΑΕΙ, κάθε χωριό και ΤΕΙ» θα συνεχίζουμε να βγάζουμε άνεργους τεχνολόγους αεροσκαφών δίπλα στα χωράφια με τα κρεμμύδια...
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

Ρoή Ειδήσεων

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα