Οι υποδομές δεν αντέχουν άλλους τουρίστες
kasimatis_aleksandros

Αλέξανδρος Κασιμάτης

Οι υποδομές δεν αντέχουν άλλους τουρίστες

Ο ελληνικός τουρισμός αντιμετωπίζει ένα πιεστικό πρόβλημα: Ο αριθμός των επισκεπτών “τρέχει” με μεγαλύτερους ρυθμούς από αυτούς που μπορούν να αντέξουν οι υποδομές της χώρας

Ο διεθνούς φήμης αρχιτέκτονας Κάρλος Μορένο, προσωπικότητα στον παγκόσμιο χώρο του αστικού σχεδιασμού, σε συνέντευξη που έδωσε στο newmoney.gr, μίλησε για την πρόκληση της κλιματικής αλλαγής για την Ελλάδα και τον τουρισμό της και υποστήριξε ότι “είναι αδύνατο να διατηρήσουμε το ίδιο μοντέλο τουρισμού, όταν η κλιματική αλλαγή μεταμορφώνει τις συνθήκες που ζούμε. Πρέπει να αλλάξουμε αυτό το είδος τουρισμού πριν να είναι πολύ αργά».

Προφανώς ο Κ. Μορένο έχει δίκιο στις παρατηρήσεις του, αλλά αναφέρεται σε ένα παγκόσμιο πρόβλημα, την κλιματική αλλαγή που περισσότερο ή λιγότερο επηρεάζει όλες τις χώρες και τις οικονομίες τους. Χωρίς κανείς να υποτιμά το συγκεκριμένο ζήτημα και τις διαστάσεις του, ο ελληνικός τουρισμός ταυτόχρονα αντιμετωπίζει ένα άμεσο, καθημερινό, συνεχές και πιεστικό πρόβλημα: Ο αριθμός των επισκεπτών “τρέχει” με μεγαλύτερους ρυθμούς από αυτούς που μπορούν να αντέξουν οι υποδομές της χώρας. Η απουσία εξειδικευμένου και μη δυναμικού, που θα υποστηρίξει τη λειτουργία ξενοδοχειακών μονάδων, υπηρεσιών αναψυχής, εστίασης κ.λπ. είναι αποτέλεσμα αυτής της αναντιστοιχίας.

Το ζήτημα γίνεται εμφανές πλέον όχι μόνον στις τοπικές υποδομές (οδικά δίκτυα, απορρίμματα, αποχετεύσεις, ύδρευση κ.ά.) αλλά και στις υποδομές υποδοχής των τουριστών. Το Βενιζέλος σχεδιάζει και προχωρεί σε επεκτάσεις γιατί είναι στα όρια της δυναμικότητάς του. Τα αεροδρόμια σε Κέρκυρα και Ρόδο -παρά τις επενδύσεις που έκανε η Fraport- έχουν ξεπεραστεί από την τουριστική κίνηση με αποτέλεσμα να υπάρχουν καθυστερήσεις, να αργούν οι παραδόσεις των αποσκευών κ.λπ.

Σε άλλα αεροδρόμια π.χ. Σκιάθος κ.ά., υπάρχει ωράριο λειτουργίας για τα lear jets, ενώ το Υπερταμείο (που ο Κ. Χατζηδάκης προχώρησε σε αλλαγές για να επιταχύνει διαδικασίες και λειτουργίες) κινείται με εξαντλητικά αργούς ρυθμούς και είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη δεν έχει προχωρήσει στην παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας, ενώ ο διαγωνισμός για τη δεύτερη ομάδα των αεροδρομίων ούτε καν έχει ξεκινήσει.

Κλείσιμο
Η συγκράτηση των τουριστικών επιδόσεων σε Μύκονο και Σαντορίνη τα δύο τελευταία χρόνια είναι αποτέλεσμα της συνάρτησης των υψηλών τιμών με την ποιότητα των υποδομών. Ποιος δίνει 10.000 ευρώ για διακοπές στη Μύκονο και να περνά μια ώρα στο Ι.Χ. για να κάνει μπάνιο ή για να φάει; Το πρόβλημα φαίνεται ότι απασχολεί τον Πρωθυπουργό ο οποίος, μιλώντας στο Bloomberg, είπε για νέους κανόνες με ανώτατο όριο επισκέψεων που θα επιβληθούν του χρόνου για τα κρουαζιερόπλοια.

Ο ελληνικός τουρισμός κάθε χρόνο καταρρίπτει το ρεκόρ της προηγούμενης χρονιάς. Πέρυσι υποδεχτήκαμε 18% περισσότερους τουρίστες (32,7 εκατομμύρια) από το 2022 και οι ενδείξεις είναι ότι φέτος θα πάμε ακόμη καλύτερα, καθώς το Α’ τρίμηνο η αύξηση επισκεπτών είναι της τάξης του 25%. Οι ελπίδες για να πιάσουμε φέτος τον στόχο της ανάπτυξης είναι βασισμένες στις επιδόσεις του τουρισμού που, άμεσα και έμμεσα, παράγει περίπου το 1/4 του ΑΕΠ. Είναι καιρός να διαχειριστούμε με υπευθυνότητα και σωστό προγραμματισμό το ελληνικό τουριστικό προϊόν.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ