AIG: Αναδυόμενο Ρίσκο-Μία αγορά σε συνεχή μεταβολή

aig_art

Η κατάσταση όπως έχει επικρατήσει στην αγορά θαλάσσιων ασφαλίσεων κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η οποία χαρακτηρίζεται από σημαντικές μεταβολές.

Είναι γεγονός ότι η αγορά θαλάσσιων ασφαλίσεων διανύει μια περίοδο αναστάτωσης, αναδιατάξεων, αλλά κυρίως ευκαιριών. Ταυτόχρονα, οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της παγκόσμιας ύφεσης και των συνεχιζόμενων εμπορικών αντιπαραθέσεων παραμένουν έως και σήμερα ασαφείς.
Με τον περιορισμό της ικανότητας και της πιο πειθαρχημένης ανάληψης κινδύνων και μια ανανεωμένη στροφή προς την τεχνολογία και τις εν γένει πιο αποτελεσματικές ψηφιακές διαδικασίες, η αγορά θα μπορούσε να ετοιμάζεται για μία περισσότερο κερδοφόρα ανάπτυξη. Πρόσφατη έρευνα δείχνει ότι η παγκόσμια αγορά θαλάσσιων ασφαλίσεων θα μπορούσε να αυξηθεί πάνω από 8 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2024.
Ωστόσο, τόσο οι εδραιωμένοι όσο και οι αναδυόμενοι κίνδυνοι συνεχίζουν να εξελίσσονται και να εντείνονται, έχοντας ακόμη και τη δυνατότητα να απειλήσουν την υφιστάμενη κερδοφορία της αγοράς. Ορισμένοι από τους κινδύνους αυτούς αναλύονται παρακάτω.

Ένα μεταβαλλόμενο τοπίο κινδύνου: Ακραία καιρικά φαινόμενα και κλιματική αλλαγή
Πέρυσι, μόνον οι ΗΠΑ υπέστησαν συνολικά 30 καταιγίδες, με 13 τυφώνες, εκ των οποίων οι έξι χαρακτηρίστηκαν ως μεγάλοι. Αυτού του είδους η ακραία καιρική δραστηριότητα προκάλεσε οικονομικές ζημιές ύψους 60-65 δισεκατομμυρίων δολαρίων με τις ασφαλισμένες ζημιές να αγγίζουν τα δεκάδες δισεκατομμύρια.
Οι τυφώνες γίνονται όλο και συχνότεροι και κοστίζουν περισσότερο - 14 από τους 15 πιο δαπανηρούς τυφώνες του Ατλαντικού έχουν συμβεί μετά το 2004 και αυτή η αυξανόμενη τάση θέτει τους ανθρώπους, τους ασφαλιστές και τις κυβερνήσεις σε κίνδυνο για την έλευση μεγαλύτερων και τακτικότερων λογαριασμών ανάκαμψης.
aig_in3
Ιδιαίτερα ευάλωτες και εκτεθειμένες στους κινδύνους αυτούς είναι οι εταιρείες που βασίζονται στην αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών τους μέσω της αξιοποίησης αποθηκών σε λιμενικές πόλεις για την εισαγωγή ή εξαγωγή αγαθών. Οι εταιρείες αυτές ασφαλίζουν τα αποθέματα αυτά στην ασφαλιστική αγορά μεταφοράς φορτίων. Επιπλέον, υπάρχουν όλο και πιο ακριβά εμπορικά πλοία και σκάφη αναψυχής, που υφίστανται ζημιές καθώς αυτές οι καταιγίδες πλήττουν της ακτές.
Και οι εξελίξεις όμως στη διασυνδεσιμότητα της αλυσίδας εφοδιασμού εδώ και δεκαετίες αντιπροσωπεύουν την ευπάθεια σε ένα άλλο επίπεδο, απέναντι στα ακραία αυτά καιρικά σενάρια. Από το 2000, η ​​αξία των ενδιάμεσων αγαθών που διακινούνται παγκοσμίως έχει τριπλασιαστεί σε περισσότερα από 10 τρισεκατομμύρια δολάρια, τα οποία παραδίδονται μέσω όλο και πιο λιτών παγκόσμιων δικτύων. Ωστόσο, αυτές οι τόσο αποτελεσματικές διαδικασίες είναι ιδιαίτερα ευάλωτες σε διαταραχές που μπορούν να επιφέρουν τη διακοπή τους.
Ένα πρόσφατο παράδειγμα είναι οι αεροπορικές πτήσεις. Οι πτήσεις και ο αριθμός των επιβατών έχουν μειωθεί σημαντικά και οι τιμές των αερομεταφορών για φορτία αυξήθηκαν 10 φορές, η διαθεσιμότητά τους επομένως είναι επίσης πολύ χαμηλή. Ως εκ τούτου, οι πελάτες αναζητούν διαφορετικούς τρόπους αποστολής αγαθών. Έτσι τώρα βλέπουμε πλέον ηλεκτρονικά είδη ιδιαίτερα υψηλής αξίας στις σιδηροδρομικές και οδικές μεταφορές, γεγονός που μεταβάλλει αντίστοιχα το τοπίο των κινδύνων.
Ως αγορά επομένως, χρειάζεται να συνεχίσουμε να αναπτύσσουμε καινοτόμες προσεγγίσεις και λύσεις που δίνονται μέσα από την ανάλυση δεδομένων, τις γεωχωρικές λύσεις και τις δυνατότητες μοντελοποίησης για την αντιμετώπιση της αύξησης τόσο της συχνότητας όσο και της σοβαρότητας των ζημιών που οφείλονται σε έντονα καιρικά φαινόμενα. Αυτό θα μας επιτρέψει να αναπτύξουμε τις κατάλληλες τεχνικές προσεγγίσεις τιμολόγησης, που θα είναι βιώσιμες και θα προσφέρουν τις απαραίτητες αποδόσεις για τους παρόχους κεφαλαίου.

Κλοπή εμπορευμάτων – Cyber
Η κλοπή και η εγκληματικότητα στα logistics είναι ένα τεράστιο πρόβλημα που δεν γνωρίζει σύνορα. Η κλοπή μέσα από μια εγκατάσταση αποθήκευσης και φύλαξης κυμαίνεται γενικώς χαμηλά με την ασφάλεια των αποθηκών να είναι σε καλά επίπεδα. Ωστόσο, τα εμπορεύματα σε διαμετακόμιση συχνά μεταφέρονται μόνο με την χρήση απλών φορτηγών για την προστασία του εμπορεύματος.
Καλύτερες συνθήκες ασφάλειας είναι πλέον διαθέσιμες μέσω τηλεχειριζόμενων ηλεκτρονικών κλειδαριών και σφραγίδων ή κωδικοποιημένων (GPS GSM geofence) κλειδαριών που είναι προσαρτημένες στο εσωτερικό του κοντέινερ ή του ρυμουλκούμενου προκειμένου να αποφευχθεί κάθε προσπάθεια παραβίασης προτού το εμπόρευμα φτάσει στην προκαθορισμένη τοποθεσία.
aig_in
Όμως, η πειρατεία στον κυβερνοχώρο εκμεταλλεύεται όλα τα ηλεκτρονικά τρωτά σημεία. Και οι τέσσερις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κόσμο έχουν πληγεί από κυβερνοεπιθέσεις με τα ransomware και κακόβουλα λογισμικά να επηρεάζουν ένα κέντρο δεδομένων και ένα παγκόσμιο σύστημα κρατήσεων εμπορευματοκιβωτίων να τίθεται εκτός λειτουργίας. Τον τελευταίο χρόνο, τέτοια περιστατικά έχουν ενταθεί με ένα κακόβουλο λογισμικό να εντοπίζεται ακόμη και σε USB στα συστήματα πληροφορικής ενός πλοίου.
Εκεί όμως που οι συμμορίες κακόβουλου λογισμικού έχουν κάνει τη μεγαλύτερη ζημιά, είναι οι επιθέσεις που στοχεύουν συστήματα που έχουν τη βάση τους στην ακτή και βρίσκονται στα γραφεία επιχειρήσεων και στα κέντρα δεδομένων. Τέτοια συστήματα διαχειρίζονται πλοία και χρησιμοποιούνται για την κράτηση μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων, τη δημιουργία τελωνειακών δηλωτικών, την εκχώρηση αριθμών ταυτότητας στα κοντέινερ και την συνεχή παρακολούθηση των συνθηκών ασφάλειας.
Καθώς ο κλάδος στρέφεται όλο και ταχύτερα σε πιο προηγμένη τεχνολογία για όλα, από την πλοήγηση έως τη φόρτωση και εκφόρτωση φορτίου, οι απειλές στον κυβερνοχώρο μπορούν να διαταράξουν τη μεταφορά δεδομένων, τον εξοπλισμό και τα υλικά ή ακόμη και αισθητήρες κρίσιμους για τη λειτουργία ενός πλοίου.

Απώλειες λόγω συσσώρευσης κοντέινερ
Υπήρξαν 4 πρόσφατα περιστατικά, κυρίως στον Ειρηνικό Ωκεανό, όπου 3.000 εμπορευματοκιβώτια χάθηκαν και πολλά άλλα υπέστησαν ζημιές. Αναδεικνύουν τις καταστροφές με τις οποίες θα μπορούσαν να έρθουν αντιμέτωπα τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το φορτίο τους και το πλήρωμά τους, λόγω της ακατάλληλης πρόσδεσης των εμπορευματοκιβωτίων, του σχεδιασμού των πλοίων ή και του λανθασμένου σχεδιασμού στοιβασίας.
Μπορεί τα κοντέινερ να φαίνονται ίδια εξωτερικά, τα εσωτερικά τους μέρη παραμένουν όμως άγνωστα. Επομένως, η εξασφάλιση των εμπορευματοκιβωτίων προκειμένου να αντέχουν κάθε είδους ακραία συνθήκη είναι ζωτικής σημασίας. Συνδυάστε τα δεδομένα αυτά με εξαιρετικά μεγάλα πλοία και υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις για μεγάλες απώλειες.
Μπορεί τα συμβάντα που εμπλέκουν πλοία να χαρακτηρίζονται πάντοτε και από αρκετά μεγάλη τυχαιότητα, όμως τα δεδομένα σχετικά με τη δρομολόγηση, την πρόγνωση του καιρού και τα φορτία επί του πλοίου μας παρέχουν χρήσιμες πληροφορίες για το πώς να τιμολογούμε με μεγαλύτερη ακρίβεια αυτούς τους κινδύνους.
aig_in2
Κίνδυνοι συσσώρευσης φορτίου
Η δραματική ύφεση είχε ως αποτέλεσμα τη συσσώρευση πλοίων και φορτίων σε λιμάνια και εγκαταστάσεις αποθήκευσης. Υπάρχουν φορτία που βρίσκονται στην αποθήκη και περιμένουν να ανέβουν οι τιμές ενώ κρουαζιερόπλοια παραμένουν αδρανή στο λιμάνι. Η συσσώρευση εμπορεύματος σε οποιονδήποτε περιοχή δημιουργεί περισσότερο κίνδυνο από ό, τι είχε προηγουμένως προβλεφθεί. Ενώ ο κλάδος προσπαθεί να αυστηροποιήσει τις διαδικασίες για επαναφορά λειτουργίας των πλοίων, που βρίσκονται σε ακινησία, τα ζητήματα αυτά θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε πιθανές περαιτέρω αξιώσεις.
Ωστόσο, από την άποψη της διαχείρισης κινδύνου, έχει σημειωθεί ουσιαστική πρόοδος στον εντοπισμό ευπαθών συγκεντρώσεων στατικού φορτίου όπως και στη μέτρηση των συσσωρεύσεων φορτίου στους λιμένες με τη χρήση λεπτομερών πληροφοριών και εκθέσεων για την ευθραυστότητα του φορτίου και την συνολική συσσώρευση.
Οι ασφαλιστές αρχίζουν τώρα να συλλέγουν και να αναλύουν πιο αποτελεσματικά τα δεδομένα θαλάσσιου φορτίου και των ειδών που δεν μπορούν να εφαρμοστούν στα τυποποιημένα μοντέλα Property Cat.
Περαιτέρω ανάλυση μπορεί να παράσχει επιπλέον πληροφορίες όπως π.χ. τον χρόνο παραμονής συγκεκριμένων τύπων προϊόντων και εποχικότητας φορτίου σε έναν λιμένα ώστε να γίνει κατανοητός ο μέσος όρος κινδύνου αλλά και το υψηλότερο σημείο έκθεσης σε κίνδυνο που μπορεί να φτάσει.

Μετριασμός του κινδύνου μέσω δεδομένων και αναλυτικών στοιχείων
Η έντονη συνεργασία μεταξύ πελατών και μεσιτών / ασφαλιστών έχει αναδείξει τη σημασία που παίζουν τα αναλυτικά στοιχεία στην παρακολούθηση της έκθεσης σε κινδύνους και στη βελτιστοποίηση της διαχείρισης κινδύνων, πέρα από τον καθορισμό όρων, προϋποθέσεων και τιμολόγησης σε ένα μεταβαλλόμενο περιβάλλον.
Όμως, η καλύτερη χρήση των εργαλείων τιμολόγησης, η χρήση μοντελοποίηση CAT, η ανάλυση τάσεων ζημιών και ο υπολογισμός του συνολικού κόστους κινδύνου είναι απαραίτητα σε όλους τους κινδύνους που επηρεάζουν τη ναυτιλία, ώστε να γίνουν οι προσφορές των προϊόντων μας καλύτερες και πιο βιώσιμες για τους πελάτες μας.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

Ρoή Ειδήσεων

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα

Δείτε Επίσης