Πως έπαιρναν τα παλιά χρόνια τον καφέ τους στη Θήβα οι «αριστοκράτες» του φλιτζανιού

Πως έπαιρναν τα παλιά χρόνια τον καφέ τους στη Θήβα οι «αριστοκράτες» του φλιτζανιού

Αισχροκέρδεια και νεοπλουτισμός πηγαίνουν πάντα χέρι-χέρι. Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του νεόπλουτου είναι και η άκρατη επίδειξη που, τις πιο πολλές φορές, αγγίζει τη γελοιότητα. Απολαύστε τι έγινε στη Θήβα anno 1928!

"Στη Θήβα έχει δημιουργηθή μεταπολεμικώς μια νέα και πολύ πρωτότυπος αριστοκρατία, η οποία δεν μπορεί να ονομασθή αλλοιώς: Είνε η αριστοκρατία του… φλυτζανιού. Μου είνε απολύτως αδύνατον να εξηγήσω τι ακριβώς σημαίνει αυτό, χωρίς να εξιστορήσω πως έμαθα την ύπαρξή της. 



Κάθε πρωί που βγαινα σε κάποιο από τα καφενεία της δροσερής οδού Επαμεινώνδα να πάρω κάτι, άκουα τα γκαρσόνια δεξιά και αριστερά μου να φωνάζουν από καιρού εις καιρόν:
-Έναν βαρύυυνν γλυκόοον του κυρ-Μιχάλη! Στο δικόοο του! 
Ή ως εξής:
-Έναν μέτριον βραστόοοον του κυρ-Θανάση! Στο δικόοο του!
Εσκανδαλίστικα. Τι είνε πάλι αυτό "το δικό" τους; Διότι δεν είνε ένας∙ ούτε δύο ούτε τρεις. Είνε κάμποσοι όλοι αυτοί των οποίων η παραγγελία του καφέ συνοδεύεται στερεοτύπως κάθε φορά με την αινιγματικήν αυτήν δια τους αμυήτους ουράν. Επί τέλους απηυθύνθην σ’ ένα γκαρσόνι.
-Διαφώτισέ με, παιδί μου, ποιο είνε αυτό "το δικό" τους;
-Το φλυτζάνι τους, μου απήντησε.
-Τους τώχετε σημαδέψη;
-Όχι δεν είνε από το κατάστημα. Άπαξ το φέρνουν από το σπίτι τους, επί τούτου, το οποίον τους σερβέρνουμε μ’ αυτό!
-Το κάνουν από φόβο καμμιάς αρρώστειας;
-Δεν τους παρατάς! Είνε μέγκλα (σ.σ. λαϊκή παράφραση της ετικέτας "made in England". Σήμαινε κάτι σαν "κυριλέ".).
-Μέγκλα;



Βεβαίως μέγκλα, καθ’ ότι δεν θέλουν το φλυντζάνι το οποίον πίνει όλος ο κόσμος!
Άπαξ πληροφορηθείς τοιουτοτρόπως περί της μέγκλας απεφάσισα να την παρακολουθήσω. Αυτοί που έχουν "το δικό" τους δεν έχουν διάβολε μόνον αυτό! Έχουν και τον τρόπο τους. Δεν είνε διόλου κοινοί τύποι. Είνε άνθρωποι καθώς πρέπει, νοικοκυραίοι, σοβαροί, εργατικοί, μεγάλοι άρχοντες των πεπονιών και των καρπουζιών των αγρών και των μπεζαχτάδων, αγαθώτατοι κατά τ’ άλλα, που έχουν όμως αυτή την αρχέγονη και κοινή αδυναμία να μην είνε "όπως όλος ο κόσμος". 

Εκέρδισαν με τον ιδρώτα του προσώπου των μερικά χρήματα. Εννοούν γι’ αυτό να ξεχωρίσουν από τον πλησίον. Αλλά με ποιον τρόπο: … Εδώ οι νέοι πλούσιοι των Θηβών βρέθηκαν σε δυσκολία. Πώς να διακριθούν, πώς να ξεχωρίσουν σε μία πόλη που είνε αδύνατον να κάμετε κάτι ανέφικτον από υλικής απόψεως για το διπλανό σας; Στις μικρές πόλεις οι άνθρωποι τηγανίζονται στο ίδιο τηγάνι σαν μαρίδες καλά κολλημένες ουρά με ουρά. Κάποιος είχεν ένα πρωί την έμπνευσιν του ιδιαιτέρου φλυντζανιού! Εκουβάλησεν από το σπίτι του κι ενεπιστεύθη στον καφετζή ένα κομψό, φαρφουρένιο φλυντζάνι.
-Τα φλυντζάνια σου, μάστορη δεν είνε για μένα. Είνε για τα πανηγύρια. Πάρε αυτό για να μου φέρνης τον καφέ μου!



Ο άνθρωπος αυτός έλυσε μ’ έναν απλό τρόπο το πρόβλημα των κοινωνικών διακρίσεων! Εδημιούργησε τα οικόσημα της εγχωρίου αριστοκρατίας. Δεν έχετε παρά να κυττάζετε σε τι φλυντζάνι πίνει ο πλαγινός σας για να τον κατατάξετε ασφαλώς. Θα ιδήτε φλυντζάνια διαφόρων ειδών, σεβδαλίδικα, μερακλήδικα, χαμηλά, ψηλότερα, με χρυσές ή χρωματιστές γιρλάνδες και πλάι τον αγαθό Θηβαίο να ποζάρη με καμάρι τρικούβερτο…
Θρηνώ από τώρα τα γκαρσόνια που θα είνε υποχρεωμένα να έχουν την μνήμην του Ναπολέοντος για να μην μπερδεύουν τα φλυντζάνια της πελατείας. Αν δεν φροντίσουν να καταρτίσουν φλυντζανοθήκες με ειδικά ευρετήρια θα τρελλαθούν."
("Έθνος" υπογράφει ο "Φορτούνιο")

Θωμάς Σιταράς (Αθηναιογράφος)



Διαβάστε περισσότερα στο www.paliaathina.com


Best of Network

ΣΧΟΛΙΑ (6)

K

Αυτοι ηθελαν το δικο τους φλιτζανι. Δικαιωμα τους. Αυτον τι τον νοιαζει τοσο; εψαχνε αφορμη για μισος.

ΘΗΒΑΙΟΣ

Αναφορικαμε τον ΒΛΑΧΙΚΟ ΓΑΜΟ "Ένα κατάλοιπο της πανάρχαιης Διονυσιακής λατρείας. Ένα από τα γραφικότερα λαϊκά έθιμα της Βοιωτίας είναι ο Βλάχικος γάμος της Θήβας που γίνεται την Καθαρή Δευτέρα και συγκεντρώνει το ενδιαφέρον πολλών επισκεπτών. Ο Βλάχικος γάμος είναι κατάλοιπο της πανάρχαιης λατρείας του θεού Διονύσου που διαιωνίζει την οργιαστική θρησκεία του γιου της Σεμέλης στη χώρα των μεγάλων θρύλων, στη Θήβα. Το έθιμο τούτο, παραλλαγή ενός γάμου Βλάχων, φέρνει στο προσκήνιο και στο νου του θεατή ένα πλήθος από προβλήματα που ανάγονται στη σχέση του με τα πανάρχαια λατρευτικά έθιμα της Διονυσιακής θρησκείας, στην καταγωγή των Βλάχων, στη μεταφορά του εθίμου από τις βουνοκορφές της Πίνδου στην πόλη του Κάδμου και πολλά άλλα." Ως εκ τούτου ο ΒΛΑΧΙΚΟΣ ΓΑΜΟΣ δεν έχει νακάνει μετο ότι η ΘΗΒΑΙΟΙ είναι ΒΛΑΧΟΙ. Επίσης να ΤΟΝΙΣΩ ότι οι ΒΛΑΧΟΙ σαν ΡΑΤΣΑ και ΦΥΣΙΟΓΝΩΜΙΑ ανθρώπων θεωρούνται ΚΑΛΥΤΕΡΗ από τους ΘΗΒΑΙΟΥΣ που είναι ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ . Επίσης έχουν ΤΕΡΑΣΤΙΕΣ διαφορές στα χαρακτηριστικά του προσώπου τους οι ΒΛΑΧΟΙ με τους ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ. Οπωσδήποτε με τις μετακινήσεις πλυθησμών ένα κομμάτι ΒΛΑΧΩΝ πάρα πολύ μικρό εγκαταστάθηκε ΚΑΙ στην ΘΗΒΑ αλλά πραγματικά ΕΛΛΑΧΙΣΤΟΙ. Αλλωστε ΚΑΝΕΝΑΣ ΒΛΑΧΟΣ δεν μιλάει ΑΡΒΑΝΙΤΙΚΑ αλλά μιλάει την ΔΙΑΛΕΚΤΟ την ΒΛΑΧΙΚΗ και τέτοια διάλεκτο δεν θα βρεις στην ΘΗΒΑ. Αναφορικά με το ΚΟΜΠΛΕΞΙΚΟΙ δεν θα το σχολιάσω

ΘΗΒΑΙΟΣ

Αγαπητέ "george" όμως θα πρέπει αναφέροντας την λέξη "μπουρτζοβλαχοι" να αντιλαμβάνεσαι τι σημαίνουν οι λέξεις...... Καταρχήν οι ΘΗΒΑΙΟΙ δεν ήταν ΠΟΤΕ βλάχοι. Βλάχοι ήταν είναι ΚΑΙ θα είναι οι κάτοικοι των περιοχών της ΠΙΝΔΟΥ καθώς σε εκείνα τα σημεία εγκαταστάθηκαν και ζούν. Μπουρτζόβλαχος λοιπόν είναι ο ΦΥΛΑΚΑΣ του φρουρίου των ΒΛΑΧΩΝ. Αντιλαμβάνομαι λοιπόν ότι ήθελες να χαρακτηρίσεις κάπως την ΕΚΚΕΝΤΡΙΚΟΤΗΤΑ αυτών των ανθρώπων. Απλά να σε ενημερώσω ότι ΕΚΚΕΝΤΡΙΚΟΙ υπήρχαν - υπάρχουν και ΘΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ σε όλες τις περιοχές και σε όλες τις ΚΑΣΤΕΣ ανθρώπων και ΔΕΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΟΥΝ το σύνολο αυτών. Με εκτίμηση ένας ΘΗΒΑΙΟΣ

Bonaparte

Στη Θήβα δεν έχετε το βλάχικο γάμο; Γιατί έχετε βλάχικο γάμο αν δεν έχετε Βλάχους;;

george

ΑΝΕΚΑΘΕΝ ΜΠΟΥΡΤΖΟΒΛΑΧΟΙ...

Τάσος

...και διαχρονικά κομπλεξικοί !!!

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Απομένουν χαρακτήρες
* Υποχρεωτικά πεδία

Δείτε Επίσης

akrivogiannis

Το άγνωστο επεισόδιο του 1954 - Οι σχέσεις της Ελλάδας και Αλβανίας στις αρχές της δεκαετίας του 1950 – Ποιος ήταν ο Νίκος Ακριβογιάννης – Η αποστολή αυτοκτονίας στην Αλβανία – Η σύλληψη, η φυλάκιση και τα φριχτά βασανιστήρια στα οποία υποβλήθηκε – Η εκτέλεση του και τα νέα στοιχεία που ήρθαν στο φως της δημοσιότητας

59
arapakis01

Ο 16χρονος Πέτρος Αραπάκης ταξιδεύει 1.500 μίλια στη Μεσόγειο - Η εξερεύνηση του σπήλαιου της Βλυχάδας - Η φοίτησή του σε Σχολή Εμποροπλοιάρχων της Αγγλίας - Το στοίχημα και το ταξίδι με την ‘’Πανδώρα’’ (1910- 1911)

9
mayor_ar21

« -Κύριε Δήμαρχε, το υπόγειό μου γεμίζει νερά. -Τί θέλεις να σου κάνω κύριέ μου; -Να στείλης μια αντλία να το τραβήξη, γιατί θα μου χαλάση τα θεμέλια. -Δυστυχώς φίλε μου ο Δήμος δεν έχει αντλία, ούτε και καμμίαν αρμοδιότητα επί του προκειμένου»

kikidou

Ο δράκος της Βουλιαγμένης - Η αποκάλυψη του στυγερού εγκληματία από την Ελένη Κικίδου - Η δολοφονία του σιδηροδρομικού Δ. Πεπέ και η καθοριστική συμβολή της Ελένης Κικίδου στην εξιχνίασή της - Ο Άγγελος Τανάγρας, η Εταιρεία Ψυχικών Ερευνών και η Θεωρία της Ψυχοβολίας

3
08_Provlita_1

Η μεταπολεμική Θεσσαλονίκη των παιδικών μου χρόνων της δεκαετίας του '50 και του '60 ήταν, συγκριτικά με τη σημερινή, μία μικρότερη σε έκταση πόλη, η οποία χωρίς τα προάστια ουσιαστικά ξεκινούσε δυτικά από την Ξηροκρήνη και κατέληγε ανατολικά στο Ντεπώ -κάτι δηλαδή πολύ κοντινό στον σημερινό «Δήμο Θεσσαλονίκης»

4