Δυσλεξία: Οδηγίες για την αντιμετώπισή της στην τάξη

Δυσλεξία: Οδηγίες για την αντιμετώπισή της στην τάξη

Η λογοπεδικός Χαρά Καραμήτσου γράφει για το ποιες ενδείξεις οδηγούν στον εντοπισμό της αδυναμίας εκμάθησης από την προσχολική ήδη ηλικία

Δυσλεξία:  Οδηγίες για την αντιμετώπισή της στην τάξη
Η δυσλεξία εκδηλώνεται ως έντονη και επίμονη αδυνα­μία του παιδιού στην εκμάθηση του μηχανισμού της ανάγνωσης και της ορθογραφημένης γραφής. Απαραίτητη προϋπόθεση για τη διάγνωσή της είναι το παιδί να έχει φυσιολογικό νοητικό δυ­ναμικό, να μην υπάρχει οπτικό ή ακουστικό πρόβλημα, νευρολογική διαταρα­χή ή δυσμενείς ατομικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες.

Στο νηπιαγωγείο

Σημαντικοί δείκτες ετοιμότητας των παιδιών για τη μετέπειτα αναγνωστική τους ι­κανότητα υπάρχουν ήδη από τη μικρή ηλικία, ενώ φοιτούν στο νήπιο. Παρ’ όλα αυτά, μόνο μετά την ηλικία των 8,5-9 ε­τών μιλάμε με βεβαιότητα για το σύνδρομο της δυσλεξίας.
Κλείσιμο

Γενικά τα νήπια: Δυσκολεύο­νται να αναγνωρίσουν και να συνειδητοποιή­σουν εύκολα κάποια χαρακτηριστικά των ήχων της γλώσσας. Να καταλάβουν δηλαδή τη θέση των φωνημάτων στις λέξεις, να αναλύ­σουν τις λέξεις στα επιμέρους φωνήματα κ.λπ. (προβλήματα φωνολογικής επίγνωσης), να αντιληφθούν τον ήχο (φθόγγο) απ’ όπου αρχίζει μια λέξη που ακούνε (το «ε» του ελέφαντα ή το «η» του ήλιου), να βρουν λέξεις που ομοιοκαταληκτούν.
-  Δεν είναι σε θέση να περιγράψουν ένα γεγο­νός ή να πούνε μια μικρή ιστορία με τη σειρά που έγινε, να αποστηθί­σουν τραγουδάκια ή ποιήματα.
-  Εχουν ανώριμο λόγο τόσο από συντακτικής όσο και από γραμματικής πλευράς, καθώς και περιορισμένο λεξιλόγιο.
-  Δεν καταλαβαίνουν τις χωροχρονικές έννοιες. Η σύγχυση στον προσανατολι­σμό και την κατεύθυνση είναι εμφανής στα ομαδικά παιχνίδια και στη γυμναστική που α­δυνατούν να κατανοήσουν και να εκτελέσουν. Είναι ανοργάνωτα, χάνουν τα πράγ­ματά τους, αλλά χάνονται και τα ίδια (όσον αφορά τη θέση τους, την τάξη τους κ.λπ.). Ξεχνούν τις οδηγίες που τους δίνουν, μπερδεύουν το τώρα, το πριν, το μετά.
- Στις ασκήσεις προγραφής και αργότερα της γραφής χρησιμοποιούν πότε το δεξί, πότε το αριστερό χέρι (ατελής πλαγίωση).
-  Δυσκολεύονται να γράψουν τα γράμματα με τη σωστή κατεύθυνση και σειρά και παρου­σιάζουν κάποιες ενδείξεις καθρεπτικής γρα­φής (3, ε, ω). 
-  Εμφανίζουν κάποια προβλήματα στη μνήμη οπτικής διαδοχής, π.χ., όταν βλέπουν μια καρτέλα με διάφορες φωτογραφίες στη σειρά και με­τά πρέπει να επαναλάβουν με τη σειρά ποιες είδαν χωρίς να τις βλέπουν.
- Εχουν διάσπαση προσοχής όταν τους μιλούν ή κάνουν μια δραστηριότητα στο νηπιαγω­γείο, που μπορεί να συνοδεύεται και από κι­νητική υπερδραστηριότητα, π.χ., δεν κάθο­νται στις θέσεις τους.
-  Αισθάνονται δυσκολία στην αδρή κινητικότητα, ιδίως όταν συνο­δεύουν την κίνησή τους η μουσική και ο ρυθμός (να κι­νούν το σώμα τους ρυθμικά ή να χτυπούν παλαμάκια).

Συμβουλές για τους δασκάλους στο Δημοτικό

-  Εξηγήστε στην τάξη από την αρχή της χρονιάς όσο πιο απλά γίνεται το πρόβλημα του συμμαθητή τους. Θα εκπλαγείτε με τον βαθμό κατανόησης των παιδιών.  
-  Χρησιμοποιείτε εικόνες, σύμβολα, χρώματα και άλλους μνημονικούς τρόπους για να ενισχύσετε τη μνήμη των ήχων των γραμμά­των, αλλά και την απεικόνισή τους, την ορθή κατευθυντικότητα του γράμματος κ.τ.λ.
-  Διδάσκετε από την αρχή τη συνεχόμενη γραφή, κάνοντας εξάσκηση στον αέρα, στην άμμο, στον πίνακα και τα τετράδιά τους. Ενθαρρύνετε τα παιδιά να φτιάξουν το προσωπικό τους λεξικό/κάρτες/σημειωματά­ριο, όπου θα μπορούν να εξασκηθούν σε δύ­σκολες και γραμματικά ανώμαλες λέξεις.
-  Χρησιμοποιείτε έξυπνες συσκευές και τεχνικά βοηθήματα, όπως iPad, ακουστικά, υπολογιστές κ.λπ.
- Παίζετε παιχνίδια με λέξεις, αριθμούς κ.λπ. για να ενθαρρύνετε τη μάθηση.
- Για να ενισχύσετε τις αυτόματες δεξιότητες της ανάγνωσης, της γραφής και της ορθογραφίας του παιδιού κάντε πάρα πολλή πρακτική. Μην ξεχνάτε ότι τα δυσλεκτικά παιδιά χρειάζο­νται πολύ περισσότερη εξάσκηση και πάρα πολλές επαναλήψεις.
-  Βρείτε χρόνο, όσο πιο συχνά μπορείτε, για προσωπική επικοινωνία με το παιδί.
-  Διασφαλίστε συνεργασία με τους γονείς, καθώς εί­ναι αναμφισβήτητα οι καλύτεροι σύμμαχοί σας. Μην ξεχνάτε ότι και οι γονείς μπορεί να είναι και αυτοί δυσλεκτικοί.
-  Μην του βάζετε πολλή δουλειά στο σπίτι για­τί κουράζεται εύκολα.
-  Κρατήστε ένα βιβλίο σημειώσεων που θα το συμπληρώνετε ώστε να γνωρίζουν οι γονείς τι εργασία έχει να κάνει το παιδί στο σπίτι για την επόμενη μέρα.
-  Οσο κι αν είναι μικρή η πρόοδος του παι­διού, πρέπει να διασφαλίσετε ότι κάθε εβδομάδα θα μαθαίνει ή θα κάνει κάτι καινούριο που δεν μπορούσε να το κάνει προηγουμένως.

Της Χαράς Καραμήτσου
(λογοπεδικός, M.R.C.S.L.T.)
charakaramitsou@ath.forthnet.gr

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

BEST OF NETWORK

Δείτε Επίσης