Επιτυχία Vs Αποτυχίας: Μύθοι και αλήθειες

Επιτυχία Vs Αποτυχίας: Μύθοι και αλήθειες

Η λογοπεδικός Χαρά Καραμήτσου αναλύει και συμβουλεύει: «Δούλεψε σκληρά και θα πετύχεις». Σίγουρα, η επιτυχία δεν κατακτάται χωρίς σκληρή δουλειά, από την άλλη όμως πολλοί άνθρωποι δουλεύουν σκληρά αλλά δεν είναι όσο επιτυχημένοι θα ήθελαν. Aρα, από ποιους άλλους παράγοντες εξαρτάται η επιτυχία πέραν της σκληρής δουλειάς;


Επιτυχία Vs Αποτυχίας: Μύθοι και αλήθειες

Eνας τρόπος για να κατανοήσει ένα παιδί αν είναι επιτυχημένο στη ζωή του είναι να βάζει στόχους. Η επίτευξη ή όχι των στόχων αυτών είναι μια καλή ένδειξη του βαθμού επιτυχίας του. Ενα πρόσθετο στοιχείο που βοηθά είναι να μάθει να κατανοεί τι του ζητείται να κάνει. Αν ρωτήσει κάποιος ένα άτομο που αποδεδειγμένα είναι επιτυχημένο πώς τα κατάφερε, η απάντησή του θα είναι ο συνδυασμός σκληρής δουλειάς, θετικής στάσης, διάθεσης για μάθηση και αλλαγές, αλλά και καλής πρόθεσης απέναντι στους άλλους.

■ «Μόνο άμα πας καλά στο σχολείο, θα πας καλά και  στη ζωή σου». Στα δύσκολα αυτά χρόνια που βιώνουμε γνωρίζουμε καλά ότι δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο. Το ένα δεν φέρνει απαραίτητα και το άλλο. Δεν είναι καθόλου απόλυτο ότι οι καλές σχολικές του επιδόσεις θα είναι ευθέως συνυφασμένες με τη μελλοντική προοπτική του και ότι η εύρεση και η εξασφάλιση εργασίας θα είναι συσχετισμένες με τις ανάγκες μιας ήδη δύσκολης αγοράς. Οσοι προσλαμβάνουν νέα άτομα στις εταιρείες τους, σίγουρα λαμβάνουν υπόψη και τον βαθμό του πτυχίου, όχι όμως μόνο αυτό. Από την άλλη, δυστυχώς τα κριτήρια δεν είναι αξιοκρατικά, και σε αυτό ο νέος άνθρωπος δεν φέρει καμία ευθύνη. Ενα είναι όμως σίγουρο: ότι μέσα από τη συνεχή, συστηματική ενασχόλησή του με τα μαθήματά του και γενικά τις απαιτήσεις  του σχολείου ένας νέος αποκτά κίνητρα για μάθηση, συμμετέχει στη διαδικασία να μεθοδεύει, να επεξεργάζεται και να εκτελεί σημαντικές  μορφωτικές εμπειρίες και κυρίως γνωστικές δεξιότητες.

■ «Οι ικανότητες και οι γνώσεις είναι τα μόνα κλειδιά». Κάποιος μπορεί να έχει τεράστιες ικανότητες και πολλές γνώσεις. Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι αυτά αποτελούν σημαντικά πλεονεκτήματα. Το να είναι όμως ταυτόχρονα συνεπής καθημερινά στα ραντεβού του, να πηγαίνει στην ώρα του, να είναι αφοσιωμένος σε αυτό που κάνει, να είναι ευγενής και με προσεγμένη εμφάνιση είναι εξίσου απαραί­τητα στοιχεία. Ποτέ δεν θα ακούσει κανείς αρνητικά σχόλια, όπου κι αν εργάζεται, αν κατέχει και τις ανάλογες κοινωνικές δεξιότητες. Το να μάθουμε να προσέ­χουμε τη συμπεριφορά μας, να μην είμαστε οξύθυμοι, να έχουμε ομαδικό και συνεργατικό πνεύμα είναι απαραίτητα συμπληρώματα και άρα σημαντικές προϋποθέσεις επιτυχίας.
Κλείσιμο

■ «Μερικά άτομα είναι πιο τυχερά, άρα και πιο επιτυχημένα». Σπάνια η επιτυχία είναι θέμα τύχης. Βέβαια μερικά επιτυχημένα άτομα δείχνουν να είναι και τυχερά. Αν καλοεξετάσει όμως κανείς αυτή την τύχη τους, θα διαπιστώσει ότι είναι τα ίδια αυτά τα άτομα που τη δημιουργούν γιατί την επεδίωξαν έντονα.

■ «Η επιτυχία είναι δύσκολο να κατακτηθεί». Δεν είναι δύσκολο κάποιος να γίνει επιτυχημένος, απλώς πρέπει πρώτα να καθορίσει τι θεωρεί επιτυχία. Ακολούθως πρέπει να βάζει στόχους και να γνωρίζει τι πρέπει να κάνει για να τους κατακτήσει. Επίσης, θα πρέπει να είναι τόσο ειλικρινής με τον εαυτό του όσο και υπομονετι­κός και επίμονος με τους στόχους του. Τίποτα δεν είναι αδύνατο.

■ «Σημασία έχει να γνωρίζεις τον κατάλληλο κόσμο». Δυστυχώς υπάρχει μεγάλη δόση αλήθειας σε αυτό. Είναι όμως εγκληματικό να δημιουργούμε σκεπτόμενα νέα παιδιά με τέτοια φιλοσοφία ζωής. Αποδυναμώνουμε τη δύναμη της θέλησής τους, τη διάθεση να παλεύουν με τις δυνάμεις τους, το φιλότιμο, την ανθρωπιά τους.

Πώς διαχειριζόμαστε την αποτυχία


Από τις πιο δύσκολες αποστολές των γονέων είναι να μάθουν στα παιδιά τους πώς να αντιμετωπίζουν τις αποτυχίες, είτε αυτές αφορούν την καθημερινότητά τους όπως το να μάθουμε στο παιδί μας ότι και να χάνει στα παιχνίδια είναι μέσα στο πρόγραμμα, είτε σε σοβαρότερες καταστάσεις, όπως το να μην πετύχουν στο πανεπιστήμιο. Πολλές φορές, άλλωστε, ύστερα από κάποια άσχημα αποτελέσματα, η κατάσταση στο σπίτι εκτραχύνεται. Ισως το μεγαλύτερο άγχος το βιώνουμε και το μεταδίδουμε εμείς στα παιδιά μας με την πλέον -και δυστυχώς εκ των πραγμάτων- ανώφελη μανία μας να εισαχθούν πάση θυσία σε κάποια πανεπιστημιακή σχολή. Μάλιστα αρ­γότερα ενδέχεται να τους πούμε ότι δεν μπορούμε να αντεπεξέλθουμε στα έξοδα λόγω της οικονομικής κρίσης ή ότι έκαναν λάθος επιλογή κ.λπ.

Το κλειδί


Αν υπάρχει ένας τρόπος να τα βοηθήσουμε, αυτός συνοψίζεται σε τρεις λέξεις: αγάπη, υπομονή και, κυρίως, στήριξη. Το πιθανότερο είναι να αισθάνονται αποθαρρυμέ­να και αιφνιδιασμένα από την αποτυχία τους. Αρα, δεν χρειάζονται κάποιον να τους επαναλάβει πόσο άσχημα πήγαν.

Αυτοεκτίμηση

Μια αποτυχία είναι μια πολύ καλή αφορμή για να κατανοήσουμε μια -ίσως τη σημαντικότερη- διάσταση της προσωπικότητας του παιδιού μας: την αυτοεκτίμηση που διαθέτει. Αν ύστερα από μια αποτυχία ρίχνει όλες τις ευθύνες σε τρίτους, στο σύστημα, στους εκπαιδευτικούς (όπως όλη η ελληνική κοινωνία πράττει εδώ και δεκαετίες), τότε θα πρέπει να ανησυχήσουμε γιατί αυτό δεν είναι καλό σημάδι. Από την άλλη, δεν είναι και απόλυτα σωστό -ιδίως όταν έχει καταβάλει προσπάθεια και δεν έχει τις ανάλογες επιδόσεις στα αποτελέσματα των εξετάσεών του- να στεναχωριέται και να χρεώνεται υπέρμετρα για την προσωπική του ήττα, γιατί έχασε το «μεγάλο στοίχημα». Ολα πρέπει να τα χειριζόμαστε με σωστές τακτικές.

Να δίνουμε το καλό παράδειγμα


Οταν τα παιδιά μας βλέπουν να γελάμε με τα λάθη μας και να αντιμετωπίζουμε τις αποτυχίες μας με καλή διάθεση, τους δίνουμε ένα σημαντικό μάθημα. Παράλληλα, θα πρέπει να είμαστε υπομονετικοί και να τους μεταφέρουμε το μήνυμα ότι τα λάθη είναι μέρος της ζωής. Εξάλλου, πάντα θα έχουμε οικογενειακά ή και ευρύτερα ιστορικά παραδείγματα να τους αναφέρουμε για προσωπικότητες των οποίων τα λάθη οδήγησαν σε ανώτερες, θετικές και δημιουργικές λύσεις, προσωπικές, επιστημονικές ή κοινωνικές.

Ηρεμία


Υστερα από μια αποτυχία δεν χρειάζεται να αλλάξουν τα πάντα στο σπίτι: από τη συμπεριφορά και τα ωράρια μέχρι τις συνήθειές μας. Η συνέχεια της σταθερής οικογενειακής ζωής τούς δίνει, σε μια δύσκολη περίοδο γι’ αυτά, τη σιγουριά που έχουν ανάγκη για να αντιμετωπίσουν τα αρνητικά αποτελέσματα. Τους παρέχεται η συναι­σθηματική ασφάλεια να ηρεμήσουν. Η λέξη-κλειδί είναι η αποσυμπίεση του άγχους τους.

Να πουν τη γνώμη τους και να βάλουν νέους στόχους

Να τα αφήσουμε να μας πουν τις αιτίες και να εκφράσουν τα συ­ναισθήματά τους. Επειδή όμως μια αποτυχία σήμερα δεν κρίνει όλη τους τη ζωή, θα πρέπει να βάλουμε και κάποια όρια. Δεν μπορεί συνέχεια να είναι στην πλευρά των ηττημένων. Πρέπει να μάθουν ότι κάθε αποτυχία μπορεί να αποτελέσει κίνητρο και να οδηγήσει σε κάτι καλύτερο. Βέβαια, πιο μακροπρόθεσμες αποτυχίες μπορεί να χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να ανατραπούν, αλλά πάντα θα πρέπει να υπάρχουν θετικές σκέψεις που θα οδηγούν στην προσωπική -πρώτα- ευτυχία και επιτυχία, και το μόνο που θα μένει είναι να τις εφαρμόσουν. Αρκεί που προσπάθησαν. Είναι σημαντικό να μάθουν να εστιάζουν σε όσα αποκόμισαν από την προσπάθεια που κατέβαλλαν. Είναι θαρραλέο να μάθουν από νεαρή ηλικία να μετατρέπουν την αποτυχία σε κάτι θετικό. Είναι μάθημα ζωής.

Η μαγική λέξη: Εμπιστοσύνη


Η δική μας ειλικρινής αισιοδοξία και η ενθάρρυνση στην εξεύρεση λύσεων στα προβλήματά τους είναι βάλσαμο για τα παιδιά μας. Μην ξεχνάτε ότι στα δύσκολα είμαστε όλοι μια ομάδα!


Της Χαράς Καραμήτσου
(λογοπεδικός, M.R.C.S.L.T.)
charakaramitsou@ath.forthnet.gr
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα

Δείτε Επίσης