Στο ΣτΕ η συνταγματικότητα των εισαγωγικών εξετάσεων στα ΑΕΙ

Στο ΣτΕ η συνταγματικότητα των εισαγωγικών εξετάσεων στα ΑΕΙ

Στο «μικροσκόπιο» της Ολομέλειας οι νέες ρυθμίσεις - Υπό εξέταση το μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας, οι συντελεστές βαρύτητας, η πριμοδότηση των αθλητών, το ειδικό καθεστώς για τα άτομα με δυσλεξία

Στο ΣτΕ η συνταγματικότητα των εισαγωγικών εξετάσεων στα ΑΕΙ
Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας καλείται να αποφανθεί για την αντισυνταγματικότητα ή μη των νέων ρυθμίσεων των εισαγωγικών εξετάσεων στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και ειδικά των ρυθμίσεων εκείνων  που αφορούν το  μάθημα  της νεοελληνικής γλώσσας, τους συντελεστές  βαρύτητας, την πριμοδότηση των αθλητών, το ειδικό καθεστώς εξετάσεων των δυσλεκτικών, κ.λπ.
          
Και αυτό γιατί η αυξημένη 7μελής σύνθεσης του  Γ΄  Τμήματος του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου με πρόεδρο την αντιπρόεδρο Αικατερίνη Σακελλαροπούλου και εισηγητή τον πάρεδρο Γεώργιο Ζιάμο  με δύο αποφάσεις του (1442-1443/2017), αφού εκφράζει μια πανσπερμία απόψεων επί της συνταγματικότητας και μη πάνω σε μια δεκάδα νομικών ζητημάτων που τίθενται, παραπέμπει το όλο θέμα για οριστική κρίση στην Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου.
          
Πάντως, οι σύμβουλοι Επικρατείας επισήμαιναν σήμερα σε κάθε τόνο ότι από την εν λόγω απόφαση του Γ΄  Τμήματος, δεν πρέπει να υπάρξει καμία ανησυχία  στους  γονείς  και στους υποψηφίους των απολυτηρίων και εισαγωγικών εξετάσεων στα ΑΕΙ, κ.λπ., καθώς αφενός δεν κρίθηκε κάτι οριστικά, αφετέρου η τελική μελλοντική κρίση της Ολομέλειας σε περίπτωση που είναι αρνητική δεν θα έχει αναδρομικότητα, αλλά  θα υπάρξει και πρόβλεψη προστασίας των υποψηφίων, κ.λπ. Χαρακτηριστικά  τόνιζαν ότι η όποια απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ εκδοθεί θα αφορά το μέλλον, δηλαδή  από το χρόνο έκδοσής  της και μετά.
          
Ειδικότερα, με τη διαδικασία της πρότυπης δίκης, λόγω των γενικότερου ενδιαφέροντος ζητημάτων που είχαν τεθεί το Γ΄  Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας το απασχόλησαν οι αιτήσεις υποψήφιων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (Ιατρική Σχολή), οι οποίοι δεν εισήχθησαν, καθώς κόπηκαν στην έκθεση, παρότι είχαν ψηλή βαθμολογία και  ζητούν να ακυρωθούν οι πίνακες των αποτελεσμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων των Γενικών Λυκείων του έτους 2016, για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με  το νέο σύστημα εισαγωγής.  
Κλείσιμο
          
Οι υποψήφιοι στις αιτήσεις τους θέτουν μια σειρά συνταγματικών και νομικών  ζητημάτων στα οποία καλούνται οι δικαστές να αποφανθούν.
          
Μεταξύ των θεμάτων που τίθενται είναι ο συντελεστής βαρύτητας, το μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας, η εισαγωγή στα ΑΕΙ των   ατόμων με  μαθησιακές δυσκολίες,    η  προνομιακή μεταχείριση  υπέρ των αθλητών που έχουν διακριθεί, οι μεταγραφές φοιτητών σε ποσοστό 15%, η μεταφορά θέσεων, κ.λπ.
          
Στο επίκεντρο  των υποψηφίων που έχουν προσφύγει στο ΣτΕ είναι το μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας, ενώ έχουν θέση μια σειρά ερωτημάτων που ζητούν απαντήσεις από τους συμβούλους Επικρατείας, όπως είναι:
          1)   ο νομοθέτης   όφειλε   να προβλέψει σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με συντελεστές βαρύτητας για όλα τα εξεταζόμενα μαθήματα, και, πάντως, με τέτοιο  καθορισμό συντελεστών βαρύτητας ώστε να αναδεικνύονται περισσότερο τα μαθήματα προσανατολισμού και να μειώνεται η βαρύτητα του μαθήματος γενικής παιδείας, 
          2)  η εξέταση του μαθήματος της νεοελληνικής γλώσσας αποτελεί κριτήριο πρόσφορο, προκειμένου το σύστημα εισαγωγής στις Ιατρικές Σχολές να ανταποκρίνεται στις επιταγές των άρθρων 4 , 5   και 16 του Συντάγματος και
          3)   συνάδουν με την αρχή της αξιοκρατίας οι ισχύουσες  νομοθετικές διατάξεις  κατά το σκέλος εκείνο που παραλείπουν να προβλέψουν διακριτές θέσεις κατά την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για τα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες, ενώ αντίθετα προβλέπουν προνομιακή μεταχείριση  υπέρ των αθλητών που έχουν διακριθεί.  
          
Ακόμη,  αναφέρουν οι δύο υποψήφιοι φοιτητές ότι η εκπαιδευτική νομοθεσία    προβλέπει  μετεγγραφές των φοιτητών μεταξύ των ΑΕΙ (από τα περιφερειακά προς τα κεντρικά ΑΕΙ) σε ποσοστό 15%  και θέτουν το ερώτημα εάν «είναι σύννομη η μη πλήρωση των θέσεων, που κενώνονται στα περιφερειακά Πανεπιστήμια από τις εν λόγω μετεγγραφές, από τους επιλαχόντες υποψηφίους στις πανελλαδικές εξετάσεις».
         
Τώρα, το Γ΄  Τμήμα με τις επίμαχες δύο αποφάσεις του, κατ΄  αρχάς κάνει εκτενή αναφορά στο συνταγματικό πλαίσιο περί ισότητας των πολιτών και ομοιόμορφης μεταχείρισης τους, όπως κάνει αναφορά για τα συνταγματικά προστατευόμενα αγαθά της αξιοκρατίας, της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας του κάθε ατόμου. Δεν παραλείπει να κάνει ειδική αναφορά   για την  συνταγματική   προστασία   της   πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και την ανάδειξη του συνταγματικά προστατευόμενου αθλητισμού.
          
Στην συνέχεια οι σύμβουλοι της Επικρατείας εκφράζουν ένα μωσαϊκό  απόψεων επί των συνταγματικών ζητημάτων τα οποία τίθενται, που μερικές φορές οι απόψεις είναι κατά 180 μοίρες αντίθετες.
          
Σε μια προσπάθεια προσέγγισης των θέσεων που καταγράφονται στις δύο αυτές δικαστικές αποφάσεις, επισημαίνεται η προνομιακή μεταχείρισης που προβλέπεται για τους αθλητές κατά τις εισαγωγικές εξετάσεις.
          
Κατά κάποιους δικαστές των εν λόγω συνθέσεων, είναι θεμιτή κατ΄ αρχήν η πριμοδότηση από το νομοθέτη αθλητών υψηλού επιπέδου για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, έστω και σε βάρος άλλων υποψηφίων, καθώς μάλιστα ο αθλητισμός τελεί υπό την προστασία του κράτους.
          
Όμως, είναι αντισυνταγματικές οι διατάξεις εκείνες που προβλέπουν την πριμοδότηση αθλητών σε ποσοστό 4,5%, ακόμη και σε πανελλήνια σχολικά πρωταθλήματα.
          
Άλλη ομάδα δικαστών για το ίδιο θέμα εκφράζει την άποψη ότι η εισαγωγή των υποψηφίων επιβάλλεται να διενεργείται σύμφωνα με τις συνταγματικές αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας με κριτήρια αμιγώς ακαδημαϊκά, όπως είναι βάσει ικανότητας και δεξιοτήτων των υποψηφίων.
           
Όμως, συνεχίσει η ίδια ομάδα  δικαστών, η ιδιότητα του διακριθέντος σε αθλητικούς αγώνες δεν συνάδει με τις ικανότητες και τις δεξιότητες στο γνωστικό αντικείμενο της Ιατρικών Σχολών.
          
Συνεπώς   η πριμοδότηση αυτή  των αθλητών είναι αντισυνταγματική. Παρ΄  όλα αυτά, κατ΄ εξαίρεση μπορεί να υπάρχει προνομιακή μεταχείριση για αθλητές που διακρίθηκαν σε Ολυμπιακούς Αγώνες ή Παγκόσμια και Ευρωπαϊκά πρωταθλήματα, αλλά για συναφείς Σχολές όπως είναι της Φυσικής Αγωγής, αλλά όχι για τις Ιατρικές Σχολές.
          
Αντίθετες απόψεις εκφράζουν οι σύμβουλοι Επικρατείας και για την ιδιαίτερη μεταχείριση των δυσλεκτικών υποψηφίων οι οποίοι εξετάζονται προφορικά. Άλλοι υποστηρίζουν ότι είναι συνταγματικά δυνατή η ιδιαίτερη μεταχείριση και άλλοι υποστηρίζουν ότι πρέπει να προβλεφθούν από το υπουργείο Παιδείας χωριστές θέσεις για την κατηγορία αυτή των υποψηφίων.
          
Τελικά, λόγω σπουδαιότητας των συνταγματικών ζητημάτων που τέθηκαν το Γ΄ Τμήμα παρέπεμψε  όλα τα θέματα προς οριστική κρίση στην Ολομέλεια  του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου.

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Δείτε Επίσης