Συνάντηση Τσίπρα-Μίλερ: Συμφώνησαν να δημιουργήσουν ομάδες εργασίας για τον αγωγό

Συνάντηση Τσίπρα-Μίλερ: Συμφώνησαν να δημιουργήσουν ομάδες εργασίας για τον αγωγό

Δεν υπεγράφη κάποια συμφωνία την Τρίτη, αλλά οι συζητήσεις συνεχίζονται


Συνάντηση Τσίπρα-Μίλερ: Συμφώνησαν να δημιουργήσουν ομάδες εργασίας για τον αγωγό
Αν και κατά την επίσκεψη του επικεφαλής της Gazprom για την υπογραφή μίας συμφωνίας που αφορά στην υλοποίηση κατασκευής του ελληνικού αγωγού μεταξύ Ρωσίας και Ελλάδας καλλιεργήθηκαν οι προσδοκίες, τελικά αυτές δεν επιβεβαιώθηκαν. 

Το συμπέρασμα από τις συναντήσεις του Αλεξέι Μίλερ με τον υπουργό ΠΕΠΑΝ Παναγιώτη Λαφαζάνη και στη συνέχει με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα είναι ότι οι δύο πλευρές βρίσκονται σε προχωρημένες συζητήσεις για να υπογραφεί σύντομα η συμφωνία για την επέκταση του αγωγού που θα συνεχίζει από τα ελληνο-τουρκικά σύνορα και θα διοχετεύει αέριο στην Ευρώπη. Μάλιστα, θα συσταθεί μία κοινοπρακτική εταιρεία Ελλάδας - Ρωσίας για την κατασκευή, η οποία θα χρηματοδοτηθεί από ιδιωτικά κεφάλαια και μάλιστα πολλές ευρωπαικές εταιρείες έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον. 

Μετά τη συνάντηση του Παναγιώτη Λαφαζάνη με τον κ. Μίλερ -και πριν μεταβούν στο Μέγαρο Μαξίμου για να συναντηθεί με τον πρωθυπουργό- πηγές του υπουργείου Ενέργειας ανέφεραν ότι έχει συσταθεί κοινή επιτροπή για την πορεία υλοποίησης, ενώ άφησαν ανοιχτό το ενδεχόμενο να υπογραφεί μία συμφωνία που θα αφορά τον οδικό χάρτη με τις υποχρεώσεις των δύο πλευρών και το χρονοδιάγραμμα. Ωστόσο, από τις δηλώσεις τόσο του κ. Μίλερ, όσο και του κ. Λαφαζάνη έξω από το Μαξίμου προκύπτει ότι οι συζητήσεις συνεχίζονται. 

Κλείσιμο

Δεν υπήρξαν την Τρίτη υπογραφές για τον «ελληνικό αγωγό», ωστόσο, οι συζητήσεις 
είναι «σε καλό δρόμο», σύμφωνα με τον υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας Παναγιώτη Λαφαζάνη, ο οποίος συναντήθηκε το απόγευμα με τον επικεφαλής της Gazprom, Αλεξέι Μίλερ.
 
Ο κ. Λαφαζάνης εξέφρασε την ελπίδα του ότι θα ολοκληρωθούν σύντομα οι συζητήσεις για τη δημιουργία αγωγού μεταφοράς ρωσικού αερίου «προς όφελος για την Ελλάδα και την Ευρώπη», ενώ ο κ. Μίλερ, σε δηλώσεις του έπειτα και από τη συνάντηση που είχε την Τρίτη και με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, ανέφερε πως συμφωνήθηκε η σύσταση μιας εταιρείας κοινοπραξίας που θα άφορα στην κατασκευή του ελληνικού αγωγού.

Σε δηλώσεις του έξω από το Μέγαρο Μαξίμου, μετά την ολοκλήρωση της δίωρης συνάντησης που είχε με τον κ. Τσίπρα, ο κ. Μίλερ  γνωστοποίησε το γεγονός ότι πραγματοποιήθηκαν διαπραγματεύσεις με τον πρωθυπουργό της Ελλάδος και υπογράμμισε ότι η ελληνική κυβέρνηση υποστηρίζει το σχέδιο οικοδόμησης κατασκευής αγωγού αερίου, από τα σύνορα με την Τουρκία.

Όπως τόνισε ο επικεφαλής της Gazprom, το σχέδιο αυτό μπορεί να υλοποιηθεί ως Ρωσικό-Ευρωπαϊκή κοινοπραξία.  Παράλληλα, αποκάλυψε δε ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν  ευρωπαϊκές εταιρίες που εκδηλώνουν ενδιαφέρον για τη συμμετοχή τους σε αυτό το σχέδιο. Διαβεβαίωσε δε  ότι αυτό το σχέδιο θα υλοποιείται, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και αυτό δεν ήταν ποτέ πρόβλημα για τη ρωσική πλευρά.  Σύμφωνα με τον κ. Μίλερ, η Ρωσική πλευρά και η Gazprom  εγγυώνται ότι μέσα από το έδαφος της Ελλάδος θα μεταφέρει έως 47 δισ. κυβικά μέτρα και «αναμφίβολα τέτοιος όγκος μεταφοράς θα δώσει τις δυνατότητες για την Ελλάδα να πάρει εμπορική πίστωση για υλοποίηση άλλων σχεδίων στην Ελλάδα».

Από την πλευρά του ο κ. Λαφαζάνης, σε δηλώσεις του έπειτα από τη συνάντηση με τον κ. Μίλερ, η οποία πραγματοποιήθηκε σε πολύ καλό κλίμα, ανέφερε πως δεν υπεγράφη σήμερα κάποια συμφωνία, ωστόσο τόνισε πως οι συζητήσεις είναι σε πολύ καλό δρόμο, εκφράζοντας την πεποίθησή του ότι θα ολοκληρωθούν σύντομα.

Παράλληλα, υπογράμμισε ότι με την ολοκλήρωση της συμφωνίας θα δοθούν και περισσότερες λεπτομέρειες αναφορικά με τα οφέλη που θα έχει η Ελλάδα, κάνοντας λόγο για «άμεσα οφέλη» χωρίς, ωστόσο, να θέλει να σχολιάσει αν θα υπάρξει προκαταβολή των κερδών.

Ο κ. Λαφαζάνης είπε ακόμη ότι η κυβέρνηση θέλει την ουσιαστικότερη ανάπτυξη των ελληνορωσικών σχέσεων, σημειώνοντας πως η ελληνορωσική συνεργασία «έχει για εμάς μεγάλη γεωστρατηγική σημασία», κυρίως στο ενεργειακό επίπεδο.

«Συνεχίζουμε τις συζητήσεις για να καταλήξουμε σε συμφωνία για τον αγωγό που θα φέρει σημαντικά οφέλη για την Ελλάδα και όλη την Ευρώπη», ανέφερε, σημειώνοντας ότι οι συζητήσεις συνεχίζονται και «βρίσκονται σε καλό σημείο».

Τέλος, σε ερώτηση δημοσιογράφου για τη θέση της ΕΕ τόνισε: «Πιστεύω ότι η ΕΕ θα στηρίξει το έργο, γιατί ένα έργο σαν τον αγωγό αυτόν επιδιώκουμε να γίνει με έναν τρόπο απολύτως συμβατό με το κοινοτικό θεσμικό πλαίσιο. Επομένως δεν μπορεί να υπάρχει αντίρρηση από την ευρωπαϊκή πλευρά. Άλλωστε, γνωρίζετε ότι από την Ελλάδα έχει σχεδιαστεί και θα περάσει ο ΤΑΡ. Ο ΤΑΡ είναι ένας αγωγός που ξεκινάει από το Αζερμπαϊτζάν και θα φτάσει στην Ιταλία. Δεν δικαιολογείται, λοιπόν, η ΕΕ να δέχεται και να δίνει άδεια στον ΤΑΡ και να μην δώσει σε έναν αγωγό που θα ξεκινάει από τα ελληνοτουρκικά σύνορα και θα φτάνει στα σύνορα με τη FYROM, ο οποίος θα είναι στη βάση του κοινοτικού θεσμικού πλαισίου».



Η Ελλάδα, ουσιαστικά, με την κατασκευή του ελληνικού αγωγού θα αποτελέσει έναν ενδιάμεσο σταθμό προκειμένου ο Turkish Stream -που αντικαθιστά τον South Stream- να βοηθήσει ρωσικές και τουρκικές ενεργειακές εταιρείες να μεταφέρουν την παραγωγή τους στην Ευρώπη.

Να σημειώσουμε ότι ο αγωγός Turkish Stream θα παρακάμπτει από το 2019 την Ουκρανία και στοχεύει στη μεταφορά ποσοτήτων φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, από τη Μαύρη Θάλασσα μέσω της Τουρκίας έως τα σύνορα με την Ελλάδα. O Greek Stream θα είναι επέκταση αυτού του αγωγού που θα μεταφέρει στη συνέχεια αέριο στην Ευρώπη, ενώ υπογραμμίζεται ότι η Gazprom καλύπτει περίπου το 1/3 της ευρωπαϊκής κατανάλωσης αερίου, που ισοδυναμεί με το 50% των συνολικών εισαγωγών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 

Από την πλευρά της η Αθήνα, αν όντως υλοποιηθεί το έργο, θα έχει σημαντικά οφέλη, τόσο εξαιτίας των κερδών από φορολογικά έσοδα για τη χώρα (υπολογίζονται σε δεκάδες εκατομμύρια το χρόνο) όσο και κατά την κατασκευή του επί ελληνικού εδάφους, αφού θα δώσει «ζωή» σε ελληνικές επιχειρήσεις.

Σχετικά με τη χρηματοδότηση, οι πληροφορίες αναφέρουν τη σύσταση ενός κοινοπρακτικού σχήματος που θα αναλάβει την κατασκευή του τμήματος του αγωγού από τα ελληνοτουρκικά σύνορα, με τη ΔΕΠΑ να εμφανίζεται βασικός μέτοχος της κοινοπραξίας μαζί με ρωσικά funds ή άλλες εταιρείες. Εταιρεία-«κλειδί» φυσικά θα είναι η Gazprom, ενώ το κόστος του εκτιμάται στα 1,5 με 2 δισ. ευρώ. Ο εν λόγω αγωγός υπόσχεται να αυξήσει σημαντικά τον περιφερειακό ρόλο της Τουρκίας ως χώρας διαμετακόμισης ενέργειας, ενώ η Ελλάδα θα αναβαθμιστεί ενεργειακά.  



Πιέζει ο Μίλερ την ΕΕ 

Για την αναγκαιότητα κατασκευής του εν λόγω αγωγού και το ρόλο της Ελλάδας σε αυτό, προειδοποίησε ο επικεφαλής της Gazprom Αλεξέι Μίλερ και την ΕΕ, δηλώνοντας πριν κάποιες ημέρες, ότι οι όγκοι του ρωσικού φυσικού αερίου, που περνούν μέσα από την Ουκρανία, θα στραφούν προς την Τουρκία και η Ευρώπη πρέπει να βιαστεί να κατασκευάσει υποδομές διακίνησης του φυσικού αυτού αερίου, ώστε να είναι σε θέση να το παραλάβει στο νέο «σημείο παράδοσης-παραλαβής» στα σύνορα Τουρκίας και Ελλάδας. 

Ο κ. Μίλερ επανέλαβε ότι ο αγωγός South Stream είναι παρελθόν, τονίζοντας ότι «ο αγωγός φυσικού αερίου "Τουρκικό Ρεύμα" είναι η μοναδική διαδρομή, μέσω της οποίας είναι δυνατή η μεταφορά των 63 δισ. κυβικών μέτρων ρωσικού αερίου, που διακινούνται σήμερα μέσω της Ουκρανίας. Άλλες επιλογές δεν υπάρχουν. Οι Ευρωπαίοι εταίροι μας έχουν ενημερωθεί γι' αυτό και τώρα είναι αποστολή τους να δημιουργήσουν τις απαραίτητες υποδομές μεταφοράς φυσικού αερίου από τα σύνορα της Τουρκίας και της Ελλάδας».

Επεσήμανε δε ότι η Ευρώπη έχει έχει χρόνο μερικών ετών, διαφορετικά  οι όγκοι φυσικού αερίου μπορούν να βρεθούν σε άλλες αγορές. 


























Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

BEST OF NETWORK

Δείτε Επίσης