Ακτοπλοϊα : Το πετρέλαιο έπεσε, τα εισιτήρια όχι!

Ακτοπλοϊα : Το πετρέλαιο έπεσε, τα εισιτήρια όχι!

Παρά το γεγονός ότι η τιμή του πετρελαίου έχει  μειωθεί αισθητά και από το γεγονός αυτό παίρνουν ανάσες οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις, η μετακύλιση της πτώσης δεν φθάνει στα εισιτήρια και στο βαλάντιο του επιβάτη.  

Στις ακρίβειας τον καιρό αποδεικνύεται στην πράξη ότι η τιμή των εισιτηρίων για να πάει κάποιος στη Σίφνο είναι πιο ακριβά από ότι να πάει στην Ανκόνα. Και μιλάμε για ναύλους μέσα στο καταχείμωνο.&

Ακτοπλόοι: Ζητούν μέσα στην κρίση πλήρη απελευθέρωση των ναύλων

Παρά το γεγονός ότι η τιμή του πετρελαίου έχει  μειωθεί αισθητά και από το γεγονός αυτό παίρνουν ανάσες οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις, η μετακύλιση της πτώσης δεν φθάνει στα εισιτήρια και στο βαλάντιο του επιβάτη.  

Στις ακρίβειας τον καιρό αποδεικνύεται στην πράξη ότι η τιμή των εισιτηρίων για να πάει κάποιος στη Σίφνο είναι πιο ακριβά από ότι να πάει στην Ανκόνα. Και μιλάμε για ναύλους μέσα στο καταχείμωνο. 

Την μίνι έρευνα έκανε ο Χαρίλαος Ν. Ψαραύτης Καθηγητής στο Εργαστήριο Θαλασσίων Μεταφορών ΕΜΠ 
 
Περιδιαβάζοντας στο internet για τιμές εισιτηρίων, εντελώς τυχαία βρήκα τα εξής: 
 
ΙΧ, Πάτρα-Ancona, 34€ μετάβαση, 58€ με επιστροφή. 
ΙΧ, Πειραιάς-Σίφνος, 62€ μετάβαση, 124€ με επιστροφή. 
Υπόψη ότι Πάτρα-Ancona είναι 512 ναυτικά μίλια, ενώ Πειραιάς-Σίφνος είναι 75.  

Άρα ανά μίλι απόστασης, ο δεύτερος ναύλος είναι κάπου 15 φορές ψηλότερος από τον πρώτο. Ακόμη και σαν απόλυτο μέγεθος είναι πάνω από 2 φορές ψηλότερος. Σα να μην έφτανε αυτό, οι προδιαγραφές του πρώτου πλοίου, που είναι νεότευκτο και πάει με 32 κόμβους, είναι σαφώς ανώτερες από εκείνες του δεύτερου, που είναι από τα πιο παλιά που κυκλοφορούν και έχει περίπου τη μισή ταχύτητα και προσθέτει:  
 
Οι ναύλοι αυτοί είναι για τη χειμερινή σαιζόν, και υποθέτω ότι το καλοκαίρι θα είναι πιο πάνω και οι δυο. Δεν πιστεύω όμως ότι ο συσχετισμός τους ανά μίλι θα αλλάξει πολύ. Αν αλλάξει, άντε το 15 να πέσει στο 10, η στο 8 (πέρσι οι ναύλοι αυτοί ήταν περίπου στα ίσια, σε απόλυτη κλίμακα). Παρόμοια μπορούμε να πούμε και για τους ναύλους καμπίνας η σαλονιού, όπως επίσης και για τους ναύλους για τα φορτηγά αυτοκίνητα. 
 
Πώς διαμορφώνονται οι τιμές 
 
Το ερώτημα που τίθεται είναι πλέον πως διαμορφώνονται και πως πρέπει να διαμορφώνονται οι ναύλοι της ακτοπλοΐας; 
 
Άμεση απάντηση στο ερώτημα αυτό, που είναι πιο δύσκολο από ο,τι ακούγεται, δεν έχω. Υπόψη ότι το πετρέλαιο φέτος έχει πέσει περίπου στη μισή τιμή από πέρσι. Αλλά ενώ μερικές εταιρίες (κυρίως στο διάδρομο της Αδριατικής) προσφέρουν κάπως χαμηλότερους ναύλους από τους περσινούς (μείωση περίπου 10-15%), άλλες εταιρίες όχι μόνο δεν μείωσαν, αλλά ανέβασαν τους ναύλους τους σε σχέση με πέρσι. Αλλά αν οι αυξήσεις στους ναύλους έγιναν λόγω αύξησης στις τιμές πετρελαίου, δεν θα έπρεπε με την ίδια λογική να πέσουν όταν έπεσε το πετρέλαιο; Δεν φαίνεται να υπάρχει η δέουσα συμμετρία στο θέμα αυτό και κατέληξε: 
 
Υψηλοί ναύλοι στα νησιά θα έχουν δυσμενείς επιπτώσεις, όχι μόνο για το πορτοφόλι του ταξιδιώτη, αλλά και για τις τιμές των καταναλωτικών αγαθών και οικοδομικών υλικών στα νησιά, τις τιμές των αγροτικών προϊόντων που εξάγονται, την τουριστική κίνηση που βαίνει μειούμενη, και γενικότερα για την κοινωνική και στρατηγική συνοχή της νησιωτικής Ελλάδας.  

Επομένως ελπίζω ότι οι καθ ύλη αρμόδιοι θα αντιμετωπίσουν το πρόβλημα αυτό με τη δέουσα σοβαρότητα, καταλήγει ο κ. Ψαραύτης.

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Δείτε Επίσης