Πολιτιστικά δρώμενα: Οι προτάσεις της εβδομάδας

Πολιτιστικά δρώμενα: Οι προτάσεις της εβδομάδας

Θέατρο, μουσική και όχι μόνο

Πολιτιστικά δρώμενα: Οι προτάσεις της εβδομάδας
Δημήτρης Παπαδημητρίου στη Στέγη



Το αθυρόστομο και γλαφυρό έργο για την ασύδοτη εποχή του «σχιζοφρενούς» Νέρωνα, είναι μόνο έργο που άφησε ο Τίτος Γάιος Πετρώνιος (61 μΧ.) και δεν εκδόθηκε ποτέ ενόσω ζούσε. Σήμερα, στα χέρια του συνθέτη Δημήτρη Παπαδημητρίου αποκτά μία concertante μορφή που οδηγείται στην όπερα. Αυτό είναι το «Σατυρικόν» του Δημήτρη Παπαδημητρίου που παρουσιάζεται στις 23 και 24 Οκτωβρίοιυ στην Μικρή Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών. Ένα πρωτότυπο μουσικό έργο για λυρικούς σολίστες, χορωδία και συμφωνική ορχήστρα με 106 μουσικούς πάνω στη σκηνή.

Μία τεράστια μυθιστορηματική «πλάκα» με ήρωες τρεις συμπαθέστατους, πάμπτωχους, αλητάμπουρες, πανηδονιστές νεαρούς. Ο Εγκόλπιος, πρώην μονομάχος της πρώιμης Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, ο σύντροφός του Άσκυλτος και το τρίτο πρόσωπο που μπαίνει ανάμεσά τους και, αντί να τους χωρίσει, τους συντροφεύει στις περιπέτειές τους, στα όργια που τους καλούν, σε δείπνα, τελετές του Πρίαπου, κυνηγητά, αλλά και σε κάθε άλλη ταλαιπωρία τους στους δρόμους της αρχαίας Ρώμης.
Κλείσιμο

Στο πλαίσιο αναζήτησης της προώθησης της πρωτογενούς δημιουργίας και ρεπερτορίου, που αποτελούν προτάγματα του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ, ο συνθέτης Δημήτρης Παπαδημητρίου βασιζόμενος στο κείμενο του Πετρώνιοy, «Σατυρικόν», συνθέτει αυτό το μεγάλης κλίμακας έργο το οποίο θα ερμηνεύσει σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών  υπό τη διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού, με σολίστες το Γιάννη Χριστόπουλο (τενόρο) και την Άννα Στυλιανάκη (σοπράνο).



Οδύσσεια στο Olvio



Οι Patari Project, μετά το «10 cm up», παρουσιάζουν την «Οδύσσεια» κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο θέατρο Olvio. Ο Οδυσσέας ανεβαίνει στην «πλατφόρμα» τους και το ταξίδι ξεκινά. Ποιος είναι ο Οδυσσέας; Σε τι θέλει να γυρίσει; Κι αν τα καταφέρει, τι μένει στο τέλος;
Πέντε ηθοποιοί σε περιορισμένο χώρο 1×1,60 μ., χωρίς σκηνικά και κοστούμια, μόνο με το σώμα και τη φωνή τους, περιπλανώνται σε θάλασσες, παλεύουν με τέρατα, νοσταλγούν και ελπίζουν… Κι όλα αυτά 75 εκατοστά πάνω από το έδαφος. Το ταξίδι ενός ήρωα που υπάρχει μέσα μας και που τον επιστρατεύουμε, ανακαλούμε κάθε φορά που μας χρειάζεται. Το δικό μας ταξίδι, κάτω από την ασυνήθιστη, ευφάνταστη και ρηξικέλευθη ματιά των Patari Project. Ένα θέατρο πηγαίο, παιχνιδιάρικο, που υπόσχεται μια διαφορετική εμπειρία.

Η πλατφόρμα είναι μια τεχνική στο θέατρο η οποία χρησιμοποιεί για σκηνικό χώρο υπερυψωμένες εξέδρες περιορισμένου μεγέθους. Αυτό δημιουργεί ‘νησίδες’ πάνω στις οποίες οι ερμηνευτές πρέπει να επικοινωνήσουν την ιστορία τους. Το ύψος τους εξυπηρετεί την ιδέα της ανύψωσης των ηθοποιών και του θεατρικού δρώμενου από το πάτωμα. Ο ιδιαίτερα μικρός χώρος λειτουργεί ως ένας περιορισμός για τους ηθοποιούς ο οποίος πυροδοτεί τη δημιουργικότητά τους.



Βασιλιάς Ληρ στην Πειραίως




Το Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» και ο καλλιτεχνικός οργανισμός «ΑΣΤΥΘΕΑ παρουσιάζουν την εμβληματική τραγωδία του Σαίξπηρ «Βασιλιάς Ληρ» από τις 23 Οκτωβρίου.
Με επίκεντρο τον τραγικό ήρωα και περιβάλλον τις σκοτεινές δολοπλοκίες που εξυφαίνονται για χάρη της εξουσίας, την οποία παραδίδει ο γερασμένος και μωρός βασιλιάς, η παράσταση εστιάζει στην εγκατάλειψη, τη μοναξιά και την «εξ αποκαλύψεως» συνειδητοποίηση από τους ήρωες των απλών, όχι όμως και αυτονόητων, αξιών – όπως η αγάπη και η ανθρώπινη φύση καθεαυτή.


Έκθεση φωτογραφίας στο Ρομάντσο



Tο Studio 4 σε συνεργασία με το Ρομάντσο, παρουσιάζει την ομαδική έκθεση φωτογραφίας Νightshot σε επιμέλεια Ανδρέα Φακή, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Δημόσιας Τέχνης: Πολυμορφία, από τις 21 έως τις 26 Οκτωβρίου.
Η έκθεση Nightshot, αποτελεί την έκτη σε σειρά δράση του Φεστιβάλ και παρουσιάζει το έργο δέκα φωτογράφων και graffiti writer από την Ελλάδα και το εξωτερικό, υπό τη μορφή υλικού που τεκμηριώνει νυχτερινές ή υπόγειες εικαστικές παρεμβάσεις, σε δημόσια προσβάσιμους χώρους. Συμμετέχουν οι: Θεόδωρος Μανωλόπουλος, Freddie F., Andreas and the Camera, Barbara Blue, Γιώργος Γκουνέζος, Roots, Viktor, Phil America (US), Taps & Moses (DE).
Καταγράφοντας δράσεις graffiti, υπαίθριες εγκαταστάσεις, performances και εικαστικές παρεμβάσεις, οι δέκα δημιουργοί απεικονίζουν μια πρωτόγνωρη πραγματικότητα, η οποία είναι συνώνυμη της ενέργειας, της έκφρασης, της παραβατικότητας, του ρίσκου, της δημιουργίας και της διεξόδου.

Οι διαφορετικές φωτογραφικές προσεγγίσεις, σε συνδυασμό με τις άλλοτε κοινές και ενίοτε διαφορετικές θεματικές επιλογές, δημιουργούν έναν ανοιχτό διάλογο, στον οποίο το νυχτερινό στοιχείο καθιστά ορατές τις συνθήκες πραγματοποίησης των εικαστικών δράσεων, θέτοντας ερωτήματα ιδιοκτησίας, ελεύθερης βούλησης, αλληλοσεβασμού και συμβίωσης.

Ηρώ Σαΐα και Σταύρος Σιόλας στο Χαμάμ



Δύο φωνές με έντονα προσωπικό στίγμα ενώνουν τις δυνάμεις τους σε ένα πρόγραμμα που αντλεί την έμπνευση του από τις ρίζες της μουσικής μας παράδοσης και φτάνει μέχρι την σύγχρονη ελληνική τραγουδοποιΐα και φυσικά την προσωπική τους δισκογραφία. Η Ηρώ Σαΐα και ο Σταύρος Σιόλας επιλέγουν τραγούδια που αγαπήσαμε και μας γυρνούν ένα ταξίδι  στον χρόνο. Τραγούδια γνώριμα που ξυπνούν μνήμες. Αυτά και άλλα πολλά στήνουν το σκηνικό για ένα δυνατό έντεχνο – λαϊκό πρόγραμμα στο Χαμάμ στις 24 και 31 Οκτωβρίου.

Η Ηρώ Σαΐα ξεκίνησε την πορεία της στο τραγούδι μέσα από την Σπείρα-Σπείρα του Σταμάτη Κραουνάκη για να διαγράψει σύντομα την δική της πορεία με σημαντικές συνεργασίες. Αποκορύφωμα αυτή των τελευταίων ετών δίπλα στον Σταύρο Ξαρχάκο Ξαρχάκο (Αφιέρωμα στον M. Χατζιδάκι, Αμάν Αμήν, Αφιέρωμα στην Μελίνα, Νυν και αεί Τσιτσάνης, Μάνα μου Ελλάς). Ο πρώτος προσωπικός της δίσκος ήταν μια ζωντανή ηχογράφηση της παράστασης «Γυναίκα-Τριαντάφυλλο» στην Αθηναΐδα το 2010 και το πιο πρόσφατο «Λευκό Χαρτί» με το ομώνυμο τραγούδι, το «Μια βόλτα» και το «Ποια κρεβάτια ζεσταίνεις» να κερδίζουν το κοινό και τα ραδιόφωνα.

Ο Σταυρός Σιόλας ξεχώρισε στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης κερδίζοντας από κοινό και επιτροπή το βραβείο καλύτερου τραγουδιού αλλά και ερμηνείας με το τραγούδι «Της Άρνης το νερό». Μετρά τρεις δίσκους στο ενεργητικό του, πολλές σημαντικές συνεργασίες και τραγούδια που ξεπέρασαν τα όρια της έντεχνης εμβέλειας και ξεχώρισαν στο κοινό και τα ραδιόφωνα (Διόδια, Χωρίς Εσένα, Της άρνης το νερό κ.α.).  


Quantic στο Gagarin




Με αφορμή το νέο του δίσκο ”Magnetica” ο ιδιαίτερα αγαπητός στο ελληνικό κοινό Will Holland (aka Quantic) θα βρεθεί για ένα εκρηκτικό live στο Gagarin 205 στις 23 Οκτωβρίου. Και τί φέρνει στις αποσκευές του αυτήν την φορά; Αγαπημένα κομμάτια που ξεχώρισαν καθόλη την πορεία του αλλά και τον πιο ώριμο και εντυπωσιακό μέχρι τώρα δίσκο της καριέρας του παρέα με την καλύτερη μπάντα που είχε ποτέ.

Η μουσική του Quantic συνδέει με έναν ιδιαίτερα ευφυή τρόπο μουσικά στοιχεία της ηλεκτρονικής, folk, reggae, soul, highlife και cumbia μουσικής διαμορφώνοντας έναν ξεχωριστό, προσωπικό ήχο που φέρνει το Ηνωμένο Βασίλειο, την Αιθιοπία, τη Jamaica, τη Βραζιλία και την Αγκόλα, μεταξύ άλλων, κοντά. Στο “Magnetica” πραγματοποιείται μία συνάντηση διαφορετικών κόσμων οι οποίοι αποκαλύπτονται μέσω της χρήσης των πιο σύγχρονων τεχνολογικών μέσων και των δυνατοτήτων που αυτά προσφέρουν για καινοτομία, σε συνδυασμό με στοιχεία της αυθεντικής, αναλογικής, live tropical soul μουσικής.

Τίποτα σε σχέση με τον Quantic δεν είναι τυχαίο. Πρόκειται για ένα μουσικό εξερευνητή του οποίου οι αινιγματικές παραγωγές και η μουσική έκφραση έχουν κερδίσει σημαντική θέση στην παγκόσμια μουσική βιομηχανία. Ο ήχος του πολυσυλλεκτικός, εμπνευσμένος από το προσωπικό του ταξίδι, αρμονικά συνδυασμένος με τη μουσική του γνώση παράγει μία ακουστική εμπειρία που κάθε φορά σε μαγεύει με τρόπο διαφορετικό. Ο πολυοργανίστας Quantic- παίζει άψογα κιθάρα, μπάσο, πιάνο, και σαξόφωνο – και με βάση πια την Κολομβία – εδώ και 16 χρόνια εξερευνά τα μονοπάτια των nu-soul, jazz, funk, bossa nova και τις εκφάνσεις των παραδοσιακών μουσικών της Λατινικής Αμερικής, έχοντας δεκάδες κυκλοφορίες ως Quantic,The Quantic Soul Orchestra, The Limp Twins είτε με το συγκρότημα που έφτιαξε στην Κολομβία τους Combo Bárbaro. Ιδιαίτερα ταλαντούχος καλλιτέχνης και εξαιρετικός μουσικός, θεωρείται δικαιολογημένα μία από τις πιο σημαντικές μορφές της παγκόσμιας σύγχρονης μουσικής σκηνής.


Highbreeds στη Γλυφάδα



Η Μπλέντερ Γκάλερι εγκαινιάζει τη νέα σεζόν της με μία έκθεση σύγχρονης τέχνης που έχει τίτλο «Highbreeds | Οι Τζόνστον Φόστερ & Διονύσιος Φραγκιάς επαναθεωρούν τη συγχρονικότητα μέσω των κλασικών μύθων» σε επιμέλεια του Μεγακλή Ρογκάκου. Η παρουσίαση διαρκεί μέχρι τις 30 Οκτωβρίου. Πρόκειται για την πρώτη έκθεση που διοργανώνει η Μπλέντερ Γκάλερι σε συνεργασία με τη RARE Gallery της Νέας Υόρκης, ανοίγοντας το δρόμο για μελλοντικές συνεργασίες της Μπλέντερ με γκαλερί από όλο τον κόσμο.
Στον συνοδευτικό κατάλογο της έκθεσης ο Ρογκάκος σχολιάζει, «Ο κύριος τίτλος της έκθεσης "Highbreeds" είναι ένα λογοπαίγνιο που απηχεί ομόφωνα την έννοια του προγονικού του αγγλικού όρου (hybrids). Αυτός ο πρόσφατα επινοημένος όρος συνδέεται με το Ντυσανικό ήθος στο έργο και των δύο συμμετεχόντων καλλιτεχνών – του Τζόνστον Φόστερ (γ. 1978) και του Διονυσίου Φραγκιά (γ. 1971) – και οι δύο μάστορες και χειριστές διαφορετικών μεθόδων και υλικών. Επιπλέον, ο τίτλος παραπέμπει στον αναζωογονητικό νέο τρόπο με τον οποίο ενσωματώνουν τη μυθολογία στα έργα τους.»

In Mute στη Στέγη




Για δεύτερη χρονιά, βωβός κινηματογράφος και σύγχρονη ηλεκτρονική μουσική συναντιούνται σε ένα τριήμερο φεστιβάλ στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Στη δεύτερη διοργάνωσή του, το πρωτοποριακό InMute ’14 μάς προσκαλεί να ανακαλύψουμε διαφορετικά τον βουβό κινηματογράφο, συνοδεύοντάς τον με live σύγχρονη ηλεκτρονική μουσική, στις 24, 25 και 26 Οκτωβρίου 2014, στη Μικρή Σκηνή της Στέγης.

Με αφετηρία το βωβό κινηματογράφο και τη σύγχρονη μουσική, το τριήμερο φεστιβάλ InMute εξερευνά και προτείνει νέα σημεία συνάντησης μεταξύ ήχου και κινούμενης εικόνας. Το αφηγηματικό και το αφηρημένο, το νέο και το αρχειακό, το πρωτότυπο και το ανοιχτό ή εν εξελίξει προσεγγίζονται, ερμηνεύονται και ανασυντίθενται σε ένα πρόγραμμα που συμπεριλαμβάνει μικρού και μεγάλου μήκους ταινίες της δεκαετίας του 1920, έργα της αμερικανικής μεταπολεμικής αβανγκάρντ και βωβές ταινίες του 21ου αιώνα. Για δεύτερη χρονιά, στο επίκεντρο του φεστιβάλ βρίσκονται ο πειραματισμός και η αναζήτηση του αναπάντεχου, όπου ο ήχος και η εικόνα, άλλοτε σε ταύτιση και άλλοτε πάλι σε σύγκρουση ή αντίστιξη, αναπτύσσονται έχοντας ως κοινό παρονομαστή το χρόνο της ζωντανής παράστασης.


Cinematic Orchestra στο Fuzz



Το κορυφαίο όνομα της περίφημης Ninja Tune, οι Cinematic Orchestra, επιστρέφουν στην Ελλάδα για δύο μοναδικές συναυλίες την Παρασκευή 24 Οκτωβρίου στο Fix Factory of Sound στη Θεσσαλονίκη και το Σάββατο 25 Οκτωβρίου στο Fuzz Live Music Club στην Αθήνα.
Κινηματογραφική ατμόσφαιρα, jazz ρυθμοί, αυτοσχεδιαστική διάθεση και visuals συνθέτουν ένα άκρως γοητευτικό οπτικοακουστικό θέαμα από το συγκρότημα που δημιούργησε ο Jason Swinscoe πριν από 15 χρόνια, μαγεύοντας κοινό και κριτικούς από την πρώτη στιγμή!
Οι Cinematic Orchestra σχηματίστηκαν το 1999 από τον Jason Swinscoe, ο οποίος εκείνη την εποχή ήταν υπεύθυνος  για τις εξαγωγές της Ninja Tune, μίας από τις πιο ονομαστές και κραταιές ανεξάρτητες εταιρείες της Βρετανίας. Ο Swinscoe είχε πλούσιο background, τόσο ως μουσικός – παίζοντας μπάσσο και κιθάρα σε διάφορες μπάντες – όσο και ως DJ. Έτσι, την ίδια στιγμή που έστελνε στο εξωτερικό τους δίσκους των Coldcut και του Mr. Scruff, άρχισε να δουλεύει στο μυαλό του το πρώτο album των Cinematic Orchestra χρησιμοποιώντας όλες τις πολυποίκιλες ιδέες και επιρροές που είχαν “αποθηκευτεί” σε αυτό τα προηγούμενα χρόνια, με επίκεντρο την αγάπη του για τους μπασσίστες της jazz, τις rhythm sections και τα κινηματογραφικά soundtracks.





Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Δείτε Επίσης