PROTOTHEMA

City Stories

Γνωριμία με την Ισλαμική Τέχνη

Γνωριμία με την Ισλαμική Τέχνη

Μια εικονική περιήγηση για αρχή μπορεί και να δώσει το έναυσμα για μια επίσκεψη στο Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης στην Οδό Αγ. Ασωμάτων

Μια εικονική παρουσίαση προσφέρει στους επισκέπτες της ιστοσελίδας του ένα από τα νεωτέρα μέλη της οικογένειας του Μουσείου Μπενάκη, το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης που στεγάζεται στο νεοκλασικό συγκρότημα που βρίσκεται στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας, κοντά στον αρχαιολογικό χώρο του Κεραμεικού. Η εικονική περιήγηση δίνει στους επισκέπτες μια πρώτη εντύπωση για τους χώρους και τα εκθέματα με πολλές επιλογές για τους ίδιους.

Πάντως, όλοι όσοι έχουν την δυνατότητα να φτάσουν στον Κεραμεικό, ας βρουν τις μέρες και τις ώρες για μια ζωντανή επίσκεψη. Άλλωστε, το Μουσείο βρίσκεται στην ίδια περιοχή με σημαντικούς αρχαιολογικοί χώροι, όπως η Αρχαία Αγορά με το δωρικό ναό του Ηφαίστου (Θησείο) και το Μουσείο στη Στοά του Αττάλου, καθώς και το αρχαίο Νεκροταφείο του Κεραμεικού με το ομώνυμο μουσείο. 

Το κτηριακό συγκρότημα επί των οδών Αγίων Ασωμάτων 22 και Διπύλου 12, περιήλθε στο Μουσείο Μπενάκη το 1988 από δωρεά του Λάμπρου Ευταξία ο οποίος διετέλεσε Επίτιμος Πρόεδρος της Διοικητικής Επιτροπής του Μουσείου.

Tο Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης, όπως διαβάζουμε στο site του, άνοιξε για το κοινό το 2004 για να στεγάσει τη συλλογή που δημιουργήθηκε αρχικά από τον Αντώνη Μπενάκη, την εποχή που ζούσε ακόμα στην Αίγυπτο και συνέχισε μετά την εγκατάστασή του στην Αθήνα. Μετέπειτα εμπλουτίστηκε με άλλες δωρεές και σήμερα το μουσείο κατέχει μια από τις σημαντικότερες συλλογές διεθνώς. 

Η ιδιαιτερότητά των αντικειμένων αυτών έγκειται τόσο στην ιστορική σημασία όσο και στην δεξιοτεχνική κατασκευή τους.

Ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να δει αντιπροσωπευτικά έργα που υπομνηματίζουν με συνέπεια τη συνέχεια του ισλαμικού χρόνου από την πρώιμη ισλαμική ως την οθωμανική εποχή και την εξέλιξη της ισλαμικής τέχνης ως το 19ο αιώνα. Η ιστορία είναι σύνθετη αφού αποτελείται από μια διαδοχή ηγεμονιών μεγάλων ή μικρών καθώς και αυτοκρατοριών διασκορπισμένων σε αυτόν τον ευρύ γεωγραφικό χώρο, από την Ινδία και το Ιράν, τη Μεσοποταμία και τη Μικρά Ασία, τη Μέση Ανατολή, την Αραβία, την Αίγυπτο και τη Β. Αφρική ως τη Σικελία και την Ισπανία,.

Πάνω από 12.000 δείγματα κεραμεικής, μεταλλοτεχνίας, χρυσοχοΐας, υφαντικής, ξυλογλυπτικής, υαλουργίας, μικρότερες ομάδες από οστέινα αντικείμενα, ενεπίγραφες επιτύμβιες στήλες, και όπλα σκιαγραφούν τη συνέχεια του ισλαμικού χρόνου από την πρωτοϊσλαμική ως την οθωμανική εποχή και την εξέλιξη της ισλαμικής τέχνης ως το 19ο αιώνα. Οι συλλογές άρχισαν να συγκροτούνται κατά τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα, την ίδια περίοδο με τις άλλες μεγάλες συλλογές της Ευρώπης και Αμερικής. Συχνά μάλιστα το υλικό τους αλληλοσυμπληρώνεται με αυτό του Μουσείου Μπενάκη.

Τα εκθέματα είναι μοιρασμένα σε τέσσερις αίθουσες. Στην πρώτη ο επισκέπτης αντικρίζει έργα της πρώιμης περιόδου, από τον 7ο έως τον 12ο αιώνα, όπως τα κεραμικά με μεταλλικά χρώματα, ξυλόγλυπτα από το Ιράκ του 9ου αιώνα, χάλκινα σκεύη της Φατιμιδικής περιόδου και ενεπίγραφα υφάσματα τιράζ, όπως μια μοναδική ψάθα του 10ου αιώνα από την Τιβεριάδα. Η δεύτερη αίθουσα έχει εκθέματα από τον 12ο έως τον 16ο αιώνα, με κεραμικά της εποχής των Σελτζούκων και έργα της Μαμελουκικής περιόδου όπως ένα ορειχάλκινο κιβωτίδιο με την υπογραφή του Ισμαήλ ιμπν Γουάρντ χρονολογημένο το 1220 και έναν οικουμενικό αστρολάβο, έργο του Αχμάντ ιμπν αλ-Σαράτζ του έτους 1328/29. Η τρίτη αίθουσα περιέχει μια μαρμαροθετημένη αίθουσα υποδοχής από ένα αρχοντικό του 17ου αιώνα του Καΐρου με το σιντριβάνι του, καφασωτά και πολύχρωμα γύψινα παράθυρα. Άλλα αξιοσημείωτα εκθέματα του 16ου αιώνα είναι η συλλογή των κεραμικών Ιζνίκ και μια βελούδινη σέλλα από τη Προύσα. Η τέταρτη και τελευταία αίθουσα παρουσιάζει όπλα και πανοπλίες και μια σημαντική συλλογή από κοσμήματα της εποχής των Κατζάρων, δωρεά της Αργίνης Σαλβάγου, αδελφής του ιδρυτή.
Συμπληρώστε το email σας για να λαμβάνετε όλη την έκτακτη επικαιρότητα πρώτοι!
Ακολουθήστε μας στα

Ε.Π14/08/201721:00

Την βλέπω κάθε μέρα. Στη σαγιονάρα με τη φτέρνα που φυτρώνει βασιλικός, στο χέρι που βάζουν στα κορίτσια με γυμνό αγκώνα, στα λαθραία τσιγάρα κ ναρκωτικά που πουλάνε, στα μωρά-ασπίδα, στις κλοπές και στους φόνους τους, στα σκουπίδια που πετιούνται στο φωταγωγό. Πόση ισλαμική τέχνη ν αντέξω καλέ;Χωνέψτε το, εμάς που δεν τα παίρνουμε δεν θα μας εξοικειώσετε

Απάντηση
Την γνωρίζουμε πολύ καλά...14/08/201700:10

Ξεκινώντας από τα 400 χρόνια Τουρκικής σκλαβιάς ("συνωστισμού" θα έλεγε το Μουσείο) και στην συνέχεια από τα τελευταία χρόνια εισβολής λαθραίων στην Ευρώπη με τα εκατοντάδες εγκλήματα ισλαμιστών εναντίον αθώων πολιτών. Από την στιγμή λοιπόν που γνωρίζουμε την ισλαμική τέχνη live και από πρώτο χέρι, τι θέλουμε την επίσκεψη στο Μουσείο ;

Απάντηση
Τσ14/08/201700:07

Μπενακη και ισλαμικη τεχνη. Μα φυσικα, ο εβραισμος παντα τα ειχε βρει με τον μουσουλμανισμο. Το εμποριο αιχμαλωτων ελληνων - σκλαβων κατα τη διαρκεια της ελληνικης εοαναστασης ειχε δοθει απο τους οθωμανους σε εβραιους εμπορους.

Απάντηση
Αγανακτισμένος13/08/201722:11

Οτιδήποτε για να μας εξοικειώσουν με τον ''πολιτισμό'' τους, ε; Η προσπάθεια τους είναι πια ολοφάνερη. Από όλο τον πολιτισμό που έχει η Ελλάδα (αρχαιοελληνικό, ελληνορωμαϊκό, ελληνοβυζαντινό) το μουσείο Μπενάκη αποφάσισε την δημιουργία μιας έκθεσης ισλαμικού ''πολιτισμού'' με κυρίως εκθέματα από την οθωμανική! αυτοκρατορία (της κάναμε και μουσείο τρομάρα της), με ''μία από τις μεγαλύτερες συλλογές διεθνώς'' και μάλιστα δίπλα απ' την Αρχαία Αγορά και το Θησείο! Το θράσος τους είναι απερίγραπτο!!!

Απάντηση

Προσθέστε το δικό σας σχόλιο

2500  χαρακτήρες απομένουν

* Υποχρεωτικά πεδία