Αν κερδίσει ο Χάμιλτον δύσκολα θα χάσει τον τίτλο

GP Ιαπωνίας: Θέλει μόνο νίκη ο Φέτελ!

Η θρυλική πίστα της Σουζούκα αποτελεί την επόμενη στάση του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος της F1 που αριθμεί 5 αγώνες για να ολοκληρωθεί.

Ο Σεμπάστιαν Φέτελ, τέσσερις φορές παγκόσμιος πρωταθλητής (2010, '11, '12, '13) βρίσκεται με την πλάτη στον τοίχο μετά την εγκατάλειψη στη Σιγκαπούρη και την 4η θέση την προηγούμενη Κυριακή στη Μαλαισία. Ο Λιούις Χάμιλτον με τη Mercedes προηγείται με 34 βαθμούς διαφορά ενώ απομένουν 125 βαθμοί να μοιραστούν. Ο Φέτελ θέλει μόνο νίκες στους 5 αγώνες που απομένουν για να πάρει τον 5ο του τίτλο. Αν δε τα καταφέρει παύει να είναι στο χέρι του η κατάκτηση του τίτλου και θα εξαρτάται πλέον από τα αποτελέσματα του Χάμιλτον.

Ο Φέτελ έχει κερδίσει στη Σουζούκα 4 φορές (2009, 2010, 2012, 2013) με τη Red Bull. Ο Χάμιλτον έχει κερδίσει 3 φορές το 2007 με τη McLaren, το 2014, 2015 με τη Mercedes. Μόνο οι Αλόνσο (2006, 2008) και Ράικονεν (2005) από τους οδηγούς που εκκινούν σήμερα έχουν επίσης κερδίσει στη Σουζούκα. Η Ιαπωνική πίστα είναι θρυλική για τις γρήγορες καμπές της όπως η Spoon και η 130R και από τις αγαπημένες των πιλότων. Όσον αφορά στα πλευρικά φορτία που ασκούνται στα ελαστικά είναι η πιο απαιτητική της χρονιάς.

Για πρώτη φορά στην ιστορία του Ιαπωνικού GP στη διάθεση των ομάδων θα βρίσκεται η πολύ μαλακή γόμα. Η Pirelli δεν πήρε στην Ιαπωνία την σκληρή γόμα αλλά τις τρεις μεσαίες γόμες της γκάμας της: Μέση, μαλακή, πολύ μαλακή. Η Red Bull αναμένεται δυνατή όπως και η Ferrari. Λογικά στη Mercedes θα συνεχίσουν να έχουν θέματα με το σετάρισμα και το νέο αεροδυναμικό πακέτο. Με το Φέτελ να φαντάζει φαβορί αν η Ferrari αποδειχτεί αξιόπιστη το κρίσιμο ερώτημα είναι αν θα καταφέρει ο Χάμιλτον να τον ακολουθήσει ή θα μπουν ανάμεσά τους ο Ράικονεν και οι Red Bull.



Προπόνηση στις πολεμικές τέχνες από τους οδηγούς της Red Bull

Αυτή την Κυριακή 8 Οκτωβρίου διεξάγεται το 34ο Ιαπωνικό GP στην ιστορία της F1.
Από τα προηγούμενα 33 GP τα 29 έχουν διεξαχθεί στην πίστα της Σουζούκα και τα 4 στην πίστα του Fuji. Πρωταθλητές στη Σουζούκα έχουν αναδειχτεί στο παρελθόν ο Πικέ (1987), Σένα (1988), Προστ (1989), Σένα (1990), Σένα (1991), Χιλ (1996), Χάκινεν (1999), Σουμάχερ (2000, 2003), Αλόνσο (2006),  Φέτελ (2011).

Η F1 έχει στενούς δεσμούς με την Ιαπωνία. Μπορεί σήμερα να συμμετέχει στο πρωτάθλημα μόνο ένας Ιάπωνας κατασκευαστής η Honda στην οποία ανήκει και η πίστα αλλά στο πρόσφατο παρελθόν υπήρχαν αρκετοί. Ο αγώνας του 2014 σημαδεύτηκε από τον θανάσιμο όπως αποδείχτηκε μήνες μετά τραυματισμό του Μπιανκί με τη Marrussia. Ο άτυχος νεαρός Γάλλος έχασε τον έλεγχο λόγω υδρολίσθησης στο βρεγμένο οδόστρωμα και χτύπησε με πολλά χιλιόμετρα πάνω στο γερανό που απομάκρυνε τη Sauber του Σούτιλ που στιγμές νωρίτερα για τον ίδιο λόγο είχε βγει εκτός πίστας.

Η πίστα της Σουζούκα περιέχει μερικές από τις πιο γρήγορες και απαιτητικές στροφές όπως η θρυλική 130R που αποτελεί μέρος της ιστορίας της F1. Είναι μια γρήγορη πίστα με συνεχή ροή. Δεν υπάρχουν πολλά σημεία απότομης επιτάχυνσης ή επιβράδυνσης. Αντίθετα οι οδηγοί διατηρούν υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα κατά τη διάρκεια του γύρου καθώς οι παρατεταμένες στροφές όπως η 130R (το R: Radius, 130 μοιρών) και η Spoon ασκούν για μεγάλη διάρκεια υψηλά φορτία στα ελαστικά. Στην 130R οι οδηγοί περνούν με τέρμα γκάζι, την υψηλότερη σχέση στο κιβώτιο και ταχύτητα που ξεπερνά τα 300km/h. Αυτό δημιουργεί τη μεγαλύτερη σε διάρκεια και μέγεθος πλευρική φόρτιση (g) όλης της χρονιάς.

Η Σουζούκα προκαλεί υψηλό βαθμό φθοράς και πτώσης στην απόδοση των ελαστικών,
αυτό καθιστά την διαχείρισή τους πιο σημαντική απ’ ότι συνήθως. Υπάρχει κίνδυνος για βροχή και εμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας όπως επίσης και αρκετές ευκαιρίες για προσπέρασμα. Συνολικά είναι μια πίστα που προσφέρεται για διαφορετικές στρατηγικές πάντα σε συνάρτηση με τις συνθήκες.  
 
Μόνο οι πέντε παγκόσμιοι πρωταθλητές που αγωνίζονται σήμερα στη F1
έχουν κερδίσει στην Ιαπωνία. Ο Φέτελ ήταν νικητής στη Σουζούκα το 2009, το 2010, το 2012 και το 2013. Ο Χάμιλτον έχει κερδίσει τις δυο τελευταίες χρονιές με τη Mercedes αλλά και το 2007 για λογαριασμό της McLaren στο Φούτζι. Ο Αλόνσο έχει κερδίσει το 2006 με Renault και o Ράικονεν το 2005 με McLaren. Η McLaren είναι πολυνίκης στην Ιαπωνία με 9 νίκες, 7 εξ' αυτών στη Σουζούκα. Επτά νίκες στη Σουζούκα έχει και η Ferrari.



Η Σουζούκα είναι ένας από τους πιο ατμοσφαιρικούς αγώνες της χρονιάς
και ταυτόχρονα παλιάς σχολής, χάρη στις γρήγορες στροφές και τις μικρές περιοχές διαφυγής. Όπως και στη Μαλαισία έτσι και εδώ υπάρχει μεγάλη πιθανότητα βροχής κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου. Σε αντίθεση όμως με τη Μαλαισία η πίστα είναι στενή, αυτό καθιστά δύσκολα τα προσπεράσματα.

Για πρώτη φορά η Pirelli δεν φέρνει στη συγκεκριμένη πίστα τη σκληρή γόμα, αντίθετα η επιλογή ελαστικών είναι: P Zero White medium (μέση, λευκό σιρίτι), P Zero Yellow soft (μαλακή, κίτρινο σιρίτι) και P Zero Red supersoft (πολύ μαλακή, κόκκινο σιρίτι). Δεδομένου ότι στους μέχρι τώρα αγώνες οι ταχύτεροι γύροι είναι μέχρι και 5 δευτερόλεπτα πιο γρήγοροι από πέρυσι, αναμένεται αντίστοιχη βελτίωση στη Σουζούκα.

Η ΠΙΣΤΑ ΥΠΟ ΤΟ ΠΡΙΣΜΑ ΤΩΝ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ

• Κυρίως θέμα για τα ελαστικά είναι οι πλευρικές δυνάμεις που ασκούνται στη διάρκεια των στροφών και όχι τόσο η πρόσφυση και το φρενάρισμα.
• Ο καιρός και κατ’ επέκταση η θερμοκρασία οδοστρώματος είναι απρόβλεπτα αυτή την εποχή.
• Γενικά παρατηρείται υψηλό επίπεδο φθοράς και πτώσης απόδοσης: Πέρυσι ο νικητής έκανε δυο αλλαγές ενώ υπήρχε ποικιλία τακτικών.
• Οι ομάδες φυσιολογικά επιλέγουν μέγιστη αεροδυναμική απόδοση: Πιέζουν τα ελαστικά για καλύτερο κράτημα στις στροφές.
• Η πίστα είναι στενή αυτό δυσκολεύει τα προσπεράσματα, οπότε η στρατηγική μπορεί να κάνει τη διαφορά.
• Δύσκολα προβλέπεις πόσο θα βελτιωθεί το κράτημα στην πίστα. Η εμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας είναι μια ακόμη μεταβλητή που πρέπει να υπολογιστεί.



Στη McLaren έκαναν την πιο επιθετική επιλογή ελαστικών με δέκα σετ πολύ μαλακής γόμας.


Μιλώντας σχετικά ο ειπκεφαλής αγώνων αυτοκινήτου της Pirelli, Μάριο Ίσολα σημείωσε:
«Στο Ιαπωνικό Grand Prix συνεχίζεται η τάση που έχουμε δει φέτος, σε αρκετά Grand Prix, για πιο μαλακές και ταχύτερες επιλογές γομών σε σχέση με πέρυσι.
Στην περίπτωση της Σουζούκα αυτό είναι χαρακτηριστικό καθώς πρόκειται για μια από τις πιο απαιτητικές πίστες της σεζόν, όσον αφορά στα ελαστικά. Υπάρχουν μεγάλα πλευρικά φορτία που μπορεί να προκαλέσουν θερμική παραμόρφωση αν τα ελαστικά δεν τύχουν σωστής διαχείρισης. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους για τους οποίους αρέσει τόσο πολύ στους οδηγούς η Σουζούκα. Τα μονοθέσια κινούνται στις στροφές με υψηλές ταχύτητες και φέτος χάρη στους νέους κανονισμούς που επέτρεψαν φαρδύτερα ελαστικά είναι πολύ πιθανό να έχουμε ρεκόρ γύρου και μερικά πραγματικά εντυπωσιακά πλευρικά φορτία g».



Σημερινό στιγμιότυπο από τα πιτ.


Κλειδί για μια ανταγωνιστική εμφάνιση είναι η αεροδυναμική απόδοση ενώ απαιτείται
και πολύ καλή ισορροπία κρατήματος στο μονοθέσιο. Λόγω χάραξης με τη μια στροφή να διαδέχεται την άλλη σε συνεχή ροή, η πίστα της  Σουζούκα, μήκους 5.807km έχει μικρές σχετικά απαιτήσεις ελκτικής πρόσφυσης αλλά υπάρχουν υψηλά πλευρικά φορτία. Το πρώτο μισό του γύρου είναι ως επί το πλείστον ένα σερί συνεχόμενων στροφών. Αυτό αυξάνει τη θερμοκρασία των ελαστικών καθώς δεν υπάρχει κάποια μεγάλη ευθεία για να μπορέσουν να κρυώσουν. Το ελαστικό που καταπονείται περισσότερο είναι το εμπρός αριστερό.


GP Ιαπωνίας

 

Μήκος διαδρομής: 5807m

Ρεκόρ γύρου: 1:31.540 Ράικονεν, McLaren, 2005

Μέση ταχύτητα γύρου: 237 km/h

Τέρμα γκάζι: 71% του γύρου

Αλλαγές σχέσεων: 45 στο γύρο.

Γύροι: 53

Απόσταση: 307.471km

Ταχύτητα διέλευσης από τα πιτ: 80km/h δοκιμές, αγώνας

Αριθμός στροφών: 18 (8 αριστερές, 10 δεξιές)




Συννεφιά και κρύο σήμερα στη Σουζούκα.