PROTOTHEMA

Blogs

Εμπρός... πίσω ολοταχώς για την Παιδεία

ΕκτύπωσηΑποστολήΜέγεθος κειμένου 

Tο νέο νομοσχέδιο Παιδείας που έχει τεθεί σε διαβούλευση αποτελεί ίσως το πιο τρανταχτό παράδειγμα οπισθοδρόμησης και αναχρονισμού με μια σειρά από διατάξεις που απειλούν να οδηγήσουν στην έλλειψη ενός αυστηρού και αξιόπιστου πλαισίου ελέγχου και λογοδοσίας.

Σύμφωνα με αυτό, το υπουργείο Παιδείας ορίζει ως αρμόδιο για την κλήση της δημόσιας δύναμης σε περίπτωση κακουργημάτων το πρυτανικό συμβούλιο, στο οποίο μετέχει και εκπρόσωπος των φοιτητών. 


Πιο συγκεκριμένα, για το πανεπιστημιακό άσυλο «επέμβαση δημόσιας δύναμης σε χώρους των ΑΕΙ λαμβάνει χώρα μόνο σε περιπτώσεις κακουργημάτων και εγκλημάτων κατά της ζωής αυτεπαγγέλτως και σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση μετά από απόφαση του πρυτανικού συμβουλίου».

Παράλληλα, επαναφέρει στα όργανα διοίκησης των ΑΕΙ τους εκπροσώπους των φοιτητών, με υπόδειξη των συλλόγων τους, δηλαδή επί της ουσίας των φοιτητικών παρατάξεων, ενώ ο υπουργός Παιδείας θα μπορεί να ιδρύει και να διαλύει ΑΕΙ επικαλούμενος επιστημονικούς λόγους.

Εν αναμονή της ολοκλήρωσης της διαβούλευσης, δηλώνω ότι κάποιες από τις διατάξεις με βρίσκουν κάθετα αντίθετο. Η επιστροφή σε πολιτικές του μακρινού ’80 σε μια χώρα που επιθυμεί και επιβάλλεται να εκσυγχρονιστεί ειδικά στον τομέα της εκπαίδευσης δεν μπορεί να γίνει ανεκτή.

Δεν είναι δυνατόν να αποφασίζουν οι φοιτητές και η Σύγκλητος για το πανεπιστημιακό άσυλο και πότε θα μπορεί να επέμβει η Αστυνομία. Η διαδικασία επέμβασης τείνει κατά αυτόν τον τρόπο να γίνει περίπλοκη και επικίνδυνη. Ποιο πρυτανικό συμβούλιο θα έχει το θάρρος να σηκώνει το τηλέφωνο θέτοντας σε κίνδυνο τη ζωή του για να ζητήσει επέμβαση της Αστυνομίας όταν απέναντί του θα έχει αντεξουσιαστές και αναρχικούς που θα το κατηγορούν για φασισμό ειδικά όταν το τελευταίο διάστημα οι τακτικές και τα όπλα των αναρχικών έχουν εξελιχθεί και μπορούν να γίνουν πολύ επικίνδυνοι; Είδαμε όλοι τι συνέβη στην πορεία για το Μεσοπρόθεσμο αλλά και στις φοιτητικές εκλογές. Τσεκούρια, μαχαίρια, ρόπαλα, πέτρες και στιλέτα κουβαλούσαν - υπάρχει αδιάσειστο φωτογραφικό υλικό, ενώ έχω καταθέσει και επίκαιρη ερώτηση σχετική με αυτό το ζήτημα.

Ποια θα είναι αυτή η διαχωριστική γραμμή, το όριο που θα καθιστά αναγκαία την είσοδο της Αστυνομίας σε ένα πανεπιστήμιο; Μόνο ένα πτώμα στο υπόγειο της Πολυτεχνικής Σχολής όπως συνέβη προχθές; Τι σημαίνει επέμβαση σε περιπτώσεις κακουργημάτων και εγκλημάτων κατά της ζωής αυτεπαγγέλτως; Δηλαδή αν κάποιος εισέλθει στον χώρο του πανεπιστημίου κρατώντας μαχαίρι θα πρέπει η Σύγκλητος να περιμένει να μαχαιρώσουν κάποιον για να ζητήσει επέμβαση; Είναι περίπλοκη η κατάσταση και απαιτεί λεπτούς χειρισμούς που δεν νομίζω πως θα έχουν την πολυτέλεια στο πρυτανικό συμβούλιο να λάβουν όταν μιλάμε για αποφάσεις που αφορούν τη ζωή φοιτητών και πολιτών σε μια έκτακτη ανάγκη.

Για να συνεχίσουμε με το νομοσχέδιο, δεν μπορεί να μετέχουν στα όργανα διοίκησης των ΑΕΙ φοιτητές με υπόδειξη των συλλόγων τους, το οποίο πρακτικά σημαίνει εμπλοκή των φοιτητικών παρατάξεων για πoλλούς λόγους. Αρχικά τίθεται άμεσα θέμα συνταγματικότητας καθόσον όλοι γνωρίζουμε ότι οι φοιτητικοί σύλλογοι λειτουργούν εκτός νομικού πλαισίου.

Επιπρόσθετα, το πανεπιστήμιο, ως χώρος ελεύθερων ιδεών και πνεύματος, οφείλει να μένει μακριά από τα κομματικά όσον αφορά τη λήψη αποφάσεων που σχετίζονται με την εύρυθμη λειτουργία του. Οσον αφορά την κατάργηση ή συγχώνευση τμημάτων και σχολών με αποκλειστική ευθύνη του υπουργού να κρίνει αν παράγουν επιστημονικό και ερευνητικό έργο, αναρωτιέμαι αν είναι δυνατόν ο υπουργός αποκλειστικά να κρίνει αν ένα ίδρυμα παράγει επιστημονικά.

Για τους παραπάνω λόγους θα καταψηφίσω τις διατάξεις ενός τέτοιου οπισθοδρομικού νομοσχεδίου που επιχειρεί να κάνει πράξη το «εμπρός πίσω» σε μια εποχή που έχει περάσει ανεπιστρεπτί και που απειλεί να μετατρέψει το πανεπιστήμιο σε χώρο κομματοκρατίας, αναξιοκρατίας αλλά και ανεξέλεγκτής δράσης των αναρχικών και των κακοποιών στοιχείων. 
Με το νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ το υπουργείο στην ουσία επιθυμεί να επιστρέψει η Ελλάδα στο 1981 και να διαιωνιστεί το πελατειακό ακαδημαϊκό κρατίδιο. Δεν υπάρχει ανταγωνιστική παιδεία αριστείας μέσα στις πελατειακές, ιδιοτελείς και τριτοκοσμικές κομματικές φοιτητικές οργανώσεις αιωνίων φοιτητών ψηφοφόρων των καθηγητοπρυτάνεων.

Για ποια ακαδημαϊκή ελευθερία μιλάτε, κύριε Υπουργέ;

Αυτή του ορμητηρίου βίαιων και δολοφονικών επιθέσεων σε συμπολίτες μας; Ποια η σχέση του ασύλου με την ακαδημαϊκή ελευθερία όπως εσείς την έχετε στο μυαλό σας;

Αυτό το νομοσχέδιο θα με βρει εντελώς αντίθετο στο όλο παλαιοκομματικό και οπισθοδρομικό περιεχόμενό του. Η Ελλάδα και τα παιδιά μας πρέπει να κοιτάξουν μπροστά με ένα ευγενές όραμα ανταγωνισμού και υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης με αισιοδοξία. Να αισθανθούν επιτέλους ενεργοί και ακαδημαϊκά άρτια οπλισμένοι πολίτες στην 4η Βιομηχανική Επανάσταση που συμβαίνει τώρα, το τρένο της οποίας έχει αναχωρήσει από το 2010... προς ενημέρωσή σας.

Σήμερα το χάσμα μεταξύ των δεξιοτήτων που αποκτούν οι άνθρωποι και των δεξιοτήτων που χρειάζονται γίνεται όλο και πιο βαθύ, καθώς η παραδοσιακή μάθηση δεν επαρκεί πλέον για να εξοπλίσει τους σπουδαστές με τις γνώσεις που χρειάζονται για να ανταποκριθούν στις σύγχρονες ανάγκες της εποχής μας.

4η ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ

Αντίκτυπος στην κυβέρνηση

Οι νέες τεχνολογίες στον τομέα της εκπαίδευσης και η 4η Βιομηχανική Επανάσταση αναμένεται να επιτρέψουν όλο και περισσότερο στους πολίτες να συνεργαστούν με τις κυβερνήσεις, να εκφράσουν τις απόψεις τους, να συντονίσουν τις προσπάθειές τους και ακόμη και να παρακάμψουν την εποπτεία των δημόσιων αρχών. 

Η ικανότητα των κυβερνητικών συστημάτων και των δημόσιων αρχών να προσαρμοστούν θα καθορίσει την επιβίωσή τους. Εάν αποδειχθούμε ικανοί να προσαρμοστούμε στην αλλαγή, με διαφάνεια και αποτελεσματικότητα. θα επιβιώσουμε. Αν όχι, τότε θα υπάρχει τεράστιο πρόβλημα.
 
Αντίκτυπος στους πολίτες

Η 4η Βιομηχανική Επανάσταση θα αλλάξει όχι μόνο αυτό που κάνουμε, αλλά και το ποιοι είμαστε. Θα επηρεάσει την ταυτότητά μας και όλα τα θέματα που σχετίζονται με αυτήν: την αίσθηση της ιδιωτικής ζωής, τις έννοιες της ιδιοκτησίας, τα πρότυπα κατανάλωσης, τον χρόνο που αφιερώνουμε στην εργασία και τον ελεύθερο χρόνο μας καθώς και τον τρόπο ανάπτυξης της καριέρας μας. Μία από τις μεγαλύτερες ατομικές προκλήσεις που θέτουν οι νέες τεχνολογίες της πληροφορίας είναι η προστασία της ιδιωτικής ζωής.


ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Πρόσφατα η Κύπρος δημιούργησε ένα ολοκληρωμένο ακαδημαϊκό κέντρο Επιστημών Υγείας, Ιατρικής και Οδοντιατρικής που έχει θέσει ως στόχο να δημιουργήσει «γιατρούς νέας γενιάς» οι οποίοι θα βελτιώσουν το επίπεδο υγείας για καλύτερη ποιότητα ζωής. Αυτό γίνεται κατορθωτό με ένα νέο εκπαιδευτικό μοντέλο με τη χρήση νέων τεχνολογιών σε τομείς όπως η Ανατομία, η Βιολογία και η Φυσιολογία μέσω καινοτομικών και πρωτοποριακών προσεγγίσεων που επιτυγχάνεται με τη λειτουργία υπερσύγχρονων εργαστηρίων προσομοίωσης. Γιατί ανάλογη πρωτοβουλία δεν υπάρχει στην Ελλάδα ώστε να καταστεί εξίσου ένα Διεθνές Εκπαιδευτικό Κέντρο; Βρισκόμαστε εδώ και καιρό στη νέα εποχή της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης, στην οποία αν δεν προσαρμοστούμε θα χαθούμε. Για όλες αυτές τις αλλαγές που εισάγει η 4η Βιομηχανική Επανάσταση, όμως, δεν σημαίνει ότι οι πολίτες και οι κυβερνήσεις δεν έχουν καμία εξουσία ή έλεγχο σε αυτές. Πρέπει να εκμεταλλευτούμε την ευκαιρία και την εξουσία που έχουμε για να διαμορφώσουμε την 4η Βιομηχανική Επανάσταση και να την κατευθύνουμε προς ένα μέλλον που αντανακλά τους κοινούς στόχους και τις αξίες μας. 

Πώς πιστεύετε αλήθεια, κύριε Υπουργέ, ότι το νομοσχέδιο αυτό αντανακλά τις ανάγκες/δεξιότητες που εισάγει η νέα εποχή της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης; 

Στη Βουλή από εμένα προσωπικά θα λάβετε ένα μεγάλο ΟΧΙ. Ελπίζω ψύχραιμα και σύντομα να συλλογιστείτε τις τεράστιες ευθύνες σας και να αποσύρετε αυτό το κομματικό νομοσχέδιο. Οι μαθητές και οι φοιτητές αποτελούν το μέλλον αυτού του τόπου. 

Γι’ αυτό και είναι ανάγκη επιτακτική σε αυτόν τον χώρο να πρυτανεύουν πάντα η λογική, η σύνεση, η αξιοκρατία, ο διάλογος αλλά και η αποκομματικοποίηση του χώρου για να αποτελέσουν τα πανεπιστήμιά μας πραγματικούς χώρους γόνιμου διαλόγου, ανταλλαγής ιδεών και πνεύματος και όχι βαθιά ριζωμένων αναχρονιστικών αντιλήψεων του εκάστοτε υπουργού Παιδείας.

* Βουλευτής των ΑΝ.ΕΛ.

Οριακή πλειοψηφία15/06/201718:45

Γιατί μας τα λέτε,κύριε; Οι ΑΝΕΛ ποιά θέση έχουν;Συναισθάνεστε το οριακό της πλειοψηφίας; Μας κουράζετε.Να γίνετε πιο σαφής .

Απάντηση
kostas15/06/201711:15

Εγω παντως δεν καταλαβαινω: Εσυ μ'αυτα που λες περιμενεις να σε ψηφισουν αριστεροι του Τσιριζα (παλιου πασοκ) η δεξιοι της ΝΔ; Και θα σε ψηφισουν ξανα για να τους κοψεις το χρεος; Θεωρεις οτι εχεις ακομα αξιοπιστια;

Απάντηση
παρατηρητης 15/06/201711:06

Μαλλον εχεις μπερδεψει τους ρολους .Ενα μελος της κυβερνητικης πλειοψηφιας δεν ειναι εδω για να κριτικαρει αλλα για να διαμορφωνει .Αν διαφωνει εχει και τον δρομο της παραιτησης και της αξιοπρεπειας -λεξεις αγνωστες μαλλον . ΕΠΟΜΕΝΩς ΑΥΤΑ ΤΑ ΔΑΚΡΥΒΡΕΧΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΟΥΚΑΡΙΑΡΑ ΤΗΝ ΜΑΝΑ ΜΟΥ -ΚΑΡΕΚΛΑ ΜΟΥ - ΚΑΛΟ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΤΑ ΑΠΟΦΕΥΓΕΤΕ ΓΙΑΤΙ ΕΞΟΡΓΙΖΕΤΕ ΟΣΟΥΣ ΣΑΣ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ .Εκτος αν σαν τον σωστο πολιτικο τον μαγκα και καραμπουζουκλι ΕΤΟΙΜΑΖΕΣΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΤΑ ΤΣΙΠΡΑ ΕΠΟΧΗ !!!!

Απάντηση
Συνταξιούχος15/06/201711:05

Εσείς κύριε Καμμένε μας συνεχίστε να κοιτάτε καλύτερα πώς θα αρπάξετε κι άλλα 100 ευρώ από τους ήδη εξαθλιωμένους έλληνες συνταξιούχους (για να μην τα δίνουν στον ... εγγονό τους αλλά να τα δίνουν υπέρ της δικής σας μισθοδοσίας) και μην ασχολήστε με την πολύπαθη παιδεία!!!

Απάντηση

Προσθέστε το δικό σας σχόλιο

2500  χαρακτήρες απομένουν

* Υποχρεωτικά πεδία