To αυτοκίνητο που θα οδηγούμε αύριο!

Τάκης Πουρναράκης

To αυτοκίνητο που θα οδηγούμε αύριο!

Το 1950 κυκλοφορούσαν στον πλανήτη 50 εκ. οχήματα, το 2010, 700 εκ. οχήματα, υπολογίζεται πως το 2020 θα υπάρχουν σε κυκλοφορία 1.200 εκ. οχήματα και όταν η αυξητική τάξη καταλαγιάσει στη φάση της ωρίμανσης θα κυκλοφορούν 3.500 εκ. οχήματα, χοντρικά 5 φορές περισσότερα απ’ ότι σήμερα.

Σήμερα χάνουν τη ζωή τους 1.2 εκατομμύρια άνθρωποι ετησίως από τροχαία ενώ άλλα 50 εκατομμύρια άνθρωποι τραυματίζονται. Τα τροχαία οφείλονται κατά 95% και στον ανθρώπινο παράγοντα ενώ στο 76% των περιπτώσεων οφείλονται αποκλειστικά στον ανθρώπινο παράγοντα με κυριότερες αιτίες την απειρία, την κούραση και το αλκοόλ.

Παράλληλα το ενεργειακό αποτύπωμα του στόλου των οχημάτων είναι δυσανάλογα μεγάλο, με τις εκπομπές ρύπων CO2 να προβληματίζουν.

Τούτων δοθέντων οι βασικοί άξονες εξέλιξης πάνω στους οποίους δουλεύουν όλα τα ερευνητικά κέντρα σήμερα είναι: Μηδενικοί ρύποι, μηδενικά ατυχήματα.

Κλείσιμο
Ας δούμε κάθε τομέα ξεχωριστά, ξεκινώντας από τους μηδενικούς ρύπους έναν στόχο όχι τόσο μακρινό όσο ίσως φαντάζεστε.

Σήμερα η κυρίαρχη τάση στα νέα μοντέλα παραγωγής είναι η βέλτιστη αξιοποίηση της ενέργειας. Από τα συστήματα χαρτογράφησης των κινητήρων, τα ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης, μέχρι τον περιορισμό των θερμικών απωλειών από τα συστήματα ψύξης και πέδησης αλλά και τους υπερτροφοδότες οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να παράγουν όσο το δυνατόν περισσότερο έργο για κάθε λίτρο καυσίμου.

Η νέα τάση που γιγαντώνεται αφορά στην ανάκτηση ενέργειας, το δρόμο δείχνει φυσικά η F1 με τις μονάδες ισχύος. Πολύπλοκα μηχανικά σύνολα με θερμικό κινητήρα 1.6lt V6 turbo, δυο ηλεκτροκινητήρες, μονάδα διαχείρισης και μπαταρίες συνολικής απόδοσης 800 + PS. Παρότι ο ρυθμός είναι ταχύτερος απ’ ότι το 2013 με τους V8 που ούρλιαζαν στις 18.000rpm η κατανάλωση είναι μειωμένη κατά 35%!

Ο διευθυντής αγωνιστικών δραστηριοτήτων της Mercedes, Τότο Βολφ σε συνέντευξη που μας παραχώρησε πρόσφατα τόνισε: «Όσα μαθαίνουμε στον τομέα της ανάκτησης ενέργειας ειδικά στη φάση της πέδησης μέσω του μεγάλου ηλεκτροκινητήρα MGUK θα περάσουν άμεσα στα αυτοκίνητα παραγωγής». Η Mercedes σας αύριο θ’ ανακτά ενέργεια όταν φρενάρεται πολύ πιο αποτελεσματικά απ’ ότι γίνεται με τα σημερινά υβριδικά συστήματα.

Προσωπικά έχουμε καταλήξει στο συμπέρασμα πως στο άμεσο μέλλον (σ.σ: έως το 2020) δε θα κυριαρχήσουν τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα αλλά τα plug in Hybrid. Αύριο λοιπόν το plug in υβριδικό σας μοντέλο, θα μπαίνει αποβραδίς στην πρίζα και την επόμενη μέρα θα κινείστε αμιγώς ηλεκτρικά (μηδέν ρύποι) στην πόλη σε αποστάσεις μέχρι 50km και για ταχύτητες μέχρι 120km/h. Έτσι θα περνάει η βδομάδα χωρίς ν’ ενεργοποιηθεί ο θερμικός κινητήρας ή με ελάχιστη χρήση του. Ο πετρελαιοκινητήρας θα δουλεύει μόνο το Σαββατοκύριακο στην οικογενειακή εκδρομή με πολύ χαμηλή κατανάλωση λόγω ανάκτησης και υποβοήθησης από τους ηλεκτροκινητήρες. Η εξέλιξη αυτών των συστημάτων θα κάνει εφικτούς στόχους όπως μέσο όρο ρύπων στόλου στα 80gr CO2 , σύντομα.

Όσον αφορά στον άλλο στόχο για μηδενικά ατυχήματα/δυστυχήματα σήμερα συστήματα όπως το Adaptive Cruise Control που διατηρεί στην εθνική οδό σταθερή την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, η υποβοήθηση διατήρηση λωρίδας, η προειδοποίηση για επικείμενη σύγκρουση, οι δονήσεις στο τιμόνι και την έδρα του καθίσματος, οι διαφανείς πλαϊνές κολώνες, τα οπτικά σήματα στους καθρέπτες ότι υπάρχει όχημα στην τυφλή γωνία, οι αισθητήρες πίεσης των ελαστικών, το head up display, η κλήση έκτακτης ανάγκης έχουν σα σκοπό να προφυλάξουν τον οδηγό από τον εαυτό του αλλά και την έγκαιρη/σωτήρια προειδοποίηση από μια επικίνδυνη κατάσταση. Την ίδια στιγμή τα έξυπνα φώτα που στρίβουν μαζί με το αυτοκίνητο, κάνουν τη νύχτα μέρα (laser) και δεν τυφλώνουν τον απέναντι, ο έλεγχος της ευεξίας του οδηγού και ο περιορισμός μέσω χαρτογράφησης των επιδόσεων του οχήματος αμβλύνουν πολλές παγίδες.

Αύριο όλα αυτά τα συστήματα θα συνεργάζονται μέσω μιας κεντρικής μονάδας διαχείρισης τη στιγμή που το αυτοκίνητό σας θα είναι συνεχώς συνδεδεμένο και θα «συνομιλεί» με τα υπόλοιπα οχήματα γύρω του για θέματα όπως η προτεραιότητα σε μια διασταύρωση, η διευκόλυνση σ’ ένα προσπέρασμα, η διατήρηση της πορείας, η ολιγόλεπτη στάση κ.α. Το έξυπνο σύστημα πλοήγησης θα σας βοηθά να μείνετε στο δρόμο, να διατηρείτε τα όρια ταχύτητας να αποφεύγετε τα μποτιλιαρίσματα και άλλα. Είναι δεδομένο πως στο άμεσο μέλλον οι περισσότερες μετακινήσεις θα είναι αυτοματοποιημένες. Τα αυτοκίνητα θα ακολουθούν την προκαθορισμένη από εσάς πορεία διαβάζοντας τις διαγραμμίσεις υπό τις εντολές του Navi, ο οδηγός θα εποπτεύει μόνο.

Κάποιοι ίσως φοβούνται ότι έτσι θα χαθεί η οδηγική απόλαυση, οι κατασκευαστές όμως γνωρίζοντας πόσο μεγάλη σημασία έχει αυτό για μια μερίδα ανθρώπων επεξεργάζονται λύσεις και γι’ αυτό.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

BEST OF NETWORK