«Κλαμπ καλοφαγάδων»

«Κλαμπ καλοφαγάδων»

Οι εκπομπές μαγειρικής στην τηλεόραση, τα περιοδικά και τα αμέτρητα blogs επιβεβαιώνουν αυτό που πάντα γνωρίζαμε: ναι, οι Έλληνες είμαστε καλοφαγάδες. Διαθέτουμε, όμως, και γαστριμαργικό πολιτισμό; Δύο ομάδες, με διαφορετική οπτική η καθεμία, οι Gastronomads και οι Food Call Market, φιλοδοξούν να φέρουν κουλτούρα στις κουζίνες και τον ουρανίσκο μας.

«Κλαμπ καλοφαγάδων»
Οι Gastronomads είναι ένα κλαμπ ανθρώπων που αγαπούν το κρασί και το φαγητό, κυρίως την αναζήτηση του απόλυτου food & wine matching. Και κάθε φορά που το βρίσκουν, κάνουν μια στάση και διοργανώνουν ένα μικρό event. Ο Δημήτρης Αλεξίου, ιδιοκτήτης του δημιουργικού γραφείου Α3, είναι ο εμπνευστής αυτού του ιδιαίτερου κλαμπ. «Οι Gastronomads είναι ένα food and wine club μόνο για μέλη. Προϋπόθεση για να γίνεις μέλος η αγάπη για το φαγητό, το κρασί και το ταξίδι μέσω της γεύσης» λέει. Δηλαδή τι κάνουν; Ταξιδεύουν στο Μεξικό για να δοκιμάσουν pozole ή στη Βομβάη για chole bhature; «Τα ταξίδια μας, προς το παρόν, είναι ταξίδια γεύσης και αρωμάτων, νοητά, αλλά διερευνάται ο τρόπος να γίνουν κυριολεκτικά ταξίδια. Να πάμε, δηλαδή, στο πραγματικό Μπορντό, σε οινοποιεία και εστιατόρια εκεί. Ψάχνουμε χορηγίες για κάτι τέτοιο, που όμως να μην έχουν σχέση με κρασί ή φαγητό» εξηγεί ο Δημήτρης Αλεξίου.



Προς το παρόν οι νομάδες της γεύσης περιορίζουν τα ταξίδια τους στα αθηναϊκά εστιατόρια, εκεί που μαζί με το σεφ μαγειρεύουν τα παραδοσιακά πιάτα των τόπων που θέλουν να επισκεφτούν και, φυσικά, τα συνδυάζουν με το ανάλογο κρασί. Ακούγεται περίεργο; Είναι. Για αυτό και όταν ξεκίνησαν όλα, πριν από ένα χρόνο, οι Gastronomads δυσκολεύτηκαν να πείσουν τους ιδιοκτήτες των εστιατορίων να τους… δανείσουν για μία μέρα το χώρο και το σεφ τους. «Ξεκινήσαμε πολύ συνεσταλμένα και με κάποια ντροπή, επειδή δεν ξέραμε πώς θα μας αντιμετωπίσουν. Ρωτήσαμε λοιπόν “θέλετε να μαγειρέψετε για εμάς;”. Κάποιοι μας αντιμετώπισαν με ύφος, αλλά κάποιοι ανταποκρίθηκαν και μας φιλοξένησαν».

Κλείσιμο


Πώς λειτουργεί πρακτικά το κλαμπ; «Επιλέγουμε μία οινική περιοχή του κόσμου και ψάχνουμε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και την κουλτούρα της. Στη συνέχεια, επιλέγουμε κρασιά από κάποιες αντιπροσωπευτικές υποπεριοχές της και αναζητούμε τις τοπικές γεύσεις και συνταγές που θα τα αναδείξουν. Μαγειρεύουμε μόνοι μας, όταν υπάρχει δυνατότητα. Όταν αυτό δεν είναι εφικτό, μαγειρεύει κάποιος… πιο ειδικός, ειδικά για εμάς,κάπου αλλού. Σε εστιατόρια, αίθουσες, ξενοδοχεία, υπαίθριους χώρους, όλα είναι στο πρόγραμμα».



Αυτόματα γεννάται η καχύποπτη ερώτηση: «Και τι κερδίζουν τα εστιατόρια;». «Εμείς πληρώνουμε τα υλικά, τα έξοδα δηλαδή για το φαγητό, και φέρνουμε τα κρασιά. Το εστιατόριο κερδίζει προβολή στα μέλη του κλαμπ. Κι εμείς, τα μέλη του κλαμπ, ξέρεις, είμαστε ένα πολύ καλό κοινό». Ένα κοινό που επίσης είναι «φλύαρο» και ξέρει να αναμεταδίδει τα καλά νέα, όπως κάθε καλοφαγάς που σέβεται τα εύγευστα πιάτα. Η αρχή έγινε στο εστιατόριο Μαθήματα Μαγειρικής στη Βουλιαγμένης, όλα όμως ξεκίνησαν το 2005 στην Αυστρία. Ο Δημήτρης Αλεξίου και η σύζυγός του ήταν καλεσμένοι στο σπίτι μια αυστριακής οικογένειας παραμονή Πρωτοχρονιάς. «Καλεσμένοι ήταν επίσης μια παρέα Γερμανών, μία άλλη Ιταλών και μία Σέρβων. Στο σπίτι δεν υπήρχε τίποτα μαγειρεμένο από πριν, μόνο ένα γεμάτο ψυγείο». Άγνωστοι μεταξύ τους άνθρωποι, από διαφορετικές χώρες, κλήθηκαν να μαγειρέψουν κάτι από τον τόπο τους με ό,τι υλικό υπήρχε στην κουζίνα του οικοδεσπότη. Ο Δημήτρης Αλεξίου έφτιαξε σπετσοφάι. «Δεν θα ξεχάσω ποτέ τον Ιταλό φίλο μας πεσμένο στο πάτωμα να επαναλαμβάνει φωναχτά “σπετσοφάι”, είχε τρελαθεί».



Λίγα χρόνια αργότερα ο Δημήτρης Αλεξίου, ενώ αποφάσισε να εξελίξει την αγάπη του για το κρασί σε επίπεδο γνώσης (πλέον χρωστάει ελάχιστα μαθήματα για να λάβει το WSPC, τον πιο αναγνωρίσιμο τίτλο παγκοσμίως, τον οποίο στην Ελλάδα έχει φέρει ο master wine Κωνσταντίνος Λαζαράκης), σε μια συζήτηση με ένα φίλο του θυμάται εκείνο το βράδυ στην Αυστρία. «Εκείνη η νύχτα ήταν τόσο συναρπαστική και ιδιαίτερη που τελικά χαράχτηκε βαθιά στη γευστική μου μνήμη και τελικά, λίγα χρόνια αργότερα, οδήγησε στη δημιουργία αυτού του κλαμπ».



Συνολικά οι Gastronomads έχουν πραγματοποιήσει πέντε συναντήσεις, έχοντας ταξιδέψει σε Νέα Ζηλανδία –μέσω του εστιατορίου Γιορτή–, Αργεντινή, Ν. Αφρική (Πύργος Πετρέζα), και ετοιμάζουν δύο πολύ σημαντικά ταξίδια: Αυστρία τα Χριστούγεννα προς τιμήν της χώρας που γέννησε το κλαμπ και… Ελλάδα. Και μια και μιλάμε για τις γεύσεις της χώρας μας, κουλτούρα γεύσης έχει ο Έλληνας; «Δεν μπορώ να πω γενικά» απαντάει ο Δημήτρης Αλεξίου, «αλλά υπάρχει κοινό ψαγμένο, όμως το ποιοτικό κριτήριο, την κουλτούρα δηλαδή, τη δημιουργούν η τσέπη και η προτίμησή σου».



Food Call Market
Αν είμαστε ό,τι τρώμε, πόσο σημαντικό είναι να προσέχουμε αυτό που βάζουμε στο τραπέζι και κατ’ επέκταση στο στομάχι μας; Αυτό φαίνεται πως σκέφτηκαν οι δημοσιογράφοι Μανώλια Κίτσου και Αγγελική Καραχάλιου και δημιούργησαν το Food Call Market, ένα διήμερο γεύσης, μια αγορά τροφίμων που λειτουργεί ένα Σαββατοκύριακο το μήνα, σε διαφορετικό κάθε φορά χώρο, στην Αθήνα. «Αυτό που κάνουμε είναι μια γιορτή, ένα κάλεσμα για να γνωρίσουμε τους Έλληνες παραγωγούς» λέει η Μανώλια. Παραγωγούς που οι ίδιες ανακαλύπτουν, προϊόντα που οι ίδιες δοκιμάζουν και επιλέγουν. «Στο Food Call Marlet εντάσσεται ό,τι έχει σχέση με φαγητό. Έτσι, π.χ., στο τελευταίο μας κάλεσμα είχαμε μια διατροφολόγο, που μας μίλησε για τα πλεονεκτήματα της μεσογειακής διατροφής, food bloggers, σεφ, γυναικείους συνεταιρισμούς» λέει η Αγγελική. Ακούγεται πολύ ευρωπαϊκό. «Έχουμε διανθίσει κάτι που είδαμε στο εξωτερικό» διευκρινίζει. «Εκεί, οι υπαίθριες αγορές έχουν τα πάντα, από street food μέχρι μαρμελάδες. Εμείς θελήσαμε να βάλουμε σε αυτό το διήμερο όσα αρέσουν σε εμάς να κάνουμε όταν βγαίνουμε έξω. Μουσική, φαγητό, αγορά, κυρίως συζητήσεις. Έτσι προσπαθούμε να δίνουμε το έναυσμα για συζήτηση, για αναζήτηση σε ένα περιβάλλον που να περιλαμβάνει φαγητό, κοκτέιλ, κρασί, μέλι, ελαιόλαδο, ζυμαρικά κ.ά.».



«Θέλουμε ο καταναλωτής να μπορεί να βρίσκει στους πάγκους μας ό,τι αφορά το φαγητό. Αυτή είναι η ιδέα» λέει συνοπτικότερα η Μανώλια και συμπληρώνει: «Δυσκολευτήκαμε να πείσουμε τους παραγωγούς. Δεν μας ξέρουν και δεν γνώριζαν τι θέλαμε να πετύχουμε». Τι θέλουν, όμως, να πετύχουν; Τα δύο κορίτσια γελάνε. «Για εμάς το Food Call Market δεν είναι κάτι μόνο εμπορικό. Στόχος μας είναι να φέρουμε σε πρώτο πλάνο τον παραγωγό και όλους όσοι ασχολούνται με το καλό και ποιοτικό ελληνικό προϊόν, τους επαγγελματίες, τους food bloggers, αλλά και τους απλούς καλοφαγάδες και όσους θέλουν να δοκιμάσουν νέες γεύσεις. Θέλουμε ο επισκέπτης να μπορεί να δοκιμάζει, να γνωρίζει και να συζητά με τον ίδιο τον παραγωγό, ενώ παράλληλα θα έχει τη δυνατότητα να ενημερώνεται και να διασκεδάζει με την παρέα του παρακολουθώντας αγαπημένους σεφ, ζαχαροπλάστες και food bloggers να δημιουργούν χρησιμοποιώντας τα προϊόντα των παραγωγών, παρακολουθώντας διαλέξεις διατροφολόγων και ακούγοντας ωραίες μουσικές. Ωστόσο, δεν είμαστε επαγγελματική έκθεση».



Η πρώτη έκθεση στο Μουσείο Ελληνικής Γαστρονομίας στου Ψυρρή –ένα παλιό σπίτι, που μία παρέα ανήσυχων 25άρηδων μετέτρεψε πριν από ένα χρόνο σε μουσείο για το φαγητό και όχι μόνο– συγκέντρωσε 1.500 άτομα. «Ήταν ακόμα και για εμάς μεγάλη έκπληξη» λέει η Μανώλια «δεν περιμέναμε όλον αυτό τον κόσμο, από τη στιγμή μάλιστα που το κάλεσμα είχε προβολή μόνο στα social media».



Οι ίδιες μαγειρεύουν; «Μπα, δεν μαγειρεύουμε. Εμάς μας αρέσει να ψάχνουμε τα προϊόντα. Δεν μου αρέσει, π.χ., να ψωνίζω μέλι από το σούπερ μάρκετ, αλλά να δοκιμάζω νέα, αγνά και ιδιαίτερα υλικά» λέει η Αγγελική και η Μανώλια συμπληρώνει «να τρώμε μας αρέσει, όχι να μαγειρεύουμε».



Από εκεί ξεκίνησαν όλα, από την εσωτερική και εξωτερική αναζήτηση των κοριτσιών για εκλεκτές γεύσεις. Ναι, αλλά ο Έλληνας αναζητά αυτό το καλύτερο για να το βάλει στο τραπέζι του ή η κρίση τον έχει κάνει σφιχτό; «Κι όμως, ψάχνεται και θέλει την ποιότητα και το ιδιαίτερο. Κι αυτή η στροφή εξηγείται κοινωνικοπολιτικά. Νομίζω πως την εποχή της κρίσης έχουμε σταματήσει να καταναλώνουμε αβέρτα και ό,τι να ’ναι. Η στροφή δεν έχει να κάνει μόνο με το ευ ζην αλλά με το value for money. Ο καταναλωτής, δηλαδή, θα προτιμήσει το μέλι από το μικρό παραγωγό και όχι από το σούπερ μάρκετ, επειδή θέλει να στηρίξει τον ντόπιο παραγωγό αλλά και επειδή αυτό που θα αγοράσει θα είναι καλύτερο. Πλέον, είναι και θέμα ηθικής. Ο κόσμος έχει διάθεση να αγοράσει ακόμα και προϊόντα που δεν θεωρούνται πρώτης ανάγκης, όπως ο καφές ή γλυκά, αρκεί να είναι καλά και αγνά» λέει η Μανώλια και η Αγγελική διευκρινίζει πως «στο Food Call Market θα βρει τέτοια “περίεργα”, όπως βιολογικούς φρέσκους χυμούς, χειροποίητα ζυμαρικά με γεύσεις περίεργες από αβοκάντο ή αγκινάρα».



Οι ίδιες τι κερδίζουν; «Τι κερδίζουμε; Το όνειρό σας. Να γίνει το Food Call Market συνήθεια, να μεγαλώσει η παρέα με τους παραγωγούς, να γίνει το κάλεσμα μια γιορτή, όχι μόνο ψώνια, αλλά μια καλή βόλτα» λέει η Μανώλια.

Περιηγηθείτε στον γευστικό τους κόσμο μέσα από ένα πλούσιο φωτογραφικό άλμπουμ




































Διαβάστε περισσότερα στο PEOPLE που κυκλοφορεί μαζί με το ΘΕΜΑ.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα

Δείτε Επίσης