Κίμωνας Τσακίρης: Ολα για το ντοκιμαντέρ

Κίμωνας Τσακίρης: Ολα για το ντοκιμαντέρ

Μια αρχαιολόγος γίνεται η μεγάλη πρωταγωνίστρια ενός βετεράνου, πλέον ντοκιμαντερίστα

Κίμωνας Τσακίρης: Ολα για το ντοκιμαντέρ
O Κίμωνας Τσακίρης έγινε γνωστός με το «Sugartown: Οι γαμπροί», αλλά δεν σταμάτησε εκεί. Συνεχίζει να σκηνοθετεί ντοκιμαντέρ με την ίδια προσήλωση και με σεβασμό απέναντι στις ανθρώπινες ιστορίες που κινηματογραφεί. Το πιο πρόσφατο ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα γιατί έχει για κεντρικό πρόσωπο μια γυναίκα - και τι γυναίκα!

Η «Αρχαιολόγος» ακολουθεί τις προσπάθειες της αποφασισμένης Γεωργίας Καραμήτρου να διασώσει αρχαιολογικά ευρήματα από έναν αρχαιολογικό χώρο που θα χαθεί για πάντα εξαιτίας της κατασκευής ενός φράγματος στην περιοχή. Εδώ ο Κίμωνας μοιράζεται κάποιες από τις σκέψεις του για το δώρο που είναι η πρωταγωνίστριά του, για την ταινία του και την πολύπλοκη πραγματικότητα.

«Οπως λέει κι η ίδια, η Γεωργία είναι ένας άνθρωπος με μεγάλη επιμονή. Τέτοιοι άνθρωποι πρέπει να βγουν στο προσκήνιο. Είναι η πρώτη ταινία που κάνουμε με γυναίκα πρωταγωνίστρια, το οποίο είναι δώρο γιατί ανατρέπει όλα τα στερεότυπα, δεν σε αφήνει ποτέ να την αντιμετωπίσεις μέσα στο πλαίσιο του “οι άντρες είναι δυνατοί, οι γυναίκες όχι”».

Κλείσιμο
«Σπούδασα Κοινωνικές Επιστήμες. Κατά τη γνώμη μου, όποιος κάνει κοινωνικό κινηματογράφο, πρέπει να έχει κάποιο υπόβαθρο εκτός κινηματογράφου, από κάποιον άλλο τρόπο σκέψης. Ενα πτυχίο Φιλοσοφίας θα ήταν τοπ».



- Πέντε-δέκα ταξίδια που να σε σημάδεψαν, καμιά νύχτα περίεργη;

Ενώ ήμουν σε σπουδές, αυτό που με ενδιέφερε ήταν να γράφω. Κατάλαβα στην πορεία ότι έχει ένα όριο αυτό και ότι ήθελα πολύ να εκφραστώ μέσω του οπτικοακουστικού. Οταν ξεκίνησα το ντοκιμαντέρ, δεν το επέλεξα ως είδος αλλά ως ελεύθερη οπτικοακουστική έκφραση.

«Η Γεωργία αναφέρει κάποια στιγμή πως συνειδητοποίησε ότι αυτό που λέμε συλλογική ευθύνη σημαίνει ότι δεν έχει ευθύνη κανένας. Το έργο της Γεωργίας είναι η ίδια της η ζωή».

«Το πρόβλημα σήμερα είναι ότι οι συζητήσεις γίνονται φοβερά απλοϊκά. Υποτιμάμε τη νοημοσύνη των πολιτών προσπαθώντας να τους βγάλουμε έξω από την προσωπική τους ευθύνη και να παρουσιάζουμε πάντα μελλοντικές λύσεις που θα έρθουν χωρίς κόπο. Ερχονται όλοι ως σωτήρες. Ακόμα και οι ταινίες παρουσιάζουν πάντα έναν ήρωα που δεν χρειάζεται κανέναν.

Αυτό περνά, όμως, μια παθητικότητα. Περιμένεις κάποιον να σε σώσει, κατηγορείς άλλους ότι ευθύνονται για τα δεινά σου. Δεν γίνεται να μου μιλάς για χωματερές και να πετάς την πίτσα από το μπαλκόνι. Ο κόσμος θεωρεί ότι ο πλανήτης τελειώνει στην αυλή του».

«Αυτό που οφείλουμε να κάνουμε ως ντοκιμαντερίστες είναι να παρουσιάζουμε την πολυπλοκότητα της πραγματικότητας, όχι να την απλουστεύουμε. Η ουσία είναι να παρουσιάσεις όλες τις οπτικές. Είναι ένα παζλ η πραγματικότητα. Με μια ταινία πρέπει να ξεκινάς μια συζήτηση. Αποψη μπορείς να έχεις, αλλά δεν σου δόθηκε αυτή η δύναμη για να τη χρησιμοποιήσεις έτσι».

«Το θέμα της ανάπτυξης, που είναι επίκαιρο και διαχρονικό, με ενδιέφερε πολύ. Κανείς δεν μιλά εναντίον της. Θα πρέπει, όμως, να λαμβάνουμε υπόψη μας όλες τις παραμέτρους που επηρεάζονται. Δεν γίνεται να καταστραφεί η μισή χώρα για να πάρει ρεύμα η άλλη μισή. Η λύση δεν είναι να γυρίσουμε σε καλύβες χωρίς φως, αλλά να βρούμε νέους, βιώσιμους τρόπους να παράγουμε ενέργεια. Οπως έγινε με τη ρύπανση: δεν είπαμε να οδηγήσουμε πάλι κάρα, είπαμε ότι θα βελτιώσουμε τα αυτοκίνητα. Πρέπει να σκεφτόμαστε τους επόμενους στους οποίους θα παραδώσουμε αυτόν τον πλανήτη».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Δείτε Επίσης