Τέιλορ Σουίφτ: Το φαινόμενο της μουσικής βιομηχανίας

Τέιλορ Σουίφτ: Το φαινόμενο της μουσικής βιομηχανίας

Γίνεται να είσαι η τραγουδοποιός με τις μεγαλύτερες ψηφιακές πωλήσεις τραγουδιών στην Ιστορία και να κηρύσσεις τον πόλεμο σε μία από τις πλέον διαδεδομένες πλατφόρμες streaming μουσικής (βλ. Spotify);

Τέιλορ Σουίφτ: Το φαινόμενο της μουσικής βιομηχανίας
Αν το όνομά σου είναι Τέιλορ Σουίφτ, το παρατσούκλι σου «φαινόμενο της μουσικής βιομηχανίας» και χρειάζεσαι ένα ρετιρέ βγαλμένο από τις σελίδες του «Architectural Digest», τοποθετημένο στρατηγικά στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης για να χωρέσεις τις ντουζίνες των βραβείων και τις νεορομαντικές country μουσικές ανησυχίες σου, όλα -ακόμη και τα πλέον οξύμωρα και τα αντιφατικά συμβάντα- μπορούν να έχουν τη λογική τους (ή έστω να σερβίρονται με λογικοφανή επίφαση). Τη μουσική παιδεία της η Τέιλορ Σουίφτ τη χρωστά σε έναν τεχνικό ηλεκτρονικών υπολογιστών, ο οποίος στα 10 της τής δίδαξε τα ακόρντα της κιθάρας στο πατρικό της σε μια κωμόπολη λίγα χιλιόμετρα έξω από το Νάσβιλ.

Την καριέρα της τη χρωστά στους 24.200.000 Αμερικανούς που έχουν αγοράσει έστω ένα άλμπουμ της, αναδεικνύοντάς την στην πιο επιτυχημένη -με αριθμητικούς όρους πωλήσεων και εσόδων- καλλιτέχνη κάτω των 25 ετών. Οσο για το πρόσφατο εξώφυλλό της στο «Time» με τον λιτό μα απολύτως περιεκτικό τίτλο «Η δύναμη της Τέιλορ Σουίφτ», αυτό το οφείλει αποκλειστικά και μόνο στον εαυτό της.

Κλείσιμο


Το πρόσφατο εξώφυλλό της στο «Time»

Συγκεκριμένα στην απόφασή της να αποσύρει όλα τα άλμπουμ της από τη μουσική υπηρεσία streaming Spotify, με το σκεπτικό ότι η δωρεάν διάθεση της μουσικής (έστω και με ένθετα διαφημιστικά μηνύματα μέρος των εσόδων από τα οποία αποδίδεται ως πνευματικό δικαίωμα στους καλλιτέχνες) στην πραγματικότητα υποεκτιμά και απαξιώνει την καλλιτεχνική υπόστασή της. «Οι ακροατές πρέπει να νιώθουν πως υπάρχει κάποια αξία σε αυτό που έχουν δημιουργήσει οι μουσικοί», είναι τα λόγια της που θα μπορούσαν να κοσμήσουν την άρρητη παντιέρα που η παρά λίγες ημέρες 25χρονη -στις 13 Δεκέμβρη έχει τα γενέθλιά της- Σουίφτ σηκώνει εναντίον των νέων τρόπων να ακούει κανείς μουσική. Αλλωστε είχε προϊδεάσει για τις προθέσεις της ήδη από τον περασμένο Ιούλιο, όταν σε άρθρο της στη «Wall Street Journal» είχε ξεκινήσει το αντάρτικο της αναλογικής νοσταλγίας. Και μπορεί οι μομφές που δέχεται, ότι δηλαδή έχει ήδη πουλήσει τα δικαιώματα των άλμπουμ της σε ανταγωνιστική υπηρεσία που ετοιμάζει η Google μέσω του YouTube, να βρίσκονται στη σφαίρα της εικασίας, η πραγματικότητα ωστόσο φαίνεται να είναι με το μέρος της μάλλον αριθμολάγνας (αν αναλογιστεί κανείς ότι οι οικονομικοί σύμβουλοι γονείς της τη μεγάλωσαν για να ακολουθήσει μία ανάλογη της δικής τους καριέρας) τραγουδοποιού. Ποιος άλλωστε θα ήθελε να εισπράττει ψίχουλα από πνευματικά δικαιώματα, όταν μπορεί να εξασφαλίσει μέχρι και τα δισέγγονά του με τις πωλήσεις 1.290.000 άλμπουμ μέσα στην πρώτη εβδομάδα κυκλοφορίας του άλμπουμ του; Το αυτοαναφορικό ως προς τον τίτλο -μια και τότε γεννήθηκε- «1989» της Σουίφτ έγινε το δεύτερο πιο ευπώλητο άλμπουμ στην ιστορία των ΗΠΑ, «γλείφοντας» την κορυφή που ακόμη κρατά ο Εμινεμ με 1.320.000 αντίτυπα σε μία εβδομάδα.


 
Στερεότυπα; Ευχαριστώ, δεν θα πάρω
Λένε πως το πραγματικό χάρισμα της Τέιλορ Σουίφτ είναι ότι καταφέρνει να εκφράζεται με το βάθος της Τζόνι Μίτσελ, με μελωδίες πιο εύπεπτες κι απ’ αυτές του Φάρελ Γουίλιαμς και (ξε)πουλώντας γρηγορότερα από τους Abba. Η ίδια επιμένει να αυτοπροσδιορίζεται ως αρκετά αταίριαστη με την εποχή (και τα ήθη της). Δεν διστάζει, επί παραδείγματι, να κάνει προβολές στο μέλλον και να δηλώνει πως προτιμά κάποτε τα εγγόνια της να παρατηρούν στα βιντεοκλίπ της τον παρωχημένο τρόπο που κινούνταν ή χόρευε, παρά να τη ρωτούν για τις θηλές της.



Το «1989» της Σουίφτ έγινε το δεύτερο πιο ευπώλητο άλμπουμ στην Ιστορία των ΗΠΑ

Για ποιες χτυπά άραγε η καμπάνα; Και μπορεί να αλλάζει τους άνδρες σαν τα πουκάμισα -έχει συνάψει βραχυπρόθεσμους, μάλλον εφηβικού τύπου δεσμούς με τον Τζο Τζόνας, τον Τζέικ Τζίλενχαλ, τον Κόνορ Κένεντι (δευτερανιψιό του JFK), τον Χάρι Στάιλς των One Direction-, έχει κατακτήσει όμως την έξωθεν καλή μαρτυρία της «καλής κόρης», εκείνης που μιλά στη διάλεκτο της καρδιάς του υβριδικού ανθρωπότυπου «μέσος Αμερικανός». Από μικρή άλλωστε γαλουχήθηκε για να αποτελεί υπόδειγμα. Η μητέρα της που ασχολούνταν με το μάρκετινγκ και προφανώς διέβλεπε στην κόρη της μια άξια επαγγελματική επίγονο, αποφάσισε να τη βαφτίσει Τέιλορ ώστε στο απώτερο μέλλον, όταν θα διεκδικούσε μια θέση σε κάποιον πολυεθνικό κολοσσό, κανείς να μη γνώριζε από το βιογραφικό της αν επρόκειτο για άνδρα ή γυναίκα, παρακάμπτοντας τρόπον τινά τον πανταχού παρόντα -στο φεμινιστικό μυαλό- σεξισμό. Η Τέιλορ βέβαια είχε άλλου τύπου ανησυχίες - καλλιτεχνικές. Επαιξε σε τοπικές παραστάσεις των μιούζικαλ «Αννι», «Γκριζ», ακόμη και στη «Μελωδία της Ευτυχίας», αναζήτησε την τύχη της ως παιδί-θαύμα στη θεατρική πιάτσα του Μπρόντγουεϊ, αλλά επέστρεψε άπραγη στη γενέτειρά της.



Προσωπικές στιγμές στα social media




Το ’ριξε αρχικά στην ποίηση, παίρνοντας μάλιστα και βραβείο για το ποίημά της «Monster in my closet», και κατόπιν στη μουσική. Εντεκα ετών δεν είχε μόνο ένα σχεδόν ολοκληρωμένο πρώτο δίσκο, αλλά κυρίως το θράσος να χτυπήσει την πόρτα δισκογραφικών. Απορρίφθηκε. Εναν χρόνο αργότερα είχε συμβόλαιο, αλλά όχι την υπομονή να περιμένει ως την ενηλικίωσή της για την κυκλοφορία του άλμπουμ, όπως ζητούσε η δισκογραφική RCA. Τελικά, μια τυχαία γνωριμία με τον παραγωγό Σκοτ Μπορτσέτα τής άλλαξε -ως είθισται σε κάθε νεραϊδοιστορία- τη ζωή. Και άνοιξε το κουτί της Πανδώρας, το οποίο στην περίπτωση της αυτοδίδακτης Σουίφτ εκτός από μουσικό ήταν και μια ιδέα ρομαντικό, παλιομοδίτικο, βγαλμένο από τα μύχια της ψυχής μιας γεννημένης drama queen, το πρώτο άλμπουμ της οποίας οι NYT χαρακτήρισαν «μικρό αριστούργημα pop/country μουσικής». Η αισθητική της ξεθωριασμένης πολαρόιντ φωτογραφίας, την οποία η ίδια δεν έχει καν ως ανάμνηση αλλά μπορεί να ανακαλεί ως γονεϊκή αφήγηση και να τη μεταφράζει σε νότες και συγχορδίες, την έκανε στα 20 της τη νεαρότερη τραγουδοποιό που τιμήθηκε με βραβείο Grammy.



Τέιλορ του κάμπου Vs Τέιλορ της (μητρό)πολης
Νομοτελειακά, η Τέιλορ Σουίφτ, εκτός από τον δρόμο των σουξέ και του χρήματος, ιχνηλατεί πια και στο μονοπάτι της celebrity εξέλιξης. Η γεωγραφική μετοίκησή της από το Νάσβιλ στη Νέα Υόρκη και δη σε ένα διαμέρισμα που ανήκε στον Πίτερ Τζάκσον είναι ενδεικτική. Ευθέως ανάλογη της αύξησης της κινητής και ακίνητης περιουσίας της, στην οποία περιλαμβάνονται δύο διαμερίσματα σε Μπέβερλι Χιλς και Νάσβιλ, μια μικρή έπαυλη -δώρο στους γονείς της- στο Τενεσί, ένα ιδιωτικό αεροσκάφος και το υπόστεγό του στο Διεθνές Αεροδρόμιο του Νάσβιλ.
 
Οσο για τη διεύρυνση του κοινωνικού κύκλου της, επιστήθιες φίλες της είναι πλέον η Αυστραλή τραγουδοποιός Λόρντε, το μοντέλο Κάρλι Κλος και η ηθοποιός και δημιουργός των «Girls» Λένα Ντάναμ, η οποία μάλιστα δίνει απλόχερα στη Σουίφτ τον ευγενή προσδιορισμό «αδελφή ψυχή». Παρά την αφήγηση μύθου που έχουν καλλιεργήσει για εκείνη, η συμμετοχή της στο soundtrack του «Hunger Games», ο κινηματογραφικός ρόλος της στο «Giver» πλάι στη Μέριλ Στριπ και τον Τζεφ Μπρίτζες, η παρουσία της στο σόου της Victoria’s Secret, στο οποίο θα συμμετάσχει και φέτος, η συνεργασία της με την Keds, την Elizabeth Arden και την Diet Coke, η Σουίφτ παραμένει παραδομένη στις ορκισμένες fan της. Εισβάλλει χωρίς προειδοποίηση στα γαμήλια shower πάρτυ τους, τους στέλνει δώρα μέσω Twitter, οργανώνει μυστικές συναυλίες, όπως έκανε για την προακρόαση του άλμπουμ «1989» σε πόλεις της Ευρώπης και των ΗΠΑ.

Εξάλλου, οι fan της ήταν που περιόρισαν τη ζημιά όταν το άλμπουμ της διέρρευσε στο Διαδίκτυο λίγες ημέρες πριν από την κυκλοφορία του. Δεν υπάρχουν προβλήματα χωρίς λύσεις για την Τέιλορ Σουίφτ. Εκτός πια κι αν μιλάμε για τη γάτα της ονόματι Ολίβια Μπένσον -την ονόμασε έτσι από τον ρόλο της αγαπημένης της ηθοποιού Μαρίσκα Χάρτζιτεϊ στη σειρά «Νόμος και Τάξη»-, την οποία δεν ξέρει σε ποιον να αφήνει όταν απουσιάζει σε περιοδείες. Βέβαια, με 150 εκατ. δολάρια (περίπου 120 εκατ. ευρώ), όσα δηλαδή της απέφερε το Red Tour μόνο στις ΗΠΑ, όλο και κάποια cat-sitter της προκοπής μπορεί να προσλάβει.




Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Δείτε Επίσης