40 χρόνια 5κύλινδρος Audi, 40 χρόνια ιστορία

40 χρόνια 5κύλινδρος Audi, 40 χρόνια ιστορία

Ο πρώτος πεντακύλινδρος βενζινοκινητήρας της γερμανικής μάρκας είχε χωρητικότητα 2,1 lt. και απέδιδε 136 ίππους.

40 χρόνια 5κύλινδρος Audi, 40 χρόνια ιστορία
Το Audi 100 δεύτερης γενιάς ήταν το πρώτο μοντέλο της μάρκας από το Ίνγκολσταντ που εφοδιάστηκε με βενζινοκινητήρα 5 κυλίνδρων. Στη συνέχεια προστέθηκαν τεχνολογίες όπως turbo, συστήματα ελέγχου καυσαερίων, άμεσος ψεκασμός κλπ, φθάνοντας στο σήμερα όπου τα RS3 Sportback και TT RS εφοδιάζονται με τον πεντακύλινδρο 2.5 TSI της Audi.

Η αίγλη του 5κύλινδρου κινητήρα οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στην παρουσία του σε αγωνιστικά αυτοκίνητα της Audi. Η πρώτη τοποθέτηση έγινε λοιπόν το 1976 στο 100 (Type 43), το οποίο έπρεπε να βγει στην αγορά σε υψηλότερη θέση από τον προκάτοχό του. Οι μηχανολόγοι έκριναν ότι τα κριτήρια αυτά δεν μπορούσαν να εκπληρωθούν από τους υπάρχοντες τετρακύλινδρους κινητήρες, ενώ οι εξακύλινδροι απορρίφθηκαν για λόγους κατανομής βάρους αλλά και χωροταξικούς.

Κλείσιμο


Ο πρώτος πεντακύλινδρος είχε χωρητικότητα 2,1 lt. και απέδιδε 136 ίππους. Ακολούθησε το 1978 η ανάλογη έκδοση με καύσιμο πετρέλαιο, 2.000 cc και ισχύ μόλις 70 ίππους. Το 1979 έκανε πρεμιέρα η turbo βενζινοκίνητη έκδοση με 170 PS για το 200 5T, ενώ το 1980 η Audi λάνσαρε το «Ur-quattro», με ιντερκούλερ, τετρακίνηση και 200 ίππους. Με την αγωνιστική έκδοση ο Hannu Mikkola κέρδισε τον τίτλο οδηγών στο WRC το 1983.

Την ίδια χρονιά εμφανίστηκε το φαρδύτερο Sport quattro, με 306 ίππους. Αποτέλεσε τη βάση για το θρυλικό Audi του Group B, με τους 450 ίππους. Ακόμη και όταν η γερμανική εταιρεία αποσύρθηκε από τα ράλι το 1986, ακολούθησαν επιτυχίες σε άλλες μορφές του μηχανοκίνητου αθλητισμού, όπως η νίκη του Walter Rohrl στην ανάβαση του Pikes Peak το 1987 με το quattro S1 που πλησίαζε τους 600 ίππους.



Στο σαλόνι αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το 1989, η Audi παρουσίασε το 100 TDI. Ήταν το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με 5κύλινδρο turbodiesel και ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου (απέδιδε από 2,5 lt. 120 ίππους). Συνεχίστηκε βέβαια η εξέλιξη των κινητήρων βενζίνης, όπως φάνηκε από την παρουσίαση το 1994 του RS2 με 315 PS.

Από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 οι 5κύλινδροι κινητήρες άρχισαν να αντικαθίστανται σταδιακά από τους νέους V6, όμως το 2009 έκαναν δυναμική επιστροφή στο TT RS. Με τη φροντίδα της quattro GmbH ο 2.5 απέδιδε 340 ίππους. Ακολούθησε η τοποθέτησή του στα RS3 Sportback και RS Q3. Το TT RS plus του 2012 είχε μέγιστη ισχύ 360 PS, ενώ σήμερα ο 2.5 TFSI αποδίδει στο TT RS 400 ίππους.

Όσοι θέλουν να δουν τα πρώτα πεντακύλινδρα Audi από κοντά, μπορούν να επισκεφθούν την έκθεση «From zero to 100» στο Audi Forum, στο Νέκαρσουλμ, βόρεια της Στουτγάρδης. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 6 Νοεμβρίου.


Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα

BEST OF NETWORK

Δείτε Επίσης